Verbrugghe over WK-kansen Van Aert: “Hij zal een topdag nodig hebben”

vrijdag 11 september 2020 om 08:52
Verbrugghe over WK-kansen Van Aert: “Hij zal een topdag nodig hebben”

foto: Cor Vos

De Belgische bondscoach Rik Verbrugghe is deze week het WK-parcours in Imola gaan verkennen. Een ding is zeker: het zal voor de profs een zwaar WK worden. “Wout van Aert en Greg Van Avermaet zullen een topdag nodig hebben om te kunnen overleven”, zo concludeert Verbrugghe in gesprek met Sporza.

“Mijn eerste indruk? Het is een heel zwaar parcours. Er zijn drie beklimmingen, waarvan twee toch zwaar en steil. Het is heel interessant dat ik hier ben geweest, want nu kun je zaken beter inschatten. Nu weet je dat Wout van Aert en Greg Van Avermaet wel kans maken, maar ze hebben wel een echte topdag nodig om te overleven.”

“Het gaat de richting uit van de Ardense klassiekers”
“Ik heb ook gesproken met de Nederlandse bondscoach (Koos Moerenhout, red.) en hij heeft dezelfde twijfels over Mathieu van der Poel. Op één ronde is er 550 meter hoogteverschil. Dat maakt dat we dicht bij de 5000 meter hoogteverschil zitten. Dat is al een zware bergrit in de Tour. Het gaat de richting uit van de Ardense klassiekers.”

“Er zijn percentages tot 15 à 16%, toch wel heel steil. Daarvoor moet je toch geschikt zijn als klimmer.” Verbrugghe zal dan ook renners selecteren die conditioneel top zijn. Wat verwacht de keuzeheer eigenlijk van de man in supervorm, Wout van Aert? “Hoe hij momenteel rijdt in de Tour, dan is het WK wel haalbaar voor hem.”

Komende maandag maakt Verbrugghe zijn selectie bekend
“Of hij zal kunnen meesprinten voor de zege, dat is een ander vraagteken. Maar een goede Van Aert kan dat wel. Laurens De Plus en Dylan Teuns zijn jongens die intrinsiek op dat parcours het beste tot hun recht komen. Tiesj Benoot en Tim Wellens horen daar ook bij. Maar er zijn een paar die hun topconditie nog niet te pakken hebben en Wellens is weer in opbouw na zijn val.”

Verbrugghe zal aankomende maandag zijn selecties bekendmaken voor het WK in Imola. Van Aert liet vorige week al weten dat hij bezig is met de wereldkampioenschappen in Italië. “Nu is het WK in Italië en dit past me iets beter dan het oorspronkelijke WK in Zwitserland. Dus zowel de tijdrit als de wegrit spelen wel in mijn gedachten.”

Koos Moerenhout: “Het is een lastig parcours, het loopt eigenlijk nooit”

Koos Moerenhout – foto: Cor Vos

WielerFlits sprak eerder al exclusief met Koos Moerenhout over het WK in Imola. De Nederlandse bondscoach heeft het eveneens over een zwaar parcours. “Het loopt eigenlijk nooit. Beide hellingen zijn 2,7 kilometer lang en een deel daarvan is écht steil. Ik denk dat hier dezelfde mannen voor de titel gaan strijden als in Zwitserland het geval was geweest.”

“Maar renners die Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije aankunnen, die mag je hier ook verwachten. Ik denk dat je het parcours qua niveau daar enigszins mee kunt vergelijken. Het is alleen nooit een meter vlak. Dat is ook wel een groot verschil met het parcours dat was uitgetekend in Zwitserland. Het gaat daarom zeker uitdraaien op een slijtageslag.”

Moerenhout over de WK-kansen van Van der Poel en Van Aert. “Eén ding is met Mathieu wel zeker: zeg bij hem nooit nooit. Wat ik erover kan zeggen, net zoals in Zwitserland het geval was, is dat deze ronde niet op zijn lijf geschreven is. Zoals Yorkshire dat wel was. Aan de andere kant: moeilijk kan ook. En als Van Aert deze vorm kan vasthouden, dan zou hij ook in Imola kunnen meedoen.”

Lees ook:
Zo ziet het WK-parcours eruit volgens bondscoach Koos Moerenhout
Bondscoach Moerenhout: “WK-parcours Imola verschilt wel degelijk van Zwitserland”

Dit artikel delen:

39 Reacties

Westland95 11 september 2020 om 08:55

Onmogelijk. Dit is voor de Fuglsangs, Woodsen en Vlasovs van deze wereld.

Yeez 11 september 2020 om 08:56

Ben jij op het parcours geweest ducrot ;)

Jean Dumas 11 september 2020 om 10:46

Van Aert wint ook de Strade Bianchi, dus waarom niet op dit parcours?

orlando dani 11 september 2020 om 08:56

Dan zou van der poel hier niks te zoeken hebben

Barry Batsbak 11 september 2020 om 11:08

Om te winnen niet. Om de concurrentie uit te roken wel.

Klaver 11 september 2020 om 18:47

Kunnen we hetzelfde hier ook doen met jou? Daaag!!!

