“Verwondingen Ventoso en Doull komen niet door schijfremmen”
Foto: Marcel Koch
woensdag 1 maart 2017 om 15:55

“Verwondingen Ventoso en Doull komen niet door schijfremmen”

De beroepsvereniging van producenten van sportartikelen (WFSGI) bestrijdt dat schijfremmen schade veroorzaken aan renners of materiaal. In een verklaring meldt de organisatie dat onderzoeken hebben uitgewezen dat het zeer onwaarschijnlijk is dat schijfremmen debet zijn aan de twee veelbesproken incidenten waar Francisco Ventoso en Owain Doull bij betrokken waren.

De discussie werd weer actueel nadat Sky-renner Owain Doull vorige week donderdag op Twitter foto’s plaatste van zijn beschadigde schoenen. Hij claimde dat de schade veroorzaakt was door de schijfremmen van Marcel Kittel. Voor een uitgebreide analyse van Doulls incident is het volgens het WFSGI nu nog te vroeg. Wel zijn zij ervan overtuigd dat schijfremmen hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak zijn.

De Spanjaard Ventoso raakte vorig jaar tijdens Parijs-Roubaix geblesseerd. Al snel werd er met een beschuldigende vinger naar de schijfremmen gewezen. Twee onafhankelijke experts sluiten volgens de WFSGI echter uit dat er een verband bestaat tussen de verwondingen en de schijfremmen.

Op initiatief van de UCI is er een werkgroep gestart waarin naast de wielerunie ook vertegenwoordigers van de renners (CPA), ploegen (AIGCP) en fabrikanten (WFSGI) vertegenwoordigd zijn. Deze groep houdt de ontwikkelingen rond de schijfremmen nauwlettend in de gaten. Eerder deze week dreigde de rennersvereniging CPA met juridische stappen tegen de UCI. “De meerderheid van de renners heeft om een beschermende constructie gevraagd, maar van de UCI komt geen reactie. Daartegen komen we nu in opstand”, klonk het bij monde van voorzitter Gianni Bugno.

RIDE Magazine
39 Reacties
Sorteer op:
1 maart 2017 18:23
waarom is iedereen er zo van overtuigd dat het niet door schijfremmen komt
1 maart 2017 18:31
By the way, wat kunnen de gevolgen zijn van gloeiend hete schijfremmen, verlies van remkracht, knappende spaken? Is ooit het effect onderzocht bij een afdaling van 25km vanaf Galibier of Izoard?
1 maart 2017 18:52
Ik vind het opvallend dat het steeds gaat om renners uit ploegen die gebruik maken (in Ventoso zn geval maakten) van materiaal dat geen disk- brakes lijn heeft, zoals bekend is bij Sky
1 maart 2017 19:09
Polke: ik snap je punt maar een chainguard (kunststof randje om je grote krans heen) is al een tijdje uitgevonden. Ik zeg overigens ook niet dat een schijfrem niet kan snijden he, ik zeg alleen dat de kans dat je in een draaiende schijfrem valt toch heel klein is, en zelfs dat als je in aanraking komt de schade echt wel mee zal vallen. Een warm mes is niet scherper, laat hoogstens ook nog brandwonden achter. Nog even nagezocht naar het gevalletje Ventoso maar is inderdaad ook erg onwaarschijnlijk dat het schijfremmen waren:
1. Snee linker been, is erg knap wanneer de schijf ook links zit. Zal dus eerder een tandwiel of zelfs een ander willekeurig onderdeel aan de rechterkant van een fiets zit.
2. De 2 teams die die race met schijfremmen reden hebben verklaard dat geen van hun renners een incident met Ventoso heeft gehad.

Mania: Zonder weerstand van de weg kan je je achterwiel enorm hard laten draaien op armkracht. Wat de hitte betreft heb je een punt. Een mes word echter niet scherper wanneer heet, en dat geldt dus ook voor schijfremmen. Ik moet sowieso nog zien wat de daadwerkelijke temperaturen zijn als een renner normaal afdaalt. Dus niet met slepend remmen maar met zo min mogelijk remmen. Bij schijfremmen hoef je namelijk bij droog wegdek juist maar heel kort te remmen en zo hoef je dus ook niet zoveel warmte te ontwikkelen. (bij nat weer hoef je je andersom om de hitte weer geen zorgen te maken) Dan denk ik nog dat na 10 seconden de rem los gelaten te hebben de schijf alweer een normale temperatuur zal hebben.

Schipperaar: Ik ben nog niet gaan googlen maar ik ken geen enkele instantie bij mij in de werkplaats waar spaken zijn gebroken door teveel remkracht of hitte. Bovendien zoals hierboven aangegeven denk ik dat bij normaal gebruik de hitte enorm meevalt.

Zipp: Interessant. Ik geef ook al aan dat ondanks dat Boonen en Sagan met een specialized bril kijken deze heren op hun eigen fiets (buiten koers) altijd schijfremmen zullen prefereren, en vooral de mening van Sagan op dit gebied hecht ik zeer veel waarde aan.

Argon:
Omdat sommige mensen iets verder hebben gekeken dan een tweet van Doull of een bericht op WF.
1 maart 2017 19:37
In de 5 jaar dat ik mountainbikewedstrijden rijd in Catalunya heb ik nog nooit gehoord dat iemend zich heeft verwond aan zijn schijf. Laat staan dat ik dat gezien heb. In die wedstrijden starten gemiddeld tussen de 200 en 800 renners.

Daar komt bij dat als je valt met je ATB dan blijft je fiets altijd dicht bij je omdat de snelheid heel laag is. De kans op verwonding door je schijf bij ATBen is groter in mijn ogen dan op de weg, waar je fiets meestal alle kanten op stuitert. Vallen met je ATB gebeurt vaak op een heel technisch stukje waardoor je meestal op of onder je fiets komt te liggen in de meest hachelijke posities, soms komt het voor dat anderen je moeten bevrijden omdat je ondersteboven op een heel steil stukje ligt met je fiets op je.

Ik geloof beslist niet dat een schijf gevaarlijk is mbt verwondingen.
1 maart 2017 19:44
Ook wel interessant misschien is dat schijfremmen vooral ten goede komen van de technisch vaardige renners, de durfals om zo maar te zeggen. Ik ga niet zeggen dat het hele peloton veiliger word omdat we allemaal sneller kunnen stoppen, dat is het niet zo zeer. Het is meer dat mannen als Sagan en Nibali later en harder kunnen remmen en zo nog meer uit hun fiets kunnen halen.

Er is een hele berg renners van het type Gesink en Kelderman. Renners die eigenlijk nooit het maximale van hun remmen en/of grip vragen (maar toch nog opvallend vaak onderuit liggen). Deze renners zullen nooit het optimale voordeel van schijfremmen hebben of zelfs zeggen dat ze het verschil niet ervaren. De reden dat ik juist hun noem is toeval, het zijn Nederlanders en toevallig de eerste die in mij opkomen die in deze categorie vallen en begrijp me niet verkeerd, ik mag hun schoenen niet eens poetsen als het op hard (bergop)fietsen aankomt.

Nogmaals het is maar wie je het vraagt. Sagan zal altijd liever schijfremmen op zijn fiets hebben. En zal dan ook nog hopen dat zijn concurrenten die niet heeft, zodat hij nog meer voordeel heeft in de bochten (later en harder remmen).
1 maart 2017 19:51
Hete schijfremmen zijn op de Galibier/weg veel minder een probleem dan bij het mountainbiken. Een goed lopende afdaling met remmen per bocht tegen een steile, technisch lastig afdaling met erg weinig gelegenheid om de rem te lossen.
1 maart 2017 20:04
@dekker
Weet niet of harder remmen voordeel biedt, haalt ook de snelheid(flow) drastisch onderuit en kans op slippen blijft ook aanwezig.
Durven afdalen is een eerste vereiste, heb toeristen gezien die na een flinke afdaling hun rubbertjes konden vervangen.
1 maart 2017 21:39
Ik vind de kop van het artikel al dubieus.
M.i. zou dat moeten zijn "Verwondingen Ventoso en Doull komen volgens fabrikanten niet door schijfremmen”.
Dat is toch wat anders dan dat de rennersvakbond of de ingestelde werkgroep met zo'n rapport komt !

Los van mogelijk gevaar door verwondingen lijkt het me nog steeds onwenselijk als de dingen slechts door een deel van het peloton worden gebruikt. Als Gesink of Kelderman (om die voorbeelden nog maar even aan te houden) toevallig achter Boonen of Sagan rijden, en die knijpen stevig in de remmen, is de massale valpartij onontkoombaar.
1 maart 2017 23:28
@ideefiks
Toen ABS nieuw was op auto's konden de nieuwe auto's ook veel sneller tot stilstand komen dan de oudere auto's. Een overgangsfase is er altijd, dat moet nieuwe ontwikkelingen niet tegen houden denk ik.
2 maart 2017 07:51
Er was gevraagd aan Quintana wat zijn bezwaar was tegen schijfremmen, hij vond het gewicht bezwaarlijk, dus tegen. Over al dan niet onafhankelijke onderzoeken, in feite is geen enkel (wetenschappelijk) onderzoek waar belangen mee gemoeid zijn onafhankelijk. Als er met het gangbare remsysteem stevig in de remmen geknepen wordt is een massale valpartij ook niet licht te vermijden. Onontkoombaar klinkt dan weer te absoluut want een en ander hangt van vele factoren af. Is het zo moeilijk te veronderstellen dat het doseren van schijfremmen gewoon een kunstje is dat gemakkelijk aan te leren is? Ik heb geen moeite met doseren en reageer nooit abrupt. Het grote voordeel van schijfremmen is natuurlijk het gebruik in regenomstandigheden. Wanneer Doull willens en wetens de boel voorgelogen heeft, is dat een kwalijke zaak net als van Ventoso.
2 maart 2017 10:49
@ Sunrider:

Doull zal de boel vast niet willens en wetens voorgelogen hebben. Het probleem m.i. bij dit soort dingen is (en dat zie je veel vaker) dat men direct een mening de wereld inslingert. Een uurtje na de betreffende etappe. Op dat moment zal hij dat ongetwijfeld ook echt gedacht hebben.

Goed onderzoek duurt natuurlijk veel langer en vergt meer dan een statement van een renner die wrs nog behoorlijk onder de adrenaline zit. In zijn algemeenheid zou er wat mij betreft door renners en teams een stuk terughoudender opgetreden mogen worden met sociale media. Door de reactie van Doull kwam Kittel ook weer met een tweet en gaat zoiets een heel eigen leven leiden.

Geduld is een schone zaak, maar blijkbaar is de drang om zsm een mening te geven een stuk groter.
2 maart 2017 13:25
Ik ben wel benieuwd wie er in de bergetappes in de Giro van de grote klassementsmannen met schijven durft te rijden. Zolang de gewichtslimiet op 6.8kg blijft staan, kan je een fiets bouwen die even zwaar is als een fiets met velgremmen. Rijd er dan straks een van de mannen met schijfremmen weg bij de rest in een regenachtige afdaling, dan zal je zien dat in de Tour er meer klassementsmannen op schijven gaan rijden.
2 maart 2017 14:00
@schipperaar: de profs remmen zo weinig in een afdaling van een col dat dat geen probleem is.. voor hobbyfietsers in de Alpen kan het een probleem worden dat je in slecht weer in 1 of een paar afdalingen de complete remblokken kwijt bent... oplossing is dan hardere blokken, echter vormt zich daar weer sneller een 'glazuurlaagje' op wat piepen en dus trillen veroorzaakt incl. een behoorlijk verlies aan remkracht.. als je op 1 rit erg veel remvoering verliest en je remmen zijn niet goed ontlucht, gaan ze bovendien aanlopen, vooral schijfremmen van SRAM...

Reacties zijn gesloten.