Verhoeven blij met sprinttrein: “We zijn verder dan gedacht”

Verhoeven blij met sprinttrein: “We zijn verder dan gedacht”
maandag 20 juni 2016 om 08:05

Ploegleider Nico Verhoeven van LottoNL-Jumbo kijkt met een positief gevoel terug op de Ster ZLM Toer. “We hebben drie etappes en het eindklassement gewonnen”, stelt hij tegenover WielerFlits. “Veel beter kun je niet wensen.”

De sprinttrein van Dylan Groenewegen bleek deze week goed te lopen. De ploeg gaf voorafgaand aan het seizoen al aan dat men wilde bouwen aan een lead-out. In 2018 zou dit tot de perfecte trein moeten leiden. “Hij is nu al gewoon heel goed”,  oordeelt Verhoeven. “Maar perfect betekent dat je echt met de absolute wereldtop meedoet, en dat je in grote rondes de beste sprinttrein hebt. Dát hebben we nog niet, maar we zitten wel in de buurt. Dat is al een vaststelling, want zeker in wedstrijden als deze – als er maar drie echt grote sprinters zijn – hebben we een van de sterkste sprinttreinen, zo niet dé sterkste. Dan ben je gewoon al verder dan je voordien dacht.”

Het wordt snel duidelijk of de sprinttrein ook naar de Tour de France gaat. De knoop is al vóór de Ster ZLM Toer doorgehakt, maar de ploeg maakt de selectie deze week pas bekend.

Verhoeven tempert de verwachtingen bij een eventuele deelname van Groenewegen aan de Tour de France. “Hier klopt hij de Kittels en de Greipels, maar dat wil niet zeggen dat je ze in de Tour de France ook zou kunnen kloppen, of in een andere grote ronde. Dat is weer heel iets anders. Daar rijden er wel vijf sprinttreinen rond, terwijl er hier maar drie zijn. Maar zijn ontwikkeling gaat in ieder geval heel goed vooruit. Dat is hoopvol voor de toekomst.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

mus van de maasstad 20 juni 2016 om 08:10

Dylan gaat WK worden!!!

0
josi 20 juni 2016 om 08:24

Op het WK in Groningen/Drenthe bedoel je zeker?

0
fvtende 20 juni 2016 om 08:41

Volgensmij valt hier ook uit te halen dat de sprinttrein naar de Tour gaat.

0
horsm 20 juni 2016 om 09:01

Zolang Sep in de trein zit is het echt top.

0
Chaba 20 juni 2016 om 09:41

Voor de Ster ZLM tour zal het voldoende zijn ja maar komt niet in de buurt van de echte sprinttreinen in de Tour natuurlijk. Hopelijk kan Groenewegen een paar keer goed afgezet worden waardoor hij een mooi resultaat kan neerzetten.

0
rkfiets 20 juni 2016 om 09:47

Hij is realistisch over kansen in de Tour. Gewoon een keer meemaken en lekker oefenen, analyseren en de volgende keer nog beter doen. En in de praktijk lopen die verschillende treintjes niet altijd helemaal perfect, en zo kan hij ook in deze Tour misschien al, met een beetje mazzel, op het podium in een etappe eindigen. En met nog meer mazzel kan hij zelf een etappe winnen, maar normaal gesproken zou dat er nu niet in zitten.

0
Burn 20 juni 2016 om 10:00

Het gaat best redelijk met de trein. Een aantal keer top 5 in de tour zou mogelijk moeten zijn.

In 2018 is er waarschijnlijk een heel ander team en de situatie kan dan heel anders zijn, waardoor er jaren zou zijn gewerkt aan iets dat misschien niet eens realistisch is. Wel makkelijk voor degene die verantwoordelijk is voor het gestelde doel, maar korte termijn doelen zijn in dit geval logischer. Het lijkt al snel alsof je verder bent dan gedacht wanneer je jaren reserveert voor iets dat geen jaren nodig heeft.

0
ghostwriter 20 juni 2016 om 10:00

Het zou geweldig zijn als Vanmarcke blijft en elk jaar na de klassiekers zich geheel op zijn rol als schakel van de sprinttrein van Groenewegen richt. Met Wynants, Van Emden, Leezer, Vanmarcke en Roosen als hardrijders en Wagner als sprintaantrekker zou de sprinttrein van LottoNL op termijn voor geen enkele andere sprinttrein onder hoeven te doen.

0
tendam 20 juni 2016 om 11:49

Als hij het geluk heeft dat Kittel niet meesprint dan zijn er kansen voor Groenewegen, zoals hij in de ZLM Toer heeft aangetoond. Geheel kansloos is hij dus niet op een ritzege, en een Nederlandse sprintzege in de Tour zou natuurlijk voor veel hosanna zorgen. Maar ik vrees wel ’n beetje dat hij in de Alpen en de Pyreneeën een Van Hummeltje gaat doen.

0
kelderfan 20 juni 2016 om 12:09

@ghostwriter
Een leuke trein is dat, maar met Vanmarcke als lead-out heeft Groenewegen meer kans van slagen. Voordeel is dan, dat Hofland zijn eigen lead-out weer heeft..

0
Wheely 20 juni 2016 om 12:33

Je zal ooit een keer je eerste Tour moeten rijden, hij en trein zijn nu in goede vorm dus probeer het maar!

