Voorbeschouwing: Parijs-Tours 2019

Door , zondag 13 oktober 2019 om 08:00
Voorbeschouwing: Parijs-Tours 2019

foto: Cor Vos

Het Europese wielerseizoen 2019 loopt bijna op z’n eind. Waar sommige renners snakken naar hun vakantie, zullen andere coureurs nog één keer het rugnummer vol moraal op de achterzak spelden. Met het koersklakske onder de helm jezelf nog een laatste keer naar het startpodium hijsen. Met de vermaarde klassieker Parijs-Tours wacht namelijk de voorlaatste 1.HC-koers van het jaar. WielerFlits neemt de belangrijkste gegevens onder de loep.


Historie

Het mag in het wielrennen eigenlijk geen verrassing heten. Net als de Giro d’Italia, de Tour de France, de Vuelta a España en vele andere koersen ter wereld, dankt ook Parijs-Tours haar oorsprong door een tijdschrift. Al in 1896 organiseerde Paris-Vélo deze wedstrijd. Dat deed ze om de nieuwe wielerbaan te promoten. De Fransman Eugène Prévost kroonde zich tot eerste winnaar. Ondanks een daverend succes, zou de tweede editie pas in 1901 plaatsvinden. De derde uitgave was weer vijf jaar later en kende met Lucien Petit-Breton de eerste bekende naam op de erelijst. Na De Argentijn zouden nog velen volgen.

Een typisch beeld uit Parijs-Tours, deze in 2007: waaiers! – foto: Cor Vos

Sinds 1906 vond de wedstrijd – behoudens de oorlogsjaren 1915, 1916 en 1940 – elk jaar plaats. Dat betekent dat we dit seizoen toe zijn aan editie nummer 113. Wanneer we een blik wagen op de erelijst, blijkt waarom deze koers eigenlijk de allure van een monument heeft. Er staan enorm veel grote namen op het palmares en dat komt niet omdat de wedstrijd eenvoudig te winnen is. De strijd met de wind tekent Parijs-Tours vaak. François Faber, Octave Lapize, Charles Crupelendt, Philippe Thys en de divabroers Francis en Henri Pélissier wisten in de eerste jaren allemaal te winnen. Gek genoeg won ’s werelds eerste echte rassprinter Charles Pélissier (de jongste van de drie broers) deze wedstrijd nooit.

Briek Schotte, Rik Van Looy, Jo de Roo, Gerben Karstens, Herman Van Springel, Francesco Moser, Freddy Maertens, Joop Zoetemelk, Jan Raas, Seán Kelly, Adrie van der Poel, Jelle Nijdam, Johan Museeuw, Andrei Tchmil, Jacky Durand, Andrea Tafi, Richard Virenque, Alessandro Petacchi en de laatste tien namen hieronder: allen wonnen een of twee keer Parijs-Tours. Paul Maye, Erik Zabel, Gustave Danneels en Guido Reybrouck zijn recordhouder met drie zeges. Bijzonder feit: Reybrouck is het neefje van Danneels. De laatste Belgische winnaar was overigens Jelle Wallays (2014). Erik Dekker deed dat namens Nederland in 2004.

Laatste tien winnaars Parijs-Tours
2018: flag-dk Søren Kragh Andersen
2017: flag-it Matteo Trentin
2016: flag-co Fernando Gaviria
2015: flag-it Matteo Trentin
2014: flag-be Jelle Wallays
2013: flag-de John Degenkolb
2012: flag-it Marco Marcato
2011: flag-be Greg Van Avermaet
2010: flag-es Óscar Freire
2009: flag-be Philippe Gilbert


Vorig jaar

In de editie van 2018 werd Sylvain Chavanel in het zonnetje gezet. La Machine reed namelijk zijn laatste koers als beroepsrenner. Het inspireerde de Fransman, want niemand anders dan hij was de aanstichter van de vroege vlucht. Onder meer Dries De Bondt, Brian van Goethem en Emiel Vermeulen schoven mee. Zij pakten een maximale voorsprong van zes minuten. Op vijftig kilometer voor de meet werd het peloton dan plots opgeschrikt door een grote valpartij. Teken voor een aantal grote mannen om het gaspedaal al eens stevig in te drukken. Door het verschroeiende tempo werd het peloton in stukken uiteen gescheurd.

