Vuelta 2020: Starttijden tijdrit naar Mirador de Ézaro

dinsdag 3 november 2020 om 08:15
Vuelta 2020: Starttijden tijdrit naar Mirador de Ézaro

foto: Jumbo-Visma

De Vuelta a España gaat op dinsdag 3 november, een dag na de tweede rustdag, verder met een individuele tijdrit van 33,7 kilometer van Muros naar de Mirador de Ézaro. Mickael Délage (Groupama-FDJ) is om 13.47 uur de eerste starter. Klassementsleider Richard Carapaz is om 16.36 uur de laatste renner die van het startpodium rolt. WielerFlits zet de belangrijkste starttijden op een rij.

Het gaat om een beproeving van 33,7 kilometer langs de kust tussen Muros en Dumbría, waar de streep ligt op de Mirador de Ézaro. Deze klim is 1,8 kilometer lang aan een gemiddeld (!) stijgingspercentage van 14,8%. Parcoursbouwer Fernando Escartín weet het zeker: het loont om van fiets te wisselen.

De interval tussen de renners die laag staan in het klassement is een minuut. Vanaf Esteban Chaves, de nummer twintig van het klassement, rollen de renners om de twee minuten van het podium.

Starttijden Nederlanders en Belgen
13.53 uur – flag-nl Kevin Inkelaar (Bahrain McLaren)
13.56 uur – flag-nl Julius van den Berg (EF Pro Cycling)
14.04 uur – flag-nl Alex Molenaar (Burgos-BH)
14.05 uur – flag-nl Pim Ligthart (Total Direct Energie)
14.09 uur – flag-nl Niki Terpstra (Total Direct Energie)
14.53 uur – flag-nl Koen de Kort (Trek-Segafredo)
14.58 uur – flag-nl Jetse Bol (Burgos-BH)
15.08 uur – flag-nl Ide Schelling (BORA-hansgrohe)
15.13 uur – flag-nl Lennard Hofstede (Jumbo-Visma)
15.29 uur – flag-nl Thymen Arensman (Team Sunweb)
15.34 uur – flag-nl Dylan van Baarle (INEOS Grenadiers)
15.47 uur – flag-nl Robert Gesink (Jumbo-Visma)
16.26 uur – flag-nl Wout Poels (Bahrain McLaren)

13.54 uur – flag-be Gerben Thijssen (Lotto Soudal)
14.37 uur – flag-be Tosh Van der Sande (Lotto Soudal)
14.38 uur – flag-be Jasper Philipsen (UAE Emirates)
14.42 uur – flag-be Brent Van Moer (Lotto Soudal)
14.44 uur – flag-be Rémy Mertz (Lotto Soudal)
14.48 uur – flag-be Stan Dewulf (Lotto Soudal)
15.05 uur – flag-be Tim Wellens (Lotto Soudal)
15.55 uur – flag-be Kobe Goossens (Lotto Soudal)

Starttijden top-10 algemeen klassement
16.18 uur – flag-es Mikel Nieve (Mitchelton-Scott)
16.20 uur – flag-ru Aleksandr Vlasov (Astana)
16.22 uur – flag-es Alejandro Valverde (Movistar)
16.24 uur – flag-at Felix Großschartner (BORA-hansgrohe)
16.26 uur – flag-nl Wout Poels (Bahrain McLaren)
16.28 uur – flag-es Enric Mas (Movistar)
16.30 uur – flag-ie Daniel Martin (Israel Start-Up Nation)
16.32 uur – flag-gb Hugh Carthy (EF Pro Cycling)
16.34 uur – flag-si Primož Roglič (Jumbo-Visma)
16.36 uur – flag-ec Richard Carapaz (INEOS Grenadiers)

Dit artikel delen:

37 Reacties

Romāns Vainšteins 1 november 2020 om 19:15

Zonde weer dat er nu weer een tijdrit in zit, ronde was net lekker spannend met een fijn aantal klimmers gemotiveerd en in vorm.

Jonas in mijn Vingaard 1 november 2020 om 22:07

Jij hebt ook weer altijd lekker wat te zeiken hè Romans. ;)

Baukema Tomoulin 2 november 2020 om 10:17

Een grote ronde starten met een tijdrit van 50km zou ook wel eens leuk zijn. De klimmers moeten jagen en de tijdrijders aanvallen afslaan de 2.5 weken daarna.

Groetjesaandevoetjes 2 november 2020 om 17:58

Of een TTT zoals ze altijd in de Vuelta deden? Vond dat een super leuke en unieke opening van de Vuelta altijd. En aangezien renners het altijd hebben over ‘good job by the team’, zou een TTT eens een echte team prestatie zijn.

doorak 2 november 2020 om 19:54

Op de wind rijden, sprinten, punchen, klimmen en tijdrijden, het hoort er gewoon allemaal bij in een grote ronde hoewel in vrijwel alle GT’s de samenstellimg elk jaar redelijk varieert wat juist meerdere type renners kansen zou bieden.
Uiteindelijk komen dan toch vaak dezelfde namen bovendrijven.

KimJungPoels 3 november 2020 om 09:24

Zou wel verfrissend zijn ja, eens een keer een grote ronde zonder tijdrit. Al moet ik zeggen dat ik de discipline zelf wel leuk vind. Maar het komt de verdere spanning vaak niet echt ten goede.

Murcia 1 november 2020 om 19:23

Grote rondes zonder ten minste een tijdrit zou belachelijk zijn. Bij het zijn van AK-renner hoort het rijden van tijdritten. Klimmers worden al steeds meer bevoordeeld in het rondewerk en als dan 33 km ITT al een probleem is kunnen we wel ophouden.

Romāns Vainšteins 1 november 2020 om 19:51

Inderdaad, ophouden met tijdritten zou mooi zijn.

Joop Zoetemelk 1 november 2020 om 20:41

Waarom ophouden met het ITT?

Dit zorgt juist voor meer dynamiek, meer renners die een kans maken op de eindzege anders zijn alleen de berggeiten klimmertjes van 55 kilo aan de beurt.

Zo’n rit als vandaag op de Angliru is de voorbeschouwing wat het oppimpt de verschillen zijn relatief klein te noemen achteraf, eigenlijk vond ik het niks aan.

Ik zie liever een tijdrit van 33 km :)

Romāns Vainšteins 1 november 2020 om 21:20

Tegenwoordig klimmen die wattagefreaks even hard als de geitjes en slaat de itt de boel dood. Ik ben voorstander van meer klassieke/geaccidenteerde parcoursen waar de sterkere rouleurs iets kunnen ondernemen.

TrEb 2 november 2020 om 15:07

Het zou eens een leuke verrassing in een grote ronde zijn wanneer er twee etappes achter elkaar uit tijdritten bestaat. net zoals je nu meerdere bergetappes achter elkaar hebt.

Groetjesaandevoetjes 2 november 2020 om 18:00

@Romans – vind je niet dat het AK een combinatie is van wie het beste is in meerdere disciplines? Klimmen, tijdrijden, goed kunnen aankomen en wellicht ook goed in klassiekere aankomsten en wellicht zelfs kasseien. Ik zie ook graag iets vaker een wat klassieker parcours, maar vind de tijdrit toch wel echt een essentieel onderdeel voor het winnen van een ronde.

koos1 1 november 2020 om 19:25

Benieuwd of er van fiets gewisseld gaat worden. Het is maar een kort klimmetje, maar wel enorm stijl. Met stukken ruim boven de 20% lijkt het op een klimfiets toch een stuk makkelijker rijden dan op de tijdritfiets.

Brabander 1 november 2020 om 19:34

Ik heb die klim vorige x op tv gezien en dat was geen flauwekul hoor. Mollema noemde het volgens mij de zwaarste waar-ie ooit opgereden was

zacht 1 november 2020 om 20:16

28% halverwege, ouch.

Op de laatste kilometer kun je goed kapot gaan, zeker in een tijdrit.

https://youtu.be/6CZ-nYLySig

Wheely 1 november 2020 om 20:17

Ja ze gaan zeker wisselen denk ik. D’r is er maar één die het niet zou doen en die is al afgestapt.

de winnaars 1 november 2020 om 21:40

Ze gaan 100% zeker niet wisselen voor 1.8 km zou ook totale waanzin zijn

Turtlehead 1 november 2020 om 21:48

Je kan die 15-20 seconden die je verliest bij een wissel toch nooit goedmaken op zo’n korte klim? Juist ook omdat als het zo steil is, de tijdsverschillen uiteindelijk meestal niet heel groot zijn.

Stoempen 2 november 2020 om 03:00

1,8km tegen zo’n steil ding is toch al pakweg 9minuten. Dus 15sec kan je echt wel pakken op je normale fiets.