Yeez 11 september 2020 om 08:57

Ik zie weinig wat Wout niet kan op het moment. Als ze met hem naar de streep rijden in een klein groepje zijn ze sowieso geklopt. Lijkt mij inderdaad een goed parcours voor Woods, Fuglsang, Hirschi, Alaphilippe?! & vlak Valverde niet uit

Michelangelo 11 september 2020 om 10:00

Ik denk dat de klimmen inderdaad passen bij de genoemde renners (Hirschi kan ik nog moeilijk inschatten).
Maar de wedstrijd als geheel is toch een ander paar mouwen. Het is geen vlakke aanloop met een paar hellinkjes in de finale zoals LBL, AGR of Lombardije. Het is rondjes rijden.
En dan is het de vraag wie uiteindelijk de opeenvolging van inspanningen het beste verteert… Niet zozeer wie de afzonderlijke hellingen het beste kan opfietsen.

harryjohan71 11 september 2020 om 10:23

Fuglsang kan het tempo in Tirreno ook niet aan. Ik verwacht eerder Vlasov. Het kan weleens een begin 20’er worden die het WK wint. Leeftijd maakt tegenwoordig niet veel uit. Wat goed is, komt snel.

harryjohan71 11 september 2020 om 09:00

met uitzondering van Van Aert vallen de Belgen tegen. Op papier hebben ze een sterk team, alleen ik betwijfel of ze de vorm hebben om een rol te spelen op het WK. Voordeel is wel dat ze niet een discussie hebben over wie kopman is. Dylan Teuns kan het tempo in Tirreno niet aan. Wellens en De Plus zijn op de weg terug. Benoot was ook niet in staat om lang kopwerk te doen voor Hirshi. Devenijns kwam geen meter dichter bij Hirshi in de achtervolging. Als voor Van Aert het parcours te zwaar is dan zeker voor Stuyven, Van Avermaat en Naessen.

Klaver 11 september 2020 om 18:50

Inderdaad, voor de rest is het maar slappe kost in de Tour met de Belgen. Met Naessen en Benoot op kop als negatieve uitschieters. Jammer dat Evenepoel eruit ligt, want dat was misschien wel kandidaat nr 1 geweest op dit parcours.

Dario Koelkast 11 september 2020 om 09:03

Ik denk dat iedereen een topdag nodig heeft om te overleven en wereldkampioen te worden..

Etika 11 september 2020 om 09:11

Zeer juist ! Ik heb nog niemand wereldkampioen weten worden met een slechte dag.

lander luypaert 11 september 2020 om 09:30

Serry en Devenyns als knechten.

Benoot, Teuns, De Plus, GVA, Van Aert en Naessen kopmannen.

Dario Koelkast 11 september 2020 om 09:33

De Plus zal dat starten met 0 koersen in de benen en nog niet helemaal fit, volgens de persberichten.

lander luypaert 11 september 2020 om 09:34

Ja je kan hem eventueel laten knechten ook he. een afmaker is het toch niet.

Man met de hamer 11 september 2020 om 09:46

Naessen? Zij aan zij klimmend met Fuglsang? Ongezien.

lander luypaert 11 september 2020 om 09:48

Tja Wie anders zou je dan nemen :)

harryjohan71 11 september 2020 om 09:51

Met 6 kopmannen win je geen WK. Op basis waarvan Teuns kopman? Hij was niet goed genoeg voor de Tour en presteert ook niet in Tirreno.

lander luypaert 11 september 2020 om 09:56

Teuns is een man die dit werk prima aankan. En zelfs hoog kan eindigen. Het is vrij dom om met 2 kopmannen te gaan want de kans van verliezen is groter. Nederland gaat sowieso ook met meerdere kopmannen gaan hoor :)

Dario Koelkast 11 september 2020 om 09:58

Behalve De Plus snap ik jouw selectie wel. Het is denk ik voor veel bondscoaches zoeken en gokken naar wie er in vorm is. En inderdaad heeft een Teuns de klasse om dit te moeten kunnen. Ipv de Plus zou ik misschien Vliegen inzetten.
Volgens mij zijn er voor de Colombianen veel zekerheden voor een selectie en ook voor Nederland en Italie geldt dit wel. Verder zie ik bij bijna alle grote landen vraagtekens in de selecties.

lander luypaert 11 september 2020 om 10:05

Klopt en dan heb je nog Slovenië.
Tratnik
Mohoric
Polanc
Roglic
Pogacar

harryjohan71 11 september 2020 om 10:08

Ik zeg niet dat Teuns niet de klasse heeft. Alleen heeft hij dit de afgelopen maanden niet laten zien. Het is niet voor niets dat hij is afgevallen voor de Tour. Kandidaten voor het kopmanschap bij Nederland zijn Mollema, Van der Poel, Dumoulin en Kelderman.

lander luypaert 11 september 2020 om 10:27

Gohh ja klopt, Mohoric of Colbrelli hadden ook kunnen thuis blijven dan.

harryjohan71 11 september 2020 om 10:32

Daar heb je gelijk in. Het team van Bahrain heeft in de Tour nog weinig laten zien, m.u.v. Landa die een keer met Bernal, Roglic en Pogacar mee kon.

Michelangelo 11 september 2020 om 09:35

Wk is altijd een atypische wedstrijd.

Rondjes rijden, dezelfde inspanningen iedere keer opnieuw. Je moet tegen een bergje op kunnen rijden, maar vooral ook herstelvermogen hebben. De afzonderlijke hellingen zijn misschien te vergelijken met LBL, de wedstrijd als geheel zeker niet.

Alleen al daarom loont het volgens mij de moeite om Van Aert en Mathieu mee te nemen. Ik denk dat dit twee renners zijn die daarvoor de kwaliteiten hebben (misschien Mathieu zelfs nog meer dan Wout).

En anders heb je twee perfecte bliksemafleiders…

harryjohan71 11 september 2020 om 09:59

Zowel Nederland als België hebben niet zoveel opties voor dit WK. Ook al is het misschien te zwaar voor Van Aert en Van der Poel betere renners voor dit parcours hebben ze niet echt rekening houdend met in welke vorm de andere renners op dit moment tonen.

Michelangelo 11 september 2020 om 10:04

Voor Nederland denk ik aan Mollema, Kelderman en een goede Dumoulin.

Wout Poels… in vorm zou hij hellingen vinden op zijn maat, maar hij heeft op een WK nog nooit iets laten zien. En voor de rest: ik denk niet dat we veel anderen hebben die in de finale mee zouden kunnen.

En bij Belgie lijkt de spoeling nog dunner. Ik had Evenepoel graag gezien op dit parcours. Van Avermaet of Teuns… lijkt me stug gezien hun capaciteiten en huidige vorm. Benoot in vorm: ja. Devenyns: geen winnaar. Pluske: nog niks van gezien dit seizoen. En voor de anderen lijkt het te zwaar.

Ik zou dus ook altijd Van Aert en VDP meenemen… je weet het maar nooit!

De Brigadier 11 september 2020 om 09:55

Met een topdag is Van Aert een van de favorieten. Die topdag hebben zal niet evident worden na de lange piek en zware slotweek in de Tour op komst.

Bontempi 11 september 2020 om 10:07

van Aert is zowat de enige Belg op niveau momenteel. Best toch een ploeg rondom hem opbouwen.

Kannibaal van Schepdaal 11 september 2020 om 11:00

Mannen in vorm sturen en hopen dat Van Aert lang meekan en de rest hem lang genoeg kan ondersteunen.

Van Aert (kopman finale)

Benoot (helper laatste gedeelte)
Van Avermaet (helper laatste gedeelte)
Devenyns (helper laatste gedeelte)

Stuyven (helper middengedeelte)
Naesen (helper middengedeelte)
Hermans (helper middengedeelte)

De Gendt (helper eerste gedeelte)

Peetvader 11 september 2020 om 11:11

Ik zou een Vervaeke nog durven meenemen.
Eventueel ook Meurisse (weet niet of hij in vorm is).

Joop Zoetemelk 11 september 2020 om 11:33

Nee dit word 100% geen wout.
Er zit een verschil van 1 a 2x een klim oprijden en meerdere keren.

Puur op wattage beukt een Wout een klim omhoog. (Zabriskie effect)
Ik weet zeker dat een Wout bij een vlakke aanloop en dan de Mont Ventoux KAN winnen!
Alleen zet er 2 bergjes voor en Wout is er zeker niet bij.

Michelangelo 11 september 2020 om 12:53

Ik denk ook dat Van Aert niet beter wordt van het interval werk.

Op dat vlak schat ik Mathieu hoger in. Die is denk ik juist meer gebaat bij afwisselende inspanning. Ook al is hij misschien op dit moment iets minder bergop.

Klaver 11 september 2020 om 18:54

Ik heb dit seizoen nog helemaal niks opmerkelijks gezien van Vdp. In de Strade is het constant interval en daar werd hij glad uit de wielen geknald door Van Aert.

Frank V 11 september 2020 om 12:25

Ik geloof er eerlijk gezegd niet in. Woods, Hirschi, Simon Yates. Dat zijn de mannen.

Romāns Vainšteins 11 september 2020 om 13:35

Ik ga er van uit dat onze Wouttie best gaar de tour uitkomt , je moet niet alles willen hé
Hirschi idem dito

boenk 11 september 2020 om 13:38

Laat aub mannen als Naesen thuis, kunnen hier niks komen doen in de huidig vorm. Pak dan liever een Van Wilder mee, er is geen WK U23. Die jongen kan niet enkel goed klimmen, maar is ook een begenadigd tijdrijder (zit tegen de top 5 in België nu al) en heeft ook al bewezen om te kunnen met wedstrijden die hard worden gemaakt. Gaat hier natuurlijk de finale niet meerijden, maar zal veel nuttiger werk kunnen EN willen opknappen in dienst.

Titaantje 11 september 2020 om 15:38

Gelukkig komt Vervaeke net op tijd in vorm!

Headlines

Materiaalzone

Populair