Vuelta 2015: Jury zet Nibali uit de wedstrijd

Vuelta 2015: Jury zet Nibali uit de wedstrijd

Foto: Sirotti

zondag 23 augustus 2015 om 20:46

Vincenzo Nibali is door de jury van de Vuelta a España uit de wedstrijd gezet. De Italiaan werd tijdens de tweede etappe duidelijk voortgetrokken door de volgauto van Astana nadat hij op achterstand was geraakt na een valpartij.

Op ongeveer dertig kilometer van het einde ging de medekopman van Astana onderuit tijdens een massale valpartij. In eerste instantie probeerden drie knechten de voormalig winnaar in Spanje naar voren te helpen, maar het verschil was met ruim vijftien kilometer te gaan nog altijd meer dan anderhalve minuut met het peloton.

Nadat de Tourwinnaar van 2014 was aangesloten bij een groep achtergebleven renners kreeg hij een bidon aangereikt uit de volgauto en werd hij daarna honderden meters voortgesleept. Iets later sloot hij weer aan bij de groep der favorieten.

Op de slotklim moest Nibali sowieso zijn inspanningen al bekopen met veel tijdsverlies. Hij kwam als 31e over de meet met bijna anderhalve minuut achterstand op dagwinnaar Esteban Chaves.

Niet alleen Nibali moet de Ronde van Spanje verlaten, ook ploegleider Alexander Shefer moet vertrekken.

Bekijk hier de beelden van het incident.

[poll id=”107″]

Dit artikel delen:

148 Reacties

ifor 23 augustus 2015 om 20:47

En terecht! Was echt onfatsoenlijk. Zal wel feest zijn bij Aru

xistnc 23 augustus 2015 om 20:47

Ploegleider Shefer er ook uit, plus 2 etappes slechts één auto in koers. Oh, en als toetje nog 200 euro boete ook.

Timocycling 23 augustus 2015 om 20:48

HEEL goed, te belachelijk voor woorden was dit ook!

karper 23 augustus 2015 om 20:49

Terecht

LyndaLid 23 augustus 2015 om 20:51

Hoera, eindelijk een daadkrachtige koersbeslissing in het wielrennen. Laat er ze allemaal iets van leren!

En Nibali is inmiddels een waardeloze renner geworden, met heel naar gedrag.

Contador#N.1 23 augustus 2015 om 20:51

Gelukig had ik hem niet in mijn poul.

Roberto 23 augustus 2015 om 20:51

Zo, die zijn bij Astana terecht flink gestraft. Eindelijk eens een jury met ballen, al denk ik dat als het een Spanjaard was geweest dat het anders gelopen zou zijn. ;)

Temlin 23 augustus 2015 om 20:51

Volledig terecht.

denistel 23 augustus 2015 om 20:52

kon ook niet he peleton reed vol uit en hij kwam zo terug

Purito 23 augustus 2015 om 20:52

Toch respect voor deze beslissing. Nibali of niet, je bent een walgelijk iemand als je zoiets flikt.

Nu nog gepakt worden op doping en de cirkel is rond. Valsspelen zit hem namelijk in het bloed.
edit redactie: niet doen

Tsjoep 23 augustus 2015 om 20:53

Zal Vino boos zijn????

RG1 23 augustus 2015 om 20:53

Prima! Dit was echt te belachelijk voor woorden. Wat mij betreft mag er nog een schorsing bij

Moess1e 23 augustus 2015 om 20:54

En terecht.

Rodney 23 augustus 2015 om 20:54

Terecht, al heb ik een vleugje begrip voor Nibali, hij zal geen zin hebben gehad om dit jaar weer in een grote ronde in het begin tijd te verliezen op zijn concurrentie.

gavirialaphilippe 23 augustus 2015 om 20:55

wat nibali doet is belachelijk, net als de reacties hier!

AZH 23 augustus 2015 om 20:55

Belachelijk… In een gemiddelde bergetappe hangt het halve peloton aan de wagen

Timocycling 23 augustus 2015 om 20:56

Dit was niet “aan de wagen hangen”. Dit was met 80 kilometer per uur een gat van een dikke minuut dicht poefen.

RefleX 23 augustus 2015 om 20:56

@ Purito, hoezo insinueer jij hier even dat hij ook wel doping gebruikt?

Roberto 23 augustus 2015 om 20:57
Quote:
gavirialaphilippe – 23 augustus 2015 om 20:55

wat nibali doet is belachelijk, net als de reacties hier!

Sorry? Verklaar je nader aub..

limbo 23 augustus 2015 om 20:57

dit is echt een terechte beslissing

Italia 23 augustus 2015 om 20:57

Belachelijke beslissing. Paar minuten tijdstraf was voldoende geweest. Genoeg renners die dit minutenlang doen in zware bergetappe’s. Kan geen enkel begrip voor de jury hebben, stelletje hypocrieten.

pirazzi 23 augustus 2015 om 20:58

Op de WK paar jaar geleden mocht het nog wel, terugkomen na een valpartij.

HF2013 23 augustus 2015 om 20:58

Zo is “de beste ploeg ooit” van Astana na 1 echte etappe alweer een belangrijke pion kwijt. Ik was sowieso wel benieuwd hoe dat zou gaan met het kopmanschap in de ploeg.

achtpuntzes 23 augustus 2015 om 20:58

maar het was wel grappig om te zien. Nibali op kop van een pak renners, de astana auto ernaast en ineens vroem. weg was Nibali. om een paar tellen later honderen meters voor dat groepje te rijden. een levensgevaarlijke actie, zo hard spoot de astana auto weg.

Kingstown 23 augustus 2015 om 20:59

Veel te zware straf. Net zoals de straf voor Sepulveda in de Tour veel te zwaar was.
De “hard straffen beweging” wordt helaas een tikje te dominant.

Headlines

Materiaalzone

Populair