Voorbeschouwing: Giro dell’Emilia 2015
foto: Sirotti
zaterdag 10 oktober 2015 om 10:00

Voorbeschouwing: Giro dell’Emilia 2015

Een week na de Ronde van Lombardije wordt er ook dit weekend nog volop gekoerst in Italië. Zondag wordt de Grand Premio Bruno Beghelli verreden, maar met haar historie en erelijst springt de Giro d’ell Emilia, die zaterdag op het programma staat, het meest in het oog. De eendagskoers staat door het lastige parcours altijd garant voor spektakel. WielerFlits blikt vooruit.

Historie
De Giro dell’Emilia werd voor het eerst verreden in 1909 (gewonnen door Eberdardo Pavesi) en is inmiddels toe aan de 99e editie. Op de eerste niet-Italiaanse winnaar was het wachten tot 1972, toen niemand minder dan Eddy Merckx zich mocht laten feliciteren. Recordhouder is nog altijd Constante Girardengo. Hij was in een ver verleden verantwoordelijk voor vijf van de in totaal 81 Italiaanse overwinningen.

Robert Gesink

Robert Gesink won de Giro dell’ Emilia in 2009 en 2010 – Foto: Sirotti

Ook Nederland sprak in de Giro dell’Emilia regelmatig een woordje mee. Michael Boogerd zegevierde in 1999 en Robert Gesink (2009 en 2010) wist de koers zelfs twee keer te winnen. Bauke Mollema dacht zich in 2011 ook in dat rijtje te scharen. Net nadat de Groninger juichend over de streep was gekomen, hoorde hij echter dat Carlos Betancur hem al voor was gegaan.

Vorig jaar wist ‘oude vos’ Davide Rebellin de wedstrijd voor de tweede keer op zijn naam te schrijven. Op de laatste beklimming van de San Luca achterhaalde hij de Spanjaard Angel Madrazo, die als tweede eindigde.

Laatste tien winnaars
2005: flag-it Gilberto Simoni
2006: flag-it Davide Rebellin
2007: flag-lu Frank Schleck
2008: flag-it Danilo Di Luca
2009: flag-nl Robert Gesink
2010: flag-nl Robert Gesink
2011: flag-co Carlos Betancur
2012: flag-co Nairo Quintana
2013: flag-it Diego Ulissi
2014: flag-it Davide Rebellin

Parcours
Veel wordt er over het algemeen niet gesleuteld aan het parcours van de Giro dell’Emilia. In vergelijking met vorig jaar is zelfs de afstand (200 kilometer) exact hetzelfde gebleven. De start is zoals gebruikelijk in Bologna, hoofdstad van de regio Emilia-Romagna. De eerste zestig kilometer zijn vlak, waarna er geklommen moet worden naar de Croce delle Pradole (687 meter boven zeeniveau).

Vlak daarna volgt de eerste gecategoriseerde beklimming, de Valico di Santa Lucia. Na een snelle afdaling kunnen de renners zich langzaamaan gaan opmaken voor de finale. Deze begint met de beklimming van de Badolo, waarvan de top na 135 kilometer wordt bereikt. Daarna is het tijd voor de berg die onlosmakelijk aan de Giro dell’Emilia is verbonden. De San Luca moet in totaal vijf keer beklommen worden, voor het eerst na circa 160 kilometer koers. De renner die na de vijfde beklimming als eerste bovenkomt, mag zich ook meteen de winnaar noemen.

parcours_emilia

De cijfers van de San Luca liegen er niet om. Het klimmetje is weliswaar slechts 2,1 kilometer lang, maar kent een gemiddeld stijgingspercentage van tien procent met enkele stevige uitschieters. De eerste 500 meter zijn met veertien procent meteen erg lastig, waarna het een paar honderd meter wat afvlakt. Vervolgens begint het zwaarste deel, met een uitschieter tot achttien procent. Daarna vlakt de klim opnieuw af tot 300 meter van de streep. Daar wacht nog een lastig stuk van acht procent. De laatste tweehonderd meter zijn dan weer wat makkelijker.

Belangrijkste beklimmingen:
Valico Santa Lucia: Lengte 3,4 kilometer, stijgingspercentage 10-12%
Badolo: Lengte 6 kilometer, stijgingspercentage 5-6%
San Luca: Lengte 2,1 kilometer, stijgingspercentage 10%, maximum 18%

Favorieten
Veel ploegen maken dit jaar hun opwachting in de fonkelnieuwe rittenkoers in Abu Dhabi en dat is aan het deelnemersveld van de Giro dell’Emila te merken. Bovendien gold de koers in het verleden als generale repetitie op de Ronde van Lombardije, maar dat is sinds 2012 niet meer het geval. Met Lampre-Merida en AG2R La Mondiale staan er slechts twee WorldTour-ploegen aan de start.

