fbpx

Lotto Soudal en Movistar stappen volledig over op schijfremmen

vrijdag 3 januari 2020 om 18:30
Lotto Soudal en Movistar stappen volledig over op schijfremmen

foto: Ridley Bikes

Zowel Movistar als Lotto Soudal zullen komend jaar enkel op fietsen met schijfremmen hun wegwedstrijden afwerken. Dat maakten beide WorldTour-teams bekend.

Ridley, de Belgische fietsenfabrikant waar de renners van Lotto Soudal op vertrouwen, heeft zowel de Helium SLX Disc als de Noah Fast Disc uitgerust met schijfremmen.

De Belgische WorldTour-ploeg blijft gelieerd aan het Campagnolo, terwijl er juist een einde komt aan de samenwerking van het Italiaanse bedrijf en Movistar. Na 37 jaar stapt de formatie van Eusebio Unzue namelijk over op componenten van SRAM. De Spaanse ploeg blijft wel trouw aan Canyon. Daarop zullen dus de schijfremmen worden gemonteerd.

Schijfremmen zijn sinds 1 juli 2018 toegestaan in het peloton. Sindsdien hebben diverse ploegen de switch gemaakt.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Samlambeej 3 januari 2020 om 18:57

Gepusht door de constructeurs. Renners verkiezen de velgrem. En zeker de klassementsrenners. (Die nochtans meer moeten dalen). Discs zijn traag.

Rawolf 3 januari 2020 om 19:06

Waar heb jij het over? Het enige en dan bedoel ik ook enige nadeel van schijfremmen anno 2020 is dat het wat langer kan duren om een wiel te wisselen. Als klassementsman zou je echter altijd een schijfrem moeten prefereren door de betere remprestaties in nat weer. Het is gewoon veiliger voor de renners.

LB108 3 januari 2020 om 19:16

@sam Wat u zegt over klopt toch zeker niet. Deze tijden verkiezen de renners toch wel schijfrem.. sneller,beter,..

Samlambeej 3 januari 2020 om 19:41

https://www.youtube.com/watch?v=rdqZli0k80k
zoooo naïef

Vinyakke 3 januari 2020 om 19:55

Zou het kunnen dat je filmpje van in 2016 dateert? In dat geval brengt het niks toe aan je betoog hoor!

Martijn Arensman 3 januari 2020 om 20:01

Zo naïef is dit niet. Hieronder een hele vlotte oplossing voor een thru axle:

https://www.facebook.com/100000714044868/posts/2869376209762819/?d=n

Rawolf 3 januari 2020 om 20:15

@Samlambeej, als ik het goed heb stond Gilbert dit jaar bij Parijs Roubaix (zijn ALLERBELANGRIJKSTE) doel van het seizoen aan de start met schijfremmen. Dus dat filmpje lijkt me heel erg outdated.

De oudjes van het peloton moet je ook nooit de norm maken, als het aan Nibali lag schakelde iedereen nog mechanisch!

Samlambeej 3 januari 2020 om 20:21

@Rawolf
Dat is een Roubaix, die bestaan alleen in disc. Mochtie kiezen dan had ie gewoon met z'n Tarmac gereden. Kijk eens naar de klassementsmannen in de Tour de 2018 en 2019 (recent). 9/10 disc en alleen die Specialized omdat ze geen keus hebben.

Misschien moeten jullie wat verder kijken. Jungels draait er duidelijk omheen omdat hij geen keus heeft. De rest is duidelijk. Cavagna in 2019 in ToC zien stuntelen in de afdaling? Lag aan z'n schijven. Staan soms scheef als uit het zadel gaat tikken de plakketten na verloop van tijd tegen de schijf.

Gewoon om nieuwe fietsen te verkopen en meer onderhoud te kunnen doen. Ik heb geen enkel belang dit te zeggen. Veiligheid? Profs kunnen sturen.

Rawolf 3 januari 2020 om 20:28

Fijn dat je wel in je eigen fabels geloofd maar verhelder ons want je hebt nog geen enkel argument genoemd waarom velgremmen beter zouden zijn dan schijfremmen?

Alleen de bewering dat pros het niet zouden preferen die geen hout snijd.

Edit: ik zie je edit maar Cavagna die slecht daalt door schijfremmen, wat heb jij gesnoven? Over dat probleem heb ik ook nog nooit gehoord.

Over 5 jaar rijd iedere prof met schijven, ik hoor dan nog van je :p

trickstuff 3 januari 2020 om 20:49

De Tarmac is ook al een tijdje disc

Samlambeej 3 januari 2020 om 21:00

@Rawolf
Pro velgrem: Lichter, betrouwbaarder en makkelijker te onderhouden.

Dit kon je al afleiden uit mijn eerdere betoog. Niks gesnoven.

Rawolf 3 januari 2020 om 21:09

Gewicht maakt niet uit door de regels van de UCI, ook met schijfremmen kan je fietsen tot minimum gewicht brengen.

Betrouwbaarder is simpelweg niet waar, juist schijfremmen zijn veel betrouwbaarder. Het is niet voor niks dat sporten als MTB en CX die veel meer van hun remmen vragen al 100% zijn overgestapt. De Roubaix fiets is natuurlijk ook niet zonder reden alleen nog maar met schijfremmen, er is simpelweg geen enkele usecase waar je het niet zou willen.

Onderhoud is niet relevant voor professionals.

Als je nog meer hebt hoor ik het graag.

Samlambeej 3 januari 2020 om 21:28

Cavagna is een voorbeeld van moeilijker onderhoud en minder betrouwbaarheid, hij kon niet even stoppen en kijken. Met een velgrem is het open of toe en aanpassingen kunnen met één klein sleuteltje al rijdend als het moet.

En toch zijn de discs en zeker de aero discs zwaarder en rijden de profs er alleen mee omdat ze moeten of omdat het ze gevraagd wordt door de sponsor. Wanneer het er echt om gaat zie je geeneen Cannondale Systemsix meer maar springen ze allemaal op hun supersix evo.

Bij CX heb je gegarandeerd te maken met vuil en nat op de velgen. Schijven remmen inderdaad veel krachtiger maar dat is op de weg niet zo belangrijk. Wie in de afdaling teveel aan z'n remmen komt wordt eraf gereden. Bij MTB heb je steile afdalingen en daar is van heel hoge snelheid heel snel stoppen inderdaad belangrijk.

Ik heb het over de weg, en zeker voor klimmers die 'en danseuse' gaan, is het gewoon een risico op extra wrijving en dat betekent trager bergop rijden.

Ik hoef je niet te overtuigen. Let's agree to disagree. Let gewoon eens op de teams die nog de keuze hebben, wanneer ze disc en wanneer ze velg rijden. Het is er bij Simon Yates door de strot geduwd.

Rawolf 3 januari 2020 om 21:43

Bij Cavagna heb jij zelf bedacht dat het de schijfremmen waren he, de weg was daar ook niet best en Cavagna zal sowieso niet de beste daler zijn.

Ook op de weg kan je met schijfremmen voordeel halen in afdalingen doordat je veel beter kan doseren. En in de meeste afdalingen in europa is het echt wel remmen hoor.

Het gewicht is zwaarder doordat sommige fietsen velgremfietsen zijn met een schijfrem erop geplakt zegmaar. Als daar in het begin vanaf het ontwerpproces rekening mee gehouden word hoeft dat niet zo te zijn.

Dat pros zo tegen schijfremmen zijn geloof ik eigenlijk niet helemaal.

Samlambeej 4 januari 2020 om 12:17

Dat van Cavagna heb ik niet zelf bedacht. De commentatoren zeggen het en je hoort zijn schijven een idioot laweit maken. Maar dan moet je wel de videos uitkijken.

Cochise 3 januari 2020 om 19:57

Movistar onherkenbaar… Zipps en Sram op die Canyon, een ploegstage en ploegfoto’s vol bleke en blonde coureurs.

velovibes 4 januari 2020 om 00:29

Ik ben het tot op zekere hoogte wel eens met Samlambeej. Fabrikanten kwamen niet met schijfremmen omdat wegrenners er om vroegen. Ik zie veel amateurrenners met schijfremmen tegenwoordig en een groot aantal van hen hebben er op enig moment problemen mee. Vooral schurende schijfremmen komen veel voor als er rotzooi van de weg inkomt. Terwijl je zelden problemen hebt met velgremmen. Het is hetzelfde verhaal met electronisch schakelen. Duurder, gecompliceerder en daardoor meer problemen. Geef mij voorlopig maar een ouderwetse maar betrouwbare fiets met velgremmen en ouderwetse mechanische derailleur. Een stuk goedkoper, eenvoudiger en betrouwbaarder.

toke 4 januari 2020 om 02:47

Geef mij maar de terugtraprem.

MyMainManSteve 4 januari 2020 om 08:30

@Samlabeej , wat een zuur mens ben jij. Ik kom vaak tegen in reacties op artikelen. Niet dat ik interresse heb in je geestelijk welzijn, maar een therapeut bezoeken is volgens mij niet onverstandig. Van het afgeven op vrouwen in het wielrennen tot je ongefundeerde kijk op schijfremmen en daarna een veel te lange uitleg met gedateerde info. Het gaat bij jou niet om de sport …. slechts om de aandacht… gedrag van een kleuter

Lance4eva 4 januari 2020 om 12:01

Don’t believe the hype.

Velgremmen 4 eva.