Voorbeschouwing: Parijs-Roubaix 2016

Voorbeschouwing: Parijs-Roubaix 2016

Foto: ASO

zaterdag 9 april 2016 om 07:00

Na Milaan-San Remo en de Ronde van Vlaanderen staat zondag met Parijs-Roubaix het derde monument van dit wielerseizoen op het programma. De Hel van het Noorden is volgens velen de mooiste van alle klassiekers, omdat de strijd tegen de elementen nergens zo goed zichtbaar is als op de kasseien in het troosteloze Noord-Franse landschap. Wie wordt de opvolger van John Degenkolb, die na een aanrijding op training een streep moest zetten door het voorjaar? WielerFlits blikt vooruit.

Historie
‘De laatste dwaasheid die de wielersport zijn dienaren te bieden heeft’. Zo omschreef oud-Tourbaas Jacques Godet Parijs-Roubaix toen hij nog als journalist werkzaam was. Veel renners en wielertoeristen zullen die mening delen, al is de liefde voor de heroïsche koers bij de meesten toch groter dan de afkeer. De historie van Parijs-Roubaix gaat terug tot 1896, toen Josef Fischer de eerste editie won. Hij stond tot aan de zege van Degenkolb meer dan een eeuw lang te boek als de enige Duitse winnaar.

Na die eerste editie waren het de Franse renners die lange tijd de lakens uitdeelden. Vervolgens namen de Belgen de macht over en brachten ze de teller op 55 overwinningen, iets dat door geen enkel ander land is geëvenaard. Niet verwonderlijk dus dat twee Belgen zich recordhouder mogen noemen qua aantal overwinningen. Roger De Vlaeminck en Tom Boonen wonnen ieder vier keer. Boonen hoopt zondag een vijfde zege aan zijn palmares toe te voegen.

Zes keer kwam er een Nederlander als eerste aan op de wielerbaan van Roubaix. De overwinning van Niki Tersptra twee jaar geleden ligt nog het meest vers in het geheugen. Hij trad daarmee in de voetsporen van Peter Post (1964), Jan Janssen (1967), Jan Raas (1982), Hennie Kuiper (1983) en Servais Knaven (2001). Die laatste is momenteel ploegleider bij Sky en probeert het magische gevoel van de klassieker zoveel mogelijk op zijn renners over te dragen. “Ik wil ook dat ze na afloop de douche in het Vélodrome gebruiken”, vertelde hij hier onlangs over. “Dat moet je ook ervaren hebben.”

Servais Knaven won in 2001 - Foto: Sirotti

Servais Knaven won in 2001 – Foto: Sirotti

Die antieke doucheruimte, waar de renners na afloop gespeend van elke luxe de modder van zich af kunnen spoelen, is onlosmakelijk verbonden met Parijs-Roubaix. Net als de kasseien, die iets meer dan vijftig kilometer van het parcours vormen. In het verre verleden waren dat er veel meer, maar onder het mom van de vooruitgang werden na de Tweede Wereldoorlog steeds meer wegen geasfalteerd. Net op tijd kwam men tot inkeer door de kasseien te bestempelen tot lokaal erfgoed, waarover wordt gewaakt door een nauwgezet proces van behoud en restauratie. Een aantal stroken is zelfs alleen op de wedstrijddag zelf toegankelijk.

Het behoud van de kasseien zorgt ervoor dat het snelheidsrecord uit 1964 nog altijd niet is gebroken. Post haalde op die dag, waarop relatief weinig kasseistroken en een stevige rugwind de omstandigheden ideaal maakten, een gemiddelde snelheid van 45.129 km/u. Degenkolb was bij zijn winst vorig jaar bijna twee kilometer per uur langzamer (43.476), al zal de Duitser daar geen moment van wakker gelegen hebben. Na het jaar daarvoor tweede te zijn geworden, rekende de renner van Giant-Alpecin in 2015 in een sprint op de wielerbaan af met Zdenek Stybar en de dit jaar afwezige Greg van Avermaet. Lars Boom was de beste Nederlander op plaats vier.

De laatste tien winnaars:
2006: flag-ch Fabian Cancellara
2007: flag-au Stuart O’Grady
2008: flag-be Tom Boonen
2009: flag-be Tom Boonen
2010: flag-ch Fabian Cancellara
2011: flag-be Johan Vansummeren
2012: flag-be Tom Boonen
2013: flag-ch Fabian Cancellara
2014: flag-nl Niki Terpstra
2015: flag-de John Degenkolb

Parcours
Parijs-Roubaix zal nooit meer hetzelfde zijn. Het Bos van Wallers-Arenberg, een van de meest gevreesde kasseistroken van de klassieker, is dit jaar geasfalteerd. Althans, dat wilden Les Amis de Paris-Roubaix ons op 1 april laten geloven. Een enkeling schrok ervan, de meesten doorzagen de grap direct. Alleen al de aankondiging van een asfaltering zou namelijk voor niets minder dan een volksopstand gezorgd hebben.

In werkelijkheid verandert er ten opzichte van de vorige editie niet veel. Er is enkel sprake van een paar subtiele wijzigingen. Er moet 52,8 kilometer over kasseien worden gereden, honderd meter meer dan een jaar geleden. Verder is er met de terugkeer van Hameau du Buat een stukje heuvelop toegevoegd. De totale afstand bedraagt 257,5 kilometer en er duiken onderweg 27 kasseistroken op.

De hellende kasseistrook Hameau du Buat is het meest aansprekende hoogteverschil dat moet worden overbrugd. De vele kasseistroken maken het voor de renners echter al lastig genoeg. Zoals gebruikelijk wordt de zwaarte van een kasseistrook aangeduid met een aantal van één tot vijf sterren. Het maximum van vijf sterren is alleen weggelegd voor de drie zwaarste beproevingen: Bos van Wallers (Trouée d’Arenberg), Mons-en-Pévèle en Carrefour de l’Arbre.

De eerste kasseistrook die wordt bereikt is Troisville na 98,5 kilometer, al ligt deze momenteel zo ver onder de modder verscholen dat de organisatie overweegt de 2200 meter lange passage te schrappen. Het legendarische Bos van Wallers betekent na 168 kilometer het begin van de finale. De renners duiken hier met een rotvaart het bos in, waarbij direct duidelijk wordt wie er die dag goede benen hebben. Bovendien liggen valpartijen op het smalle strookje op de loer.
profiel_pr

Mons-en-Pévèle wordt bereikt na 209 kilometer koers. Met drie kilometer is dit een van de langste stroken en bovendien kan de wind hier zo diep in de finale een onaangename rol spelen. Nog dichter richting de finish ligt Carrefour de l’Arbre, een 2100 meter lange strook die in het verleden vaak beslissend is geweest. Het slechte wegdek en de haakse, hellende bocht, zullen sowieso weer voor een schitterend schouwspel zorgen.

Na Carrefour de l’Arbre is het nog een kleine vijftien kilometer naar de finish. Onderweg liggen dan alleen nog de relatief eenvoudige stroken Gruson (**), Hem (**) en Roubaix/Espace Charles Crupelandt (*) waar eventueel een verschil kan worden gemaakt. De finish vindt zoals gebruikelijk onder massale belangstelling plaats op het beroemde Vélodrome in Roubaix, een locatie die er alle andere dagen van het jaar verlaten bijligt.

Organisator ASO kondigde onlangs aan dat de finale in de nabije toekomst op de schop gaat. Omdat er rondom de plaats kasseien worden aangelegd op wandel- en fietspaden, kan de slotfase worden verrijkt met een kasseistrook van maar liefst drie kilometer vlak voor het binnenrijden van het Vélodrome. Een leuk vooruitzicht, maar voor komende zondag hebben we daar nog niets aan.

De 27 stroken:
27. Troisvilles (km 98,5 – 2200 m) +++
26. Viesly (km 105 – 1800 m) +++
25. Quievy (km 107,5 – 3700 m) ++++
24. Saint-Python (km 112,5 – 1500 m) ++
23. Vertain (km 120,5 – 2300 m) +++
22. Capelle-Ruesnes (km 127 – 1700 m) +++
21. Quérénaing – Maing (km 137,5 – 2500 m) +++
20. Monchaux-sur-Ecaillon (km 141 – 1600 m) +++
19. Haveluy (km 154 – 2500 m) ++++
18. Trouée d’Arenberg (km 162 – 2400 m) +++++
17. Wallers – Hélesmes, dit “Pont Gibus” (km 168 – 1600 m) +++
16. Hornaing (km 175 – 3700 m) ++++
15. Warlaing – Brillon (km 182,5 – 2400 m) +++
14. Tilloy – Sars-et-Rosières (km 186 – 2400 m) ++++
13. Beuvry-la-Forêt – Orchies (km 192,5 – 1400m) +++
12. Orchies (km 197,5 – 1700 m) +++
11. Auchy-lez-Orchies – Bersée (km 203,5- 2700 m) ++++
10. Mons-en-Pévèle (km 209 – 3000 m) +++++
9. Mérignies – Avelin (km 215 – 700 m) ++
8. Pont-Thibaut (km 218 – 1400 m) +++
7. Templeuve – Moulin de Vertain (km 224,5 – 500 m) ++
6. Cysoing – Bourghelles (km 231 – 1300 m) +++
Bourghelles – Wannehain (km 233,5 – 1100 m) +++
5. Camphin-en-Pévèle (km 238 – 1800 m) ++++
4. Le Carrefour de l’Arbre (km 240,5 – 2100 m) +++++
3. Gruson (km 243 – 1100 m) ++
2. Hem (km 249,5 – 1400 m) ++
1. Roubaix (km 256,5 – 300 m) +

Favorieten
Het winnen van Parijs-Roubaix is op zichzelf al bijzonder, maar het pakken van ‘de dubbel’ (Vlaanderen & Roubaix) is alleen voor de allergrootste renners ter aarde weggelegd. Peter Sagan zou zich in dat rijtje kunnen scharen. De wereldkampioen won op indrukwekkende wijze de Ronde van Vlaanderen en is vanzelfsprekend ook zondag een van de topfavorieten.

Het podium in de Hel van het Noorden haalde Sagan nog nooit (de zesde plaats in de door Terpstra gewonnen editie van 2014 is zijn beste resultaat), maar met zijn huidige vorm hoeft dat niets te betekenen. Als de Tinkoff-renner op de kasseien het verschil niet kan maken, is er altijd nog de mogelijkheid om in de sprint op de wielerbaan toe te slaan. Hij heeft daarbij in ieder geval geen last van Greg van Avermaet, die na zijn val in Vlaanderen knarsetandend voor de tv zal zitten.

Fabian Cancellara - Foto: Sirotti

Fabian Cancellara – Foto: Sirotti

Fabian Cancellara is de andere topfavoriet voor zondag. De Zwitser is bezig aan zijn laatste seizoen en dat gaat zeker niet geruisloos voorbij. Al moet hij het na zijn zege in de Strade Bianche voorlopig in Vlaanderen nog doen met mooie ereplaatsen: vierde in de E3 Harelbeke en Gent-Wevelgem en tweede in de Ronde van Vlaanderen. In die laatste koers kon hij zichzelf achteraf verwijten niet op het juiste moment met Sagan en Michal Kwiatkowski meegesprongen te zijn. Toen de ontketende Slowaak eenmaal solo op kop was gekomen, bleek er geen kruid meer tegen gewassen.

Wat in het voordeel van Cancellara spreekt, is zijn berg aan ervaring in Parijs-Roubaix. Hij weet wat er nodig is om er te winnen, bewees hij in 2006, 2010 en 2013. De laatste vier keer dat de Zwitser meedeed, haalde hij bovendien telkens het podium. Vorig jaar hield een valpartij in het voorjaar hem aan de kant. Cancellara heeft bij Trek onder meer Stijn Devolder, Jasper Stuyven en de Nederlander Boy van Poppel in steun.

