Van der Poel zegeviert in Shorttrack-wedstrijd Albstadt

vrijdag 17 mei 2019 om 18:42
Van der Poel zegeviert in Shorttrack-wedstrijd Albstadt

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft uitstekende zaken gedaan met het oog op de Wereldbeker mountainbiken in het Duitse Albstadt. De alleskunner van Corendon-Circus won namelijk de Shorttrack-wedstrijd.


De Shorttrack-wedstrijden spelen zich af op een parcours van één tot anderhalve kilometer en ze duren slechts 25 minuten. Deze wedstrijden vinden altijd plaats in hetzelfde weekend vóór de Wereldbeker. In de Shorttrack-wedstrijd zijn punten te verdienen voor het wereldbekerklassement.

Van der Poel mist zijn start
Maar nog belangrijker: de uitslag van de wedstrijd bepaalt de startvolgorde bij de Cross Country-wedstrijd van aankomende zondag. En dus was Van der Poel erop gebrand om te scoren. Een probleem: zijn start was verre van vlekkeloos. Hierdoor was de Nederlandse kampioen op achtervolgen aangewezen.

Van der Poel reed op een gegeven moment rond in vijftiende positie, maar de 24-jarige renner leek na verloop het gat te dichten. Dit was het sein voor wereldkampioen Nino Schurter om te versnellen, in de hoop zijn grote concurrent af te matten. Toch kon ook Schurter niet verhinderen dat Van der Poel wist aan te sluiten.

Superieure slotronde 
De Nederlander moest vervolgens even op adem komen, maar in de zevende ronde zagen we dan een versnelling van Van der Poel. Schurter en de Braziliaan Henrique Avancini wisten hun wagonnetje aan te haken, maar de rest moest passen. Toch vond er in de achtste ronde weer een hergroepering plaats.

Zo wist Lars Forster weer terug te keren. De Zwitser profiteerde optimaal door de kop te pakken. Zijn aanval was snedig, maar Van der Poel had de situatie onder controle. In de eindsprint stond er geen maat op VDP.

Uitslag Shorttrack-wedstrijd in flag-de Albstadt 
1. flag-nl Mathieu van der Poel in 20:28
2. flag-ch Lars Forster z.t.
3. flag-ch Nino Schurter op 2s
4. flag-fr Maxime Marotte z.t.
5. flag-br Henrique Avancini z.t.
6. flag-nz Anton Cooper op 3s
7. flag-it Luca Braidot op 5s
8. flag-ch Mathias Flückiger op 6s
9. flag-fr Victor Koretzky op 7s
10. flag-fr Stéphane Tempier op 8s

Dit artikel delen:

41 Reacties

Hoebele 17 mei 2019 om 18:45

Wist niet dat ie ook al kon schaatsen. Wat een klasbak!

Pol 17 mei 2019 om 18:46

Net de hele wedstrijd gezien, met twee vingers in zijn neus gewonnen. Overwinningen dit jaar niet meer te tellen.

titanio82 17 mei 2019 om 19:25

23 op 33 starts…

Sagan=hulk 17 mei 2019 om 18:46

Wat een pover circuit daar in Albstadt. Dat noem ik geen mountainbike, ik ben ervan overtuigd dat starten op een crossfiets beter was dan op een mountainbike fiets. Op de enige kleine technische passage op het parcours zie je dan dat Van Der Poel toch duidelijk minder is dan de andere toppers daardoor zal hij het altijd moeilijk hebben om op een echt mountainbike parcours te winnen. Best grappig dat hij in de cross duidelijk de beste techniek heeft en in het mountainbiken eigenlijk de slechtste van de wereldtoppers.

52voor11achter 17 mei 2019 om 18:51

Is dit hogeschool trollerij? VdPoel doet precies wat hij moet doen, die conclusies die jij trekt raken kant noch wal.

Fri Sch 17 mei 2019 om 18:53

Zondag is het officiële parcours met daarbij ook een ‘rockgarden’. Ik ben benieuwd hoe veel tijd hij dan verliest.

