Veldritwereld kritisch over nieuwe opzet wereldbeker: “Op termijn dood van de sport”

maandag 21 oktober 2019 om 09:12
Veldritwereld kritisch over nieuwe opzet wereldbeker: “Op termijn dood van de sport”

Volgend jaar wordt de veldritwereldbeker uitgebreid naar zestien manches, maar het wereldje is daar nog niet direct mee akkoord. Gisteren luidde Christian Rocha, organisator van de Wereldbeker in Bern, al de noodklok vanwege te grote onduidelijkheid over de toekomst. Hij krijgt bijval van diverse crossprominenten.


Sven Nys steekt zijn mening niet bepaald onder stoelen of banken. “Organisatoren verdienen meer respect. Wat er nu gebeurt, is op lange termijn de dood van onze sport”, schrijft hij op Twitter. Er is geen respect. Ik ben blij dat de eerste organisator aan de alarmbel trekt.”

Nys vraagt zich tevens af hoe de veldritkalender er volgend seizoen zal uitzien. “Wat met de klassiekers op de kalender? Diegem, Zonhoven, Koppenberg, Loenhout,… Iedereen is zijn datum kwijt of wordt gedwongen goed te betalen en dan mag je Werelbeker worden. Het is hoog tijd dat er duidelijkheid komt!”

“Zonde dat deze sport leeg geperst zal worden voor één superklassement”
Eli Iserbyt – dé man van het huidige crossseizoen – stak de organisatie van de cross in Bern een hart onder de riem. “Cross zoals cross moet zijn”, blikt hij terug op de door hem gewonnen wedstrijd. “Waar het sportieve op nummer 1 staat. Inkom € 0,- ook al komt de organisatie € 15.000,- te kort om af te geven aan de UCI. Volgend jaar is zowel voor ons als voor hen een vraagteken. Zonde dat deze sport leeg geperst zal worden voor één superklassement!”

En er zijn meer vedetten die het op sociale media opnemen voor de organisatie van Bern. Onder meer Toon Aerts, Quinten Hermans en Daan Soete spraken zich uit.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Jowinho 21 oktober 2019 om 09:46

Het probleem ligt hem vooral in die data van de WB.

16 wedstrijden is het probleem niet, maar ze zouden die beter moeten groeperen, zeker met het economisch model van het veldrijden.

Kan je in het begin van het seizoen 4 wedstrijden in Amerika doen, 2 weekends. Wat later in het seizoen opnieuw 4 wedstrijden in 2 weekends. In de kerstperiode kun je er dan 4 doen in België/Nederland en na de NK nog eens 4 in 2 weekends. Al zou het ideaal zijn dat de WB afgelopen is voor de NK, maar ik vermoed dat de UCI dat niet zal willen.

Secondant 21 oktober 2019 om 09:49

Alles onder de wereldbeker scharen en hiermee de organisatoren in het gedrang brengen is natuurlijk zonde. Maar er moet wel degelijk iets gebeuren. Er zijn nu drie verschillende klassementen en dan ook nog een handvol crossen die in geen van de klassementen meedoen. Dus eigenlijk zijn er vier categorien. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat mij enorm leuk lijkt, is een ruime week lang een ‘grote ronde van het crossen’ te organiseren. Gewoon negen dagen op rij crossen (twee weekenden), eventueel met een rustdag halverwege. Acht of negen ‘etappes’ organiseren door Nederland en Belgie, waarbij de tijdsverschillen worden opgeteld en eventueel boni’s te verdienen zijn. Gooi er nog ergens een ‘tijdrit’ van twee rondjes in, en je hebt een fantastische week die voor alle liefhebbers mooi om te volgen is.

Patrick 21 oktober 2019 om 10:48

Wat is nou eigenlijk het probleem, waarom moet er uberhaupt zo aan gesleuteld worden? 3 Klassementen en wat losse crossen, prima toch?! Één Wereldbeker superklassement is dodelijk voor de andere klassementen(?) waar veel crossers niet meer aan de start gaan komen omdat die crossen er veel minder toe doen dus hier moet je absoluut niet aan beginnen. Hoop dat de UCI hier niet aan gaat beginnen na alle kritiek die ze daar nu over krijgen. Het enige wat veranderd moet worden is dat zulke uitstapjes van Boom naar Bern in twee dagen voor twee klassementen niet moeten kunnen. Gewoon 2 klassements crossen in één weekend op max 50-100km afstand. En zo’n trip naar Amerika, waar de ploegen liever helemaal niet aan beginnen omdat ze er enorm veel tijd en geld aan kwijt zijn, moet ook maar eens mee gestopt worden vind ik.

theking 21 oktober 2019 om 10:55

Het probleem wordt volgens mij enkel geschetst door de Belgen. Zij voeren argumenten aan dat de sponsoren uit België komen en dat crossen in Belgie hier last van hebben. Terwijl de UCI een x wil zien dat de sport internationaler wordt en dat wil maar niet lukken.