Tom Boonen is de enige actieve renner die vaker dan Cancellara op het erepodium de kassei in ontvangst mocht nemen. De winnaar van 2005, 2008, 2009 en 2012 kan alleen recordhouder worden, al bieden zijn resultaten van dit seizoen geen reden tot al te veel optimisme. Een elfde plaats in de Omloop Het Nieuwsblad was zijn beste resultaat in 2016 op Vlaamse wegen.

Niki Tersptra - Foto: Sirotti

Niki Tersptra – Foto: Sirotti

Bij Etixx-Quick-Step hebben ze meer kapiteins op het schip. “Ze zullen allemaal de kaart Boonen trekken als hij het signaal geeft dat hij een superdag heeft”, denkt wielercommentator Michel Wuyts. Al is het de vraag of zijn ploeggenoten Niki Terpstra en Zdenek Stybar daar hetzelfde over denken. Terpstra greep zoals bekend de zege in 2014, Stybar werd vorig jaar tweede achter de nu afwezige Degenkolb. In de Ronde van Vlaanderen was de Tsjech de beste renner van Etixx-Quick-Step, Terpstra finishte twee plaatsen lager. Ze presteren daarmee voorlopig iets minder dan in het klassieke voorjaar van 2015, maar een uitschieter behoort zeker tot de mogelijkheden. Etixx-Quick-Step hunkert in ieder geval naar een grote zege in het klassieke voorjaar.

Foto: Sirotti

Foto: Sirotti

LottoNL-Jumbo hoeft niet te twijfelen bij het aanwijzen van een kopman. Sep Vanmarcke was zondag een van de hoofdrolspelers in de Ronde van Vlaanderen en beloonde zichzelf met een podiumplaats. Een week eerder had hij dat ook al gedaan in Gent-Wevelgem (tweede). In 2013 werd de Belg op de wielerbaan in Roubaix in een sprintje met twee geklopt door Cancellara. Zijn de rollen dit jaar omgekeerd?

Giant-Alpecin zal bij afwezigheid van Degenkolb rekenen op Bert de Backer, al is hij vooral een outsider. In dienst van zijn Duitse kopman werd de Belg al een keer elfde en twaalfde. Lotto Soudal heeft met (de zieke) Jürgen Roelandts, André Greipel en de zondag hard gevallen Tiesj Benoot ook een aantal dark horses in huis. Jens Keukeleire (vorig jaar zesde) is de troef van Orica-GreenEDGE. NamensWanty-Groupe Gobert reed Dimitri Claeys een sterke Ronde van Vlaanderen. Kan hij verrassen in Roubaix?

Lars Boom - Foto: Sirotti

Lars Boom – Foto: Sirotti

Voor Nederlands succes is het uitkijken naar Terpstra, maar zeker ook naar Lars Boom. De Astana-renner trapt momenteel ‘door de boter’, maar werd in de Ronde van Vlaanderen geplaagd door vier lekke banden. “Als ik vooraan had gezeten, had ik Cancellara kunnen volgen”, vertelde hij na uiteindelijk als elfde gefinisht te zijn. Roubaix ligt hem normaal gesproken nog wat beter, zeker als het een modderige editie wordt. Dan kan hij net als Stybar profiteren van zijn ervaring als veldrijder.

Parijs-Roubaix kreeg nog nooit een Britse winnaar, hoe graag Bradley Wiggins het vorig jaar ook had gewild. Kan Luke Rowe of Ian Stannard daar verandering in brengen. De twee delen het kopmanschap bij Sky. “Ik denk dat we een goede tandem kunnen vormen”, vertelde Rowe aan Cyclingnews. “In de finale kijken we hoe we ons voelen en wat de beste tactiek is.”

Alexander Kristoff - Foto: Sirotti

Alexander Kristoff – Foto: Sirotti

Hoewel Alexander Kristoff momenteel wat minder sterk oogt dan een jaar geleden om deze tijd, blijft hij toch een gevaarlijke klant. Met name als het uitdraait op een sprintje in het Vélodrome, zal de Noor van Katusha moeilijk te kloppen zijn. In de Ronde van Vlaanderen wist hij zijn titel niet te prolongeren, al was zijn vierde plaats zeker niet slecht te noemen. In de Scheldeprijs handhaafde Kristoff zich woensdag wel in de voorste groep, maar sprintte hij niet mee voor de overwinning.

