“Voorbereiding van Mathieu van der Poel op de klassiekers is ruk”

“Voorbereiding van Mathieu van der Poel op de klassiekers is ruk”

foto: Cor Vos

zaterdag 19 maart 2022 om 12:30
Special

Het was één van die ongeschreven wielerwetten in het peloton: zonder Parijs-Nice of Tirreno-Adriatico in de benen ben je in het klassieke voorjaar vrijwel kansloos. Dat zou betekenen dat de vooruitzichten voor Mathieu van der Poel niet rooskleurig zijn. Na een lange periode van blessureleed aan zijn onderrug begint hij zijn seizoen 2022 mogelijk zaterdag al in Milaan-San Remo en rijdt hij vervolgens volgende week van 22 tot en met 26 maart in de wielerweek Coppi e Bartali. Maar krijgt hij zo voldoende wedstrijdkilometers in de benen om het straks op te nemen tegen Wout van Aert & co?

Verre van ideaal
“Het niet rijden van Parijs-Nice of Tirreno-Adriatico is niet het grote probleem, de reden waarom hij geen van beide rittenkoersen heeft gereden is hét probleem”, stelt Erik Dekker, die in 2001 tweede in de Ronde van Vlaanderen werd nadat hij eerder de Tirreno had gereden. “Laten we eerlijk zijn, de voorbereiding van Mathieu op dit voorjaar is ‘ruk’. Dit is verre van ideaal.”

“Voor het eerst in zijn carrière heeft Mathieu een lange break gehad, die helemaal in het teken van het herstel in zijn onderrug stond”, vervolgt Dekker. “Tot dusver ging hij altijd vanuit een topniveau een rustperiode in. Nu moest hij noodgedwongen zijn cross-seizoen afbreken en heeft hij sinds oktober nooit meer zijn topniveau gehaald.”

Erik Dekker – foto: Cor Vos

Trainingskamp
Steven de Jongh, ploegleider bij Trek-Segafredo, stelt duidelijk dat je tegenwoordig met een heel goed trainingskamp meteen competitief kunt zijn: “Zeker met het talent van Mathieu van der Poel. Ik denk niet dat hij Parijs-Nice of de Tirreno straks in zijn benen mist.”

Marc Sergeant, voormalig teammanager van Lotto Soudal, gelooft allang niet meer in die oude wielerwet: “Als renner was ik al overtuigd dat je Parijs-Nice of de Tirreno niet nodig hebt. Bij Hitachi wist ik in 1988 mijn ploegleider zo ver te krijgen dat ik een jaar geen van beide rittenkoersen hoefde te rijden. Ik mocht in die periode een intensief trainingsblok doen. Dat werkte ideaal, want ik heb nooit eerder zo’n goede benen in Milaan-San Remo gehad. Helaas werd ik door een valpartij vlak voor me op de Poggio opgehouden. Maar ik reed dat jaar wel een sterk voorjaar.”

Sergeant wijst ook naar vorig jaar. Caleb Ewan stapte in 2021 na drie dagen uit de Tirreno en reed een fantastische Milaan-San Remo. “Je zag dat Mathieu van der Poel en Wout van Aert in die Tirreno vrijwel iedere dag tot het uiterste gingen. Ik denk dat die inspanningen hen later in het voorjaar hebben opgespeeld. Ook de huidige aanpak van Van Aert, om nu in Parijs-Nice op de zaterdag een zogenaamde rustdag te nemen, acht ik veel verstandiger.”

Marc Sergeant – foto: Cor Vos

Wielerwetten
Erik Dekker benadrukt dat het voor MVDP opnieuw een strijd tegen de klok is geworden om nog fit te geraken voor het klassieke seizoen. “Eenzelfde strijd die hij vorig najaar ook al streed om het WK op de weg in Vlaanderen en Parijs-Roubaix te halen. Het WK kwam toen nog iets te vroeg, maar op de kasseien van ‘Le Nord’ zagen we hem alweer voor de overwinning strijden. Wat dat betreft is Mathieu een bijzondere.”

“Natuurlijk, de wielerwetten zeggen dat je Parijs-Nice of de Tirreno in de benen moet hebben om in de monumenten mee te strijden voor de podiumplaatsen”, vervolgt Dekker. “Maar het wielrennen evolueert zich ook zodanig dat sommige wetten niet meer gelden. Sommige renners strijden meteen in hun eerste de beste wedstrijd na een hoogtestage mee voor de zege, zoals Wout van Aert dit jaar Omloop Het Nieuwsblad won. En hoe Mathieu vorig jaar een rit in de Tirreno na een solo van 50 kilometer en dit jaar Tadej Pogacar de Strade Bianche na een gelijkwaardige solo won, dat past ook in geen enkele wielerwet.”

