Vijf oud-rensters Health Mate-Cyclelive in open brief: “Van Gansen heeft twee gezichten”

Door , woensdag 12 juni 2019 om 12:42

© Cor Vos

Na deel één en deel twee, respectievelijk de versie van de feiten volgens een artikel op Cyclingnews én de monoloog van de beschuldigde teammanager van Health Mate-Cyclelive Patrick Van Gansen, sluiten we af met een derde en voorlopig laatste deel: een open brief van vijf voormalige rensters van de ploeg. 


Het is Tara Gins die ons contacteerde om de open brief – in naam van zichzelf en nog vier andere oud-rensters van Health Mate-Cyclelive – de wereld in te sturen. “De vier andere dames blijven liever anoniem”, vertelt Gins aan WielerFlits. “Maar we vonden dat we dit écht moesten doen om de zaken beter toe te lichten.”

Gins reed voor het team van Van Gansen vanaf de oprichting, maar beëindigde vorig jaar haar actieve carrière en is ondertussen ploegleidster in een Belgisch damesteam.

Letterlijke vertaling van de open brief: 

“Koersen met het Health Mate Cyclelive Team was een geweldige ervaring. Alle rensters konden goed met elkaar opschieten en het voelde echt als een tweede familie. Het was mooi hier onderdeel van uit te maken en we zijn dankbaar voor de mogelijkheid die ons is gegeven.
Echter, we zijn het allemaal eens met het feit dat meneer Van Gansen veel seksuele en ongepaste opmerkingen heeft gemaakt gedurende de tijd dat we onderdeel waren van de ploeg. Hij verhief vaak zijn stem en werd verbaal agressief tot het punt dat rensters zich oncomfortabel voelden en bang werden. We zijn allemaal wel eens getuige geweest van verbale agressie naar andere rensters toe. Ze waren bang om te reageren en waren zelfs bereid alles te doen zodat ze hem nooit meer in zo’n staat hoefden te zien. Zelfs als ze daarvoor moesten liegen of ten voordele van hem moesten getuigen.”

“Het is waar dat je op geen enkele manier een discussie kunt hebben wanneer hij het niet met je eens is. Hij bekritiseerde jonge vrouwen wat betreft hun lichaam en gewicht op een – mentaal – ongezonde manier en hij heeft het vermogen om vrouwen emotioneel te misbruiken tot het punt dat ze breken en de motivatie verliezen om van hun sport te genieten. Meneer van Gansen heeft twee gezichten. De persoon die we net hebben besproken, maar ook iemand die er uitziet als de meest aimabele persoon op aarde, die je motiveert én helpt. Wij hebben beide gezichten leren kennen, maar uiteindelijk onthoud je de slechte kant.”

“Dit statement is geschreven door vijf ex-rensters van het Health Mate Cyclelive Team om de statements van Esther Meisels, Sara Mustonen en Chloë Turblin te ondersteunen. Wij vinden allemaal dat deze man niet langer in de buurt mag vertoeven van (jonge) vrouwen die proberen te groeien als atleten. We hebben geen enkele andere intentie dan dat we ons uit willen spreken en willen vechten voor een veilige en professionele sport. Met dit statement zullen we de UCI informeren.”

English version:

“Racing with the Health Mate Team has been an amazing experience. As all the riders got along very well and it really felt like a second family, it was nice to be part of it and we were thankful for the opportunity that was given to us.
However, we all agree on the fact that Mr. Van Gansen had been making a lot of sexual and inappropriate remarks throughout the time that we have been part of the team.
There were a lot of times he raised his voice and got verbal aggressive to the point riders got terrified and uncomfortable.
We have all witnessed verbal aggression towards other riders. Riders were scared to speak up, even willing to do anything so they would never see him in that state again. Even if they had to lie or vouch for him.”

“It is true that there is no way you can have a discussion with him when he disagrees on your opinion. He has fat & body shamed (young) women and has the ability to mentally abuse women to the point that they break and lose the motivation to enjoy their sport. Mr. Van Gansen has two faces. The person we just discussed, as also a person who looks like the kindest person on earth, a person who will motivate and help you. We got to know both of them but at the end of the day the bad side is what you keep in mind.”

“This statement has been written by multiple ex-riders of the Health Mate Cyclelive Team in order to support and back-up the statements coming from Esther Meisels, Sara Mustonen and Chloë Turblin. We fully agree that this man should not be allowed around (young) women who are trying to grow (as athletes) and where he has a position of power. We do not have any other intentions than wanting to speak up and to fight for a professional and safe sport. With this statement we will notify the UCI.”

Dit artikel delen:

66 Reacties

Dolledriesoldebroek 12 juni 2019 om 12:50

Nu weer vijf vrouwen plus de andere drie maakt acht tegen 1.
Het lijkt mij dat zijn voordeel van de twijfel nu wel weg is, weg met die gladjakker

wiebipedia 12 juni 2019 om 12:50

In totaal 9 dames nu van deze club die uit de kast klappen.

NDI22 12 juni 2019 om 12:51

Voor wie nog twijfels had na het lezen van zijn eigen verklaring eerder vandaag.

koos verrek 12 juni 2019 om 12:51

Dus naast wat verbale agressie weges het niet presteren is er niks gebeurd? En verder is het een aimabele vent..

Paul1963 12 juni 2019 om 15:06

@koos verrek , lees eens goed!

goose 12 juni 2019 om 12:53

Schizofrenie dus

Fort 12 juni 2019 om 12:59

Lees je a.u.b. nog eens in over psychiatrische stoornissen voordat je dit soort stigmatiserende teksten uitkraamt. Genoeg ziektebeelden of stoornissen op te plakken maar deze slaat vanuit de verkregen informatie echt nergens op.

Bas Boomman 12 juni 2019 om 13:41

Fort +1

(verborgen) narcisme is hier veel beter op zijn plaats, zeker geen schizofrenie…

goose 12 juni 2019 om 12:53

Of lord voldemort

HSV 12 juni 2019 om 12:54

Onverkwikkelijke zaak in alle opzichten. Voer voor eigen richting en discussies voorbij elke nuance. Wat schiet wie hiermee op? Volgens mij heeft niemand hier wat aan. 3 verhalen zonder werkelijk onderzoek. Een hoop geroep en louter beschadigde mensen.

Sunrider 12 juni 2019 om 12:55

ik had al twijfels bij de plaatsing van deze foto met een lachende Van Gansen maar van mij mag die wel weg nu. Er lijkt mij weinig twijfel mogelijk dat deze jonge rensters op zijn minst onheus bejegend zijn.

Willem040 12 juni 2019 om 13:04

Ik kan niet wachten op de film!

Onie 12 juni 2019 om 13:04

Nu heeft iedere partij zijn verhaal kunnen doen. De onderbuikgevoelens worden hiermee wel bevestigd.

Quote:
sluiten we af met een derde en voorlopig laatste deel

Dat lijkt me prima. Laat de UCI zich hier nu maar in gaan verdiepen en zich hierover uitspreken. Misschien dat ze in ieder geval kunnen verzoeken dat v. Gansen zijn werkzaamheden bij het damesteam voorlopig neerlegt hangende het onderzoek.

Mystery Rider 13 juni 2019 om 06:02

Yep, zo is ook de huidige situatie.

Belgisch wielerbond heeft netjes gevraagd aan v.Gansen een stap opzij te zetten zodat de ethische commissie van de UCI in alle sereniteit een onderzoek kan doen.

roelieman2 12 juni 2019 om 13:06

Ik wil niks insinueren, maar bij alle dames in kwestie zijn meer dnf’s te noteren dan wedstrijden die zijn uitgereden. Wellicht dat dit een reden is voor de verbale kritiek van van Gansen. Natuurlijk zijn hier aanvaardbare grenzen voor, maar enige zelfreflectie van beide kanten is ook op zijn plaats. Topsport in nou eenmaal hard en dus niet voor iedereen weggelegd.

Chris Van Uden 12 juni 2019 om 13:10

Ik ben van mening dat seksuele intimidatie niets te maken heeft met kritiek op sportief vlak. Maar daarover kunnen we van mening verschillen.

Wheely 12 juni 2019 om 13:13

De vraag is of de rensters in de eerste plaats wel geselecteerd zijn vanwege hun sportieve prestaties of eerder vanwege hun blonde lokken. Daarnaast, als een team niet presteert ligt dat vaak genoeg aan de begeleiding en niet perse aan de atleet zelf.

Poeksel 12 juni 2019 om 13:20

De reden dat vier van de dames anoniem willen blijven is waarschijnlijk vanwege victimblaimingachtige reacties die er altijd zullen zijn.

Merlinappa 12 juni 2019 om 13:31

‘Ik wil niks insinueren..’ Doe dat dan ook niet! Nu insinueer je dat ze door die DNF’s verbaal flink aangepakt zijn. Je weet niet waarom ze die DNF’s hebben, en je weet al helemaal niet of er een relatie zit tussen de DNF’s en het verbale geweld.

04398 12 juni 2019 om 13:41

Waarschijnlijk hebben de dnf’s te maken met het mentale wat in de brief ook wordt beschreven dat ze door alle ruzies en intimidaties met deze man de motivatie voor de sport verliezen. Lijkt me ook volkomen logische, ik zou ook zeker niet harder gaan werken voor mijn baas als hij mij zou intimideren of kwam beledigen op kantoor.
En het zijn ook vaak jonge meiden die voor deze ploeg rijden, de meeste jonge profs hebben meer dnf’s dan mooie resultaten op hun naam staan.

roelieman2 12 juni 2019 om 14:03

@Chris van Uden

In de brief wordt voornamelijk aangegeven dat van Gansen verbaal agressief was. Er wordt geen voorbeeld van sexuele intimidatie gegeven.

@Wheely
Ik denk dat je gelijk hebt kijkend naar de prestaties van de desbetreffende dames in het verleden. Daar zitten ook erg veel DNF’s tussen. Er is zeker geen significant verschil mbt resultaten tijdens het dienstverband bij Health Mate cycling er resultaten daarvoor.

De enige die redelijk gepresteerd heeft is Mustonen. Zij moet het ook niet van haar uiterlijk hebben en is blijkbaar wel voor haar prestaties gehaald.

@Merlinappa
Zoals hierboven aangegeven waren de prestaties van de rensters al niet om van haar huis te schrijven. Kijkend naar de situatie van het vrouwenwielrennen is het marketingtechnisch niet gek dat er rensters in een ploeg zitten vanwege hun uiterlijke schoonheden, en niet vanwege hun sportieve prestaties. Idealiter beschikken rensters over beiden, maar deze zullen niet voor nop bij een ploeg rijden.

@04398
Heeft ook te maken met de voorwaarden om voor deze ploeg te rijden. Ze krijgen immers geen salaris. De betere rensters zullen deze voorwaarden niet accepteren en waar mogelijk voor een andere ploeg kiezen.

Paul1963 12 juni 2019 om 15:08

@roeliman , je zegt niets te willen insinueren en vervolgens doe je niets anders……

Crossblesser 12 juni 2019 om 19:13

I’m not a racist, but…

Chris Van Uden 12 juni 2019 om 13:09

Gezien alle informatie die ik tot nu toe hierover heb gelezen denk ik dat het verhaal van de rensters toch echt wel op waarheid berust. Een onderzoek van de UCI is zeer wenselijk, met in elk geval een voorlopige op non-actief stelling van Van Gansen. Wanneer bewezen, is er geen andere optie dan Van Gansen een levenslange schorsing op te leggen.

Bas Boomman 12 juni 2019 om 13:09

"Ze waren bang om te reageren en waren zelfs bereid alles te doen zodat ze hem nooit meer in zo’n staat hoefden te zien. Zelfs als ze daarvoor moesten liegen of ten voordele van hem moesten getuigen."

"Meneer van Gansen heeft twee gezichten. De persoon die we net hebben besproken, maar ook iemand die er uitziet als de meest aimabele persoon op aarde, die je motiveert én helpt."

Afgaande op de berichten over deze situatie laat dit vanuit mijn 'psychologie ervaring' zien dat er sprake is van (verbogen) narcisme bij van Gansen. Als iemand dit gedrag bij vrienden/familie kent raad ik echt aan om hierover meer informatie te zoeken. Narcisme kan mensen mentaal kapotmaken, zo blijkt nu ook weer.

reusjen 12 juni 2019 om 13:23

Sorry hoor, maar als jij op basis van zo’n artikel narcisme concludeert ben je voor mij een huis tuin en keuken psycholoog. Om antisociaal gedrag te diagnosticeren is een uitgebreid onderzoek nodig, niet een artikel op wielerflits.

willempie72 12 juni 2019 om 13:32

Zieltjes aan het winnen. Lijkt wel kwakzalverij. Zelfkennis??? Libelle-nivo

Bas Boomman 12 juni 2019 om 13:47

@ reusjen

Sorry, had het beter kunnen verwoorden: ‘lijkt erop’. Eens dat je om het zeker te kunnen weten de persoon eerst moet meemaken en niets kan concluderen uitsluitend op een artikel.

@willem

Oke, heb ‘PM voor bronnen hieromtrent’ weggehaald. Google is voor iedereen toegankelijk.

xistnc 12 juni 2019 om 13:49

Wat heeft de Libelle hier nou weer mee te maken? Ik las altijd met plezier de strips van Jan, Jans en de Kinderen.

AZH 12 juni 2019 om 13:17

Zijn de namen van de andere rensters bij Wielerflits bekend?

Emergo 12 juni 2019 om 13:41

Ik verbaas me altijd over dit soort reacties c.q. vragen. Wat is voor jouw de relevantie om hun namen kennen ??

AZH 12 juni 2019 om 13:47

Ik vraag nergens om de namen openbaar te maken. Ik vind het wel noodzakelijk dat de namen bij de redactie bekent zijn. Je kunt geen brief schrijven met een x aantal anonieme “ondertekenaars”. dat heeft dan geen waarde.

Dan zou ik ook een brief kunnen inzenden en zeggen. Ik en een miljoen andere mensen vinden dit.

Emergo 12 juni 2019 om 17:17

Gelezen dat ze anoniem willen blijven en dat WF de namen dus ook niet weet ??

jibi verboort 12 juni 2019 om 13:29

Onevenwichtig beeld metoo-beweging!

Over voorliggende zaak van P.van Gansen komt mij geen oordeel toe bij gebrek aan objectiveerbare bezwaarlijke elementen. Wat me wel is opgevallen in de metoo-beweging is dat alle aangiften van vermeende bezwaarlijke elementen in beeld komen. Dat door de hele geschiedenis dames ook valse aangiften doen, daarover bereikte mij vrijwel niets; dus ook niet in de metoo-beweging.

Toch was het strafrechtadvocaat Chris Veraart die in zijn boekje Valse Zeden tot de conclusie komt dat het voor een kleuter gemakkelijker is om over een kerktoren te springen, dan dat hij met een jarenlange ervaring als strafrechtadvocaat een man vrij krijgt die ten onrechte vast zit.
Bij Bolcom las ik de recensie van Mr. Verdegaal die het boekje van Veraart vrouwonvriendelijk vindt. Feit is dat Mr. Verdegaal vrouw is. Na het overlijden van Veraart volgde mw. Mr. Leenhouwers Veraart op en ook zij constateert vele valse aangiften en zelfs toename daarvan.
Dat grensoverschrijdend gedrag – van wie ook- ontoelaatbaar is,moge duidelijk zijn Maar valse aangiften,evenals het onder druk zetten van vermeende verdachten waarbij het O.M. ten koste van alles uit is op een geforceerde bekentenis van de man is dat eveneens.

reusjen 12 juni 2019 om 13:51

Klinkt als een boek dat ik eens moet lezen! Bedankt voor de aanbeveling.

dikkechaap 12 juni 2019 om 13:56

@reusjen
Volgens mij zit ik best wel op een lijn met jou, maar kun je niet beter een boek lezen van iemand waar je het waarschijnlijk niet mee eens bent?

NDI22 12 juni 2019 om 14:18

Leuk, misschien een cirkeltje vormen samen? Want het heeft verder 0.0 te maken met dit verhaal. Er zijn geen aangiften, OM, strafrecht, enzovoorts. Het zijn klachten bij de UCI en het is inmiddels het woord van 9 tegen het woord van 1.

reusjen 12 juni 2019 om 14:40

@Dikkechaap
Dat is een interessante stelling! Een mens (ik in ieder geval wel) is geneigd te zoeken naar zaken die aansluiten bij zijn eigen denkpatronen. Terwijl anderen de kans geven om je te overtuigen bijzonder waardevol kan zijn. Heb je een aanbeveling van een boek dat de andere kant belicht?

reusjen 12 juni 2019 om 14:43

@NDI22
Lijkt me gezellig, je bent uitgenodigt! Het heeft ermee te maken qua valse aangiftes en de motieven daarvoor, dat speelt ook een rol in de metoo-beweging.

SterkHoor 13 juni 2019 om 00:56

Reusjen, kan jij niet beter natuurkunde studeren ipv criminologie? Dat je wereldbeeld bevestigd wordt door een appel die op je kop valt dankzij Newton.

Graag gedaan!

Koersmaniak 12 juni 2019 om 13:50

Ik kan me niet inbeelden dat sponsors verder gaan met deze man, na 8 getuigenissen in zijn nadeel.

Turtlehead 12 juni 2019 om 14:15

Ik hoop dat het WF veel clicks oplevert.

Crossblesser 12 juni 2019 om 19:17

En ik hoop dat het mensen aan het denken zet, dat nare dingen als intimidatie en opmerkingen over wat voor kleding vrouwen aan hebben of iemand dwingen een kus te geven niet kunnen.

jooprioolpijp 12 juni 2019 om 14:38

Primo: het is goed dat WF hier aandacht aan besteedt en probeert ook een forum voor dit soort moeilijke wieleronderwerpen te zijn. Daarvoor mijn complimenten.
Secundo: er valt wellicht nog wel iets te verbeteren aan de manier waarop e.e.a. is vormgegeven. Hoor en wederhoor is zoals het hoort, en het is ook goed gebruik (b.v. in de NRC) om bij het wederhoor een complete tekst af te drukken – noem het een monoloog. Wat ik niet netjes vind is om het wederhoor pas de dag na de beschuldiging af te drukken, dat hoort tegelijkertijd te zijn. Ik hoop dat jullie het feitelijke vervolg van dit verhaal ook op de site melden.
Waarheidsvinding is nu aan de UCI of andere professionals, ik hoop voor alle betrokkenen dat hier werk van gemaakt wordt. In hoeverre hier sprake is van te vergaande maar goedbedoelde intenties of van bewuste manipulatie en erger is vanuit de luie stoel moeilijk te zeggen. Puur persoonlijk lijkt het me in elk geval goed dat ‘betrokkenen even afstand nemen’, en wellicht is non-actief ook een goed idee…

Rob de Keijzer 12 juni 2019 om 15:13

” Ze waren bang om te reageren en waren zelfs bereid alles te doen zodat ze hem nooit meer in zo’n staat hoefden te zien. Zelfs als ze daarvoor moesten liegen of ten voordele van hem moesten getuigen.”

Hem nooit meer hoefden te zien……
Als wielrenster in een ploeg waar je niet betaald wordt ? Wat dacht je van je koffers pakken en vertrekken ? #dikkedoei

jooprioolpijp 12 juni 2019 om 16:39

die dikke doei was ook (althans voor velen) meteen het einde van uitzicht op een profcarriëre. Maakt het toch net even minder makkelijk. Zo werkt dat helaas vaak, misbruik in combinatie met een afhankelijkheidssituatie.

robhert 12 juni 2019 om 16:10

’t Leest voor mij toch ook wel weg alsof de dames nogal wat moeite hebben met een topsport klimaat. Tere bloempjes die van slag raken door harde kritiek.

west 12 juni 2019 om 16:22

Zeker nooit in een topsportklimaat gewerkt dan.

jooprioolpijp 12 juni 2019 om 16:36

…en seksueel getinte opmerkingen en ongewenst gezoen (zie eerder bericht) horen bij dat ‘topsportklimaat’ van jou?

Drollema 12 juni 2019 om 17:12

Gelukkig weet jij alle in en outs om dit gefundeerde oordeel te vellen.

Vlinder 12 juni 2019 om 19:10

@robhert; dan moet je beter lezen en verdiep je dan meteen even in hoe misbruik in zijn werk gaat; de werkwijze van de dader en hoe zich dat verder ontwikkelt in de psyche van de slachtoffers. Dan trek je hopelijk je domme opmerking ‘tere bloempjes’ wel weer in. Kom je als ‘slachtoffer’ voor jezelf op dan ben je een teer bloempje en als je het laat gebeuren ben je niet assertief genoeg. Tja….

Mystery Rider 13 juni 2019 om 06:10

Laat je ons even weten, hoe reageer jij als je harde kritiek krijgt van je baas?
Of ben jij zelf de baas die harde kritiek gebruikt om zijn team te managen?

Eender welke situatie, laat het ons even weten, heb wel interesse om op WF een goed stukje management psychologie te lezen…misschien leer ik er nog wel wat van dat mijn eigen professionele carrière ten goede kan komen :)

rput 12 juni 2019 om 17:08

Ik verbaas me ontzettend over de opmerkingen over de berichtgeving van dit item. Gelukkig zijn er ook nog reacties die me nog enige hoop geven. Daarnaast zijn er hopelijk veel Wielerflitsers die wel snappen dat het gedrag van deze man niet normaal is en dat het voor deze jonge vrouwen waarschijnlijk niet makkelijk was om hierover in het openbaar te treden, maar die niet de moeite nemen om hierop te reageren.

Geeft wel inzicht in de polarisatie van dit hardnekkige probleem. Het aanhalen van ‘tere bloempjes’ is ansich al zonder meer seksistisch, maar in deze context nog kwalijker. Het verhaal van zowel de eerste drie als van deze vijf was gewoon open en eerlijk en belichtte beide kanten van de zaak, en laat ook zien waarom het zo moeilijk bespreekbaar is.

Wat mij bovenal opvalt is dat er maar een klein procent van de reacties afschuw of medeleven met de slachtoffers betuigen, maar meer gaan over de ‘journalistieke waarde’ of de ‘oneerlijkheid van valse aangiften’ etc. Ik ben ook een man, maar bovenal een mens, en ik voel me niet bedreigd door dit soort berichtgeving. Kennelijk zijn er een aantal Wielerflitsers die zich meer begaan voelen met hoe Mr van Gansen hier wordt neergezet, als met de jonge vrouwen die hij duidelijk op onheuse manier onder druk zet en daarbij alle grenzen van professionaliteit overschrijdt.

Vlinder 12 juni 2019 om 19:19

Ik vind het op zich mooi wat je schrijft. Ik wil alleen zelf nog geen veroordeling schrijven aangezien hij nog niet officieel veroordeelt is. Hij heeft alle schijn tegen, zijn eigen reactie (zijn ethisch kompas) en de 9 verklaringen. Ik twijfel niet echt aan de dames maar een veroordeling moet worden gedaan door een rechter en dan zal ik me uitspreken. Wel vind ik dat hij per direct op non actief moet worden gezet. En zoals ik in een eerder bericht al heb aangegeven vind ik dat hij weg moet uit de vrouwensport omdat hij zich niet professioneel op kan stellen.

reusjen 13 juni 2019 om 11:07

Tere bloempjes heeft echt niets met seksisme te maken. Zo makkelijk dit. Het zegt iets over hoe hij de situatie ziet, maar niets over het geslacht. Het kan net zo makkelijk voor een man gelden.

Sterker nog, dat je over seksisme begint en 'tere bloempjes' dus blijkbaar koppelt aan vrouw zijn maakt jouw reactie seksistisch in tegenstelling tot het eerste bericht.

rput 13 juni 2019 om 18:45

Het gebruik van die term is juist seksistisch omdat het in de praktijk alleen op vrouwen wordt toegepast, niet omdat het theoretisch op beide seksen van toepassing kan zijn.

JDV 12 juni 2019 om 19:56

Ik geloof de rensters volledig. Die van Gansen moet verdwijnen uit het vrouwenwielrennen.

Romāns Vainšteins 12 juni 2019 om 19:59

Oh, mannen mag ie nog wel ?

PietFriet 12 juni 2019 om 20:02

Klinkt als een gemiddelde manager uit het bovenmanagement van een willekeurig bedrijf. Iedereen vindt het een lul, maar hij blijft maar op zijn plek zitten en je moet hem ook nog dankbaar zijn voor je baan.

krypton 12 juni 2019 om 20:53

Een deel van de reacties onder dit bericht laat maar weer zien dat er nog een lange weg te gaan is voor sommige mannen als het neerkomt op hoe je vrouwen behandelt…

Er zijn nog altijd te veel mensen die seksueel grensoverschrijdend gedrag bagatelliseren en vrouwen behandelen als wezens voor hun plezier.

Maikel Vennix 12 juni 2019 om 21:38

Wat ik lastig vind is dat iedereen op sociale media zijn oordeel (of eigenlijk de veroordeling) al klaar heeft. Want het moet toch wel allemaal waar zijn wat de vrouwen zeggen? En wat Van Gansen zegt is altijd een bekentenis of bevestiging, ook al ontkent hij alles. En het artikel van de beschuldiging mag geplaatst worden, maar het weerwoord zou geen plek mogen hebben…

In tegenstelling tot de meesten hier ken ik Patrick persoonlijk. Zelf heb ik op geen enkel moment ongepast gedrag ervaren. Misschien omdat ik geen onzeker jong meisje ben dat aan het begin staat van een sportcarriere. Wat ik wel weet is dat hij heel begaan is met alles wat gaat over wielrennen. Dat hij een mening heeft, en die on-Belgisch ook keihard en direct durft te ventileren. En ik acht de kans groot dat hij dat binnen zijn ploeg ook heeft gedaan.

Wat ik me kan inbeelden is dat deze harde aanpak niet altijd in goede aarde valt. Waar de een denkt dat het nodig is om iedereen op scherp te krijgen (omdat het bij mannen zo werkt), kan dit bij vrouwen eerder intimiderend zijn (zeker als je een stuk jonger bent). Maakt dit hem tot een viespeuk? Of tot iemand die het handboek “hoe leid je een vrouwenteam” nog moet lezen.

Ik vind het lastig om te (ver)oordelen. Is hij onschuldig? Weet ik niet, ik steek er mijn hand niet voor in het vuur. Net zo min als ik dat doe voor de verklaringen van de meiden die nu in de media gegooid zijn. De waarheid zal er ergens tussenin liggen, denk ik.

Jammer genoeg kent een dergelijk verhaal alleen maar verliezers. Ik hoop dat de UCI een grondig onderzoek gaat doen, en op basis daarvan zijn oordeel gaat vellen. Zeker ook omdat er blijkbaar al eerdere signalen zijn afgegeven.En ik denk dat het verstandig is om gedurende die tijd Patrick op non-actief te zetten; als je geschoren wordt, kun je immers het beste stil blijven zitten.

Maar de enige partij waar je niets van hoort is de UCI. En daar hoor je hier op dit forum nagenoeg niemand over….

krypton 12 juni 2019 om 22:26

Waarom zouden meerdere vrouwen dit allemaal over hem zeggen dan?

Maikel Vennix 12 juni 2019 om 22:39

@Krypton,
Omdat ze niet goed om kunnen gaan met zijn directheid? Omdat ze gefrustreerd zijn over hun leidinggevende? Omdat er bij sommigen een taal- of cultuurbarriere zit? Omdat het waar is wat ze zeggen…?

Iets is niet per se waar als meerdere mensen hetzelfde verhaal hebben. Het maakt het wel steeds aannemelijker of overtuigender. Aan de andere kant waren er ook rensters die juist het tegendeel verklaarden, of verklaarden niets van dit al gezien of ervaren te hebben.

Geen idee waarom ze het zeggen, en in hoeverre het waar is. En dat is exact waarom goede waarheidsvinding nodig is, en niet een veroordeling door iedereen enkel op basis van een verklaring, en alle speculaties eromheen.

Hoe zou je het vinden als iemand jou op deze manier in de media zou brengen? Zou je berecht willen worden door de “twitteraars van deze wereld”, of zou je hopen dat er goede waarheidsvinding gedaan zou worden? Ik zou het wel weten…

Helaas is dit in mijn ogen de keerzijde van de #metoo-beweging. Het is goed dat dergelijke zaken bespreekbaar zijn, maar als een dergelijk aantijging in de media komt, heeft iedereen zijn oordeel al meteen klaar. De man is de dader, en bij wijze van spreken al veroordeeld en geexecuteerd. En dat terwijl niet iedere aantijging altijd 100% waar is, of wordt gedaan met een andere bedoeling.

Begrijp me niet verkeerd, ik pleit niemand vrij. Maar ik wil ook niemand veroordelen op basis van verklaringen in de media. Een goed onderzoek lijkt me veel meer in ieders belang. Voor de betrokkenen zelf, maar ook in het belang van de (vrouwen)sport. En ik denk dat het goed is dat Patrick tot die tijd op non-actief wordt gezet.

west 13 juni 2019 om 09:07

Er wordt hier even behoorlijk onderschat wat voor een knetterachtelijk grote stap het is om zoiets dergelijks te zeggen over iemand die je kent. Laat staan dat je het bij elkaar liegt.
Als je denkt dat zoiets iets is wat veel mensen uit wraak of frustratie zomaar even met naam en rugnummer op het internet plempen, laat staan naar een journalist/nieuwssite stappen, dan ben je of zelf niet goed bij je hoofd of je hebt een wereldbeeld dat volledig verdraaid is door de media. Hoe ver moet het komen voordat je zelf zoiets zou doen? En wat zou dan de impact op jouw leven zijn?

  • 1
  • 2