Van Vleuten en Vos uiten kritiek na voorstelling olympisch parcours

Door Youri IJnsen, vrijdag 10 augustus 2018 om 12:08

foto: Sirotti

De UCI heeft zich de woede van het vrouwenpeloton op de hals gehaald. De internationale wielerbond stelde donderdag de parcoursen voor de wegwedstrijden op de Olympische Spelen van 2020 voor. Waar de klimmers zich bij de mannen kunnen klaarmaken, is het parcours bij de vrouwen veel minder zwaar. Dit tot ontsteltenis van onder maar Annemiek van Vleuten en Marianne Vos.


Wereldkampioene tijdrijden Van Vleuten schrijft op Twitter het volgende: “Ik ben (alweer) teleurgesteld om de verschillen tussen de parcoursen bij de mannen en de vrouwen te zien”, waarbij ze gebruikmaakt van de hashtag #Equality (gelijkheid, red.). Ook voormalig olympisch kampioene Vos deelt haar teleurstelling. “De rensters maken nog altijd de koers. Maar het signaal dat men afgeeft met de verschillende parcoursen voor mannen en vrouwen, doet geen recht aan het standpunt van het IOC om te strijden voor gelijkheid.” De koers voor vrouwen (hieronder, links) is op de Olympische Spelen honderd kilometer korter. Daarnaast zijn twee zware beklimming geschrapt ten opzichte van het parcours voor de mannen.

De wielrensters hebben recht op hetzelfde parcours als de mannen.

Stand

34 Reacties

Romāns Vainšteins 10 augustus 2018 om 12:12

#metootime again

Hoog tijd dat er een totaal nieuwe topronde voor vrouwen komt die totaal losstaat van het mannencircuit. 10 x beter dan verontwaardigde twitterbattles wanneer dit type ongelijkheden zich aanoden.

ghostwriter 10 augustus 2018 om 12:21

@RV
Tja, zolang er mannen zijn die dit zo moeilijk vinden om te begrijpen is er nog veel #metoo werk te doen.

Veloburto 10 augustus 2018 om 12:24

Wat een gezeur zeg. Die Thijs Zonneveld wil weer even een wit voetje halen bij de vrouwen.

Het lijkt mij toch logisch dat het parcours voor de vrouwen minder zwaar wordt gemaakt? Ander heb je maar een paar renners die überhaupt kans maken om te winnen en wordt de koers wel erg eenzijdig

Veloburto 10 augustus 2018 om 12:26

En over welke beklimming heeft Marijn de Vries het eigenlijk. De Fudji?

Japiev 10 augustus 2018 om 12:35

Mount Fuji->Mount Fudji->Mount Foetsie bij de vrouwen!

debarreman 10 augustus 2018 om 12:42

Parcours zal zeker door een man zijn ontworpen zonder betrokkenheid van de vrouwen zelf.

Inderdaad vreemde tegenstelling tussen vrouwen en mannen parcours. Heb dan de ballen om ook bij de mannen een sprint parcours te ontwerpen.

Veloburto 10 augustus 2018 om 12:44

Ben benieuwd wat Jan Ullrich van deze zaak vindt

KnightBiker 10 augustus 2018 om 12:52

@Veloburto: Humor zonder clou?

On Topic: je doet dames wielrennen geen plezier als je geen uitdagend parcours maakt. De Dames willen bijvorbeeld ook Parijs Roubaix etc

Veloburto 10 augustus 2018 om 12:57

De clou moet je er zelf maar bij bedenken, KnightBiker ;)

Olly 10 augustus 2018 om 13:07

Heeft iemand hier op dit forum inside kijk in de japanse cultuur van mannen tov vrouwen? (ik niet) Maar ik kan mijzelf voorstellen dat dit een rol speelt. Japan is nog al wat traditioneel, vwb verhoudingen tussen de seksen. Ik meen dat de verhouding tussen betalingen van vrouwen vs mannen hier het grootste verschil laat zien van alle westers georiënteerde landen.
Laten ze svp wel dit parcours voor de vrouwen iets aanpassen en wat meer klimwerk er in verwerken. En niet alleen omdat ik hollander ben :-)

Jorco 10 augustus 2018 om 13:12
Quote:
Heeft iemand hier op dit forum inside kijk in de japanse cultuur van mannen tov vrouwen? (ik niet) Maar ik kan mijzelf voorstellen dat dit een rol speelt. Japan is nog al wat traditioneel, vwb verhoudingen tussen de seksen. Ik meen dat de verhouding tussen betalingen van vrouwen vs mannen hier het grootste verschil laat zien van alle westers georiënteerde landen.

In Japan zelf niet al te veel gemerkt van een groot verschil tussen mannen en vrouwen.. de metro zat vol met allemaal mensen die gingen werken (man en vrouw) en ook op straat is de ongelijkheid niet zo erg als je denkt Olly

john 10 augustus 2018 om 13:13

Hoe zo raar dit is hoe de UCI werkt, ,nog een bekend voorbeeld hoe ze daar werken .Sky zelden tot nooit en schorsing ,Alle ander teams wel schorsingen

superduke 10 augustus 2018 om 13:16

Veloburto, je klinkt als een van de parcoursbouwers…
Dat er maar een beperkt aantal kans maakt op de overwinning is sowieso het geval. Ook bij de mannen.
De renners maken de koers. Het parcours bepaalt het tempo.

achtpuntzes 10 augustus 2018 om 13:18

De vrouwen krijgen dus een klim van 20 kilometer met een stijgingspercentage van zo'n 2,5%. Zeg maar vals plat dus, waar de mannen wel 2 echte cols voor hun rekening krijgen. Dus ik snap de onvrede wel.

Veloburto 10 augustus 2018 om 13:19

@superduke, volgens mij bepaalt het parcours ook wel de koers hoor. Toevallig Tour de France gekeken in de 1e week?

meneertour 10 augustus 2018 om 13:31

Als ze op hetzelfde parcours van de mannen zouden rijden, zou je waarschijnlijk geluiden krijgen dat het veel te zwaar is met 235 kilometer(Uitgezonderd de Nederlandse ploeg).

04398 10 augustus 2018 om 13:47

In la course is gebleken dat een klimparcours bij de vrouwen gewoon veel te grote verschillen op levert. Er zijn er 2(Annemiek en Anna) die er dan met kop en schouders boven uitsteken en op minsten meer dan ander halve minuut voor de rest finishen. Voor ons chauvinistische Nederlanders is dat natuurlijk fantastisch om naar te kijken, maar voor de rest van de wereld is daar geen reet aan net zoals wij van team Sky ook niet heel erg vrolijk worden als ze weer de hele wedstrijd op kop denderen.

Veloburto 10 augustus 2018 om 13:52

@04398, precies dat idd

Merlinappa 10 augustus 2018 om 14:09

Nee bij de mannen rijden ze in een gesloten peloton tot aan de finish bij dit parcours.. wat een non-argument zeg, toch mooi als de koers zwaar is?

Merlinappa 10 augustus 2018 om 14:15

@redactie

Ik vind de poll ook misleidend trouwens. De dames willen niet hetzelfde parcours, het mag best korter zijn. Ze willen slechts dezelfde (iconische) bergen op, wat ik heel goed snap. Misschien aanpassen?

Skele 10 augustus 2018 om 14:24

Kunnen we de dames, Lefevre en D. Martin niet hun eigen site geven?

osca freire gomez 10 augustus 2018 om 14:33

Als je de vrouwenkoers even lang wil houden zou je ze moeten laten starten aan de voet van de Fuji Sanroku. Als je dat doet heb je volgens mij een mooie koers met 2 mooie beklimmingen. 1 bij de start en 1 in de finale

Col du Bramont 10 augustus 2018 om 14:33

Tsja als we beginnen met een simpele regel die er is overboord te gooien nl.

"UCI rule 2.3.002 Women's 1 day race for Olympics & World Champs is to be between 130 & 160km."

Dan kunnen vrouwen en mannen over het zelfde parkoers rijden. Lijkt me een onzalig idee trouwens.
Mooi en attractief parkoers voor de dames trouwens.

Sebas 10 augustus 2018 om 14:54

@Merlinappa .. Dat is waarom ik oneens heb gestemd.

In hoeverre zit er trouwens nog marge op die 130-160 KM-parcoursen voor vrouwen? Is het denkbaar om klassiekers voor vrouwen ook richting de 200 te trekken? Of krijgen we dan hetzelfde probleem als bij “zware parcoursen”: namelijk dat de verschillen te groot zijn en/of driekwart van het peloton kansloos is.

Als er wat concurrentiestrijd betreft al rekening gehouden moet worden met de afstand EN obstakels; waarom hebben we het dan over GELIJKHEID? Ik sluit mij aan bij @RomansV.

oscarito1908 10 augustus 2018 om 14:58

Dan ook maar 250km koersen.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.