0
RiGHT 20 juni 2016 om 12:52

Gezien de situatie rond Gesink en de wederom elke ronde een slechte dag voor Wilco in de Dauphine zou ik zeggen: neem de gok. 6 man voor Dylan en dan Bennett in de plaats van Gesink en Wilco voor de (lage…) top-10 notering in het AK. Veel meer knechten voor t gebergte heeft TLJ toch eigenlijk al niet, maar richt je gewoon op de Dylan. VanMarcke en Lindeman kunnen prima als rittenkapertjes mee in de aanval gaan en vooral met Lindeman vooruit scheelt het dat je als TLJ niet aan de bak hoeft in het peleton om de ontsnapten terug te gaan halen. Want ja hee… een man vooruit. En als ze dan teruggepakt worden heb je nog een frisse sprinttrein :)

0
RiGHT 20 juni 2016 om 12:53

edit: Zwitserland natuurlijk.
Ik zou graag mn comment editen, maar met de postduif-comment-service van Wielerflits is mijn vorige comment nog steeds onzichtbaar.

0
bart12 20 juni 2016 om 13:27

@right bennet gaat never nooit niet in de buurt komen van de top 10. Denk zelfs al niet top 20

0
klootje kriekeljon 20 juni 2016 om 13:31

Niet te snel Nico. Eerst maar eens op WT-niveau iets van waarde laten zien met de sprinttrein.

0
jerteg 20 juni 2016 om 13:50

@bart, lees nu de zin nog een keer goed

0
F e r o x 20 juni 2016 om 14:26

De sprinttrein van een Kittel hier kan je echt niet vergelijken met degene we in de Tour zullen zien. Gelijkaardig bij Greipel.

Groenewegen is potentieel wereldklasse, maar de sprinttrein is dit echt niet. Daarvoor hebben ze wel nog enkele versterkingen nodig.

Vanmarcke compenseert heel wat, maar op hem kan je geen vaste trein bouwen. Hij heeft nog doelen voor zichzelf ook namelijk.

0
vlek 20 juni 2016 om 14:35
Quote:
De sprinttrein van een Kittel hier kan je echt niet vergelijken met degene we in de Tour zullen zien. Gelijkaardig bij Greipel.

De sprinttrein van Kittel zal er straks inderdaad heel anders uitzien, daar bestaat geen twijfel over. Die van Greipel was echter niet veel minder dan hetgeen hij in de Tour de France om zich heen zal hebben. Roelandts was de enige afwezige uit zijn beste trein, maar daar staat tegenover dat de ploeg hier meer renners voor de sprints aan de start had staan dan straks het geval zal zijn.

0
sooike 20 juni 2016 om 15:56

Laat Roelandts nu toevallig de sterkste zijn van de Lotto-sprintrein . En iedere vergelijking met eindsprints in de ZLM Toer en de Ronde van Frankrijk gaat toch mank. Dat weet Verhoeven natuurlijk ook, maar het staat wel stoer !

0
vlek 20 juni 2016 om 16:03

Roelandts zou ik zeker niet onderschatten, maar volgens mij had Greipel vorig jaar zijn succesvolste Tour de France zonder Roelandts erbij. Ik zou Henderson en vooral Sieberg niet minder belangrijk achten voor de sterkte van de sprinttrein.

De sprints zijn uiteraard onvergelijkbaar (een zinsnede die daar op hint kun je zelfs bij Verhoeven terugvinden). Wanneer je echter de strijd aan kunt met de beste treinen die je daar tegen gaat komen, en tegen Katyusha en Lotto Soudal was dat dit seizoen al het geval, dan moet je in de Tour de France ook gewoon mee kunnen spelen.

0
sooike 20 juni 2016 om 16:14

Ik geef je het voordeel van de twijfel, maar ik vrees….

0
vlek 20 juni 2016 om 16:22

Nergens voor nodig joh. Ze hebben natuurlijk niets te verliezen met Groenewegen, maar desondanks kun je daarin straks echt nog wel iets vinden om wat alinea’s aan te wijden. Gewoon pieken op de dagen dat zijn trein er totaal niet aan te pas komt en hij buiten de eerste tien over de finish komt. Ik garandeer je dat die dagen er tussen gaan zitten.

0
Thijs E 20 juni 2016 om 16:38

Heeft Groenewegen wel een trein nodig in de Tour?

0
Hakkie2 20 juni 2016 om 16:48

@Right: ondanks dat ik ook blij ben met de recente prestaties van Groenewegen, is er natuurlijk op het moment nog een goede reden om niet op kop te rijden, daarvoor hoeft Lindeman niet in een kansloze kopgroep. De aanwezigheid van topsprinters Cavendish, Greipel, Kittel, Bouhanni, Kristoff, Matthews en zelfs thuisrijder Coquard met een hele sprinttrein. Tussen die namen hoort Groenewegen nog niet echt. Het wordt natuurlijk wat anders als hij gelijk een sprint wint of bij de besten hoort, maar voorlopig hoef je nog geen rekening houden met op kop rijden voor Groenewegen, lijkt me. Daar zijn genoeg andere teams voor.

0
maklukzat 20 juni 2016 om 17:08

Verhoeven praat er al aardig naar toe om de Groenewegen te laten debuteren in de Tour. Hopelijk wordt Kelderman niet vergeten en krijgt hij ook wat ondersteuning mee.

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone