Voorbeschouwing: Parijs-Roubaix 2016
Foto: ASO
zaterdag 9 april 2016 om 07:00

Voorbeschouwing: Parijs-Roubaix 2016

Na Milaan-San Remo en de Ronde van Vlaanderen staat zondag met Parijs-Roubaix het derde monument van dit wielerseizoen op het programma. De Hel van het Noorden is volgens velen de mooiste van alle klassiekers, omdat de strijd tegen de elementen nergens zo goed zichtbaar is als op de kasseien in het troosteloze Noord-Franse landschap. Wie wordt de opvolger van John Degenkolb, die na een aanrijding op training een streep moest zetten door het voorjaar? WielerFlits blikt vooruit.

Historie
‘De laatste dwaasheid die de wielersport zijn dienaren te bieden heeft’. Zo omschreef oud-Tourbaas Jacques Godet Parijs-Roubaix toen hij nog als journalist werkzaam was. Veel renners en wielertoeristen zullen die mening delen, al is de liefde voor de heroïsche koers bij de meesten toch groter dan de afkeer. De historie van Parijs-Roubaix gaat terug tot 1896, toen Josef Fischer de eerste editie won. Hij stond tot aan de zege van Degenkolb meer dan een eeuw lang te boek als de enige Duitse winnaar.

Na die eerste editie waren het de Franse renners die lange tijd de lakens uitdeelden. Vervolgens namen de Belgen de macht over en brachten ze de teller op 55 overwinningen, iets dat door geen enkel ander land is geëvenaard. Niet verwonderlijk dus dat twee Belgen zich recordhouder mogen noemen qua aantal overwinningen. Roger De Vlaeminck en Tom Boonen wonnen ieder vier keer. Boonen hoopt zondag een vijfde zege aan zijn palmares toe te voegen.

Zes keer kwam er een Nederlander als eerste aan op de wielerbaan van Roubaix. De overwinning van Niki Tersptra twee jaar geleden ligt nog het meest vers in het geheugen. Hij trad daarmee in de voetsporen van Peter Post (1964), Jan Janssen (1967), Jan Raas (1982), Hennie Kuiper (1983) en Servais Knaven (2001). Die laatste is momenteel ploegleider bij Sky en probeert het magische gevoel van de klassieker zoveel mogelijk op zijn renners over te dragen. “Ik wil ook dat ze na afloop de douche in het Vélodrome gebruiken”, vertelde hij hier onlangs over. “Dat moet je ook ervaren hebben.”

Servais Knaven won in 2001 - Foto: Sirotti

Servais Knaven won in 2001 – Foto: Sirotti

Die antieke doucheruimte, waar de renners na afloop gespeend van elke luxe de modder van zich af kunnen spoelen, is onlosmakelijk verbonden met Parijs-Roubaix. Net als de kasseien, die iets meer dan vijftig kilometer van het parcours vormen. In het verre verleden waren dat er veel meer, maar onder het mom van de vooruitgang werden na de Tweede Wereldoorlog steeds meer wegen geasfalteerd. Net op tijd kwam men tot inkeer door de kasseien te bestempelen tot lokaal erfgoed, waarover wordt gewaakt door een nauwgezet proces van behoud en restauratie. Een aantal stroken is zelfs alleen op de wedstrijddag zelf toegankelijk.

Het behoud van de kasseien zorgt ervoor dat het snelheidsrecord uit 1964 nog altijd niet is gebroken. Post haalde op die dag, waarop relatief weinig kasseistroken en een stevige rugwind de omstandigheden ideaal maakten, een gemiddelde snelheid van 45.129 km/u. Degenkolb was bij zijn winst vorig jaar bijna twee kilometer per uur langzamer (43.476), al zal de Duitser daar geen moment van wakker gelegen hebben. Na het jaar daarvoor tweede te zijn geworden, rekende de renner van Giant-Alpecin in 2015 in een sprint op de wielerbaan af met Zdenek Stybar en de dit jaar afwezige Greg van Avermaet. Lars Boom was de beste Nederlander op plaats vier.