Een andere rappe man, Mark Cavendish, staat zondag voor de tweede keer in zijn carrière aan de start in Compiègne. Dat doet hij vooral om in de toekomst mee te kunnen doen om de prijzen. Bij Dimension Data kan hij dit jaar mooi een handje bijsteken om Edvald Boasson Hagen naar een mooi resultaat te loodsen. De Noor kon de verwachtingen in de Ronde van Vlaanderen niet inlossen, maar zal azen op revanche.

En misschien is er wel een renner die zich niets aantrekt van de bespiegelingen vooraf en die zondag voor een grote verrassing gaat zorgen. Zoals in 2011 toen Johan Vansummeren won, of in 1997 met de zege van Frédéric Guesdon. De huidige ploegleider bij FDJ is nog altijd de laatste Franse winnaar. Arnaud Démare kan door de naweeën van een val in de Ronde van Vlaanderen niet in de voetsporen van zijn ploegbaas treden. Houden Damien Gaudin (AG2R La Mondiale) en Florian Sénéchal (Cofidis) de Franse eer hoog?

Favorieten volgens WielerFlits:
**** Peter Sagan
*** Fabian Cancellara, Sep Vanmarcke
** Lars Boom, Zdenek Stybar, Niki Terpstra,
* Alexander Kristoff, Tom Boonen, Luke Rowe, Edvald Boasson Hagen

Deelnemerslijst

Weer
Het weer speelt in de Hel van het Noorden vaak een bepalende rol. Want wordt het stof bijten of juist modder happen? Deze editie lijkt het vooral dat laatste te gaan worden, want de regen die deze week is gevallen heeft een aantal wegen drassig gemaakt. Toch lijkt het weer op de wedstrijddag zelf lang niet zo slecht te worden als eerder werd voorspeld. Volgens Weeronline blijft het de hele dag zo goed als droog, met hooguit af en toe een klein buitje. Er staat windkracht drie en de temperatuur loopt in de middag op naar dertien graden.

TV
Iedereen die zondag geen andere plannen heeft, hoeft zondag geen minuut van Parijs-Roubaix te missen. Eurosport begint namelijk al om 10.15 uur met de uitzending, pas een halfuur later worden de renners in Compiègne op gang geschoten. Sporza begint om half één met het live-verslag. Bij de NOS is de koers vanaf 13.10 uur te volgen.

[poll id=”210″]

Dit artikel delen:

183 Reacties

Romāns Vainšteins 8 april 2016 om 10:25

@52 > ik vind Oss goed vergelijkbaar.

mackie 8 april 2016 om 10:27

@52-11
Van Avermaat was tot een jaar of 2 tactisch ook niet de meest briljante renner, wel heel aantrekkelijk dat wel en omdat hij zo goed is ook vaak een goede uitslag . Maar begon pas te winnen toen hij durfde te wachten en tactisch beter /laffer begon te fietsen.

Sthom 8 april 2016 om 10:30

De baan wellicht iets voor Boonen? Met zijn fysiek gestel en explosiviteit moet hij daar toch ook wat potten kunnen breken. De smerige trucjes kent hij ook wel.

EdEnd 8 april 2016 om 10:41

Boonen is natuurlijk een enorm goede renner, maar dat maakt hij de laatste jaren niet echt meer duidelijk vind ik. Er kan altijd wel wat zijn de laatste jaren als hij koerst, maar daar had hij vroeger dan waarschijnlijk minder last van. Dat een groot renner ooit een keer minder wordt is niet meer dan normaal, Cancellara stopt wat dat betreft op een heel goed moment want zie die klasbak nog eens gaan in zijn laatste seizoen! Van mij mag Boonen verrassen, maar de voortekenen zijn niet echt gunstig. Ik ga voor Cancellara, Vanmarcke en Stybar. Ik hoop op een mooie wedstrijd van Teunissen en hoop dat ik regelmatig die machtige Tjallingii in het beeld ga zien.