“Ik vind het verstandig dat zijn ploeg hem nog de Coppi e Bartali laat rijden” geeft De Jongh aan. “Dan heb je toch vijf koersdagen extra in de benen. Dat is toch heel anders dan wanneer je gelijk in België in een van die semi-klassiekers van start gaat. In een rittenkoers wordt veel voorspelbaarder gekoerst, waardoor je goed je competitiekilometers in de benen kunt krijgen. In een klassieker weet je nooit wat er gebeurt.”

Steven de Jongh – foto: Cor Vos

De oude Mathieu
Dekker gaat Mathieu van der Poel zeker nog niet afschrijven voor de komende klassiekers. “Hij blijft een speciale. Maar ik denk dat het voor hem al een overwinning is wanneer hij in april weer goed op de fiets zit en vooral van zijn blessure aan zijn onderrug is verlost, zodat hij op de lange termijn weer voor alle grote zeges kan meedoen.”

“Niet het missen van Parijs-Nice of Tirreno kan Van der Poel opspelen, maar dat hij tot eind maart nog helemaal niet heeft gekoerst”, stipt Sergeant nog aan. “Ik heb geen zicht op de blessure van Mathieu. Ik hoop dat hij weer honderd procent topfit is en geen hinder meer van zijn rug ondervindt. Dan gaat hij meespelen voor de zeges in de klassiekers. Tijdens trainingen rij je echter niet geregeld 200, laat staan 250 kilometer voluit, terwijl je in de monumenten pas in het laatste koersuur echt gaat voelen of het helemaal goed zit met de rug. Ik hoop echt dat we dit voorjaar alweer de oude Mathieu gaan zien, want met zijn koerswijze is hij een meerwaarde in elke klassieker. Je wilt hem toch het gevecht zien aangaan met Wout van Aert en Tadej Pogacar. Dat zijn de duels die de wielersport aantrekkelijk maken.”

Wedstrijdprogramma Mathieu VAN DER POEL

Dit artikel delen:

63 Reacties

Dikke Man 18 maart 2022 om 07:07

Voorbereiding is ‘ruk’ als MSR het doel zou zijn geweest. Volgens mij gaat hij dit gewoon gebruiken als extra training voor RvV en later Roubaix. Mocht hij zich in de finale nog goed voelen, is dat lekker meegenomen. Zo niet, ook goed.

Beer 18 maart 2022 om 07:17

Mooie en genuanceerde opinies. Vooral Dekker slaat volgens mij de nagel op de kop.

Maillot à Pois 18 maart 2022 om 08:38

Akkoord.
Maar nu snap ik nog minder wat jou zo ergert, en waar je zandstrooierij en ongeloofwaardigheid ziet.

Zadelsnuffelaar 18 maart 2022 om 07:23

Mathieu heeft weinig voorbereiding nodig. Alle respect voor Wout, maar zelfs al is VdP licht geblesseerd dan nog is hij beter. Alleen al het aanwezig zijn van VdP in de koers doet Van Aert beven. Basishartslag meteen een paar slagen hoger. En wees eerlijk: bijna 100% van de onderlinge duels werd gewonnen door de Nederlander.

Beer 18 maart 2022 om 08:09

Van Aert reed de de afgelopen 2 seizoenen de sterkste resultaten bij elkaar. Sorry.

Panache 18 maart 2022 om 08:53

Allebei gelijk. Head-to-head in de grote wedstrijden deed Mathieu het beter dan Wout, echter is Wout al zeker drie seizoenen aan het einde van het jaar de renner met de hoogste positie op de ranglijst en overwinningen van dezelfde kwaliteit (echter een stukje meer).

Boomie1 18 maart 2022 om 08:55

Zullen we nu eindelijk eens stoppen met dat eeuwige vergelijken van de 2? Beiden zijn unieke talenten.

Panache 18 maart 2022 om 08:59

@Boomie1
Vergelijken is de essentie van topsport. Wat denk je dat die mannen en vrouwen de hele dag doen? En op dit forum wordt daar dan over geluld, ja tot in het oneindige.

Marik 18 maart 2022 om 09:01

Graag Boomie, het is zo ongelofelijk kinderachtig om maar steeds te roepen wie er van deze twee de beste is. Welles, nietes. Bah!

Beer 18 maart 2022 om 09:19

Wel effe noteren aub dat het steeds VDP-fans zijn die hier komen roepen dat Mathieu betere is dan Wout. Wat volgt, is dan de terechte corrigerende reactie.

Panache; niet akkoord dat Mathieu head-to-head in de grote wedstrijden beter doet dan Wout. Dat idee lijkt te leven omdat van Aert steeds vooraan in de buurt is wanneer VDP wint (bv. RvV), waar VDP bij overwinningen van van Aert soms nergens te bespeuren is (denk aan de MSR en Strade van Wout).

platteprijs 18 maart 2022 om 09:24

@Beer paar grappige en rake opmerkingen van je gelezen vanochtend. Maar deze laatste is dan weer het toppunt van arrogantie: ’terecht corrigerende reactie’, hoe krijg je het uit je vingers.