De laatste tien winnaars:
2006: flag-ch Fabian Cancellara
2007: flag-au Stuart O’Grady
2008: flag-be Tom Boonen
2009: flag-be Tom Boonen
2010: flag-ch Fabian Cancellara
2011: flag-be Johan Vansummeren
2012: flag-be Tom Boonen
2013: flag-ch Fabian Cancellara
2014: flag-nl Niki Terpstra
2015: flag-de John Degenkolb

Parcours
Parijs-Roubaix zal nooit meer hetzelfde zijn. Het Bos van Wallers-Arenberg, een van de meest gevreesde kasseistroken van de klassieker, is dit jaar geasfalteerd. Althans, dat wilden Les Amis de Paris-Roubaix ons op 1 april laten geloven. Een enkeling schrok ervan, de meesten doorzagen de grap direct. Alleen al de aankondiging van een asfaltering zou namelijk voor niets minder dan een volksopstand gezorgd hebben.

In werkelijkheid verandert er ten opzichte van de vorige editie niet veel. Er is enkel sprake van een paar subtiele wijzigingen. Er moet 52,8 kilometer over kasseien worden gereden, honderd meter meer dan een jaar geleden. Verder is er met de terugkeer van Hameau du Buat een stukje heuvelop toegevoegd. De totale afstand bedraagt 257,5 kilometer en er duiken onderweg 27 kasseistroken op.

De hellende kasseistrook Hameau du Buat is het meest aansprekende hoogteverschil dat moet worden overbrugd. De vele kasseistroken maken het voor de renners echter al lastig genoeg. Zoals gebruikelijk wordt de zwaarte van een kasseistrook aangeduid met een aantal van één tot vijf sterren. Het maximum van vijf sterren is alleen weggelegd voor de drie zwaarste beproevingen: Bos van Wallers (Trouée d’Arenberg), Mons-en-Pévèle en Carrefour de l’Arbre.

De eerste kasseistrook die wordt bereikt is Troisville na 98,5 kilometer, al ligt deze momenteel zo ver onder de modder verscholen dat de organisatie overweegt de 2200 meter lange passage te schrappen. Het legendarische Bos van Wallers betekent na 168 kilometer het begin van de finale. De renners duiken hier met een rotvaart het bos in, waarbij direct duidelijk wordt wie er die dag goede benen hebben. Bovendien liggen valpartijen op het smalle strookje op de loer.
profiel_pr

Mons-en-Pévèle wordt bereikt na 209 kilometer koers. Met drie kilometer is dit een van de langste stroken en bovendien kan de wind hier zo diep in de finale een onaangename rol spelen. Nog dichter richting de finish ligt Carrefour de l’Arbre, een 2100 meter lange strook die in het verleden vaak beslissend is geweest. Het slechte wegdek en de haakse, hellende bocht, zullen sowieso weer voor een schitterend schouwspel zorgen.

Na Carrefour de l’Arbre is het nog een kleine vijftien kilometer naar de finish. Onderweg liggen dan alleen nog de relatief eenvoudige stroken Gruson (**), Hem (**) en Roubaix/Espace Charles Crupelandt (*) waar eventueel een verschil kan worden gemaakt. De finish vindt zoals gebruikelijk onder massale belangstelling plaats op het beroemde Vélodrome in Roubaix, een locatie die er alle andere dagen van het jaar verlaten bijligt.

Organisator ASO kondigde onlangs aan dat de finale in de nabije toekomst op de schop gaat. Omdat er rondom de plaats kasseien worden aangelegd op wandel- en fietspaden, kan de slotfase worden verrijkt met een kasseistrook van maar liefst drie kilometer vlak voor het binnenrijden van het Vélodrome. Een leuk vooruitzicht, maar voor komende zondag hebben we daar nog niets aan.

