Van Vleuten klimt in vernieuwde La Course soeverein naar zege op Col d’Izoard

Door , donderdag 20 juli 2017 om 12:17

foto: ASO

De eerste etappe in La Course heeft een zege opgeleverd voor Annemiek van Vleuten. De 34-jarige Nederlandse van Orica-Scott was bovenop de Col d’Izoard de beste vrouwelijke klimster. Achter haar werden Lizzie Deignan en Elisa Longo-Borghini de nummers twee en drie. De eerste twintig rensters in de uitslag rijden zaterdag een achtervolging op het tijdrit-parcours van de Tour de France in Marseille.


Hoog tempo vanuit de start
Na de start in Briançon ging de gashendel direct volledig open bij de vrouwen. Aanvalspogingen werden in de kiem gesmoord. Door het hoge tempo moest een deel van het peloton al vrij snel lossen. Vooraan werd er nog altijd gedemarreerd, waar we onder andere het rood-wit-blauw van Chantal Blaak in de aanval zagen. De van Deense origine Nieuw-Zeelandse Linda Villumsen was de eerste die wel een gaatje sloeg en die wist vast te houden.

Boels-Dolmans controleert
Uiteindelijk werd ook Villumsen gegrepen door het door Boels-Dolmans gecontroleerde peloton. In de finale moest Pauline Ferrand-Prévot al vroeg passen. De voormalig wereldkampioen loste op vijf kilometer van de streep, toen het ‘peloton’ enkel nog uit een elitegroepje met de beste klimsters bestond. Brits kampioene Lizzie Deignan bepaalde daar het tempo voor haar ploeggenote Megan Guarnier, maar de Amerikaanse was zelf een van de eerste slachtoffers van Deignans beulswerk.

Van Vleuten gooit knuppel in het hoenderhok
Op net iets minder dan vijf kilometer van de meet plaatste Van Vleuten een eerste versnelling, waarop slechts vier rensters een antwoord hadden. Na een tweede versnelling enkele honderden meters later, moesten alle concurrenten passen. Van Vleuten bouwde haar voorsprong gestaag uit, maar kende op anderhalve kilometer van de meet een klein schakelfoutje. Heel even leek ze daar moeite mee te hebben, maar uiteindelijk kwam ze na een solo juichend over de meet.

Dit artikel delen:

35 Reacties

Guushovd 20 juli 2017 om 12:20

Yes, wat een held!

Chaba 20 juli 2017 om 12:21

Verreweg het sterkste. Alleen Deignan binnen de minuut. Biedt mogelijkheden voor de tijdrit. Longo Borghini toch wel aardig wat achter.

nickdt 20 juli 2017 om 12:21

@Guushovd

Correctie: Heldin.

Voorbode voor wat komen gaat voor Nederland vanmiddag. Go Bau en Lau.

Wheely 20 juli 2017 om 12:22

Proficiat! Tweede NL zege in de Tour, ze redt hiermee ook de Tour van Orica. Tof.

Kosmonaut 20 juli 2017 om 12:22

Verwacht nog steeds niet heel veel spektakel vanmiddag. Denk dat ze voor echt spektakel nog 1 á 2 HC colletjes in het parcours hadden moeten opnemen voor de Izoard.

leegloper 20 juli 2017 om 12:22

Mooi!
Op sporza zeiden ze dat de rensters niet alleen top20 moeten finishen om te kwalificeren voor Marseille, maar ook binnen 5 minuten moeten binnenkomen. Maar het zal voor de koers op zich niet veel uitmaken.

Jacco van Stierop 20 juli 2017 om 12:23

Klasse van Van Vleuten! Van harte gegund en sterk gereden. In meerdere opzichten een mooie renster.

HoofdIsVrij 20 juli 2017 om 12:25

Geweldige prestatie zeg van Van Vleuten.

Iemand een idee waar Ensing is gebleven zodat Herbert een beetje gerustgesteld is? Je merkt trillingen in zijn stem als hij het over ‘ons Janneke Ensing’ heeft.

Quick step minded 20 juli 2017 om 12:26

@Wheely "ze redt hiermee de tour van Orica"
Dat is toch sarcasme mag ik aannemen?
Mannen en vrouwenwielrennen zijn toch 2 verschillende werelden. Ik denk ook niet dat TLJ van een geslaagd seizoen kan spreken als ze zelf geen deuk in een pakje boter rijden, maar het schaatsteam de zeges aaneenrijgt in de winter?