Het moment waarop Kragh Andersen concurrent Terpstra (in de achtergrond) uit zijn kot lokt – foto: Cor Vos

Vervolgens deed de koers voor het eerst in de geschiedenis een aantal onverharde stroken aan in de finale, met ook enkele heuveltjes. Niki Terpstra toonde zich in deze zone bedrijvig, maar steeds kwam alles samen. Tot Søren Kragh Andersen vertrok en alleen Terpstra mee sprong. De jonge Fransman Benoît Cosnefroy toonde zijn talent door korte tijd later als enige nog de oversteek naar voren te maken. Enkele grote namen achter hem slaagden daar niet in. Voor Kragh Andersen ging het niet hard genoeg: de Deen plaatste tien kilometer voor het einde nog eens een demarrage, waarna hij naar een schitterende zege soleerde.

Parijs-Tours 2018
1. flag-dk Søren Kragh Andersen (Team Sunweb) in 4u37m55s
2. flag-nl Niki Terpstra (Deceuninck-Quick-Step) + 25s
3. flag-fr Benoît Cosnefroy (AG2R La Mondiale) z.t.
4. flag-be Oliver Naesen (AG2R La Mondiale) +1m14s
5. flag-fr Valentin Madouas (Groupama-FDJ) z.t.

9. flag-nl Taco van der Hoorn (Roompot-Nederlandse Loterij) +1m24s
Volledige uitslag

SKA was vorig jaar de sterkste man in koers – foto: Cor Vos


Parcours

Hoewel de koers nog altijd Parijs-Tours heet, is het vertrek van deze eendagsklassieker allang niet meer in Parijs. Jarenlang klonk het startschot in Saint-Arnoult-en-Yvelines, tussen Parijs en Orléans in. Tien jaar geleden veranderde dat. Chartres werd de nieuwe startplaats, dat zo’n negentig kilometer ten zuidwesten van de Franse hoofdstad ligt. Daardoor is de koers ook korter dan de 250 tot 260 kilometer die ze voorheen was. Vanwege haar relatief vlakke karakter en de wind die hier altijd vrij spel heeft, staan veel sprinters cq. snelle mannen op de erelijst. Dat imago wilde men niet langer en dus ging het roer om.

De start is dus in Chartres, waar een van de beroemdste kathedralen van Frankrijk staat: Cathédrale Notre-Dame de Chartres. In die stad won Dylan Groenewegen vorig jaar overigens een etappe in de Tour de France. Aan de zuidkant van Chartres ligt kilometer nul, waarna de strijd losbarst over grotendeels open wegen. De eerste bocht volgt pas na 25 kilometer in Pré-Saint-Évroult, waardoor eventuele vroege vluchters lange tijd in het zicht van het peloton blijven. Via Bonneval gaat het dan eigenlijk tussen de steden Brou en Châteaudun door. Daarna rijden ze als het ware een halfrondje om die laatste stad heen.

Het officiële startpunt net ten zuiden van Chartres – foto: Cor Vos

Vervolgens trekken de renners eigenlijk in een rechte streep naar Vendrôme en Herbault. Er zijn dan zo’n 125 kilometers afgelegd, waarna de karavaan zich richting het zuidwesten begeeft. In Amboise begint – net zoals altijd – de laatste zestig kilometer. Waar de coureurs vroeger vanuit die plek nog verder naar het zuiden reden naar Esvres-sur-Indre, gaan ze nu via een ommetje naar de oostkant van Tours. Op die manier komen ze aan de noordzijde de finishplaats binnen. Maar waar de snelle mannen voorheen aan zet waren door de relatief simpele lus aan de zuidkant, moeten we het sinds vorig jaar zoeken bij de sterke beren.

Op 53 kilometer van de meet doemt namelijk de Côte Goguenne op. Dit klimmetje is onverhard en anderhalve kilometer lang. Op 49 kilometer ligt er vervolgens weer een onverharde strook, ditmaal van vijfhonderd meter. Drie en een halve kilometer verderop ligt de Côte de Chancay, 2,1 kilometer lang omhoog op gravelpaden. Wie na dat drieluik al eens naar adem moet happen, heeft heel eventjes de tijd om de hartslag naar beneden te brengen en zijn ademhaling te controleren. Op 33,5 kilometer voor de finish volgt dan de Côte de la Vallée du Vau met haar lengte van 550 meter, eveneens over een grindpad.