De 27 stroken:
27. Troisvilles (km 98,5 – 2200 m) +++
26. Viesly (km 105 – 1800 m) +++
25. Quievy (km 107,5 – 3700 m) ++++
24. Saint-Python (km 112,5 – 1500 m) ++
23. Vertain (km 120,5 – 2300 m) +++
22. Capelle-Ruesnes (km 127 – 1700 m) +++
21. Quérénaing – Maing (km 137,5 – 2500 m) +++
20. Monchaux-sur-Ecaillon (km 141 – 1600 m) +++
19. Haveluy (km 154 – 2500 m) ++++
18. Trouée d’Arenberg (km 162 – 2400 m) +++++
17. Wallers – Hélesmes, dit “Pont Gibus” (km 168 – 1600 m) +++
16. Hornaing (km 175 – 3700 m) ++++
15. Warlaing – Brillon (km 182,5 – 2400 m) +++
14. Tilloy – Sars-et-Rosières (km 186 – 2400 m) ++++
13. Beuvry-la-Forêt – Orchies (km 192,5 – 1400m) +++
12. Orchies (km 197,5 – 1700 m) +++
11. Auchy-lez-Orchies – Bersée (km 203,5- 2700 m) ++++
10. Mons-en-Pévèle (km 209 – 3000 m) +++++
9. Mérignies – Avelin (km 215 – 700 m) ++
8. Pont-Thibaut (km 218 – 1400 m) +++
7. Templeuve – Moulin de Vertain (km 224,5 – 500 m) ++
6. Cysoing – Bourghelles (km 231 – 1300 m) +++
Bourghelles – Wannehain (km 233,5 – 1100 m) +++
5. Camphin-en-Pévèle (km 238 – 1800 m) ++++
4. Le Carrefour de l’Arbre (km 240,5 – 2100 m) +++++
3. Gruson (km 243 – 1100 m) ++
2. Hem (km 249,5 – 1400 m) ++
1. Roubaix (km 256,5 – 300 m) +

Favorieten
Het winnen van Parijs-Roubaix is op zichzelf al bijzonder, maar het pakken van ‘de dubbel’ (Vlaanderen & Roubaix) is alleen voor de allergrootste renners ter aarde weggelegd. Peter Sagan zou zich in dat rijtje kunnen scharen. De wereldkampioen won op indrukwekkende wijze de Ronde van Vlaanderen en is vanzelfsprekend ook zondag een van de topfavorieten.

Het podium in de Hel van het Noorden haalde Sagan nog nooit (de zesde plaats in de door Terpstra gewonnen editie van 2014 is zijn beste resultaat), maar met zijn huidige vorm hoeft dat niets te betekenen. Als de Tinkoff-renner op de kasseien het verschil niet kan maken, is er altijd nog de mogelijkheid om in de sprint op de wielerbaan toe te slaan. Hij heeft daarbij in ieder geval geen last van Greg van Avermaet, die na zijn val in Vlaanderen knarsetandend voor de tv zal zitten.

Fabian Cancellara - Foto: Sirotti

Fabian Cancellara – Foto: Sirotti

Fabian Cancellara is de andere topfavoriet voor zondag. De Zwitser is bezig aan zijn laatste seizoen en dat gaat zeker niet geruisloos voorbij. Al moet hij het na zijn zege in de Strade Bianche voorlopig in Vlaanderen nog doen met mooie ereplaatsen: vierde in de E3 Harelbeke en Gent-Wevelgem en tweede in de Ronde van Vlaanderen. In die laatste koers kon hij zichzelf achteraf verwijten niet op het juiste moment met Sagan en Michal Kwiatkowski meegesprongen te zijn. Toen de ontketende Slowaak eenmaal solo op kop was gekomen, bleek er geen kruid meer tegen gewassen.

Wat in het voordeel van Cancellara spreekt, is zijn berg aan ervaring in Parijs-Roubaix. Hij weet wat er nodig is om er te winnen, bewees hij in 2006, 2010 en 2013. De laatste vier keer dat de Zwitser meedeed, haalde hij bovendien telkens het podium. Vorig jaar hield een valpartij in het voorjaar hem aan de kant. Cancellara heeft bij Trek onder meer Stijn Devolder, Jasper Stuyven en de Nederlander Boy van Poppel in steun.

Tom Boonen is de enige actieve renner die vaker dan Cancellara op het erepodium de kassei in ontvangst mocht nemen. De winnaar van 2005, 2008, 2009 en 2012 kan alleen recordhouder worden, al bieden zijn resultaten van dit seizoen geen reden tot al te veel optimisme. Een elfde plaats in de Omloop Het Nieuwsblad was zijn beste resultaat in 2016 op Vlaamse wegen.

Niki Tersptra - Foto: Sirotti

Niki Tersptra – Foto: Sirotti

Bij Etixx-Quick-Step hebben ze meer kapiteins op het schip. “Ze zullen allemaal de kaart Boonen trekken als hij het signaal geeft dat hij een superdag heeft”, denkt wielercommentator Michel Wuyts. Al is het de vraag of zijn ploeggenoten Niki Terpstra en Zdenek Stybar daar hetzelfde over denken. Terpstra greep zoals bekend de zege in 2014, Stybar werd vorig jaar tweede achter de nu afwezige Degenkolb. In de Ronde van Vlaanderen was de Tsjech de beste renner van Etixx-Quick-Step, Terpstra finishte twee plaatsen lager. Ze presteren daarmee voorlopig iets minder dan in het klassieke voorjaar van 2015, maar een uitschieter behoort zeker tot de mogelijkheden. Etixx-Quick-Step hunkert in ieder geval naar een grote zege in het klassieke voorjaar.

Foto: Sirotti

Foto: Sirotti

LottoNL-Jumbo hoeft niet te twijfelen bij het aanwijzen van een kopman. Sep Vanmarcke was zondag een van de hoofdrolspelers in de Ronde van Vlaanderen en beloonde zichzelf met een podiumplaats. Een week eerder had hij dat ook al gedaan in Gent-Wevelgem (tweede). In 2013 werd de Belg op de wielerbaan in Roubaix in een sprintje met twee geklopt door Cancellara. Zijn de rollen dit jaar omgekeerd?

Giant-Alpecin zal bij afwezigheid van Degenkolb rekenen op Bert de Backer, al is hij vooral een outsider. In dienst van zijn Duitse kopman werd de Belg al een keer elfde en twaalfde. Lotto Soudal heeft met (de zieke) Jürgen Roelandts, André Greipel en de zondag hard gevallen Tiesj Benoot ook een aantal dark horses in huis. Jens Keukeleire (vorig jaar zesde) is de troef van Orica-GreenEDGE. NamensWanty-Groupe Gobert reed Dimitri Claeys een sterke Ronde van Vlaanderen. Kan hij verrassen in Roubaix?

Lars Boom - Foto: Sirotti

Lars Boom – Foto: Sirotti

Voor Nederlands succes is het uitkijken naar Terpstra, maar zeker ook naar Lars Boom. De Astana-renner trapt momenteel ‘door de boter’, maar werd in de Ronde van Vlaanderen geplaagd door vier lekke banden. “Als ik vooraan had gezeten, had ik Cancellara kunnen volgen”, vertelde hij na uiteindelijk als elfde gefinisht te zijn. Roubaix ligt hem normaal gesproken nog wat beter, zeker als het een modderige editie wordt. Dan kan hij net als Stybar profiteren van zijn ervaring als veldrijder.

Parijs-Roubaix kreeg nog nooit een Britse winnaar, hoe graag Bradley Wiggins het vorig jaar ook had gewild. Kan Luke Rowe of Ian Stannard daar verandering in brengen. De twee delen het kopmanschap bij Sky. “Ik denk dat we een goede tandem kunnen vormen”, vertelde Rowe aan Cyclingnews. “In de finale kijken we hoe we ons voelen en wat de beste tactiek is.”

Alexander Kristoff - Foto: Sirotti

Alexander Kristoff – Foto: Sirotti

Hoewel Alexander Kristoff momenteel wat minder sterk oogt dan een jaar geleden om deze tijd, blijft hij toch een gevaarlijke klant. Met name als het uitdraait op een sprintje in het Vélodrome, zal de Noor van Katusha moeilijk te kloppen zijn. In de Ronde van Vlaanderen wist hij zijn titel niet te prolongeren, al was zijn vierde plaats zeker niet slecht te noemen. In de Scheldeprijs handhaafde Kristoff zich woensdag wel in de voorste groep, maar sprintte hij niet mee voor de overwinning.