Marik 18 maart 2022 om 09:38

Platteprijs zo gaat het al tijden. Wat altijd gebeurt is dat er naar het gedrag van anderen wordt gewezen om het eigen gedrag te rechtvaardigen. Dat noemen we ook wel onvolwassen.

Beer 18 maart 2022 om 09:39

Ik weet het; het is te arrogant; heb je wel gelijk in platteprijs, had ik anders moet schrijven. Het komt er toch zo uit doordat ik altijd dezelfde argumentatie moet lezen dat VDP 'head-to-head' beter is dan Wout. Nogmaals; het is wegwielrennen, geen 1v1-veldrijden.

TheBigShow 18 maart 2022 om 10:15

Nu niet gaan beweren dat je het niet zo wilde opschrijven beer. We weten wel hoe je bent

Beer 18 maart 2022 om 10:21

Nee hoor BigShow, zo ben ik niet. Je hoeft ook niet te komen uitdagen. Je zou ook kunnen schrijven ‘mooi dat je even gas terugneemt Beer’.

Voorgeborchte 18 maart 2022 om 10:26

Misschien heeft Matje wel meer talent, maar Van Aert haalt er voorlopig toch meer uit.

Romāns Vainšteins 18 maart 2022 om 12:24

Onderlinge duels boeien geen dooie moer in koers. Dat is iets voor de neuroot die een nerdy punt wil maken, verder nietsomvattend.

Zadelsnuffelaar 18 maart 2022 om 07:25

Adrie was niet bereikbaar. De verse lading zand is nog niet geleverd.

KimJungPoels 18 maart 2022 om 07:31

Als Mathieu zoveel beter is dan Wout, dan wordt het wel hard tijd voor hem om dat eens in een veel beter zijn palmares uit te gaan drukken. Voorlopig vind ik ze op dat vlak akelig gelijkop gaan.

Mystery Rider 18 maart 2022 om 08:10

MVDP heeft aan zijn papa gevraagd de telefoontjes van Raymond en Youri niet meer te beantwoorden omdat het helemaal geen toegevoegde waarde heeft :)

Ronellenfitsch 18 maart 2022 om 08:16

edit wf: laat trollgedrag achterwege

Westland95 18 maart 2022 om 08:26

Voorbereiding op San Remo is ruk inderdaad. Maar na San Remo en Coppi e Bartali is hij gewoon in topvorm.

Turtlehead 18 maart 2022 om 12:46

Ik hoop het en geef dat ook een goede kans, gezien de afgelopen jaren.
Hoe hij dat gaat verteren in de rest van het seizoen, met zo’n smalle winter-basis, dat is wat mij betreft veel onzekerder. Ook weer: gezien de afgelopen jaren.

Maar een mooi, actief koers-voorjaar en blessurevrij blijven zou al fantastisch zijn!

Panache 18 maart 2022 om 08:41

Er wordt door sommige lieden wat bozig gereageerd, m.i. geboren uit de angst dat Mathieu van der Poel een blessure heeft geveinsd en straks de concurrentie belachelijk maakt door zonder ritme en zogenaamd zonder fitheid iedereen er op te leggen. Ik denk dat die angst ongegrond is. Ook Mathieu is geen superman (dat is enkel Lopez). Nu is San Remo bij uitstek een koers die de beste/fitste niet perse wint, totaal niet selectief zoals Vlaanderen dat is, dus als het eenmalig mogelijk is dan is het in San Remo. Dat doet echter niets af aan het feit dat er wel degelijk sprake is van een gedwongen onvrijwillige pauze van bijna 5 maanden die fysiologisch gewoon effect heeft, ook bij Mathieu.

Romāns Vainšteins 18 maart 2022 om 12:26

Ja, die 1 a 2 vermaledijde lieden verdienen inderdaad veel aandacht want e dreigen de wielersport kapot te maken hier op dit incrowd forum.

wimvl 18 maart 2022 om 12:34

Panache. De blessure is zeker en vast niet geveinsd, daar twijfel ik zelfs niet aan. Alleen is de communicatie er rond van een erbarmelijk geloof. Om die redenen komt Matthieu dan ook ongeloofwaardig over. Maar als renner. Is hij absolute wereld top. En de nationaliteit maakt echt niet uit hoor .

SpeedyLegs 18 maart 2022 om 08:52

MSR goed rijden met enkel training? Dat kan, als je een wedstrijd ervaart als een training waarbij je wat hinder ondervindt van een peloton, dat daar toevallig ook rijdt.

Wheely 18 maart 2022 om 08:59

“Ruk” had ik eerder uit de mond van Steven de Jongh verwacht of in ieder geval dan niet van deze Dekker.