Groetjesaandevoetjes 2 november 2020 om 18:04

Parcoursbouwer zegt wisselen. Maar dan ligt het nog wel aan waar het wisselpunt is. Als ze dat onderaan de berg doen dan verwacht ik dat sommigen het overslaan. Die 15 seconden om te wisselen pak je zeker terug op een klimfiets in 7 minuten. Tom Dumoulin verloor met zijn tijdrit fiets op Belles Filles meer dan een minuut op Porte die wel gewisseld was, volgens mij.

tvm 1 november 2020 om 20:09

Roglic kan 2 man inhalen

KevinK1986 1 november 2020 om 21:02

Benieuwd hoe Carthy het ervanaf brengt. Dat gaat nog een flinke kluif worden voor meneer Roglic.

Jammer dat ze weer zo’n monster in die tijdrit zetten.. heuvelachtig en dan 40 km was ook prima geweest

FDJ 1 november 2020 om 21:20

Carthy gaat hij niet inhalen. Die reed vorig jaar in de Giro een behoorlijke tijdrit op de dag dat Roglic won.

Dolledriesoldebroek 1 november 2020 om 20:36

Kevin inkelaar die als één van de eersten start. Dus er zijn nog jongeren die niet gelijk in hun debuutjaar met de groten meeklimmen, gelukkig maar…

Verweggistan 3 november 2020 om 08:45

Hij staat wel heel ver voor een klimmer, maar inderdaad, het is niet raar om in je eerste ronde vooral bezig te zijn met uit te rijden.

TypischTenDam 1 november 2020 om 22:29

Froome gaat verassen.

Kelder is de Man 1 november 2020 om 22:40

Gaat hij in een urn of bidon..

Tuubke 2 november 2020 om 08:09

Dat is nog een verrassing!

vanSpringel 2 november 2020 om 16:35

Ben benieuwd of Roglic morgen in de ITT weg omhoog hetzelfde scenario gaat schrijven als onlangs in de laatste ITT van de TdF is gebeurd. Gisteren liet ie zich in die angelklim ook al niet van z’n beste kant zien. Tijdrijden en minder goed zijn kan daarbij tussen de oren gaan zitten. Carapaz daarentegen vlamt gisteren wel uit z’n pijp. Er zit maar 2 minuten starttijdverschil in Roglic en Carapaz, dus wanneer die laatste z’n voorganger in ’t vizier krijgt, kan dat nog een spannende strijd worden.

Groetjesaandevoetjes 2 november 2020 om 18:10

Carapaz die Roglic in het vizier krijgt? Als dat zo is dan is het geen spannende strijd, maar kan Roglic beter naar huis.

bart urlings 2 november 2020 om 20:07

Carapaz gaat hier 2 min verliezen op roglic. Carapaz is een slechte tijdrijder en roglic een goeie…

Dikke Vrouw 2 november 2020 om 18:44

Rogola gaat ze allemaal opvreten

jsprunk 2 november 2020 om 18:53

Als ik de tijdsverschillen en beelden van 2012 zie, lijkt een fietswissel me een no-brainer. Deze berg kom je gewoon niet omhoog op een tijdritfiets.

Paul Bus 2 november 2020 om 22:36

Een tijdrit zou pas echt leuk zijn als het met de gewone wegfiets werd gereden.Lekker 4 keer tijdrijden.
1 Proloog
2Een lekker lange ploegentijdrit
3Een individuele tijdrit op een tafellaken
4Een klimtijdrit.
En alles met de gewone fiets en gewone fietskleding iedereen gelijk jippie

chasse patat 3 november 2020 om 10:36

Ik vind het een prachtige tijdrit passend voor een allroundrenner, dus passend voor een Vueltaklassement. Levert bovendien prachtige plaatjes op wat voor de exposure van Galicië ook belangrijk is.

Peter Lippens 3 november 2020 om 10:46

Opvallend, geen apart lijstje van de specialisten, of zijn er die hier niet, buiten Roglic dan als hij geen mindere dag heeft … ;)

Chris Van Uden 3 november 2020 om 13:34

Er zijn er inderdaad maar weinig.. Misschien Van Baarle, Cavagna natuurlijk zeker, in goeden doen zou Froome ook in het rijtje horen.. Oliveira en dan hebben we ze wel een heel eind gehad..

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair