Van Schip klopt Castelijns in Ronde van Drenthe

zaterdag 11 maart 2017 om 17:32
Van Schip klopt Castelijns in Ronde van Drenthe

Foto: Sirotti

Jan-Willem van Schip (Delta Cycling Rotterdam) heeft de Ronde van Drenthe op zijn naam geschreven. De Nederlander versloeg Twan Castelijns (LottoNL-Jumbo) in een sprint-à-deux.


Van Schip en Castelijns maakten vandaag deel uit van de vlucht van de dag. Samen met Julius van den Berg (SEG Racing) reden deze twee al sinds het begin van de etappe voorop. Hun maximale voorsprong bedroeg acht minuten een daarmee bleek het peloton achteraf een te groot risico te hebben genomen.

In de finale wisten de vroege vluchters namelijk knap stand te houden. Nadat Van der Berg werd afgeschud, stevenden Van Schip en Castelijns af op een sprint, waarbij eerstgenoemde het meeste kopwerk deed. Van Schip had desondanks genoeg energie over om de sprint te winnen en behaalde op deze manier zijn eerste profzege.

Elf seconden later won Jasper De Buyst (Lotto Soudal) de sprint voor de derde plaats. Elmar Reinders van Roompot-Nederlandse Loterij eindigde als vijfde.

Dit artikel delen:

16 Reacties

ajaxfandennis 11 maart 2017 om 17:33

Zeer knappe zege. Van Schip had ook gewoon bij Roompot moeten rijden. Nu fietst hij onder zijn niveau.

mus van de maasstad 11 maart 2017 om 17:33

wow. geef die gozer een contract haha. wat fietst die hard zeg

MarcelGr91 11 maart 2017 om 17:37

Z’n interview was net zo mooi als de zege!

Dyoko 11 maart 2017 om 17:38

Mooie zege voor jan-Willem maar ik vind dat lotto jumbo dit als ploeg slecht heeft uitgespeeld

ikbenprocycling 11 maart 2017 om 17:40

Super gekoerst van het koptrio en ihb Jan-Willem ! Interview na afloop kostelijk.

Bartman 11 maart 2017 om 17:42

De hele dag voorop! Ik heb hem verschillende keren voorbij zijn komen. Wat een bikkel.

Lombarda 11 maart 2017 om 17:42

Ach, ach, Castelijns toch. Kun je een keer een koers winnen, weet je het zo te verpesten.
Maar Van Schip was wel het beste.

vlek 11 maart 2017 om 17:46

Indrukwekkend sterk aan het rijden in de laatste rondjes.

Mooie_Mario 11 maart 2017 om 17:53

Bij Dwars door West-Vlaanderen reed hij al zeeeer sterk tussen de WT teams en vandaag weer. Tijd om het hogerop te zoeken!

Baggi0 11 maart 2017 om 18:09

@Lombarda,

Wat heeft Castelijns precies verkeerd gedaan?

Volgens mij was dit een geval dat de sterkste gewonnen heeft. Wellicht heeft Castelijns in het middenstuk meer werk verricht (en energie verspeeld) dan Van Schip, dat is dan wel het enige wat wellicht te verwijten valt.

Mooie zege voor Van Schip. Benieuwd hoe hij deze lijn doortrekt.

Wel wat kritiek op Roompot.. Het gat te groot laten worden en op het moment van de waarheid afwezig.

Dolfy 11 maart 2017 om 18:26

Sterk van de koplopers dat ze nog voorop wisten te blijven. Met drie ben je meestal niet in voordeel om voorop te blijven als ze zo dichtbij komen. Knap afgemaakt door Van Schip.

Was ook wel een dagje van de aanvallers zeg. Beukeboom die in de Ronde van Zuid-Holland een sprintend peloton voor blijft was ook niet misselijk en op Rodos was het de Pool Rekita die met een late uitval won. Zware koers daar in Griekenland door de vele regen. Ze moesten zelfs gevallen rotsblokken ontwijken daar: https://twitter.com/teamFixITno/status/840514157149585408

mus van de maasstad 11 maart 2017 om 18:35

@dyoko

hoe dat dan?

ze hebben iemand die om de zege sprint, toch?

Uppsala 11 maart 2017 om 19:02

grote klasse om zolang op een 20 tal seconden voor het peleton uit te rijden .. snel een profcontract geven deze man

Dyoko 12 maart 2017 om 13:00

@musvandestad Castelijns wist dat hij niet de sterkste was, dus waarom zou hij is de kopgroep nog meewerken dan, LottoNL hadden genoeg mannen in het peleton om het af te maken. Ik vind Van Schip meer TLJ waardig dan Castelijns als je het mij vraagt

Dyoko 12 maart 2017 om 13:03

Ik denk dat Castelijns boven zijn niveau rijdt, hij is bijna nooit echt van toegevoegde waarde bij TLJ

Sebas 13 maart 2017 om 08:42

Wat een moment om hem zo te kwalificeren. Misschien ga je wel gelijk krijgen hoor, maar dat blijkt niet uit zijn laatste optredens. Vond hem vorig jaar al goed gezien zijn eerste jaar op dat niveau én de stap van CT naar WT. Net nu hij voor het eerst (twee weekenden achtereen) top 10 rijdt in een 1.1. koers en de kastanjes voor TLJ uit het vuur haalt, zou hij boven zijn niveau rijden?