Ook LottoNL-Jumbo is niet naar Italië afgereisd. De Nederlandse inbreng zal moeten komen van het ProContinentale Roompot Oranje Peloton. Die ploeg heeft met Michel Kreder de nummer tien van vorig jaar aan boord, terwijl Maurits Lammertink (tweede in de Coppa Sabatini) de man in vorm is.

Davide Rebbelin - Foto: Sirotti

Davide Rebellin – Foto: Sirotti

Ook titelverdediger Davide Rebellin staat in Bologna aan de start. De Italiaan mag dan inmiddels al 44 jaar oud zijn, hij is het winnen nog altijd niet verleerd. Dit najaar zegevierde de renner van CCC Sprandi Polkowice in de Coppa Agostini (1.1) en pakte hij in de GP Industria & Commercio di Prato (1.1) een verdienstelijke derde plaats. De Giro dell’Emilia is een van zijn favoriete koersen, getuige zes podiumplaatsen in het verleden.

Ángel Madrazo werd vorig jaar door Rebellin op het nippertje van de zege afgehouden en zal azen op revanche, al spreken zijn resultaten dit seizoen nog niet echt tot de verbeelding. Wat dat betreft is het bij Caja Rural-Seguros RGA meer uitkijken naar José Gonçalves. De Portugees heeft een goede Vuelta achter de rug en kan goed uit de voeten op heuvelachtig terrein.

Als een van de weinige WorldTour-ploegen is Lampre-Merida het aan zijn stand verplicht om in Noord-Italië mee te spelen om de overwinning. In de Ronde van Lombardije was Jan Polanc de beste man van de ploeg, zij het op een schamele 37e plaats. De winnaar van de vijfde etappe in de Giro d’Italia heeft onder anderen de ervaren Pool Przemyslaw Niemiec aan zijn zijde.

Domenico Pozzovivo

Domenico Pozzovivo – Foto: Sirotti

AG2R La Mondiale beschikt met Domenico Pozzovivo en Jan Bakelants over twee renners om rekening mee te houden. Pozzovivo werd vorige week nog zevende in de sterk bezette eendagskoers Milaan-Turijn, terwijl Bakelants de Giro del Piemonte op zijn naam zette. De Zuid-Afrikaan Louis Meintjes is in Italië bezig aan zijn afscheidstournee. Hij verruilt na dit seizoen MTN-Qhubeka voor Lampre-Merida. Bezorgt hij zijn werkgever een mooi afscheidscadeau?

De Italiaanse teams huisvesten enkele outsiders. Androni Giocattoli-Sidermec heeft Franco Pellizotti als kopman. De 37-jarige Italiaan kan goed uit de voeten op dit parcours. Hij eindigde al vijf keer bij de beste tien. Vorig jaar werd hij derde. Zijn ploeggenoot Gianfranco Zilioli is een gevaarlijke outsider. Hij werd hier al eens elfde en zevende. Bardiani-CSF rekent op Edoardo Zardini en Francesco Bongiorno. SouthEast beschikt over Mauro Finetto, die met een derde plaats in de Copa Sabatini zijn visitekaartje afgaf. Nippo-Vini Fantini komt met routinier Damiano Cunego aan de start. In Turijn toonde hij met een zesde plaats aan het nog niet verleerd te zijn.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Davide Rebellin
*** Domenico Pozzovivo, Louis Meintjes
** Franco Pellizotti, José Gonçalves, Damiano Cunego
* Jan Bakelants, Mauro Finetto, Ángel Madrazo, Gianfranco Zilioli

Website organisatie
Deelnemerslijst

RIDE Magazine
26 Reacties
Sorteer op:
8 oktober 2015 19:15
mooie wedstrijd voor Roompot :)

jammer dat er zo weinig wt ploegen mee doen, wel zo kans voor andere renners om een mooie uitslag te rijden
8 oktober 2015 19:20
Extreem matig deelnemersveld, jammer!
8 oktober 2015 19:26
Quote:
Bovendien gold de koers in het verleden als generale repetitie op de Ronde van Lombardije, maar dat is sinds 2012 niet meer het geval.


En dat blijft een regelrechte schande.
8 oktober 2015 19:47
Op de erelijst staan helaas nogal wat bedenkelijke namen. Het is wel een mooie koers.
8 oktober 2015 19:57
ach ja op elke erelijst staan bedenkelijke namen....

mooie koers hoor inderdaad jammer dat hij niet meer voor Lombardije staat gepland en dat de teams en renners voor een rondje met 45C in de woestijn kiezen. maar ja de olie dollars van die corrupte woestijn bewoners zullen wel doorslaggevend zijn geweest (en geef ze eens ongelijk :,( ) ........ jammer jammer jammer misschien ben ik wel teveel een romanticus.....
8 oktober 2015 20:01
Deze koers verdient inderdaad een wat sterkere bezetting; hoeft waarschijnlijk ook niet ingekort te worden wegens temperaturen boven de 40°C. Zou ‘il piccolo principe’ zich er nog voor op kunnen laden?
8 oktober 2015 20:22
De plek op de kalender slaat nu nergens meer op. Dat zie je ook wel aan het deelnemersveld. Jammer hoor, zo'n mooie koers.
8 oktober 2015 20:25
damn wat een matig deelnemersveld voor zo'n prachtkoers. Veel interessanter dan een ronde ergens ver weg ;)
8 oktober 2015 21:13
Prachtig deelnemersveld. Ieder deelnemersveld met Pozzovivo is namelijk prachtig.
8 oktober 2015 21:23
@rosanero