Een van de negen onverharde stroken in Parijs-Tours – foto: Cor Vos

De boog van dertig kilometer voor de eindstreep staat precies halverwege de onverharde strook van Épinettes. Dit pad heeft een lengte van 1200 meter. Daarna wacht er met de Côte de la Rochère opnieuw een gravelklimmetje van net geen kilometer lang. De renners hebben daarna nog 27,5 kilometer af te leggen, maar van sparen is geen sprake. Op 25 kilometer voor het eind volgt het volgende grindpad, over een lengte van anderhalve kilometer. Dan volgt een cruciale passage in de finale. Op 23 kilometer klimmen de renners via de Côte de la Vallée Chartier omhoog, waarna de sterksten op een onverharde strook van 1,6 kilometer bovenop het klimmetje kunnen doortrekken.

Grote kans dat hier renners zijn die zich kunnen afscheiden. En als er dan nog teveel volk mee is, kunnen die op de Côte de Vouvray (begint op 17,5 kilometer voor de meet en is drie kilometer lang) overboord. Er volgt dan enkel nog de onverharde strook van Rochecorbon op veertien kilometer van het eind en de Côte de Rochecorbon (500 meter lang) op ruim tien kilometer voor de finish. Daarna is het grotendeels rechtdoor richting de laatste chicane op slechts één kilometer van de zegeruikers af. Op de brede Avenue de Grammont ligt dan eindelijk de verlossende witte krijtlijn.

Totale afstand: 216,5 kilometer
Onverharde kilometers: 10,5 kilometer
Start: 10.40 uur in Chartres
Finish: 16.43-17.10 uur in Tours


Favorieten

Tot 2009 behoorde Parijs-Tours tot de WorldTour. Vanaf de oprichting in 1988 tot en met de laatste keer in 2004, maakte de Franse oktoberklassieker eveneens deel uit van de Wereldbeker. Maar sinds tien jaar valt Parijs-Tours als een UCI 1.HC-koers onder de Europe Tour. Door de wind ligt het tempo in deze koers niet altijd even hoog, al kan dat ook weleens meezitten: Matteo Trentin won de editie van 2015 in een gemiddelde van 49,642 kilometer (!) per uur. Dat is een record, want nooit werd er harder gereden in een klassieker. Sneuvelt dat zondag? En wie fietst zich op de erelijst van de enige klassieker die Eddy Merckx nooit won?

Oliver Naesen – foto: Cor Vos

De grootste kanshebbers moet je zoeken in de Franse selecties. Vooral bij AG2R La Mondiale hebben ze een aantal sterke opties. De kopman zondag is Oliver Naesen. De 29-jarige Belg is altijd op de afspraak in dit soort eendagskoersen. Sinds zijn ritzege in de slotrit van de BinckBank Tour blijft zijn vormcurve duren. Wat heet: afgelopen dinsdag werd Naesen nog tweede in Binche-Chimay-Binche. Het parcours van zondag moet hem nog beter passen en dus is de concurrentie gewaarschuwd. Met de vlugge Clément Venturini en Tony Gallopin beschikt de Belg ook over twee sterke ploegmaats die hem kunnen bijstaan.

Christophe Laporte – foto: Cor Vos

Bij Cofidis richten ze het vizier op de pijlsnelle Christophe Laporte. Het wapen van de 26-jarige Fransman is natuurlijk zijn eindsprint en dat weet de concurrentie ook. Ze zullen daarom ook niet graag met hem naar de streep rijden. Maar ga hem er maar eens afrijden. Laporte werd vorige maand nog zesde in de GP de Wallonie, waar hij aantoonde ook in een wedstrijd met de nodige hoogtemeters te kunnen overleven. Daarna werd hij overigens nog derde in GP d’Isbergues en afgelopen weekend tweede in de Tour de Vendée. Neem daarbij Laporte’s zege in de onverharde klassieker Tro-Bro Léon 2018 en je hebt een van de topfavorieten. Parijs-Bourges reed hij donderdag overigens niet uit; de reden daarvan is op dit moment niet bekend.

Anthony Turgis – foto: Cor Vos

Het trackrecord van de Cofidis-sprinter is in Parijs-Tours alleen erg matig. Datzelfde geldt voor Anthony Turgis, maar ook hij zou daar zomaar eens verandering in kunnen brengen. De 25-jarige Fransman meldt zich in dit soort koersen steeds vaker van voren. Sterker nog: twee weken geleden kroonde hij zich op de dag van het WK nog tot winnaar van Parijs-Chauny, een Franse 1.1-koers. In de Famenne Ardennes Classic zette hij dat afgelopen zondag voort met een vierde plek. Turgis moet daarom ook een koers als Parijs-Tours aankunnen. In een klein groepje is hij snel. De vraag is meer of zijn 83e koersdag (!) van het jaar hem niet opbreekt. Moet gezegd: in Parijs-Bourges werd hij donderdag nog keurig zesde.

Arnaud Démare – foto Cor Vos

De op papier misschien snelste Franse coureur aan de start, is Arnaud Démare. Hij stond hier al twee keer op het podium (derde in 2013 en tweede in 2016), al was er toen nog geen sprake van de lastige finale die we nu kennen. Maar ook daarin liet de sterke sprinter van Groupama-FDJ zich vorig seizoen zien. Als zijn vorm van de dag goed is, moet hij zijn veertiende plek van toen in ieder geval kunnen verbeteren. Démare kan sowieso terugvallen op een sterke equipe. Zo rijdt Ramon Sinkeldam aan zijn zijde en verkeert Marc Sarreau in erg goede vorm. Hij stelde zondag met de overwinning in de Tour de Vendée de Coupe de France veilig én pakte de zegeruikers in Parijs-Bourges afgelopen donderdag. Overstijgt hij zijn kopman, die in de laatste koers pas 57ste was?

Bryan Coquard – foto: Cor Vos

Zijn we dan al door de Franse ploegen heen? Non! Vital Concept-B&B Hotels mogen we namelijk niet vergeten. Daar poogt Bryan Coquard zijn seizoen met een klapper af te sluiten. De 27-jarige snelheidsduivel mocht dit jaar al zes keer zijn handen naar de hemel gooien, maar hij zal zijn totaal maar wat graag op zeven willen brengen. In de jongste onderlinge confrontaties legde Coquard het in de sprints wel af tegen Sarreau en Laporte (Tour de Vendée, derde) en Démare (pelotonsprint Paris-Chauny, achtste). Dat waren echter twee wat vlakkere wedstrijden en een sprint na een zware koers is daarmee niet te vergelijken. En als Coquard al eens vierde kon eindigen in de Amstel Gold Race (2016), dan moet hij dit ook kunnen overleven. Net als Laporte, hield ook Coquard het donderdag in Parijs-Bourges vroegtijdig voor gezien.

Terpstra in het kielzog van Gaudin tijdens Schaal Sels – foto: Cor Vos

Bij Total Direct Energie moeten ze alvast niet wachten op de eindsprint van Turgis, want daarin legt hij het af tegen mannen als Démare en Laporte. En dus moeten ze op de aanval spelen. Met Niki Terpstra hebben ze daar nog een aartsgevaarlijke klant voor. De 35-jarige Nederlander doet het altijd goed in deze wedstrijd. In 2012 en 2017 werd hij op het oude parcours al derde, terwijl hij vorig jaar op de gravelstroken de op een-na-beste man in koers was. Hij werd toen ook tweede. Voor Terpstra mist hier dus nog een zege. Zijn conditie is nog altijd goed, getuige zijn tiende plek in de Tour de Vendée afgelopen weekend. Dat belooft iets voor zondag. En anders kan zijn Franse ploeg altijd nog stoemper Damien Gaudin uitspelen.

Stefan Küng – foto: Cor Vos

Bij Groupama-FDJ bespraken we net al een drietal snelle mannen. Maar hun grootste wapen is misschien wel Stefan Küng. De rasstylist beschikt namelijk over hoogvorm. De 25-jarige Zwitser geldt niet als veelwinnaar, maar hij vindt zondag een parcours waarop hij zijn kracht kwijt kan. Een kleine maand geleden was KingKüng nog de beste in de Tour du Doubs (1.1), terwijl hij het met een derde plek in de Ronde van Slowakije ook niet onaardig deed. Op het WK verraste hij daarna met een bronzen medaille op de weg en dinsdag werd hij nog negende in de Mémorial Frank Vandenbroucke. Donderdag bolde hij – tezamen met Terpstra – zeven seconde na Sarreau over de meet in Parijs-Bourges. Kan Küng zondag zijn goede benen nog eens verzilveren?