Limal 18 maart 2022 om 09:29

Ik had het dan wel weer verwacht in de titel van een artikel van Raymond…

xistnc 18 maart 2022 om 12:08

Ik denk dat het de initialen van de auteur zijn?

Verrassend dat er geen opinie van Van Houwelingen is opgenomen.

VespavanBern 18 maart 2022 om 12:22

heheheh, wheely op zijn best. +1

Rondje 25 18 maart 2022 om 08:59

Ik denk dat ze er bij Alpecin vanuit gaan dat Milaan-San Remo een mooie koers is voor Matthieu om kilometers te maken. Bijna 300 km meedraaien in het peloton is een mooie training. De finale is geen must. En kilometers moeten toch gemaakt worden.
De lastigheidsgraad is minim en zoals gezegd, niets moet, dus alles wat meer is dan alleen maar meedraaien is meegenomen. Maar wel met de rem erop. Ik verwacht daarom ook niet dat we Matthieu veel zullen zien bij de voorste renners in deze klassieker.
Je moet het echt zien als een training met het oog op de klassiekers in België zoals Vlaanderen en Parijs-Roubaix. En het weer meedraaien tussen de renners is ook niet onbelangrijk. Hij is er toch best wel lang uit geweest.

Alfons Haavers 18 maart 2022 om 09:06

Ruk is ze natuurlijk niet. Geloof dat het in Extra Time: Koers was met Adrie dat ze zeiden dat het de eerste keer was dat Matje zo’n lange trainingsstage heeft gedaan. Met stages kan je sowieso wedstrijdkilometers grotendeels compenseren de dag van vandaag.

Was voor de val in Heusden-Zolder ook gewoon wedstrijdklaar voor Dendermonde, dus hij is er niet maanden aan een stuk compleet uit geweest ofzo.

Toch blijft het de vraag hoe zijn lichaam reageert op die stage. Mist wedstrijdhardheid en heeft geen referentiepunten van even lange stages in het verleden. In 2020 kwam hij ook niet extreem goed uit een lange voorbereiding.

Vorig najaar was hij natuurlijk wel prima, al was dat aan het eind van het seizoen waar (mentale en fysieke) frisheid meer doorweegt vermoed ik. Al was hij op het WK op een parcours op zijn lijf geschreven nu ook weer niet super. Normaal is zo’n omloop een speeltuin voor vdP, nu was het een hele dag aanklampen maar hij bleef er wel aanhangen natuurlijk. Roubaix was een week later dan wel nog wat beter.

Ben benieuwd. Talent en klasse in overvloed en best een degelijke voorbereiding lijkt me, al verwacht ik nu niet meteen winst in MSR. Die koers leek hem bij de 2 vorige deelnames ook niet 100% te liggen en hij gaat niet de scherpte hebben van enkele andere protagonisten. Maar vanaf de RVV, waarom niet?

TheBigShow 18 maart 2022 om 11:22

In 2020 begon hij niet sterk, maar dat lag aan overtraining aldus de heer Van der Poel zelf.

S.t.B 18 maart 2022 om 09:15

Er wordt me soms iets te vrijblijvend over de weekkoers monumenten P.N en T.A gesproken. Dat ze niet meer essentieel zijn in de voorbereiding naar de voorjaarsklassiekers… Soit.
Maar hoe lichtzinnig Sergeant praat over afstappen en rustdagen getuigd van weinig respect voor deze koersen.
Iemand die als renner al nul affiniteit had met deze koersen en die houding ook als (ex)teammanager uitstraalt lijkt me niet echt motiverend. Vind ook zeker niet dat Lotto Soudal de status heeft/had de neus op te halen voor PN en TA. Daarbij heb ik het riedeltje van Wout die te diep ging tijdens de TA iets te vaak gehoord. Roger spaarde zich ook bepaald niet tijdens de TA (6 op een rij) en om nou te zeggen dat hij daarna weinig meer presteerde…

Limal 18 maart 2022 om 09:17

Ik ga eens een boude uitspraak op tafel gooien waarvan ik mezelf overtuigd heb: als Van Aert een lastige Omloop kan winnen direct vanuit de winterbreak, dan moet Van der Poel meteen kunnen meedoen voor winst in MSR. De ‘vormput’ waaruit die laatste komt is natuurlijk dieper, maar het verschil maken op de Poggio is zoveel lastiger. Zo’n korte, niet al te moeilijke punch bergop past hem ook helemaal en is perfect trainbaar (zie interview met Wout van Elzakker onderaan volgende pagina: https://sporza.be/nl/2022/03/17/het-mathieu-mysterie-hoe-goed-is-van-der-poel-straks-bij-zijn-rentree~1647534374999/ ). De opeenvolging van (gelukkig korte) ritten in de Coppi e Bartali en vooral de kasseiklassiekers nadien zullen veel meer een test zijn voor de vorm en de rug van Mathieu.

platteprijs 18 maart 2022 om 09:28

Het verschil is dat Van Aert een aantal crossen op hoog niveau heeft gereden en dat de andere deelnemers op een redelijk vergelijkbaar niveau als Van Aert zaten. Dat is voor Van der Poel nu toch wel heel anders.

Limal 18 maart 2022 om 09:33

Colbrelli en enkele anderen waren inderdaad eveneens pas aan hun 1e wedstrijddag toe, maar er waren er ook die reeds goede vorm hadden laten zien in eerdere koersen (Trentin, Küng en Tiller bvb).

Voor de rest: "De ‘vormput’ waaruit die laatste komt is natuurlijk dieper, maar het verschil maken op de Poggio is zoveel lastiger. Zo’n korte, niet al te moeilijke punch bergop past hem ook helemaal en is perfect trainbaar" ;-)

Michelangelo 18 maart 2022 om 10:41

@Limal,
De Omloop vergelijken met het eerste monument… mwoah.

Er zijn er een paar die pieken naar de Omloop, maar de meesten (zeker de toppers) leggen hun piek na PN/TA. Dit maakt voor mij dat het wat minder vanzelfsprekend is om tegen gerodeerde renners een kans te maken als je net uit je blessure terug komt.

Waar ik het wel met je eens ben is dat een traditionele MSR dan wel de meest geschikte koers is als je een goede basis hebt gelegd. De traditionele MSR is immers heel lang in het groene bereik meefietsen in de buik van het peloton, tot de aanloop naar de Poggio. Itt PR, AGR, LBL of RVV. Maar iets zegt mij dat we dit jaar niet helemaal de traditionele MSR zullen krijgen…

Panache 18 maart 2022 om 10:54

Eens met Limal. Al valt of staat de theorie met de datum waarop revalidatie eindigde en trainen/voorbereiden startte.

Kopinkas 18 maart 2022 om 09:43

Beetje vaag verhaal van Marc Sergeant, die zelf altijd meer een man voor het kasseienwerk was. Te beperkt als sprinter, te beperkt als puncher. Nooit beter gedaan dan een 12de plek in MSR. Tirreno-Adriatico heeft hij nooit gereden, Parijs-Nice wel een aantal keer.
Maar waar zijn verhaal helemaal mank loopt, is dat hij na deelnames in1983 en 1984 al jaren niet meer aan de start van Parijs-Nice had gestaan. In 1985, 1986 of 1987 (bij Lotto) had dat niet tot opmerkelijk beter presteren in MSR geleid, dus de kans lijkt me klein dat het in 1988 (eerste jaar Hitachi) zoveel beter was geweest.
In 1989 of 1990 stond hij overigens ook niet aan de start in Milaan (maar dus al evenmin in P-N of T-A). In 1991 en 1992 wel weer MSR, waar hij zelfs telkens buiten de top 50 viel (alweer zonder P-N te rijden).
In 1993 (eerste jaar bij Histor) reed hij voor het eerst sinds 1984 wel P-N, en eindigde hij zowaar 14de in San Remo, evengoed als 10 jaar ervoor. En als je verderop gaat kijken, zie je dat hij in 1993 eveneens 4de wordt in de Ronde van Vlaanderen (zijn tweede beste notering ooit) en 7de in Parijs-Roubaix. Eén keer stond Sergeant op het podium in de Ronde: 1983!
Het lijkt er dus op dat Sergeant Paris-Nice eigenlijk behoorlijk goed kon gebruiken om top te zijn in de klassiekers. Toegegeven, 1988 was ook een goed klassiekerseizoen voor Sergeant met een 6de plek in de Ronde en een 5de in Roubaix, maar wie zegt dat het niet nog beter had kunnen zijn als hij toch P-N had gereden?
Waar ik wel benieuwd naar ben is in welke mate Sergeant zelf zijn programma kon bepalen in die jaren, of het een keuze van hemzelf of van de ploegleiding was om bijna tien jaar lang niet te starten in Parijs-NIce en er dan vreemd genoeg toch naar terug te keren, later in zijn carrière.
Wat ik vooral mis in zijn betoog, is het gegeven dat wielrennen in zijn eigen periode als actief renner er helemaal anders aan toeging. Dat hij zichzelf hier lijkt neer te zetten als een soort vernieuwer avant la lettre, gaat me te ver.

Ward 18 maart 2022 om 11:58

Mooie analyse!

Kopinkas 18 maart 2022 om 12:22

@Ward
Bedankt! Kritisch kijken heb ik altijd hoger aangeslagen dan kritiekloos overnemen wat je verteld wordt. Helaas gebeurt het minder en minder in de (wieler)journalistiek.

Michelangelo 18 maart 2022 om 10:19

Ik denk dat de andere poel (niet die schaatser maar die kleine uit Schepdaal) het best een voorbeeld kan nemen aan hoe deze Poel de druk wegneemt.

Matje is een groter talent dan Evenepoel, een grotere renner met in basis ook een veel hoger verwachtingspatroon. En ja, iedereen verwacht ergens dat hij zijn rol gaat spelen in de eerste de beste koers die hij mee doet.

Maar nergens uit het kamp VdPoel hoor je ferme uitspraken als “vloog tegen de bergen omhoog”, “haalde mijn beste waardes ooit” of “sta 2 kg lichter dan vorig jaar”. Het is gewoon een voorlopig programma communiceren, lekker trainen en je ritjes op strava zetten. Zonder blabla eromheen, zonder een hype in stand te willen houden.

En het gevolg: Mathieu kan relatief zonder druk in het eerste monument starten. Want niemand weet waar hij staat, of hij al volledig hersteld is of nog op zoek moet naar die laatste 10-15%. Rijd hij podium? Dat zou fantastisch en verrassend zijn. Wordt hij op de Cipressa gelost? zou ook zomaar kunnen, en bijna niemand die hem dat zou aanwrijven bij zijn eerste wedstrijd na zijn blessure.

Enige waar hij last van heeft zijn een aantal hardnekkige WF-figuren (we kunnen ze allemaal opnoemen) die geloven in het grote zandzak-complot, een gefakete blessure en een perfect voorbereide VdPoel die alles kort en klein fietst. Misschien niet eens omdat ze het zelf geloven, maar vooral om de pijn te verzachten mocht het daadwerkelijk zo zijn (“zie je wel, ik had gelijk, het is een sandbagger”).

Ik ben in ieder geval blij dat hij weer terug is, en ga hem volgende week in Coppi/Bartali hopelijk live aan het werk zien.

Kopinkas 18 maart 2022 om 10:38

Als je het brede plaatje bekijkt (ook buiten de klassiekers – niet Evenepoels maar wel Van der Poels speeltuin) maakt het natuurlijk een enorm verschil (zowel qua rijstijl zelf als mbt het opgebouwde verwachtingspatroon) dat MVDP in geen enkele rittenkoers (of het moest de BinckBank Tour zijn) met klassementsambities aan de start verschijnt. Dat hoeft ook helemaal niet, maar het stelt hem in staat om (zie de Tirreno van vorig jaar) de ene dag voluit te gaan en de andere te freewheelen).
Los daarvan heb je natuurlijk gelijk dat het er rond Evenepoel tot nu toe veel te gekrispeerd aan toeging.

Panache 18 maart 2022 om 11:09

Prikkelend beschreven en haarfijne analyse van Michelangelo.

Michelangelo 18 maart 2022 om 11:09

@Kopinkas,
Niemand heeft Evenepoel verplicht om de Giro als debuutwedstrijd te kiezen EN daar meteen voor het klassement te gaan. Het was heel duidelijk zijn EIGEN KEUZE, uiteindelijk ondersteund door de ploeg.

Ook bij Mathieu zijn er iedere klassieker verwachtingen. Zelfs als hij start in Lombardije is er altijd de Wuytsiaanse pertinente vraag hoe hoog hij daar zal eindigen. En dat is niet anders nu.

Maar Evenepoel heeft een (Nederlandse) trainer die graag ook mee opschept over zijn poulain. En hij had een “PR-doos” die begon te druppen zodra ze een camera rook. Ook pa Evenepoel is niet vies van aandacht voor zichzelf en zijn zoon, en zoonlief stond ook graag in de spotlights, zeker als alles goed gaat. Als je dat vergelijkt met VdPoel en zijn omkadering, dan zie je meteen de verschillen.

Ik heb ergens het gevoel dat bij Evenepoel het kwartje langzaam begint te vallen. Hij heeft nadrukkelijk de keerzijde van aandacht ervaren, is zelf met zijn pootjes op de grond gezet, en ook de omkadering is veranderd (de druipsteengrot is weg). Misschien dit seizoen gewoon eens doen wat hij vorig seizoen had moeten doen: wat rondjes rijden zónder klassementsambities, maar wel kijken hoe hij het doet als rittenkaper (in de QS-traditie). Om dan eens uit te maken of je nog altijd klassementsrenner wilt zijn, of meer plezier haalt uit vrijuit koersen (zoals Alaphillipe of VdPoel). En dat gebruiken richting 2023.

Ik denk namelijk dat Evenepoel zichzelf zoveel druk op legt dat hij er uiteindelijk zelf het grootste slachtoffer van wordt. En dat Mathieu daar een heel andere modus voor heeft gevonden.

Alfons Haavers 18 maart 2022 om 11:19

https://www.procyclingstats.com/rider-vs-rider/mathieu-van-der-poel/remco-evenepoel

Ben benieuwd hoe het verder evolueert. Matje komt natuurlijk uit de cross (en hoe!) maar als wegrenner heeft Evenepoel nog wel even om echt door te breken. Staat op jonge leeftijd in ieder geval al (veel) verder dan vdP.

Vind het dus nog wat vroeg om al grote conclusies te trekken.

Michelangelo 18 maart 2022 om 11:38

@Alfons,

Mijn grootste conclusie gaat toch echt om de omkadering, het creeren van verwachtingen en het jezelf opleggen van druk (of naast je neer te leggen). En dan kom je toch ook gewoon tot de conclusie dat VdPoel dit met zijn omkadering slimmer doet dan Evenepoel.

Vergelijken van de twee is lastig, gezien het feit dat Mathieu een crosser is die is gaan fietsen. Op 22 jarige leeftijd had hij al zijn wereldtitel bij de profs in de pocket zitten, en werd toen al gezien als de meest complete crosser ooit. En tot op heden heeft Mathieu al meerdere dikke vissen gevangen, en Evenepoel moet het doen met San Sebastian en wat B-rondjes. Als je nu een streep zou zetten onder beide loopbanen, dan weet ik wel welke erelijst ik liever zou hebben.

En misschien moet de conclusie wel zijn dat Evenepoel dit seizoen eens moet proberen hoe het is om te koersen als Alaphillipe of VdP. Gewoon lekker koersen voor klassiekers en etappewinsten in rondes, en het klassement laten voor wat het is. Kijken of dat past als de bontjas van jassenverkoper Lefevere. Iets wat ze eigenlijk vorig jaar hadden moeten doen. Want als je het mij vraagt was vorig jaar voor Evenepoel een weggesmeten jaar vanwege zijn Giro. Ik heb niet het idee dat hij daar iets van heeft geleerd, de les in TA is denk ik een stuk beter geland.

Alfons Haavers 18 maart 2022 om 11:48

‘Matje is een groter talent dan Evenepoel’

Ik weet dat je geen kans onbenut laat om wat te honen richting Evenepoel, maar ik vind dit geen zinvolle vergelijking. In hetzelfde straatje: ‘Gilbert is een groter talent dan van der Poel’. Die zijn palmares is namelijk veel indrukwekkender dan dat van vdP, en hij is eveneens een stuk ouder.

Mathieu zijn wegpalmares is op dit moment zeker beter dan dat van Evenepoel. Maar we moeten nu ook niet doen alsof hij de grote rondes, wereldtitels en monumenten zomaar opstapelt. Welgeteld 1 monument. Daarnaast nog Amstel en Strade, wat koersen zijn van het niveau van San Sebastian. Verder kleinere koersen of ritten.

Al bij al is dat nu ook nog geen palmares om van achterover te vallen. Zeker niks waarmee je in de buurt komt van Boonen, Sagan, Gilbert, Cancellara… Kan zeker nog komen, maar net zoals Evenepoel de komende 5 jaar nog gewoon 1 monument kan winnen.

Michelangelo 18 maart 2022 om 12:04

@alfons,
Als de tenen zeer doen is zorgvuldig lezen blijkbaar lastig…

Maar de credits voor beste PR campagne, die geef ik Evenepoel graag. Een dik en welgemeend compliment aan de “hype van Schepdaal”…. ;-)

Verder blijken sommige fans niks geleerd te hebben, als die menen dat je “gewoon even een monument wint”. Misschien moet Evenepoel ook wel even wat afstand nemen van zijn fans, en niet enkel van de PR-madam. Want mijn echte hoon gaat over de grootspraak die structureel om die jongen heen hangt (en in dit kader, wat hij kan leren van VdPoel en zijn omkadering).

Alfons Haavers 18 maart 2022 om 12:27

‘Even’ zeg ik toch niet? Zelf wel lezen wat er staat he, of je bent weer een discussie met jezelf aan het voeren.

Stel dat Evenepoel in de komende 5 jaren 1 monument wint, kan je zijn palmares op de weg naast dat van MvdP momenteel leggen. Dat zal niet makkelijk worden, maar voor mij is dat niet ondenkbaar. Op 5 jaar tijd kan er veel gebeuren he…

Lijkt me vooral dat jij, die zo’n hekel hebt aan de hype rond de whatever van Schepdaal, een beetje hetzelfde doet met Mathieu. Prestaties opkloppen tot iets wat er nog niet is uitgekomen.

Voorlopig heeft Mathieu het grotendeels nog allemaal te bewijzen op de weg om echt een grote te zijn. De hype waarmaken. Daarvoor heeft hij zeker nog de tijd, maar hij is er wel al 27.

Als veldrijder is het wel een grote natuurlijk, maar wat stelt dat voor? Zou Liboton met zijn 5 wereldtitels in het veld tot pakweg de 500 beste renners aller tijden behoren?

Kopinkas 18 maart 2022 om 12:33

‘En misschien moet de conclusie wel zijn dat Evenepoel dit seizoen eens moet proberen hoe het is om te koersen als Alaphillipe of VdP. Gewoon lekker koersen voor klassiekers en etappewinsten in rondes’.
Interessante insteek, maar MVDP en Alaphilippe hebben natuurlijk heel andere wapens om in de strijd te gooien.
MVDP’s wapenarsenaal (punch en sprint) maakt hem bij uitstek geschikt voor het klassieke werk.
Idem voor Alaphilippe (punch en nog steilere hellingen)
RE mag zich dan nog omturnen tot klassiek renner, hij gaat altijd te weinig sprintsnelheid hebben om het in de sprint van een groepje af te maken.
Getuige daarvan het EK én het BK van vorig jaar.
En als de weg nog steiler omhoog gaat, is het game over voor RE.
Zijn tijdrit is een troef, maar geen massavernietingswapen (excusez le mot)
Neem Evenepoel mee naar de TDF en hoeveel ritten denk je dat hij gaat kunnen winnen?
Waarschijnlijk gaat hij er in de tijdrit net naast grijpen, en de kans dat hij ergens solo voldoende ruimte krijgt, is uiterst klein. Een ongeloofwaardig solonummer als Mohoric in de slotweek van de Tour vorig jaar, zit er voor een Evenepoel volgens mij voorlopig niet in (in weerwil van de monstersolo’s die hij in lager aangeschreven wedstrijden al tot een goed einde gebracht heeft).
Evenepoel zit een beetje tussen hamer en aanbeeld vrees ik.

Michelangelo 18 maart 2022 om 15:51

@Kopinkas,
Ik denk dat Evenepoel in een grote ronde echt wel de ruimte gaat krijgen als hij zich op een kwartier of half uur laat fietsen. En dan vanuit de vroege vlucht zijn wapen gebruiken: 20 meter voorsprong pakken en die niet meer afgeven. Of gewoon overblijven uit de vroege vlucht in een bergetappe.

Maar je moet je dan wel eerst op een kwartier laten fietsen. En daar wringt het schoentje als je na de proloog heel kort staat in het klassement, en ergens ook klassementsrenner wilt zijn.

In mijn ogen hadden ze in de afgelopen Giro in de openingstijdrit zijn remmen moeten laten aanlopen, zodat hij ver van roze stond. En heel duidelijk de kaart Almeida gespeeld zou worden voor het klassement. Daaromheen Evenepoel in een vrije rol voor etappes en wat knechtenwerk, maar wel met het oog om ook in de derde week nog een goed niveau te halen. En vanaf daar verder bouwen, hetzij richting klassementen in de toekomst, hetzij richting rittenkaperij zoals past bij QS. Nu proberen ze een huis te bouwen zonder te weten hoe stevig de ondergrond is vwb klassementen rijden met Remco.

Baroudeur Baroudeur 18 maart 2022 om 23:26

In mijn ogen, als je het mij vraagt… Telkens weer opnieuw…prietpraat.

Klein Verzet 18 maart 2022 om 10:43

Zo zie je maar weer dat de echte rukker veel meer verstand van het menselijk lichaam, cq wielrennen, heeft dan een bovenarmknelbandjesdeskundige. En nee, ik heb ’t niet over mezelf;-)

marcel fischer 18 maart 2022 om 11:11

Wat een leuke foto’s vandaag. Gemaakt door reizigers op het vliegveld. Gewoon tussen de andere reizigers in een goedkoop ogend vliegtuigje. Waarschijnlijk last minute geboekt. Op de valreep nog een hamburger met friet afgetikt bij de Mac AirPort. Wat een heerlijke gast is het ook.

Schollekop 18 maart 2022 om 12:24

‘Klote’ klinkt iets beter dan ‘ruk’, vind ik.

Jean Dumas 18 maart 2022 om 12:26

Normale renners hebben een intensief trainingskamp nodig om de rondeweek in PN of TA te compenseren. Als ie op zijn eigen niveau getraind heeft voorzie ik geen problemen.

Hensie 18 maart 2022 om 17:35

Fucking veel tekst om precies niks te zeggen. Hoop gelul over ‘ongeschreven wielerwetten’ die uit 3472 voor Christus stammen en waar inmiddels door de nieuwe generatie uiterst getalenteerde toprenners al jaren mee wordt gespot in een steeds verder evoluerende sport.

Kortom, non-artikel om de clicks. Boring.

Kopinkas 19 maart 2022 om 10:50

Ach, al bij al is het leven vurrukkulluk als je pedaalslag van een MVDP hebt

NDI22 19 maart 2022 om 17:04

Steven de Jongh heeft er aardig kijk op. Erik Dekker dus totaal niet.

Edwin Jansen 19 maart 2022 om 19:37

Als die zo ruk is dat hij derde wordt in een wedstrijd die hij eerst niet eens zou rijden dan mag hij van mij altijd zo’n voorbereiding hebben! ;-)

Headlines

Populair

Materiaalzone