Inderdaad, prachtig stijlvolle renner die Pozzovivo. Geniet altijd als ik hem aan het werk zie.
8 oktober 2015 21:24
Benieuwd wat Lammertink kan in deze koers.
8 oktober 2015 22:06
Jammer idd. Heb totaal niets met Pozzovivo.
8 oktober 2015 22:39
Vreemd dat Rebellin hier de meeste sterren krijgt. Pozzo en Gonçalves zijn de topfavorieten voor mij.
8 oktober 2015 23:05
Waarom start LTJ hier niet? Ze zitten ook niet in Abu Dhabi en het toch niet dat er nu zoveel andere koersen zijn. De Emilia lijkt me voor de jongeren in de ploeg toch een interessante koers.
8 oktober 2015 23:35
Thijs E, prima punt.
8 oktober 2015 23:45
Wordt niet op TV uitgezonden, heeft geen waarde meer als voorbereiding op een grotere koers, de organisatie zal allicht geen of hooguit weinig startgeld betalen. Dan weegt het gauw door in de richting van niet starten. Van de WT-ploegen starten alleen Ag2r en Lampre. Dat zegt toch iets.
9 oktober 2015 08:39
Volgens mij was het niet dat Mollema als tweede juichte, maar dat hij een ronde te vroeg was met het feestvieren.

Jammer dat het veld zo gedevalueerd is. Hopelijk kan Lammertink hierdoor wel op een of andere manier stunten. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
9 oktober 2015 09:33
Opvallend dat Zardini en Bongiorno hier geen ster krijgen, zijn de afgelopen twee jaar toch goed bezig geweest met een 4e en 6e, en een 5e en 5e plek. Mijn sterrenverdeling:
**** Rebellin
*** Pozzovivo, Zardini
** Bongiorno, Bakelants, Cunego
* Pellizotti, Rubiano, Meintjes, Goncalves
9 oktober 2015 09:38
Met dank aan de UCI dat deze wedstrijd in waarde gedaald is doormiddel van geschuif met de kalender en Lombardije voor Parijs - Tours te zetten , vanwege wat world tour wedstrijden ergens in Azië , liever wat monumenten als Parijs - Tours en Giro dell’Emilia slopen en proberen het wielrennen populair en mondiaal te maken wat onzin is , daar het wielrennen al mondiaal is , ze fietsen in heel de wereld toch ? Argentinë , Nieuw Zeeland , China , Zuid-Oost Azië. De UCI wil het profwielrennen over de wereld verspreiden en dat gaat problemen opleveren met jetlag , hoge temperaturen en ga zo maar door.
9 oktober 2015 10:00
Het is doodzonde dat deze koers zo gedevalueerd is. Wat de Strade nu is, was Emilia vroeger. Deze koers had alles om uit te groeien tot een klassieker van wereldformaat. De aankomst, de fans, het parcours, de datum...

Er is weinig meer van over :(

On: Rebellin of Goncalves gaat deze pakken. Pozzovivo is helemaal niet in vorm, was nergens in Lombardije. En was ook matig in de Vuelta. Die valt gewoon tegen sinds Zwitserland.
9 oktober 2015 10:02
Erg jammer dat zo'n koers helemaal ondergesneeuwd wordt door een race in de woestijn. Hoe commercieel aantrekkelijk wellicht. Misschien zelfs goed bedoeld. Maar ik heb er gewoon niks mee. Geen historie, geen achterban, geen bestendigde toekomst (want als het geld straks op is - de olie is ook eens op - dan gaat er gewoon weer een streep door dat soort koersen).
9 oktober 2015 11:28
Zou mooi zijn als deze koers een weekje eerder kan, zoals vroeger, voorbereiding op Lombardije!!
9 oktober 2015 11:39
@ Purito, Pozzovivo helemaal niet in vorm is overdreven. Hij werd in Milaan Turijn nog zevende, en in Lombardije ook bij de eerste twintig. Bovendien is dit deelnemersveld veel zwakker.
Die Rebbelin is toch onderhand wel een medisch wonder zeg. Onvoorstelbaar knap.
9 oktober 2015 11:39
Firsanov lijkt ook weer terug op niveau te zijn, die zie ik hier ook wel top 3 rijden of zelfs winnen.
9 oktober 2015 12:20
@Selwink

Dat was Hilbert!

Reacties zijn gesloten.