Een andere rappe man, Mark Cavendish, staat zondag voor de tweede keer in zijn carrière aan de start in Compiègne. Dat doet hij vooral om in de toekomst mee te kunnen doen om de prijzen. Bij Dimension Data kan hij dit jaar mooi een handje bijsteken om Edvald Boasson Hagen naar een mooi resultaat te loodsen. De Noor kon de verwachtingen in de Ronde van Vlaanderen niet inlossen, maar zal azen op revanche.

En misschien is er wel een renner die zich niets aantrekt van de bespiegelingen vooraf en die zondag voor een grote verrassing gaat zorgen. Zoals in 2011 toen Johan Vansummeren won, of in 1997 met de zege van Frédéric Guesdon. De huidige ploegleider bij FDJ is nog altijd de laatste Franse winnaar. Arnaud Démare kan door de naweeën van een val in de Ronde van Vlaanderen niet in de voetsporen van zijn ploegbaas treden. Houden Damien Gaudin (AG2R La Mondiale) en Florian Sénéchal (Cofidis) de Franse eer hoog?

Favorieten volgens WielerFlits:
**** Peter Sagan
*** Fabian Cancellara, Sep Vanmarcke
** Lars Boom, Zdenek StybarNiki Terpstra,
* Alexander Kristoff, Tom Boonen, Luke Rowe, Edvald Boasson Hagen

Deelnemerslijst

Weer
Het weer speelt in de Hel van het Noorden vaak een bepalende rol. Want wordt het stof bijten of juist modder happen? Deze editie lijkt het vooral dat laatste te gaan worden, want de regen die deze week is gevallen heeft een aantal wegen drassig gemaakt. Toch lijkt het weer op de wedstrijddag zelf lang niet zo slecht te worden als eerder werd voorspeld. Volgens Weeronline blijft het de hele dag zo goed als droog, met hooguit af en toe een klein buitje. Er staat windkracht drie en de temperatuur loopt in de middag op naar dertien graden.

TV
Iedereen die zondag geen andere plannen heeft, hoeft zondag geen minuut van Parijs-Roubaix te missen. Eurosport begint namelijk al om 10.15 uur met de uitzending, pas een halfuur later worden de renners in Compiègne op gang geschoten. Sporza begint om half één met het live-verslag. Bij de NOS is de koers vanaf 13.10 uur te volgen.

[poll id=”210″]

RIDE Magazine
183 Reacties
Sorteer op:
8 april 2016 12:07
Heeft Lefevre nog geld om iets te " regelen"?
8 april 2016 12:23
De naam Boonen valt hier net zo vaak als in elke uitzending van Sporza
8 april 2016 12:28
@ Boum05:
heb jij nog geld om ergens lang op vakantie te gaan op een plek zonder internet?
8 april 2016 12:36
Ook al zijn Stybar en Terpstra beter dan Boonen, toch zal hij volgens Lefevere uitgespeeld worden als kopman en daarom geef ik hem meer sterren; mijn sterren:

**** Fabian Cancellara
*** Peter Sagan, Sep Vanmarcke
** Lars Boom, Tom Boonen, Alexander Kristoff
* Zdenek Stybar, Luke Rowe, Ian Stannard, Niki Terpstra,
8 april 2016 12:40
MARTIN ELMIGER!!!
8 april 2016 12:40
@achtpuntzes.
Denk jij dan dat er geen spanning is bij Lefevre, want Etixx verwacht overwinningen en dan bedoel ik ook overwinningen in klassiekers en die zijn
er nog niet, en ik ben bang dat het zondag zonder "hulp" ook niet gaat gebeuren.
8 april 2016 12:45
@Boum05: Voor die klassieke zege gaat Dan Martin dit jaar zorgen. ;-)
8 april 2016 12:50
@Don stephano: uitgevallen in de RVV en doet zondag dus niet mee.
8 april 2016 12:51
Quote:
MARTIN ELMIGER!!!
Die is geblesseerd en rijdt niet.
8 april 2016 12:57
@vdb44.
Ik hoop het voor je, maar in het Baskenland is het toch niet veel soeps en
daarom geloof ik niet dat hij gaat schitteren in de waalse klassiekers.
8 april 2016 13:08
Waar slaat het op om te zeggen dat Terpstra zijn overwinning volledig aan Boonen te danken heeft? Hoe vaak heeft Terpstra niet keihard gewerkt voor Boonen zonder winst als resultaat. Die gasten zitten best wel op een lijn aan wat ze voor elkaar gedaan hebben maar daarin heeft Terpstra gewoon meer gewonnen en beter gepresteerd.
8 april 2016 13:17
Parijs-Roubaix is toch wel net de mooiste van de 5 Monumenten. Hoe ziet jullie ranglijst eruit?

Natrix maura:
1) Parijs -Roubaix
2) Ronde v Vlaanderen
3) Ronde v Lombardije
4) LBL
5) MSR
8 april 2016 13:21
@Natrix:
1. LBL
2. Lombardije
3. Parijs-Roubaix
4. MSR
5. RvV

De eerste drie wel vlak bij elkaar en dan een redelijk gat, op zelfde hoogte als de onderste 2 staan bijvoorbeeld ook de wedstrijden in Canada, de AGR, Strade Bianche en San Sebastian.
8 april 2016 13:25
@Natrix maura:

1) Parijs Roubaix
1) RvV
3) LBL
4) RVL
5) MSR
8 april 2016 13:28
Quote:
flashke - 8 april 2016 om 10:19 - Bewerkt op 08 april 2016 om 10:20
maar als ik Kevin Van Hoovels aan het werk hoor/zie, vrees ik voor een eventueel zuurstoftekort bij de geboorte.


In vijf reacties als lid van Wielerflits heb je wat mij betreft, meer dan genoeg laten zien. Vrij respectloos relaas richting Boonen en bovenstaande quote is eveneens niet chique. Als je de moeite neemt te integreren hier, neem dan ook de moeite het regelement door te lezen.
8 april 2016 13:29
Tom Boonen zijn lijstje is als volgt:
1. RvV
2. P-R
3. MSR
4. E3
5. Omloop
8 april 2016 13:48
1. Roubaix
2. Vlaanderen
3. San Remo
4. LBL
5. Lombardije (en die had ook op 8 mogen staan, daar maakt niemand een seizoensdoel van en is een wedstrijd tussen halfdoden)
8 april 2016 13:48
Yeah, lijssies !

1. PR (de mooiste, de grauwste, de meest herkenbare)
2. LBL (de stad, de Ardennen)
3. Strade Bianche (de dorre heuvels, de stuivende wegen)
4. MSR (de langste, de zee, de nervositeit)
5. GW (de geschiedenis, de wind)

Vlaanderen had erin gestaan als ze het parcours niet verkloot hadden en lombardije's nieuwe parcours moet nog historie krijgen, en dan nog moet de muur als scherprechter resp Bergamo als finishplaats erin.
8 april 2016 13:49
RV zou RV niet zijn als ie zijn eigen monumenten niet kiest..
8 april 2016 13:52
@LyndaLid, die neiging had jij ook, of niet :)

edit: ik blijf Lombardije mooi vinden, de rit van de gevallen maar ook weer opwapperende bladeren!
8 april 2016 13:53
Als je me om de mooiste klassiekers vraagt krijg je een heel ander lijstje, maar nu houd ik me aan je regels ;)
8 april 2016 13:55
Sagan,Boom, Cance en Vanmarcke...met van Baarle. Dit waren vorige week de sterkste dus nu ook wel denk ik...mss nog Terpstra erbij
8 april 2016 13:56
Er zijn nu eenmaal koersen die de status van monument aan het opbouwen zijn.
Strade Bianche is natuurlijk de meest voor de hand liggende.
G-W is sinds die koers verplaatst is naar de zondag voor RvV toch ook wel een stuk aantrekkelijker geworden.
Vroeger stond die toch echt wel zwaar in de schaduw van die 2 andere grote klassiekers
8 april 2016 13:57
Oss voor BMC? Küng wellicht?
8 april 2016 13:59
Gelegevaar, Drucker? Phinney?

Reacties zijn gesloten.