Politt showt nog een maal de kleuren – foto: Katusha-Alpecin

Voor de fans van Katusha-Alpecin betekent Parijs-Tours een verdrietige vaststelling: het is de laatste keer dat het shirt in Europees wedstrijdverband te aanschouwen is. Reden te meer voor iemand als Nils Politt  om een waardig afscheid te creëren. De 25-jarige Duitser geldt al een paar seizoenen als talent, wanneer het gaat om de voornamelijk Vlaamse klassiekers. Dit voorjaar brak hij definitief door met een vijfde plek in de Ronde van Vlaanderen en een tweede plaats in Parijs-Roubaix. Rapportcijfers waarmee Politt ook voor de dag kan komen tijdens Parijs-Tours. Zijn grootste nadeel: in een sprint is de Duitser een strijkijzer. Wellicht is hij net als Küng een compagnon voor de mannen van AG2R La Mondiale en Total Direct Energie.

Aimé De Gendt was de beste in een slopende Antwerp Port Epic/Schaal Sels – foto: Cor Vos

Wanty-Gobert is hard op zoek naar UCI-punten. Door hun sterke optredens in het slot van het seizoen 2018 zijn goede resultaten vereist om in de strijd te blijven. Volgend seizoen krijgt de beste ProContinental-ploeg van 2019 immers een gegarandeerde wildcard voor alle grote rondes. Total Direct Energie en Corendon-Circus komen daar ook nog voor in aanmerking. Ploegleider Hilaire Van der Schueren zal dat Aimé De Gendt goed in zijn oren hebben geknoopt. De 25-jarige Belg voelt zich hier als een vis in het water. Dit voorjaar werd hij al tweede in Le Samyn en vorige maand soleerde hij nog naar winst in Schaal Sels, waarvan de finale ook grotendeels over onverharde wegen gaat. Een specialist in wording?

Kragh Andersens seizoen samengevat in één gezichtsuitdrukking – foto: Cor Vos

Team Sunweb brengt de titelverdediger aan de start. Door zijn zege van vorig jaar zal Søren Kragh Andersen met rugnummer één starten. Winnen gaat voor hem een pittig karwei zijn, ook al is deze koers hem op het lijf geschreven. De 25-jarige Deen liet vorig jaar natuurlijk zien dit goed aan te kunnen, maar dit seizoen liep het – mede door ziektes en blessures – voor geen meter bij SKA. Na zijn opgave in de Tour reed hij ook de Binck Bank Tour en de Bretagne Classic niet uit. Achter zijn vorm staat dus een vraagteken. Wellicht is Kragh Andersen bliksemafleider. Met jonkies Cees Bol (24) en Nils Eekhoff (21, stagiair) heeft de Duitse ploeg nog twee renners die goed zijn in dit werk. Vooral die laatste zal geprikkeld zijn na zijn DSQ op het WK U23. Vorig jaar werd Eekhoff derde in Parijs-Tours voor beloften; donderdag in Parijs-Bourges was hij negende.

Israel Cycling Academy heeft twee smaken in hun ijscokar zitten. Enerzijds kunnen ze de aanval kiezen met Lets kampioen Krists Neilands, die vorige maand nog goed was voor winst in de GP de Wallonie. Hij rijdt daags voordien echter ook de Ronde van Lombardije. Daarom komt het meeste gevaar van de lichtblauwhemden waarschijnlijk vanuit de benen van Tom Van Asbroeck. De 29-jarige Belg won dinsdag nog de Binche-Chimay-Binche. Zegevieren was alweer eventjes geleden, want zijn laatste overwinning dateerde van augustus 2016. Hopelijk duurt het voor Van Asbroeck niet weer ruim drie jaar en knoopt hij aan met een nieuwe zege. In Parijs-Bourges finishte hij donderdag als tweede.

