Voorlopig geschorste Betsema staat bovenaan veldritranglijst UCI

dinsdag 1 oktober 2019 om 10:00
Voorlopig geschorste Betsema staat bovenaan veldritranglijst UCI

foto: Cor Vos

De voorlopig geschorste Denise Betsema voert vanaf vandaag de veldritranglijst van de UCI aan bij de vrouwen. Betsema leverde vorig seizoen tijdens de Wereldbeker in Hoogerheide een positieve plas in, waarna ook de B-staal sporen van anabole steroïden aantoonde. Sindsdien is ze voorlopig geschorst.


Maar de van dopinggebruik beschuldigde Betsema voert nu wel de UCI-ranking aan. Pas bij een definitieve schorsing verdwijnt ze uit de tabellen. De UCI-ranglijst gaat over het afgelopen jaar en dus vallen wekelijks oudere resultaten weg. Zo verloren Sanne Cant en Marianne Vos de afgelopen weken respectievelijk 170 en 340 punten van de wereldbekers in de Verenigde Staten van vorig jaar. Dit jaar verdedigden zij die punten niet. Betsema verloor geen punten, omdat ze vorig jaar niet in de VS reed.

In de huidige ranglijst staat de Texelse met 1860 punten bovenaan, voor Sanne Cant (1828 punten) en Annemarie Worst (1689). Marianne Vos (1656) is naar de vierde plaats gezakt. De top-5 wordt compleet gemaakt door Lucinda Brand (1623).

Het is niet bekend of de UCI op korte termijn met nieuws komt in de zaak-Betsema. De veldrijdster zelf gaf bij het begin van dit veldritseizoen aan dat nog veel onduidelijk is. “Ik was positief op anabole steroïden, maar we weten niet welke stof er precies is gevonden. Ook de UCI weet het niet. Ik wil heel graag mijn onschuld bewijzen, maar ik heb zelfs geen idee wat ik genomen zou hebben”, zei ze.

UCI-veldritranglijst voor vrouwen, sinds 1 oktober 2019

Dit artikel delen:

26 Reacties

Natte spons 1 oktober 2019 om 10:10

Ik vind dit toch wel een heel ander soort zaak dan iemand die met EPO wordt gepakt. Anabole Steroiden zitten namelijk ook vaak in vlees, omdat veehouders veel spierweefsel willen hebben bij hun slachtvee.
Helaas zal ze waarschijnlijk door al het gedoe niet echt van de eerste plaats kunnen genieten.

Panache 1 oktober 2019 om 11:32

Vandaar dat er met de bosjes atleten worden betrapt op anabolen?

Fieldbird 1 oktober 2019 om 12:00

Lijkt me onwaarschijnlijk dat het gaat om besmet, anders zou dit vaker voorkomen. Besmette supplementen zou toch echt eigen schuld zijn: de Dopingautoriteit heeft een zekerheidssysteem voor schone supplementen (NZVT), dus is het voor eigen rekening voor een atleet om buiten dat systeem om supplementen te gebruiken.

Lapjestrui 1 oktober 2019 om 12:53

Onschuldig en zoals een groot poëet al schreef:

De UCI zette Denise op 1
Want zoals zij fietst er geen
Door vervuild steroidenvlees van de markt van Teksel
Kreeg ze de neus pardoes op het deksel.
Daarna werd ze gespietst
door een bio-wortel van overseas
Wist zij veel dat er iets in school
Van een stukje ingespoten anabool

Laat ze maar kletsema
Zeggen ze bij Betsema!

dikkechaap 1 oktober 2019 om 16:44

Er zitten helemaal niet “vaak” anabole steroiden in vlees, en al helemaal niet in Nederland. Dit is in heel Europa verboden, en wordt (zeker in Nederland) goed gecontroleerd.

En als er al anabole steroiden in vlees inzitten (als je ergens in Zuid-Oost Azie steak gaat eten bijvoorbeeld), dan gaat het in de meeste gevallen om hoeveelheden die zo miniem zijn dat ze niet voor een positieve test zorgen.

TriThi 1 oktober 2019 om 10:21

Vind het een pijnlijke zaak worden, als men zelfs niet weet welke stof genomen is en het zo lang duurt.
De opmars van Betsema was opmerkelijk en als ze gebruikt heeft moet ze zeker geschorst worden. Het kan echter toch niet zo zijn dat als ze onschuldig wordt bevonden, dit soort zaken zo lang en onduidelijk kunnen voortslepen?

Boomie1 1 oktober 2019 om 10:22

De UCI kan zich beter buigen over dit soort zaken dan over sokkenhoogte en stayeren van Eekhoff.

Verweggistan 1 oktober 2019 om 10:39

Gelukkig had WF ons al op dit nieuws voorbereid ;)

Wheely 1 oktober 2019 om 13:52

Ja gelukkig, anders had ik me geheid in mijn koffie verslikt vanmorgen, ik check namelijk elke dinsdagochtend de vrouwen-veldritranglijst van de UCI.

wiebipedia 1 oktober 2019 om 10:59

Ik neig haar toch het voordeel van de twijfel te geven. Compleet ongefundeerd en volledig gebaseerd op gevoel, maar het klopt allemaal net net

Polleke 1 oktober 2019 om 11:24

Van het organisatorisch en logistiek talent bij de UCI hebben we de laatste week uitvoerig kunnen genieten… Betsema zal nog wel een tijdje nummer 1 blijven maar ook niet crossen… onwezenlijk…

john 1 oktober 2019 om 11:25

Bij Betsema duurt het lang ,was het Froome dan kon hij weer verder gaan met zijn pufpuf spul om de boel te besodemieteren

Fieldbird 1 oktober 2019 om 11:53

2 totaal verschillende zaken: Betsema is betrapt op een verboden stof, waardoor schorsing direct volgt en zij haar onschuld moet bewijzen. Froome werd betrapt op een te hoge concentratie van een toegestane stof. Bij de zaak Froome duurde het ook lang, alleen omdat het om een toegestane stof gaat werd hij niet direct geschorst.

Seb Doet er niet Toe 1 oktober 2019 om 14:59

En even over dat puf puf spul van Froome. Onze dochter heeft datzelfde spul voorgeschreven gekregen, en ik heb daar eens een paar rondjes op m’n vaste route gereden, nou kan je zeggen geen noemenswaardige PR, laat staan een KOM en de klinkers liggen ook allemaal nog steeds op hun plek.
Dus dat hele Salbutamol verhaal het zal wel, maar prestatieverhogend denk het niet.

Romāns Vainšteins 1 oktober 2019 om 16:48

Klinkt heel wetenschappelijk Seb

dikkechaap 1 oktober 2019 om 16:48

@Fieldbird
Dat is nog niet helemaal duidelijk, het zou kunnen dat het inderdaad om een niet-natuurlijke variant gaat, maar dan zou ze normaal gesproken gewoon echt geschorst zijn (en niet alleen voorlopig). Het kan ook om een abnormale hoeveelheid van "natuurlijke" hormonen gaan, dan is de vergelijking met Froome al iets beter te trekken (maar dat is nog steeds niet hetzelfde natuurlijk). Zolang het niet bekend is om welke stof het precies gaat blijft het koffiedik kijken.

dikkechaap 1 oktober 2019 om 16:51

@Romans
De wetenschappelijke onderzoeken die wel zijn gedaan, wijzen vooralsnog niet op een prestatiebevorderend effect van salbutamol (itt tot wat er vaak wordt rondgebazuind).

Uiteraard wel wat betreft het wegnemen van de symptomen van (inspannings)asthma.

xistnc 1 oktober 2019 om 17:08

@Seb
Maar als je dochter het gebruikt, ga jij daar niet harder van rijden.

Barry Batsbak 1 oktober 2019 om 18:44

Fraai xistnc. ;)

Romāns Vainšteins 1 oktober 2019 om 13:20

OMG !

jan jansen 1 oktober 2019 om 17:52

BIO
Betsema Is Onschuldig

Jan Blokland 1 oktober 2019 om 18:25

Één ding is duidelijk. Als het zo duidelijk was geweest, hadden ze Betsema allang geschorst. Dus duidelijk dat ze het niet weten.
Hoezo duidelijk!!!!
Wat wel duidelijk is, is de schandalige behandelingen van de UCI in zijn algemeenheid.
Dat lijkt me duidelijk.

Eljorro 1 oktober 2019 om 23:35

Ze moet gewoon weer kunnen starten. UCI heeft tijd zat gehad om met bewijs te komen.

ElAguilaDeToledo 1 oktober 2019 om 19:16

Doet me denken aan de biefstuk van Contador en zijn 0,00000000005. Hij mocht zijn titel inleveren …

chasse patat 3 oktober 2019 om 14:42

Ik blijf het nog steeds een interessante theorie vinden dat ze besmet kan zijn via haar vriend Sjoerd, die aan body building doet. Het is het uitzoeken waard of steroïden via orale seks overdraagbaar zijn.

Jan Blokland 21 oktober 2019 om 18:57

Ongelooflijk wat de UCI hier klaarspeelt. Iemand die boven aan de UCI-lijst staat zonder maar iets van zich te laten horen aan de kant laat staan.
Je zou eigenlijk moeten hopen dat Betsema echt positief is en een schorsing krijgt. (wat ik niet hoop natuurlijk)
Stel dat ze onschuldig is, slaat de UCI hier een onherstelbare blunder.
Zelfs al zou ze nu nog geschorst wordt heb ik sterk het vermoeden dat de UCI dat doet om hun eigen hachje te redden. Ik vertrouw Betsema nog meer dan de UCI op dit moment.
Ze zouden weleens een flinke schadevergoeding aan hun broek kunnen krijgen als Betsema in het gelijk gesteld wordt.