Velon sluit driejarige deal met Abu Dhabi Tour
Mark Cavendish is ambassadeur van de Abu Dhabi Tour
dinsdag 8 september 2015 om 11:34

Velon sluit driejarige deal met Abu Dhabi Tour

Velon, het collectief van elf WorldTour-ploegen, heeft een opzienbarende overeenkomst gesloten met de Abu Dhabi Tour. Voor het eerst in de wielerhistorie gaan ploegen en een wedstrijdorganisator samenwerken bij het organiseren van een wedstrijd en de opbrengsten delen.

Het fundamentele doel van de overeenkomst is het financiële model van wielerploegen verstevigen. Velon noemt de driejarige deal: “Een significante stap in het veranderen van de economische kant van de sport.”

Met de overeenkomst verzekert de Abu Dhabi Tour zich van de komst van alle elf de ploegen uit The Velon Group: BMC, Etixx–Quick-Step, Lampre–Merida, Lotto Soudal, Orica-GreenEDGE, Cannondale–Garmin, Giant–Alpecin, LottoNL–Jumbo, Sky, Tinkoff–Saxo en Trek.

“Dit is een nieuwe wedstrijd met grootse plannen en Velon is verheugd daar deel vanuit te maken”, stelt Graham Bartlett, CEO van Velon. “We hebben in het verleden samengewerkt met andere wedstrijdorganisatoren maar deze overeenkomst is wijder dan alle voorgaande. Onze shareholders hebben zich verenigd in Velon om deze samenwerking mogelijk te maken.”

De deal houdt in dat ploegen financieel profiteren van het succes van het evenement. De organisatoren zullen voordeel halen uit de steun van de ploegen – die topwielrenners zullen afvaardigen – en de daarmee gepaarde media-aandacht.

De eerste Abu Dhabi Tour zal volgende maand plaatsvinden van 8 tot 11 oktober. In totaal zullen 18 teams aan de start verschijnen van de driedaagse rittenkoers, bestaande uit drie vlakke en één bergrit. De slotdag kent twee etappes. Na afloop van Abu Dhabi Tour zal ook het eerste UCI Cycling Gala worden georganiseerd.

RIDE Magazine
16 Reacties
Sorteer op:
8 september 2015 11:37
Eerste stapje om de macht van de ASO te breken?
8 september 2015 11:41
Als je ziet dat er geen Franse ploegen bij zijn aangesloten ga je dat wel denken. Grootste afwezige, Movistar. Iemand een reden?

Dat er meer geld naar ploegen gaat lijkt mij prima. Benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen, ook qua traditionele koersen vs. nieuwe koersen (geld gebieden).
8 september 2015 11:43
Mooie stap voorwaarts:) eigenlijk ook te gek voor worden dat ploegen alleen prijzengeld kunnen winnen en geen vergoeding krijgen mbt transport enz
8 september 2015 11:45
Goed nieuws dit! Ik ken de situatie in dat land niet (hoog over qua mensenrechten, maar ook sportief qua aantrekkelijkheid van het parkoers), maar dit is natuurlijk alleen al goed om de discussie over de verhoudingen in de sport een impuls te geven.

Wat is overigens de rol van RCS, één van de shareholders, in dit hele verhaal?
8 september 2015 11:56
RCS lijkt mij stakeholder, dat is net iets anders dan shareholder. Wordt vaker verward met elkaar. Overigens heb ik geen idee wat hun rol is.
8 september 2015 12:00
Dat lijkt mij een goede stap voorwaarts voor het profpeloton.
8 september 2015 12:13
Mooie stap voorwaarts? Ik vind anders wel dat dit kan tellen als statement: eerste koers en al meteen naar een woestijnland trekken voor de oliedollars. Als deze lijn doorgetrokken wordt en Velon groeit verder door, dan zie ik de toekomst van de wedstrijden waar wielerfans écht van wakker liggen maar heel somber in. Dat zal dan allemaal wel mooi passen in hun 'financiële model' en de renners zullen er zeker niet armer door worden (het enige pluspunt?), maar ik heb verder geen zin in nietszeggende wedstrijden in zielloze, artificiële oliestaatjes. Na het voetbal met zijn oligarchen bestaande uit oliesjeiks en enkele gasbaronnen, nu ook de wielersport volledig in de greep van het grote geld? Leuk vooruitzicht?
8 september 2015 12:13
Eerst maar eens zien of ze het lukt om ook een echte wedstrijd te organiseren, dit is een veredeld crterium, als de Arabieren niet betalen komt er niemand...vrees dat Velon een tweede MCCP zal worden....
8 september 2015 12:29
@LM
De afwezigen zijn IAM, waarschijnlijk omdat ze pas net World Tour zijn. De Franse Ploegen AG2R en FdJ zitten uiteraard in de reet van de ASO en de overige vier 3 ploegen, Katusha, Astana, Sky en Movistar zijn de vier 3 ploegen die op lange of korte termijn geen geldproblemen verwachten.
8 september 2015 12:32
hmm. de ploegen gaan delen in de opbrengst van deze wedstrijd, maar welke opbrengst dan? het lijkt me eerder dat de oliemannen gewoon grof geld betalen om de voornaamste wielrenners aan de start te krijgen. tot zo ver dit nieuwe 'model'
8 september 2015 12:35
Sky zit er wel gewoon bij, gemene deler lijkt me de wil tot vernieuwen van de wielersport - en de progressieve ploegen zijn met name Angelsaksisch of Noord-Europees.

Astana en Katusha zitten daar niet bij, Movistar dus ook niet, evenals de Franse ploegen.
8 september 2015 13:56
De Abu Dhabi Tour wordt georganiseerd door RCS de organisator van de Giro. Dan is het idd misschien niet heel toevallig dat Velon hier een deal mee maakt. Zonder de Franse ploegen en Movistar. Velon vergelijken met het MPCC is echt onzin. Velon houdt zich met totaal andere zaken bezig. En natuurlijk gaan de ploegen hier niet meteen miljoenen aan overhouden. Maar het is een begin van een nieuwe kijk op het verdienmodel voor wielerploegen.
8 september 2015 14:01
Opes, Katusha en Astana over het hoofd gezien. Maar die hebben wel geldbronnen.
8 september 2015 14:40
An sich een goede ontwikkeling, maar hoop alleen dat de normale toeschouwer hier op de lange termijn niet de dupe van wordt- entreegelden heffen en dergelijke. Dan worden het echt kermiskoersen.
8 september 2015 15:59
@Christian
Angelsaksisch of Noord-Europees lijkt mij een beetje een veralgemenisering die maar goed moet uitkomen, aangezien Lampre wel en Movistar niet. Tinkov wel en Katusha niet. Ik denk wel dat de progressievere ploegen erbij zitten, al denk ik dat vooral Katusha en Movistar niet zozeer conservatief zijn, als meer niet progressief omdat het met hun inkomstenmodel niet nodig is...
17 september 2015 12:18
Oei, ik lees deze nu pas.
Goed nieuws, de huidige wijze van geld verdelen slaat ook nergens op.
Hopelijk betere arbeidsvoorwaarden voor alle renners.

Reacties zijn gesloten.