Tom Van Asbroeck (rechts) – foto: Cor Vos

Met Van Asbroeck, zijn ook zijn snelle landgenoten Timothy Dupont (Wanty-Gobert) en Baptiste Planckaert (Wallonie-Bruxelles) op dreef. Bij de Waalse formatie kunnen ze ook gokken op de Let Emīls Liepiņš. Lotto Soudal is hier eveneens met een interessante selectie. Jens Keukeleire liet de laatste weken een aantal mooie prestaties zien. Neoprof Stan Dewulf (21) kan hier de nodige ervaring opdoen en dat geldt ook voor de snelle Gerben Thijssen (21). Men mag overigens Sport Vlaanderen-Baloise niet onderschatten. Op een goede dag kunnen Piet Allegaert (die vorige week in de Tour de l’Eurométropole zijn eerste profzege boekte), Amaury Capiot (derde in Parijs-Bourges), Christophe Noppe, en Jordi Warlop plots zomaar winnen.

Opnieuw een solo van krachtpatser Konychev, na het EK in Alkmaar? – foto: Cor Vos

Een extra blik op de Franse ploegen brengt ons op de hoogte van nog een aantal leuke outsiders op de overwinning. Bij Cofidis moet Damien Touzé hier ook zijn partij kunnen meeblazen. Datzelfde geldt voor oudgediende Julien Simon. Bij Arkéa-Samsic hopen ze op een stunt van Franck Bonnamour, Alan Riou of Clément Russo. Delko-Marseille Provence gokt op Litouwer Evaldas Šiškevičius en Roemeen Eduard-Michael Grosu. Verder is het uitkijken naar Arjen Livyns (Roompot-Nederlandse Loterij), de in vorm verkerende Dimension Data-stagiair Alexander Konychev en Continental-renners Kévin Le Cunff (St. Michel-Auber 93) en Emiel Vermeulen (Natura4Ever-Roubaix Lille Métropole).

Favorieten volgens WielerFlits
**** Oliver Naesen
*** Christophe Laporte, Anthony Turgis
** Arnaud Démare, Bryan Coquard, Niki Terpstra
* Stefan Küng, Nils Politt, Aimé De Gendt, Søren Kragh Andersen

Update: Christophe Laporte en Jens Keukeleire moeten passen wegens ziekte 

Volledige deelnemerslijst (ProCyclingStats)
Website organisatie


Weer & tv

Het weer zit vooralsnog erg mee voor zondag. De voorspellingen zeggen dat het droog blijft en dat er ‘slechts’ windkracht drie uit het zuiden blaast. Dat betekent dat hij het overgrote deel van de dag pal op de neus staat. Het kwik stijgt in de middaguren naar een aangename temperatuur van 24 graden Celsius. Stof happen dus, waarschijnlijk.

Wie het gravelspektakel niet wil missen, kan daarvoor terecht op Eurosport. Vanaf 16.00 uur zenden zij beelden de ether in. De Franse klassieker is ook bij Sporza te volgen. Daar begint de uitzending een half uurtje eerder. De NOS zal daarnaast een livestream aanbieden via internet. Bespreek het wedstrijdverloop van Parijs-Tours in onze Volg Hier en mis niets!


Dit artikel delen:

26 Reacties

Turtlehead 11 oktober 2019 om 07:54

Een klein woordje toevoegen over de laatste keer dat onze Roy opstapt als actief wielrenner?

Turtlehead 11 oktober 2019 om 20:32

Edit: een eigen bericht is natuurlijk nog mooier!

girardengo 11 oktober 2019 om 11:59

Mooie voorbeschouwing, die recht doet aan dit (oorspronkelijk zesde) monument.

Jacco van Stierop 11 oktober 2019 om 13:15

“Avenue de Grammont – in het Nederlands de Laan van Geraardsbergen –“
Avenue de Grammont is een verbastering van Avenue de Grandmont, de weg die het centrum van Tours verbindt met de ten zuiden van de rivier de Cher gelegen wijk Montjoyeux-Grandmont, waar o.a. het Lycée Grandmont, het Stade Grandmont en het Parc Grandmont te vinden zijn. ‘Grandmont’ is dan weer afgeleid van het klooster van de Ordre de Grandmont dat hier vroeger heeft gestaan.
Hoewel Geraardsbergen in het Frans Grammont heet heeft deze avenue in Tours dus niets te doen met deze Oostvlaamse stad.

WernerFranke 11 oktober 2019 om 18:36

Daar zijn ze, de traditionele sterren voor veelwinnaar Naesen.

Lalsacien 11 oktober 2019 om 18:47

Het vermelden waard is dat Terpstra vorig jaar zijn eigen glazen ingooide door Cosnefroy het gat te laten dichtrijden en zelf niets deed.

EddyB1958 13 oktober 2019 om 00:46

Was het niet omdat Cosnefroy de hele tijd wieltjes zoog en de andere twee het werk liever doen? https://sporza.be/nl/matches/wielrennen/parijs-tours/2018/parijs-tours/

Hollow Knight 11 oktober 2019 om 23:21

Wat een triestig deelnemersveld zeg. Als Oliver Naesen zelf hier niet kan winnen dan gaat hij beter op pensioen.

vanSpringel 12 oktober 2019 om 00:19

Mooi verhaal. Maar wanneer wordt die koers nu verreden ?

Erica-de-moeder-van-Niki 12 oktober 2019 om 08:45

Precies een reactie die ik ook wilde geven. @redactie, is het een idee om bij elke voorbeschouwing prominent aan te geven, in aanhef of subkop ofzo, op welke dag en datum de wedstrijd is? Nu lees je dat bijvoorbeeld bij Lombardije (zaterdag) en Parijs Tours (zondag) nergens. Als niet 100% kenner zou je zomaar op zondag de tv aan kunnen gaan zetten omdat je denkt “ik wil Lombardije niet missen….”. Eigen schuld natuurlijk, en jullie hebben een kalender, maar het zou toch helpen als het ook ergens in de voorbeschouwing staat!

Panache 12 oktober 2019 om 09:01

Goede tip.
Het profiel vermelden in uitslagentopics geeft ook meerwaarde.

Brabander 12 oktober 2019 om 10:54

Dit is pas geleden ook al aangekaart. De ene keer staat het wel ergens (summier) vermeld, nu bijvoorbeeld totaal niet. Ik zat ook al eens een dag te vroeg voor de tv

xistnc 12 oktober 2019 om 11:52

Het staat er wel degelijk, zoals eigenlijk bijna altijd, maar niet altijd op dezelfde plaats. Deze keer zelfs overvloedig, door het artikel heen. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat we de voorbeschouwing ook daadwerkelijk moeten lezen en dan nog helemaal ook…

Doorgaans is het inderdaad een onhandig zoekplaatje. CTRL+F en ‘dag’ kan helpen, even los van waardeoordelen over gebruiksvriendelijkheid.

Brabander 12 oktober 2019 om 12:10

Klopt. ‘Zondag’ wordt inderdaad vermeld.

Wheely 13 oktober 2019 om 10:26

Ik had het zelfde “probleem” maar het wordt praktisch altijd vermeld bij het laatste stukje weer en tv en in de PCS link natuurlijk.

GroteSmurf 12 oktober 2019 om 19:07

Roy’s laatste race, maar ook van Roompot .. of is er nieuws over die ploeg te melden?
Een artikel met de “opgemaakte balans” van 5 jaar Roompot zou ik erg waarderen.

Groningen 12 oktober 2019 om 20:39

Slap deelnemersveld tegenover een imposante erelijst

Niels H. 12 oktober 2019 om 20:41

Laporte start niet

Maillot à Pois 12 oktober 2019 om 21:26

Laatste 1.HC koers is het niet: de Japan Cup volgt nog

EddyB1958 13 oktober 2019 om 03:50

Maar Japan ligt niet in Europa. Tekst beter lezen.

matwiel 13 oktober 2019 om 06:08

@eddy, sla niet zo’n denigerende toon aan. Er staat volgens mij nergens iets over ‘laatste in Europa’.

sjaspatat 12 oktober 2019 om 22:46

ook geen politt denk ik

platteprijs 13 oktober 2019 om 10:51

@Redactie Volgens Sporza zelf beginnen ze pas om 16.30 aan de tv-uitzending van Parijs-Tours. Eerst staat de Memorial Rik van Steenbergen op het programma, vanaf 15.00 uur.

Viktrodriguez 13 oktober 2019 om 11:02

Ook de zieke Keukeleire doet niet mee.

Romāns Vainšteins 13 oktober 2019 om 12:14

Ik denk dat PT ergens in het keienvoorjaar erbij gepropt moet worden het beste tussen RvV en PR in, ‘s woensdags,

Covadonga 13 oktober 2019 om 16:24

Kunnen jullie de link naar de livestream van de nos er bij zetten? Ik kan deze weer eens niet vinden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.