Veertien Nederlanders van start in Gent-Wevelgem

zondag 28 maart 2021 om 08:00
Veertien Nederlanders van start in Gent-Wevelgem

Van Baarle was vrijdag zevende in de E3 Classic - foto: Cor Vos

Veertien Nederlanders staan zondag aan de start van de 83e Gent-Wevelgem. Een van de hoofdrolspelers in de editie van 2020, Mathieu van der Poel, ontbreekt. Hij gaf de voorkeur aan de E3 Saxo Bank Classic, waar hij vrijdag derde werd.

Van de veertien Nederlanders die zondag Gent-Wevelgem doen, wist alleen Niki Terpstra een keer het podium te bereiken. In de heroïsche editie van 2015 werd hij tweede achter Luca Paolini. En twee jaar later reed hij naar de vierde plaats. Over zulke resultaten droomt hij deze weken niet, zei hij deze week in een interview met WielerFlits. “Simpelweg omdat het met mijn huidige vorm niet realistisch is dat ik voor de zeges ga meestrijden. Het zou al mooi zijn wanneer ik mijn gezicht in de finales weer kan laten zien.”

Ook Danny van Poppel reed al eens een korte uitslag in de Vlaamse klassieker. Na een attractieve wedstrijd werd hij in 2019 vijfde. Samen met zijn broer Boy en Taco van der Hoorn mag hij bij Intermarché-Wanty-Gobert een nieuwe goede klassering najagen. Bij Team DSM mogen Cees Bol en Nils Eekhoff voor eigen kansen rijden. Voor de Nederlanders bij Jumbo-Visma zal Gent-Wevelgem vooral in het teken staan van Wout van Aert. Ramon Sinkeldam moet bij Groupama-FDJ Arnaud Démare aan succes helpen.

Dylan van Baarle was vrijdag na Mathieu van der Poel de beste Nederlander in de uitslag van de E3 Saxo Bank Classic. De klassiekerrenner van INEOS Grenadiers werd daar zevende. Bij zijn vijf eerdere deelnames aan Gent-Wevelgem kwam hij niet verder dan de 45e plek.

Lees ook: Voorbeschouwing: Gent-Wevelgem 2021

flag-be Intermarché-Wanty-Gobert
flag-nl Taco van der Hoorn
flag-nl Boy van Poppel
flag-nl Danny van Poppel

flag-nl Jumbo-Visma
flag-nl Pascal Eenkhoorn
flag-nl Timo Roosen
flag-nl Jos van Emden

flag-de Team DSM
flag-nl Cees Bol
flag-nl Nils Eekhoff

flag-us EF Education-Nippo
flag-nl Sebastian Langeveld

flag-fr Groupama-FDJ
flag-nl Ramon Sinkeldam

flag-gb INEOS Grenadiers
flag-nl Dylan van Baarle

flag-be Alpecin-Fenix
flag-nl Oscar Riesebeek

flag-fr Arkéa-Samsic
flag-nl Bram Welten

flag-fr Total Direct Energie
flag-nl Niki Terpstra

Dit artikel delen:

12 Reacties

dumoman 27 maart 2021 om 19:20

Er staat er helaas geen een tussen die ik zie winnen…

Romāns Vainšteins 27 maart 2021 om 20:11

Mwoah,… van Baarle? Misschien wel die ene man die ze niet meteen gaan halen? Ik zie hem als outsider hoor.

antong 27 maart 2021 om 19:43

Ik mis Koen de Kort bij de Nederlandse deelnemers aan Gent Wevelgem.

Tuubke 28 maart 2021 om 10:06

Het percentage Nederlanders in koers stijgt nu Bora en Trek niet meedoen. Dus ook de kans op een Nederlandse overwinning?

UrbanSteel 28 maart 2021 om 11:07

Zonder Mathieu is er geen Nederlander in staat een klassieker te winnen of mee te doen in Vlaanderen, Parijs- Roubaix (helaas al verschoven) en de Amstel Gold Race, Dylan van Baarle mag en kan ons verrassen.
Zonder een fatsoenlijke begeleiding en opleiding bij Jumbo zie ik geen Nederlands talent boven komen drijven.
Al wat van de beloftes komt mag gelijk gaan knechten tot ze op zijn en niet meer gemotiveerd zijn om voorzichzelf op te komen.
Pascal Eenkhoorn was een talent die rap was maar nu de functie heeft van knecht.
Tolhoek en Bouwman aardige klimmers nu knecht voor het vlakke geworden tijdens etappe koersen.
Jumbo is aardig op weg het Nederlandse talent de nek om te draaien.

Tuubke 28 maart 2021 om 11:30

Ik denk dat je Mike Teunissen over het hoofd ziet. Helaas nu (nog) niet aanwezig, maar anders een prima outsider.

harryjohan71 28 maart 2021 om 11:47

@Urbansteel JV draait NL-talenten niet de nek om, maar zorgt dat er nieuwe Nederlandse talenten komen. Tolhoek was niet fit, waardoor hij stil heeft gestaan in zijn ontwikkeling. Hopelijk gaat het na zijn operatie beter en krijgt hij nieuwe kansen. Kooij, Dekker en Leemreize krijgen nu ook hun kansen bij JV. Zeker Kooij en Dekker zijn straks al kopman in verschillende wedstrijden. Maar ja als je alles negatief wil belichten kan dat natuurlijk ook. Eenkhoorn krijgt woensdag ook de kans om zelf een goed resultaat te rijden trouwens! Jammer dat je iets zegt over een ploeg zonder kennis van zaken.

UrbanSteel 28 maart 2021 om 11:46

@Tuubke

Mike is zou idd een outsider zijn als hij niet hoeft te knechten voor Wout.
Maar voor iemand van 28 heeft hij nog geen palmares om u tegen te zeggen, bijna altijd in dienst moeten rijden, één top jaar, 2019.

UrbanSteel 28 maart 2021 om 12:48

@harryjohan

Ik weet niet niet wat er in ploegen speelt, maar ik volg het wielrennen al vanaf een van de momenten dat je opslag verliefd kunt worden op iets, namelijk de bizarre sprint op het WK 1963 tussen Rik van Looy en Benoni Beheyt, de eerste koers die ik op TV heb gezien.

Als jij niet tot het huishouden van Jumbo behoort kun jij niet uitmaken wie wel kennis van zaken heeft of niet.

harryjohan71 28 maart 2021 om 16:49

Dat jij aangeeft dat JV Nederlandse talenten de nek omdraait en met voorbeelden komt die direct te weerleggen zijn, zegt mij dat het enige doel van jou is om je negatief uit te laten over een ploeg die Nederlandse talenten ontwikkeld de afgelopen jaren. Ik ga niet tientallen jaren terug, maar kijk naar het heden en nu.

UrbanSteel 28 maart 2021 om 18:46

Welke talenten?

Headlines

Materiaalzone

Populair