Deel Koeper 21 oktober 2019 om 11:52

De UCI wil de cross internationaler, maar blijft maar de tactiek gebruiken die ze al 15 jaar gebruiken en die al 15 jaar mislukt.

Ze maken 1 klassement op geforceerde wijze veel belangrijker dan de andere klassementen (al was het maar door UCI-punten), ze beperken het aandeel van de Belgische crossen in dat klassement zo veel mogelijk en voilà, dat zal de cross wel internationaler maken. Met als resultaat dat dit gewoon het gebruikelijke Belgen/Nederlanders circus op verplaatsing is, wat de lokale bevolking niet echt massaal boeit, die crossen zijn verlieslatend en worden dan maar enkele jaren georganiseerd, betaald en recht gehouden door Belgen, waarna de cross alsnog sneuvelt omdat het te zinloos is geworden om zo'n dure farce te blijven opvoeren in het buitenland en die organisatoren er dan maar voor kiezen om nóg een extra cross te gaan opstarten in België, wegens veel interessanter.

Elke keer komen ze met dezelfde brainfart aanzetten, terwijl dat al een keer of 3 mislukt is. Wetzikon, Milton Keynes, Rome, Pilzen, Igorre, Roubaix, Treviso, Aigle, ze sneuvelen allemaal gewoon terug. Ook Bogense lijkt maar een korte adem te hebben.

Het is absurd om te denken dat jongeren uit land X plots massaal op de crossfiets gaan springen omdat er eens 1 internationale cross in de buurt wordt georganiseerd, je moet die cross pas organiseren als de renners er zijn (als je publiek wil tenminste).

Maar hoe trek je die rennertjes dan wel naar de cross? Ja, dat is heel moeilijk. Het is niet zo dat er nu toppers op de weg zijn die uit de cross komen, waarmee je kan uitpakken en duidelijk kan maken dat je in de cross veel explosiviteit kan opbouwen waarmee je scoort op de weg. Laten we vooral niet proberen om iets te doen met die uithangborden, laten we vooral geen poging ondernemen om eens een andere kaart te trekken en laten we vooral de oude werkwijze domweg blijven herhalen tot het wel eens lukt.

De UCI begrijpt er niet zoveel van.

john 21 oktober 2019 om 12:09

Deel Koeper !!! je vergeet Valkenburg a/d Geul ook na WK geen geld meer om Fatsoenlijke cross te organiseren

Panache 21 oktober 2019 om 12:10

@ Deel Koeper
Wat is je alternatief? Gewoon beperken tot die straal van 150 km die wat delen van Vlaanderen en Nederland pakt en daar genoegen mee nemen? Volgens mij is dát juist die stap terug in de tijd (naar het lokale, folkloristische).

kielabokki 21 oktober 2019 om 12:18

Kortom, mee kappen en accepteren dat het volksfolklore is en geen mondiale topsport.

Carbon 21 oktober 2019 om 14:05

@kielabokki. Veldrijden is wel degelijk topsport en ook volksvermaak. Dat is voetbal ook. Noem mij eens 1 topsport zonder folkloristisch kantje? Wat is er trouwens mis met folklore?

kielabokki 21 oktober 2019 om 14:49

Niets. Maar waarom maar dat willen blijven pushen van een marginale sport?

Panache 21 oktober 2019 om 11:04

Zo’n artikel als dit verdient meer introductie, opbouw, vergelijk en exactere weergave van tijd (volgend jaar of volgend seizoen?). De gemiddelde volger snapt er geen derailleur van.

thorsen 21 oktober 2019 om 11:16

Even voor de duidelijkheid: Er zijn veel meer dan 3 ‘klassementen’. Wij kennen er eigenlijk maar 3 omdat we uit NL/BE komen. Overigens zijn dit uiteraard wel de meest prestigieuze klassementen.

Maar één ding is gewoon duidelijk: als je de cross wilt internationaliseren dan moet je óf minder in NL/BE gaan rijden, óf de ‘buitenlanders’ reisvergoedingen gaan geven. Ik vind het zelf altijd hilarisch als de NL/BE renners klagen over reizen en de kosten die ze moeten maken (bv. de crossen in Amerika), terwijl dit voor de rest van de wereld gewoon de gang van zaken is.

Het probleem hierbij is dat door het vraag en aanbod je vast zit aan NL/BE (vooral BE uiteraard). Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht…

Koers 21 oktober 2019 om 12:03

Mondialisering is leuk, maar zorg eerst eens dat je in NL 4-5 klassementscrossen krijgt. Zowel bij de heren als dames doet NL mee om de 1ste stek, dat zou bezoekers moeten trekken. Je moet nu zorgen dat je bezoekers weet te binden aan deze crossen zodat deze er ook nog staan als de successen uitblijven.

Veldrijden heeft de potentie om qua aandacht van het Nederlands publiek nog steeds te groeien. Eventuele groei resulteert ook vaak in meer geld, waardoor het voor buitenlanders wellicht ook interessanter wordt om mee te doen.

Hollow Knight 21 oktober 2019 om 12:42

Tenzij cyclocross een Olympische sport wordt, zal het nooit een internationele sport worden. Vroeger was cyclocross populairder dan het mountainbiken.

Deel Koeper 21 oktober 2019 om 15:19

Mountainbike werd olympisch op een moment dat het die status eigenlijk nog niet verdiende en nog aanzienlijk kleiner was dan het veldrijden. De verleggen van de focus van een hoop landen naar het mountainbiken (en het bijhorend negeren van het veldrijden) loopt zó gelijk met die olympische status dat het gewoon een heel duidelijke oorzaak is.

Nu is het gewoon te laat, dit krijg je waarschijnlijk niet meer opgelost. De mountainbike is groot geworden door het leegzuigen van het veldrijden. Bizar, aangezien het veldrijden de betere TV-sport is en commercieel gezien dus veel interessanter was geweest.

Carbon 21 oktober 2019 om 13:22

De cross is in het verleden inderdaad internationaal geweest (tot in de late jaren ’90). Populair is het enkel nog in Vlaanderen en in mindere mate in Nederland. Olympisch worden kan helpen maar daar ligt m.i. niet de hoofdoorzaak. In het wielrennen is een WK winnen minstens even prestigieus als een Olympische titel. Het WK kan men ook jaarlijks winnen een Olympische titel slechts 4-jaarlijks en aan die laatste is geen speciale trui verbonden (hooguit een gouden helm of zoiets). Misschien moet het veel simpeler: hooguit één klassement van 6 à 7 internationale crossen (al dan niet door UCI gedragen), enkele losse crossen, EK en WK.
Het verbaast me ook telkens weer dat de mondialisering bij de vrouwen wel aanslaat. Week na week zie ik deelneemsters uit België, Nederlanders, Italië, UK, VS, enz… en het zijn stuk voor stuk uitstekende rensters met winstkansen. Zelfs de Zwitserse top-mountainbikester Yolanda Neff rijdt jaarlijks met succes een crossprogramma. Hoe valt dit dan te verklaren?

Koers 21 oktober 2019 om 14:11

Ik vermoed dat de (sub)top bij de dames in vergelijking met de weg hier fatsoenlijk kan verdienen. De heren verdienen veel met startgelden, organisators staan wellicht minder te springen om goed geld te betalen aan een buitenlander als iedereen wel komt kijken als de Belgische top maar aanwezig is. Ook de ploegsponsers zijn veelal Belgisch en betalen waarschijnlijk beter aan Belgische renners dan aan een buitenlander van vergelijkbaar niveau. Ben je dan als buitenlander niet de absolute top in het veld kun je wellicht meer verdienen op de weg.

west 21 oktober 2019 om 14:39

Het beste voor het veldrijden zou zijn als ze uit de UCI stappen en hun eigen bond beginnen. Er is geen enkele reden waarom cyclocross bij de UCI zou moeten horen behalve iets met cyclo in de naam…

Oblomov 21 oktober 2019 om 15:16

Precies…

Ben je wel Van Aert, Van der Poel, Pidcock, Merlier, Nieuwenhuis, Vos, Brand, Neff, Ferrand Prevot, Richards, Van der Heijden en elke andere renner met ambities op de weg of op de mountainbike kwijt, maar dan heb je ook wat.

Carbon 21 oktober 2019 om 16:02

@West: Ik lees tussen de regels dat u velrijden maar een marginale sport vindt. Gelukkig voor u hebben veldrijders zoals Alaphilippe, Stybar, Boom, Van Der Poel, Van Aert, enz,… al-dan-niet gedeeltelijk de overstap naar de weg (en/of mountainbike) gemaakt en ze waren ook nog meteen top. Toch wel straf voor marginalen.

west 21 oktober 2019 om 16:08

@Oblomov
Ja, En dan heb je de vrijheid om van veldrijden de TV-sport te maken die het kan zijn. De toekomst van je sport kan niet aan elkaar blijven hangen van een twintigtal namen die veldrijden als bijverdienste zien.
Veldrijden was ooit een spelletje om je kunstjes te kunnen laten zien, maar dat is er volledig uit. Omdat er Uci-regelementen moeten zijn voor balkhoogte en trappetjes en lengte van zandpassage. Die regels zijn ouder dan de sport Mountainbiken jong is.
Veldrijden is anno 2019 een hele suffe sport geworden: Weiland, beetje modder, bergje op, twee balkjes die iedereen kan springen, een wasbord van likmevestje en that's it…
De enige manier om veldrijden te redden van het regionale-Vlaamse-klootjessport-imago is innovatie. En dat lukt niet binnen de UCI. Dan staan er hopelijk vanzelf jongeren en sponsors op die zin hebben in extreme jumps en wat voor gekkigheid je nog meer kan verzinnen.

Panache 21 oktober 2019 om 16:11

Weggooien wat je hebt en een groot experiment starten. Dan kan je beter buiten de UCI een nieuwe sport verzinnen, zodat je op twee paarden wedt.

west 21 oktober 2019 om 16:16

@carbon
Marginale sport en Marginale renners zijn niet hetzelfde. Als Van der Poel en Alaphilippe ook heel goed kunnen touwtjespringen maakt niet dat je touwtjespringen ineens serieus moet nemen.
En dat is ook het probleem. Veldrijden blijft een tweederangs sport zolang de toppers het als hun tweede hobby blijven zien. En dan is de enige optie dus veldrijden zo Interessant maken dat het voor iedereen hun full-time baan wordt en niet alleen voor dertig Belgen, twee Nederlanders en een verdwaalde Tsjech.

west 21 oktober 2019 om 16:20

@panache
Dat is uiteraard ook wat er moet gebeuren. De UCI gaat er niet vanzelf mee stoppen. Een grote organisator moet de handschoen oppakken en het financieel en sportief aantrekkelijk maken om bij het coole circuit te komen rijden.
Maarja, grote risico’s voor iedereen Inderdaad.

Carbon 21 oktober 2019 om 17:11

@West: Ter zijde: touwtjespringen is best wel moeilijk hoor :). Wordt competitief beoefend. Soit, Van Der Poel en Van Aert zien veldrijden echt niet als 2e rangssport. Toen ze nog jeugdrenner waren, was dat hun 1e keuze. De betere veldrijders worden echter meestal weggeplukt door kapitaal krachtiger wegploegen. Hetzelfde doet zich trouwens voor in MTB (misschien in mindere mate maar toch ook). Ik denk hierbij aan renners als Evans, Hesjedahl, Kessiakoff, Peraud, Fuglsang, Sagan, Sam Gaze (vanaf 2020 bij Quickstep), … en waarschijnlijk vergeet ik er nog velen. De die-hards blijven over. Combinatie piste-weg lijkt nog min of meer stand te houden.

Carbon 21 oktober 2019 om 17:15

Wat parcours betreft, moeten we terug naar de roots van het veldrijden. Bospaden, sompige weiden, klauterpartijen, enz… Geen onnozele obstakels meer zoals wasborden, balkjes, bruggen, zandbakken, …

Theo Bovengemiddelkamp 21 oktober 2019 om 19:31

Het kleine veldritpeloton is inderdaad de zwakte van deze sport. Gisteren bij de dames deden er rensters mee die je niet vaak in Vlaanderen ziet en deze dames waren ook nog competitief, dat is leuk. Bij de mannen maakt het niet uit waar ze rijden, de top 20 is overal gelijk.

Sven Nys is overigens manager van zijn eigen ploeg met daarin precies 0 (lees: nul) renners die niet uit Nederland, of België komen. Ik denk ook dat internationalisering goed is voor het veldrijden, maar ik denk dat vooral organisatoren en ploegleiders daar meer in kunnen betekenen en verantwoording in hebben dan de UCI. Waarom heeft Orts geen contract en Braam Merlier wel?

Tot slot ben ik wel benieuwd of in Nederland een tweede wereldbekercross komt. Hulst zou in beeld zijn?

