Vuelta 2020: Jumbo-Visma gaat met Roglic en Dumoulin voor eindwinst
Primož Roglič en Tom Dumoulin gaan volgende week als kopmannen van Jumbo-Visma van start in de Vuelta a España. De Sloveen en de Nederlander delen het kopmanschap. “Gedurende de Vuelta wordt duidelijk wiens kaart we trekken”, zegt ploegleider Grischa Niermann.
Net als in de Tour de France krijgen de kopmannen steun van George Bennett, Sepp Kuss en Robert Gesink in de bergen. Paul Martens is de ervaren wegkapitein. Lennard Hofstede zal vooral op het vlakke zijn werk doen. Hij weet hoe dat moet, omdat hij vorig jaar ook erbij was toen Roglič de Vuelta won. De Deense klimmer Jonas Vingegaard maakt zijn debuut in een grote ronde.
In de Tour zag Roglič de eindzege op de voorlaatste dag uit zijn handen glippen. Jumbo-Visma had de hele Tour de controle in handen en Niermann verwacht eenzelfde soort scenario in de Vuelta. “Ons team staat met twee favorieten voor eindwinst aan de start, waarvan er eentje de winnaar van vorig jaar is. Dat zorgt ervoor dat andere ploegen naar ons zullen kijken. Daar zijn we ons van bewust. We moeten met een goed plan komen om tot een goede prestatie te komen”, geeft hij aan.
Zwaartepunt in eerste week
“Ik denk dat we een heel sterke ploeg hebben met twee absolute speerpunten”, aldus Niermann. “De andere jongens kunnen Primož en Tom optimaal ondersteunen. Jonas staat voor het eerst aan de start van een grote ronde. Dit past goed in zijn ontwikkeling. Hij gaat naar alle waarschijnlijkheid veel werk moeten verrichten, maar dat is een goed leerproces.”
Niermann weet waar de lastigheid van de Vuelta ligt. “De eerste drie etappes zijn drie bergritten”, zegt hij. “Op dat moment moeten we er meteen staan. Daarna volgt spoedig de zesde etappe. Dat is in mijn ogen toch wel de Koninginnenrit, gezien de finish op de Col du Tourmalet. Natuurlijk volgen er nog zware etappes, maar het zwaartepunt van de Vuelta ligt naar mijn mening in de eerste week.”
Overigens start Roglič als titelverdediger met rugnummer 1 in de Vuelta a España.
Selectie Jumbo-Visma voor de Vuelta a España 2020 (20 oktober-8 november)
George Bennett
Tom Dumoulin
Robert Gesink
Lennard Hofstede
Sepp Kuss
Paul Martens
Primož Roglič
Jonas Vingegaard
Reed alle voorbereidingskoersen voor de Tour al top. Dan nog 3 weken volle bak de Tour, vervolgens alles gegeven op het WK en in Luik. Kan hij dan nog steeds 2,5 week top zijn?
De laatste zal wel schelen, maar in de Vuelta is een type als Martin minder bruikbaar als in de Tour.
En met Vingegaard verwacht ik dat ze bergop niet super veel inleveren ten opzichte van de tour.
En de derde week van de Giro vorig jaar.
Toen was het uiteindelijk ook op.
Nu mag hij in dienst rijden voor anderen. Uran en de jonge snaken Martinez, Higuita, Carthy die een stuk beter presteren als hem.
Z'n eigen prestaties zijn nu niet bepaald om over naar huis te schrijven dit seizoen. Oftewel bijzonder weinig progressie voor zo'n bij Jumbo veelbelovende jonge knul.
Denk dat Jumbo niet rouwig hoeft te zijn om zijn vertrek.
O, de ironie.
Laten we hopen dat dat dus niet gebeurt. Koersen met het verstand en ga alsjeblieft niet met verkrampte controlezucht proberen de koers naar je hand te zetten. Liever afwachten, vanaf de 2e of 3e lijn en nu de twee kopmannen echt tactisch slim uitspelen.
Zomers staan deze er veel beter bij
Ik gok op Dumoulin omdat Roglic weleens te vermoeid zou kunnen zijn.
De tour verloren ze door hoogmoed. Iets wat jij al flink aant voeden bent.
Zonder gekheid, die gaan de eerste week knallen.
Ze hebben meerdere uitstekende pionnen, en hopelijk spelen ze die dan ook verstandig uit. In principe heb je vier man die in een verder zwak bezette Vuelta in de top tien zouden moeten kunnen eindigen.
Met Buchmann, Martin G, Martinez, Pinot, Carapaz, Chaves, Mas, Valverde en Formolo als voornaamste tegenstanders moet er toch wel wat mogelijk zijn ?
En hoe zeer ik Froompy ook repecteer, ik tel hem niet meer mee voor een top tien.
Gedeeltelijk door de media die al weken vooraf bezig waren over de tweestrijd van Jumbo en Ineos. Waar Ineos wijselijk niet aan meedeed.
Maar ook een groot gedeelte door zichzelf. Wat overigens bijzonder lomp was.
Ik ga hier nu niet roepen om m'n gelijk te halen, maar als je mijn stukjes hier op de site terugleest van tijdens de Tour de France zal je zien dat ik het op dat moment en vooraf al bijzonder lomp vond. Maar okay, dat terzijde.
Voor een groot gedeelte lag het inderdaad ook aan Jumbo-Visma zelf. Maar ja ... persoonlijk vindt ik de lui die aan het roer staan bij Jumbo nu niet vaak schitteren door hun groot koers inzicht.
Voor een ploeg die alle overige zaken wel tot in de puntjes regelt, vindt ik persoonlijk dat er ook wel eens met een kritisch oog naar de heren in de ploegleiderswagens gekeken mag worden.
Het is nu niet dat ze bij Jumbo-Visma de prijzen opeen stapelen door hun briljante koersinzicht, maar puur en enkel door de absolute klasse van sommige van hun renners.
Dus het is aan Tom om te laten zien of hij met de besten mee kan. Zo niet dan is de keus voor een ander weer snel gemaakt.
Al zal Tom dit keer waarschijnlijk niet zo snel zelf roepen dat hij dan maar in een dienende rol zal rijden de rest van de ronde.
Ik verwacht overigens geen wonderen van hem. Het deelnemersveld is wel zwakker als in de Tour, dat natuurlijk wel.
Komt erop neer dat Tom z'n benen zal moeten laten spreken, en zich dus sterker zal moeten tonen dan Roglic.
indien Roglic niet door zijn ondergrens zakte die zaterdag en Pogacar niet uitmuntend was, had Jumbo-Visma groots gereden, de volledige Tour gedomineerd en met verve de trui thuisgebracht.
Pech. Zure pech, maar de Tour niet winnen had mijns inziens geen seconde met slechte tactiek te maken. Gewoonweg door pech.
Eeeeuh. Tof dat je me dat even verteld beste Wim. Maar mag ik ook even vragen waarom je mij daarop aanspreekt ?
Ik antwoord iemand die de vraag stelt of Dumoulin dit keer als kopman uitgespeeld zal worden in de Vuelta. En mijn antwoord daarop is dat zowel Roglic als Dumoulin wederom gelijk staan bij aanvang van de ronde, en dat het koersverloop dus maar moet uitwijzen wie er uiteindelijk de nummer 1 binnen de ploeg is.
Maar ik neem aan dat je doelt op een eerder antwoord van mij hier eerder onder dit topic ?
Allereerst zakte Roglic niet door zijn ondergrens, dus dat is al een volledige misvating. Als je de wattages van zijn tijdrit bekijkt, dan zit hier maar bijzonder weinig verschil in met andere tijdritten die hij in grote rondes heeft afgeleverd. Feit is wel dat Pogacar boven zichzelf uitsteeg.
Je zegt het zelf al, er was er één die duidelijk het treintje van Jumbo kon volgen, en volgens velen richting het einde van de Tour zelfs sterker was dan Roglic. Zoals je zelf al aanhaalt de heer Pogacar.
Maar gezien het feit dat Roglic vorig jaar in de Vuelta ook al alle moeite van de wereld had met Pogacar, en het ook daar dankzij hulp van andere renners was uit andere ploegen dat Roglic uiteindelijk z'n Vuelta zege kon binnenhalen. Gezien daarnaast het feit dat Roglic dit jaar ook al verslagen was op het Sloveens kampioenschap tijdrijden door dezelfde Pogacar.
Misschien dat het dan toch verstandiger was geweest om op een andere manier te koersen dan nu gebeurd is.
Zoals velen tijdens de koers al wisten te melden was het niet zo'n briljant idee van Tom om ineens te besluiten in de knechtenrol te kruipen. (Volgens mij was je zelf ook één van de mensen die zich bij die groep van mensen aansloot ?)
Daarnaast is ook de rol van Kuss veel te weinig gebruikt. Nu had je Bennet, Van Aert, Dumoulin en Kuss als laatste renners voor Roglic in het rijtje. Waarbij Dumoulin in veel gevallen tot een kilometer of drie (of nog dichter) kopwerk deed. Hierbij kwam Kuss zijn rol dus te vervallen.
Als je zoveel overschot hebt aan renners die met de besten mee omhoog gaan, dan moet je dat benutten. "Simple as that !!"
Waarom zit er bij Jumbo niet iemand in de ploegwagen die in het begin van de ronde Kuss meestuurt in de vlucht ? Dit uiteraard wel in een rit waarvan je weet dat de vluchters de ruimte krijgen. Wat doet de concurrentie dan ? Willen zij zich opblazen om Kuss terug te halen, zodat daarna een Roglic of Dumoulin kan wegspringen en de concurrentie geen knechten meer overheeft, of geven ze Kuss tien minuten de ruimte in het AK ? In geval van het laatste kan je als Jumbo achterover leunen.
Je hebt immers de trui, dus laat anderen nu maar zien wat ze willen doen om je eruit te rijden. Ondertussen heb je dan wel voldoende wapens achter de hand om terug te slaan.
Sowieso vindt ik het een bijzonder ouderwetse manier van koersen, dat je als ploeg van de klassementsleider maar de hele dag op kop van het peloton gaat lopen leuren.
F*ck that !! Jij hebt de trui, laat anderen nu maar zien wat ze er tegenover kunnen zetten om je eruit te rijden. Ipv zelf als een stel mallootjes de rest van het peloton in je kielzog iedere berg mee over te sleuren.
Komt er dus simpelweg op neer, dat wanneer je zoveel sterke renners hebt, dat je er dan ook gebruik van moet maken. Okay ik moet eerlijk toegeven dat Bennet niet de Bennet was van tijdens de ronde van Lombardije, wat ook geen wonder was na de zware crash die hij in het begin van de Tour maakte. Daarin tegen was Van Aert weer veel sterker bergop dan iedereen zou verwachten.
Maar het feit dat Kuss en/of Dumoulin precies gezegd nul keer gebruikt zijn om aan te vallen, (lees de concurrentie uit z'n kot te lokken), is in mijn ogen een teken van tactisch onvermogen.
En daar mogen de meningen over verschillen, maar dit is wel de mijne.
Juist daarom zou ik een voorstander zijn voor nog kleinere teams, zodat er minder gecontroleerd wordt gereden.