Japsie 8 april 2016 om 10:43

Dat er mensen zijn die Boonen afbranden geeft wel aan hoe groot deze renner is (was). Ik als “Ollander” neem mijn pet af voor deze man. Wat een geweldig palmares. Dat hij in de voorgaande drie PR edities niets heeft gepresteerd is nogal makkelijk roepen, want hij reed er twee niet vanwege een blessure ;)
Overigens verwacht ik niet dat hij zal gaan winnen, maar gewoon enige nuance en respect voor de renner is wel op zijn plaats.

Bertvd 8 april 2016 om 10:43

Stijn VandenBergh…. dat beeld van de Omloop van 2015 gaan echt nooit weer van mijn netvlies. Elke keer als je die weer ziet, bescheur je jezelf van het lachen.

Hakkie2 8 april 2016 om 10:43

@Sthom: bedenk dan wel dat Cavendish en Viviani de onderdelen rijden waar je niet extreem explosief hoeft te zijn. Hij zou misschien nog het best in de ploegentijdrit of de koppelkoers passen, die rijdt Terpstra ook wel eens (en Wiggins natuurlijk ook).

zijwieltje 8 april 2016 om 10:44

Het gemak waarmee Tom Boonen hier door het slijk wordt gehaald is verbazingwekkend. Hij rijdt inderdaad niet meer zoals voorheen maar het blijft een icoon van het wielrennen.

Over pakkumbeet 10 jaar vrees ik dat Sagan dezelfde behandeling te wachten staat als Tom Boonen nu. Ik hoop Boonen nog steeds vooraan te zien in de koers met een superdag, ook al is de kans zniet zo heel groot.

Romāns Vainšteins 8 april 2016 om 10:47

@ Bertvd > Bedenk je je bij dat bescheuren wel dat het de ploegleiding was die Vandenbergh opdracht gaf om Boonen de koers te laten winnen ? Of past dat niet ? In die omloop hadden ze Vandenbergh en Terpstra om-en-om moeten laten gaan met Boonen in het wiel bij Stannard, f*cking ezels.

LaurentJalabert 8 april 2016 om 10:50

Volgens mij is er nog iets wat niet helemaal begrepen wordt. Het weinig toedichten van de kansen van Boonen heeft toch niets te maken met het respect wat iemand voor hem kan hebben vanwege zijn prestaties uit het verleden.
Ik vind Boonen namelijk echt een held, maar op dit moment acht ik hem niet echt in staat P-R te winnen. Het zou uiteraard een fantastisch stunt zijn, maar niet echt reëel om dat te verwachten.

lnnrt 8 april 2016 om 10:54

@Verweggistan:

Ik zat de deelnemerslijst nog eens door te pluizen, en dit jaar kan P-R bijna meetellen met het veldritspel: Stybar, Boom, Van der Haar en Mourey (en Teunissen) aan de start.

Verweggistan 8 april 2016 om 10:58

@lnnrt: leuk idee; ik zal eens kijken :).
Jammer dat Venturini niet start.

rosencrantz 8 april 2016 om 11:07

@RV in die editie waren er geen oortjes, als ik mij niet vergis

Romāns Vainšteins 8 april 2016 om 11:14

@Rosencrantz > Dan kan het ook Boonen zijn geweest die wat riep hè, die luistert eerder naar Tommeke dan naar Terpstra, ook zal er vast een auto naast gereden daar 75% vd kopgroep uit QS bestond. In algehele zin vind ik dat VDB een beetje makkelijk als domoor wordt weggezet terwijl het eigenlijk een puur dienende renner is die véél te sterk is voor die rol en regelmatig tussen de wal en het schip belandt qua opdracht, echt een misbaksel wat dat betreft. Als er één is die ik zondag de overwinning gun is het stercke Stijn wel, die verdient het gewoon om eens uit de slof te schieten.

Natrix maura 8 april 2016 om 11:16

Boonen verdient beter, zeker. Maar ik vind het ook onzin om Terpstra’s overwinning op het conto van Boonen te zetten. Ik kan me die koers nog herinneren en het was echt niet zo dat Boonen net zo sterk was als Terpstra. Natuurlijk gaf het voordeel dat Boonen in dat groepje zat, maar die mannen waren allemaal uitgepierd. Terpstra had gewoon net ietsjes meer over nog en is daarom de terechte winnaar van die editie, niet omdat Boonen daar nog zat.

Retro Lex 8 april 2016 om 11:22

Wat mogen we nog verwachten van het onthoofde BMC ?
Oss, die voor een grote overwinning mag gaan. Burghart, Kung, Phinney ?
In Volta Limburg vorige week was BMC heel sterk……

lt86 8 april 2016 om 11:29

@ Natrix Maura > Terpstra won natuurlijk omdat hij sterk was die dag. Maar Boonen speelt toch ook zijn rol in die overwinning. Gewoon door zijn aanwezigheid in de groep.
Hetzelfde zou natuurlijk ook omgekeerd waar geweest zijn. Als Boonen had gedemarreerd, had Terpstra ook een voordeel geweest voor Boonen.

Cunego 8 april 2016 om 11:33

Veel mensen vergeten snel hoeveel pech Boonen gehad heeft de laatste jaren.
Heeft sinds 2012 maar 1 Parijs Roubaix gereden trouwens. In 2014. Brak toen zelf al heel vroeg de finale open. En kreeg op een cruciaal moment af te rekenen met materiaalpech. (was in beeld dus niet verzonnen)

Dit jaar is niet goed. Maar ik geloof nog steeds in Boonen voor Parijs Roubaix. Door die schedelbreuk vorig jaar heeft hij wat achterstand gehad maar hij werd steeds beter de afgelopen weken. En Roubaix is op zijn lijf gegoten. Ik zet hem net achter Cancellara, Vanmarcke en Sagan.

Bertvd 8 april 2016 om 11:39

@RV; o. haha. Maar dat maakte het niet minder vermakelijk!

Team Spaak 8 april 2016 om 11:39

Ik hou het kort: dank voor de voorbeschouwing!!!

rosencrantz 8 april 2016 om 11:39

@RV het zal dan wel Boonen zijn, want het verschil met groepje 2 want altijd klein ( dankzij een sterke Vanmarcke) en hebben ze er waarschijnlijk geen ploegleiderswagens tussengelaten.

@NM: Daarin heb je gelijk. De Ronde van vorig jaar bewijst ook dat Terpstra niet zo afhankelijk is van Boonen. Of toch in ieder geval een pak minder dan Devolder bij zijn overwinningen.

Johan83 8 april 2016 om 11:39

@ RV: En Boonen was volgens mij de eerste die demarreerde, daarna Terpstra die door Vandenbergh werd teruggehaald.

StonedCamel 8 april 2016 om 11:47

Hoewel Sagan momenteel alles lijkt te kunnen zou ik voor deze koers Sagan en Cancellara omwisselen qua sterren. Denk dat het parcours Cancellara toch wat beter ligt dan Sagan, waar dat in Vlaanderen net andersom is, en Cancellara zal dit toch denk ik als grootste hoogtepunt van zijn afscheidstoernee zien. Hopelijk blijven ze (en de andere (Nederlandse) kleppers) verschoond van mechanische pech en krijgen we een prachtige strijd te zien.

Tuubke 8 april 2016 om 11:53

@52voor Weet je aan wie ik altijd moet denken als Stijn van den Bergh weer eens verschrikkelijk sterk maar o zo onhandig op kop gaat rijden? Aan Ludo Dierckxsens, die reed ook altijd als een kip zonder kop.

Romāns Vainšteins 8 april 2016 om 12:04

Tuft is ook zo’n gast die je na een volle dag op kop rijden de volgende dag kan treiteren van ‘pfff, dat lukt jou écht niet 2 dagen achtereen …’

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone