Vervaeke mikt op top-10 in het Baskenland
foto: Sirotti
woensdag 6 april 2016 om 11:18

Vervaeke mikt op top-10 in het Baskenland

Waar rondetalent in Nederland zich bijna jaar in jaar uit aandient, is dat in België niet het geval. Met Laurens De Plus (20) en de iets oudere Louis Vervaeke (22) koesteren onze Zuiderburen hoop. Bij Lotto Soudal is de laatste genoemde de kopman in de Ronde van het Baskenland.

Gallopin en Monfort in dienst
De coureur uit Ronse reed in 2013 en 2014 kort in de zware en bergachtige beloftenkoersen Tour de l’Avenir (vijfde, 2014), Giro Ciclista della Valle Aosta-Mont Blanc (vierde, 2013) en de Ronde de l’Isard (winst, 2014). Anderhalf jaar later is hij voor het eerst kopman in een WorldTour-koers. “Het is de eerste keer dat ik van de ploeg de gelegenheid krijg om voluit voor het klassement te gaan”, vertelt Vervaeke aan Sporza. “Ik was wel wat nerveus, want dat betekende dat renners als Tony Gallopin en Maxime Monfort voor mij tempo maakten in de wedstrijd (dinsdag, red.). Anderzijds was ik erop gebrand om mij te bewijzen tegenover het team. Ik ben blij dat ik niemand heb teleurgesteld. Ik werd uiteindelijk twaalfde, dus ik denk dat ik tevreden mag zijn. Als ik al vooruit kijk, denk ik dat een plaats in de top-10 van het eindklassement mogelijk moet zijn.”

RIDE Magazine
30 Reacties
Sorteer op:
6 april 2016 11:22
Voorbeeld van wat goed is komt snel.
6 april 2016 11:25
Voorbeeld van een toptalent dat wat aanpassingstijd nodig had op WT-niveau. Goed om te zien dat het na een lastige eerste jaar nu meteen gaat zoals gehoopt.
6 april 2016 11:26
Dat is nog te hoog gegrepen. Maar hij heeft wel een stap gezet. Voorzie voor Oomen dezelfde ontwikkeling.
6 april 2016 11:26
Toch nog iets te hoog gegrepen denk ik, maar deze jongen is zeker een groot talent.
6 april 2016 11:40
Het begint bij ambitie!
6 april 2016 11:43
"Waar rondetalent zich bijna jaar in jaar uit aandient in Nederland", mwah, ik denk dat dat wat gerelativeerd moet worden. Nu heb je met Kruijswijk, Kelderman, Gesink en Mollema een uitzonderlijke klimgeneratie, dat is echter ooit anders geweest. Volgens mij kun je daar later nog Sam Oomen aan toevoegen, en ook Van Der Poel kan opmerkelijk goed klimmen. Ik volg de jeugd van dichtbij, en daarna wordt de spoeling eerder dun. Of het dan echt zo is dat er bijna elk jaar nieuwe Nederlandse klimtalenten verschijnen? Sterk van Vervaeke! Tot waar denken jullie dat zijn potentieel reikt?
6 april 2016 11:44
Mooi dat hij die kans krijgt, toch niet de minste wedstrijd op als kopman uitgespeeld te worden.
6 april 2016 11:48
@GreenDay
Daar kun je Poels en Dumoulin ook nog aan toevoegen plus ten Dam (hoewel hij wat ouder is vielen zijn beste jaren wel samen met de door jou genoemde renners). Zes renners die al top 10 in een grote ronde hebben gereden, dat is inderdaad een unieke klimgeneratie.
Ik zie Koen Bouwman ook nog wel als talent, reed gisteren ook sterk in de ondersteuning.
6 april 2016 11:50
Koen Bouwman reed gisteren nota bene in de aanval op de slotklim!

........todat ie opeens Kelderman werd....... ;)

ON: Had vorig jaar eerlijk gezegd al meer van hem verwacht, toen hem zogenaamd "als een kenner" gespeeld als talent in de jaarspellen. Nul punten haha, dit jaar laat ie al een enorme ontwikkeling zien, mooi voor die jongen! Top 10 wordt lastig denk ik, maar het kan zeker. Zou er zo snel geen 10 kunnen opnoemen die de laatste tijd (Catalonië inclusief) een betere indruk maken.
6 april 2016 11:52
Quote:
Volgens mij kun je daar later nog Sam Oomen aan toevoegen

Poels, Dumoulin en Olivier hebben zich ook nog 'aangediend als rondetalent' in de periode tussen Gesink en Oomen.
6 april 2016 11:54
Deed het zeker goed gisteren maar volgens mij volgt er nog een rit waar de verschillen groter zullen zijn en een tijdrit. Heb het idee dat er nog redelijk behouden is gekoerst.

Dat Vervaeke talent heeft lijkt me duidelijk, echter ik denk dat sommige commentatoren gister een rode bril op hadden. ;)
6 april 2016 11:55
@GreenDay
Ik volg de jeugd ook van nabij. Als je kijkt naar de laatste tien jaar, kun je bijna (zoals het er staat) spreken van jaar in jaar uit. Een rijtje met rondetalenten die de laatste tien jaar prof werden. Niet allen even succesvol, maar het waren zeker rondetalenten bij hun overstap naar de profs:

Thomas Dekker (2005)
Kai Reus (2006)
Robert Gesink (2007)
Bauke Mollema (2008)
Wout Poels (2009)
Steven Kruijswijk (2010)
Wilco Kelderman (2012)
Tom Dumoulin (2012)
Daan Olivier (2013)
Sam Oomen (2016)
Mathieu van der Poel (2018?)
6 april 2016 12:03
Ja, Poels, Ten Dam, Dumoulin en in mindere mate Daan Olivier verdienen zeker ook hun plaats in dat rijtje. Maar dat is een heel recente ontwikkeling (10 jaar), het Nederlandse wielrennen brengt historisch gezien toch eerder weinig klimmend talent met zich mee? Ik ben er wel van overtuigd dat er bij de Nederlandse jeugdwerking meer aandacht uitgaat naar goede klimmers dan in België. Om Jurgen Van Den Broeck te citeren: "in België wordt je alleen geschikt geacht als toekomstige prof als je over de kasseien kunt vliegen". Belgische klimmende jongeren krijgen onvoldoende aandacht, of het moeten al exceptionele toptalenten zijn die ook buiten het klimwerk hun gading vinden. Er is in de laatste jaren wel veel veranderd in België, wellicht door wat meer naar onze noorderburen te kijken. Men probeert nu per provincie de beste klimtalenten te verzamelen en mee te sturen op nationale stages en naar internationale klimwedstrijden, mannen die in de Vlaamse vlakke koersen niet per se toppers zijn maar die elders wel hoge ogen kunnen gooien. Hopelijk is er dus verbetering op komst!
6 april 2016 12:04
@youri ijnsen
Kai Reus was toch geen rondetalent? Neem dan Theo Eltink ;)

Deze Vervaeke vond ik vorig jaar nog wat tegenvallen, maar hij is blijkbaar rustig naar een hoog niveau aan het toegroeien. Of hij nu al top-10 kan rijden hangt eigenlijk helemaal af van die tijdrit, die erg zwaar is. Dat moet je maar net liggen.

edit: @greenday
Het veelbekritiseerde Rabobank is vooral bezig geweest met het opleiden van ronderenners. Daar hebben we nu een grote groep klimmers aan te danken (en niet alleen Nederland: denk ook aan Van Garderen en in mindere mate Rohan Dennis). Dat valt nu weg, dus het zou goed kunnen dat de toestroom aan ronderenners ook stil komt te liggen.
6 april 2016 12:05
En dan worden de Maar en Eltink voor het gemak nog even vergeten ook.

Voor Vervaeke is dit nog een beetje te hoog gegrepen. Top 15 is op dit het hoogst haalbare, maar ik zie hem in de toekomst wel meedoen voor top 10 in een grote ronde en podium in de kleinere rondes.
6 april 2016 12:14
Ja, en wat te denken van toekomstig Tour-winnaar Weening en Thomas Dekker..?
6 april 2016 12:28
tour van Poland ?
6 april 2016 12:39
Wat denken we van Remmert Wielinga?
Hoewel met zo'n naam was het al duidelijk dat het niet goed zou komen.
6 april 2016 12:44
Het zou wel interessant zijn als er wat meer Belgen mee kunnen doen in klassementen. Al wordt de verslaggeving van de VRT daar voor de Nederlandse kijkers niet leuker op.

Ik ben met Youri eens dat je kunt spreken over het 'jaar in jaar uit aandienen van rondetalent in Nederland'. Het lijstje bewijst dat en in het heden betreft het Sam Oomen. En Dumoulin heeft zich eigenlijk pas na Olivier echt getoond als klassementsrenner.
Over de komende drie tot vijf jaren kun je weinig zeggen op basis van de huidige jeugdresultaten. Jongens van 18, 19, 20 jaar kunnen bij de beloften zomaar een grote stap zetten.
6 april 2016 13:15
Rondetalent is een begrip dat ieder op z'n Eigen manier interpreter. Als ik hier lijstjes zie waarin namen als Kai Reus en Wout Poels opduiken, tja, dan moet je zeggen dat rondetalent wel zeer ruim omschreven is he. Goeie renners hoor, maar rondetalent? Het is vooral bij talent gebleven zonder echt mooie resultaten in de eindklasseringen. België loopt ook niet dik van het rondetalent, dat is er nauwelijks of niet op jVDB na en eens een uitzonderlijke prestatie in de Giro van de Gendt, die nog altijd op vandaag het grootste Belgische rondetalent is en blijft volgens mij.
6 april 2016 13:22
Quote:
Het is vooral bij talent gebleven zonder echt mooie resultaten in de eindklasseringen.


Klopt, maar dat neemt niet weg dat de meeste genoemde renners wel degelijk als rondetalent naar de profs kwamen. Het moet niet ingelost worden, om ze als zodanig te zien. De aanleiding om er in die termen over te spreken zijn notabene twee jongens (Vervaecke en De Plus) die het ook allemaal nog moeten gaan doen.
6 april 2016 13:30
Westra is ook wel een ronde talent gebleken, heeft er onlangs nog eentje op zijn naam geschreven.
6 april 2016 13:55
Ik hoop het allerbeste voor deze jongen. Word wel enigszins onpasselijk van die adoratie van José Been (Eurosport) wanneer het over Louis Vervaecke (en al jaren Dan Martin) gaat. Aanvullende achtergrond informatie over een renner is een toegevoegde waarde in de verslaggeving, maar deze 'overkill' aan adoratie voor bepaalde renners schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
6 april 2016 14:37
In Belgie is er pas meer aandacht naar klimmers gegaan door de resultaten van jurgen van den broeck. De Lotto-beloftenploeg heeft met Kurt Van De Wouwer een goeie begeleider voor de jonge rondetalenten en die ploeg gaat ook de zwaardere beloftenwedstrijden rijden. Laat ons hopen dat de investeringen verder gevolg krijgen.
6 april 2016 14:44
Bij de junioren en nieuwelingen zitten toch al jongens waarvan je zegt.. Wauw.

Reacties zijn gesloten.