Otje 21 oktober 2019 om 21:29

Misschien moet het veldrijden de combinatie aangaan met gravelbiking. Dat laatste wordt gereden op lookalike crossfietsen en is momenteel wereldwijd een hipe. De klassieke crosswedstrijden afwisselen met gravel-wedstrijden kan de sport een (internationale) boost geven. Dit is uiteraard maar luidop denken.

Ligthning 21 oktober 2019 om 23:25

Deze uitgebreide wereldbekerformule heeft geen enkele kans. Misschien wordt er nog wat aan geschaafd, na het protest. Maar de UCI zal sowieso doordrijven. En hopen op het grote geld. Het eerste jaar, ja. Door het uitzuigen van de organisatoren van de wereldbeker. Na een jaar zullen diverse organisatoren al met een deficiet zitten. Een paar zullen tegen beter weten in nog een tweede jaar meedoen. En dan is het definitief voorbij. Terug naar de Vlaamse en Nederlandse crossen. Probleem is dat tegen dan enkele van de traditionele crossen, zelfs klassiekers als de Koppenberg, Overijse enz., ook al zullen afgehaakt hebben door de onmogelijke concurrentie van de wereldbekerwedstrijden.
Overigens is de verantwoordelijke van Flanders Classics, die het pakket gekocht heeft van de UCI, Thomas Van Den Spiegel. Een basketbalspeler, die na zijn sportloopbaan voor Optima ging werken. Een dubieuse investeringsbank. Die uiteindelijk ten onder ging aan grootschalige fraude, zwart geld enz. Met zijn achtergrond verleidde hij verschillende (ex)-sporters tot investeren. Omdat het geld systematisch in de zakken van de zaakvoerder Picqeur, zijn familie en Van den Spiegel verdween, moesten de intresten en dividenden betaald worden door steeds nieuw kapitaal van argeloze investeerders aan te trekken. Tot de zeepbel openspatte, en veel investeerders hun geld kwijt raakten, dus mede door Van den Spiegel. Als organisatoren met hem en Flanders Classics in zee gaan, is dat gewoon zelfmoord.

Otje 22 oktober 2019 om 07:25

Ik hoop dat het goed komt maar ik vrees ervoor. Ik loop evenmin hoog op met Flanders Classics. Zoals Christian Rocha (zeer gewaardeerd organisator cross Bern nvdr) terecht opmerkt, draait alles om geld en zeer weinig om sport. Dat T. Van Den Spiegel een malafide figuur is ( zoals @Ligthning opmerkt) maakt het alleen maar verontrustender.

stafvdw 22 oktober 2019 om 11:04

1: Wat is het probleem? eigenlijk is er geen probleem, dat er teveel klassementen zijn? dikke zever, 3 zijn er, al eens opgeteld hoeveel klassementen en rondes er zijn in het weg wielrennen? het zogezegde probleem is een drogreden.
2: Doel? de UCI heeft geld geroken en wil het succesvolle crossen in de lage landen afromen, UCI verkoopt het recht om crossen te organiseren, een hele winter lang op alle zondagen en belangrijkste feestdagen, Flanders classics zien die machtsgreep wel zitten en springt op de kar, de organisatoren zijn voortaan volledig afhankelijk van Flanders classics die de goede datums kunnen verkopen.
3: Renners? geen startgelden meer, alleen iets meer prijzengeld, wat de stille dood van het veldrijden zal zijn, renners die niet uit de kosten kunnen komen zullen niet naar het buitenland trekken zonder vergoeding en hier in ‘mindere’ crossen rijden of stoppen, wat is er mis met startgelden? het is toch de werking van vraag en aanbod.
4: Oorzaak: het grote ‘zogezegde’ probleem van de internationalisering is dat de UCI nu heel het jaar wegkoersen organiseert, vroeger begonnen ze in Februari en stopte het in Oktober in Kapellen, de echte koers begonnen pas met ‘De Omloop’ en stopte
in September. Dus de grote oorzaak ligt bij de UCI zelf.
5: Waar draait het om? zoals altijd, macht en geld, of dat nu goed of slecht is voor de cross, daar liggen ze echt niet van wakker, en ze daar dan enkele Vlaamse ‘nuttige idioten’ voor vinden is het toppunt, ps, Nys is één van de aanzetters met de cross perse naar de VS te laten trekken, enkel om zijn sponsor ,’Trek’ , te plezieren, gesteund door Van Den Abeele.
6: Oplossing voor de UCI? zet de juiste man op de juiste plaats en alles is terug ok.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.