ChefSpijker 20 juli 2017 om 12:26

Redt de Tour van Orica? Volgens mij heeft Orica bij de heren nog steeds het hoofddoel virtueel te pakken op dit moment. Al zal Yates er dan vandaag niet weer doorheen moeten zakken, dan komt Meintjes wel erg dichtbij.

kelderfan 20 juli 2017 om 12:27

Mooie zege voor Van Vleuten!

Wheely 20 juli 2017 om 12:31

@Quick & Chef
Een beetje sarcastisch ja, maar een ritwinst hadden ze nog niet. Een mooie opsteker dus!

Cayolle 20 juli 2017 om 12:32

Yess!!
Was na de Giro wel de verwachting. Was ook daar al de sterkste klimmer. Maar je moet het dan nog wel even doen! Ik denk dat ze Van der Breggen ook wel had verslagen, maar dat zullen we nooit weten.

Maenhout 20 juli 2017 om 12:35

Zijn ze dezelfde Izoard opgeklommen als de mannen straks doen? Dat is een hele fikse klim voor het vrouwenwielrennen!

Hoebele 20 juli 2017 om 12:41

Ja dezelfde Isoard. Ik dacht dat eerst sprake was dat de finish lager zou liggen dan de mannen, maar gezien de beelden ben ik niet meer zeker.

@redactie Borghine = Borghini

josemanuelfuente 20 juli 2017 om 12:55

Wat is de tijdslimiet?

huis31 20 juli 2017 om 12:58

Zei Herbert nou echt dat het voor Vos tijd wordt om te stoppen? Man man. Zo’n grote sportvrouw en Herbert zal dan wel even bepalen of ze moet stoppen of niet.

Dutchbiker 20 juli 2017 om 13:17

Super Annemiek! Hopelijk houdt ze het vast in de tijdrit

sooike 20 juli 2017 om 13:19

@huis31
Dijkstra had alleen maar oog voor Janneke Ensing, de enige die hij constant herkende, ook vanwege haar gele Italiaanse shirt.
Van Vleuten koerste geweldig, maar dat was aan Dijkstra en haar voormalige ploeggenote Adrie Visser niet zo besteed. Wat een afgunst tussen hun woorden door ! Ik kreeg er bijna een vieze smaak van, ware het niet dat mijn zelfgebakken worstenbroodjes de nare lucht verdreven !

Pizzi 20 juli 2017 om 13:23

(Herbert moeten ze wat mij betreft vanaf. Waardeloos commentator.)

Maar jongens toch, wat is die Van Vleuten goed!

Spinergy 20 juli 2017 om 13:28

Topper!!!
Wat betreft Dijkstra: dat is en blijft een schaatser en volgens hem heeft Alberto na zijn schorsing nooit meer wat gewonnen, toen ik dat gister 3x had gehoord heb ik toch maar weer naar Sporza gezappt :)

TykkeThor 20 juli 2017 om 13:30

En morgen in worden gehaald door een kop over kop rijdend drietal. Raar concept. Sinds wanneer is de huidige opzet van het wielrennen niet goed genoeg meer?

Speedy Mark 20 juli 2017 om 13:37

Wint Orica toch eens wat deze tour! Wat een mooie prestatie van van Vleuten. Het is haar gegund!

xistnc 20 juli 2017 om 14:05

Sowieso niet morgen, maar pas zondag. Verder was dit de officiële koers, zondag kun je zien als criterium.

En ik moet het nog zien. Als je er een drietal achtervolgsters van maakt, moet je uitgaan van de achterstand van nr 4. Toch al 1m28. Dat is fors voor 20km.

Hoebele 20 juli 2017 om 14:14

Blijkbaar gelden voor zaterdag niet de normale tijdritregels: ‘cooperation between the riders is allowed’
Dus als nr.3 t/m 7 samenwerken en tot bij Van Vleuten komen, heeft zij met Spratt een ploegmaat. Niewiadoma zie ik niet direct terugkomen, aan die Colombiaanse klimster zal ze niet veel hebben.
Vraag me wel af wat ze met Ratto doen, werd 20e net buiten 5min, op 5:08..

  • 1
  • 2