Random wielerliefhebber. 17 mei 2019 om 18:54

@52, meneer sagan heeft hier wel gelijk. MvdP moet beide keren in de afdaling(enige technische stuk in het parcours) een gaatje laten op de renner voor hem.

Maakt hij wel weer goed met zijn punch maar dat is niet het punt

Pol 17 mei 2019 om 18:56

Het gaat nog steeds wie als eerste over de meet komt, en niet over techniek.

yo-eddy 17 mei 2019 om 19:28

Denk dat allee Schurter echt iets beter is qua skills, VdP is gewoon groot en dan toont het wat anders dan bij zo’n compact zwitsers zakmes

Verder heb ik geen idee of je gewoon dom bent/loopt te trollen of de MTB XCO pas net volgt, dit was XCC race geen XCO, dat is zondag. Ik daag je uit om eens mee te rijden naar beneden over de “A lines”

Mathieu geen skills ……????
https://www.facebook.com/mathieu.vanderpoel/videos/1905961822954786/

titanio82 17 mei 2019 om 19:28

Die fiets was nog niet optimaal afgesteld. Alle glij en drift partijen niet gezien zeker?

Turtlehead 17 mei 2019 om 19:46

MTB XCO CC u23. Ik ga een MvdP woordenboek kopen. Hopelijk stamp ik nu op niemands tenen.
Eigenlijk jammer dat ie z’n tijd verdoet aan mountainbiken, ik zou hem wel eens in de Giro willen zien.

yo-eddy 17 mei 2019 om 19:47

…. buiten dat, hij rijdt nog geen tiende van zijn tijd op een MTB vergeleken met de rest. Die gasten mogen god op hun blote danken daarvoor ;)

Mwielerfan 18 mei 2019 om 01:31

Vervelend dat er zo negatief wordt gedaan over een zinnige bijdrage, die probeert vanuit deze race een voorspelling te doen voor de echte wedstrijd.
We zagen vorig jaar ook al vaak dat vdp in deze korte proloogjes heel goed was, maar dat langere wedstrijden, zwaardere klimmen en echt technische stukken hem vaak toch net doen opbreken tegen de mtb wereldtop. Een genuanceerd verhaal afdoen met trollen of een verwijzing naar het scorebord is erg kortzichtig

yo-eddy 18 mei 2019 om 09:07

@Mwielerfan
“een genuanceerd verhaal”?

“de slechtste vd wereldtoppers” …… dam kijk je echt door de bril van een trol.

tetedelacourse 18 mei 2019 om 09:40

Mathieu, hoe durf je zo slecht te zijn na een cyclo- en wegseizoen. Om over je techniek nog maar niet te spreken. En waag het niet om beter te worden naarmate het seizoen vordert! Anders moet mensen nog meningen gaan bijstellen en daar houden we niet van.

Je bent voor altijd veroordeeld als mtb’er met die wel wereldtopper is. Maar van techniek op de mtb geen kaas heeft gegeten. Sukkel!

En in goede tijden zal ik ook niet meer voor je juichen. Winnen in een mtb sprintwedstrijdje kan iedere cyclocrosser! Het is bijna valsspelen wat je doet met je matige techniek. Heb je dat parcours gezien? Net de Amstel. Die wint ook iedereen wel een keertje.

Fort 17 mei 2019 om 19:22

Heb niks gezien maar ik geloof meteen wat Hulk zegt. Dit was vorig seizoen zijn grootste (begrijpelijke) manco tov te kleppers. Hoop dat hij dit jaar nog een stap zet en dan volgend jaar nog een voor goud!

Baik-Baik 17 mei 2019 om 19:23

Een kenner hier die weet wat Petter Fagerhaug van Corendon-Circus bij de U23 heeft gepresteerd?

chiller87 17 mei 2019 om 19:44

Volgens mij is er bij u23 geen short track wedstrijd.

thorsen 17 mei 2019 om 19:39

MvdP is begrijpelijk technisch gezien iets minder dan de echt betere mountainbikers, daarentegen kan hij dan weer veel harder fietsen dan zij. Het een compenseert het ander op het moment een beetje.

Kan me nog beelden herinneren van vorig seizoen waar hij een heuvel op reed en gewoon 5km/h te hard ging voor de rest.

Veloburto 17 mei 2019 om 19:45

Als die tractor niet voor hem had gereden had ie em nog dikker gewonnen

assen 18 mei 2019 om 13:13

Ha ha ha!

Lionel Gesink 17 mei 2019 om 19:46

Mathieu zijn manco vorig jaar tijdens de XCO races waren meestal de lange beklimmingen. Technisch hoort hij gewoon bij de top maar is hij wel iets minder als Schurter.. Qua explosiviteit staat hij echter ver boven de rest verheven.. Daarom liggen de Shortrace wedstrijden hem ook zo goed!

chiller87 17 mei 2019 om 19:50

Exact zelfde mening

Sander Boerkamp 17 mei 2019 om 20:25

Precies, en dit kon je vandaag samengevat in 20 seconden zien toen hij eerst een gaatje dicht moest rijden op Forster wat deels was ontstaan door een mindere afdaling. Vervolgens dichtte hij dat met zo’n verschroeiende versnelling dat hij Schurter compleet uit het wiel trapte.

EddyB1958 17 mei 2019 om 19:49

Stond op tweede rij en de renner voor hem zijn start, daardoor naar plaats 20 gezakt. Rekende erop dat door de wind op kop het vooraan zou stil vallen en dat gebeurde. Maar wint inderdaad door zijn power, want meer dan eens liet hij een gat. Mindere techniek waarschijnlijk. Dat zag ikzelf als leek en @hoebele hij kan alleen rolschaatsen, dat is op wieltjes.

Pieter Noordenbos 17 mei 2019 om 20:04

Ik vond het niet handig van hem dat hij nou uitgerekend achter diegene ging staan waarvan door de commentator werd gezegd dat het een van de langzamere starters was. Dat die renner dan ook nog eens op een fluitje/startschot wachtte terwijl er dit seizoen voor het eerst met een groen licht werd gewerkt hielp ook al niet. Het zou zelfs zomaar kunnen dat ze hem een kunstje flikten en diegene die voor hem stond doelbewust niet al te snel startte.

Random wielerliefhebber. 17 mei 2019 om 20:16

Je hebt toch gewoon een startplek die bepaald word door je ranking? Als hij zelf mocht kiezen stond hij wel eerste rij :p

Pieter Noordenbos 17 mei 2019 om 21:09

@random

Hij was de eerste renner op de tweede startrij, en ik vraag me af of je dan zelf mag weten of je dan links, rechts, of in het midden mag gaan staan. ik weet dat je als je op de tweede startrij begint, je niet op de eerste startrij kan gaan staan.

Random wielerliefhebber. 17 mei 2019 om 21:28

In de amateur MTBwedstrijden die ik rij mag inderdaad de eerste van de rij kiezen, mogelijk is dat hier ook zo. Maar je kan natuurlijk altijd links of rechts erlangs.

Je kan nooit door 1 iemand echt heel erg gehinderd worden eigenlijk. Dan moeten er echt 2 de start verpesten

Mwielerfan 18 mei 2019 om 01:35

Interessant Pieter. Net als in de gold race duidt dit op een gebrekkige voorbereiding. Een ploeg moet hem dit toch meegeven. Net zoals dat ze in de gold race hun impulsieve kopman toch eens moeten uitleggen wat de slechtste punten zijn om te demarreren

yo-eddy 18 mei 2019 om 10:10

@Mwielerfan …… jij onderschat Corendon en VdP echt schromelijk, achteraf zijn “verkeerde” beslissingen bekritiseren is makkelijk ….. Oh ja, en bij beide voorbeelden wint hij de race ook nog eens.
Kerschbaumer is nu ook weer niet bepaald een pannenkoek normaal hè …

Zijn grootste “fout” dit jaar was het niet weten van Bettiol die weg was ….. dat kostte hem de RVV.

chiller87 17 mei 2019 om 19:49

Hij heeft nog amper op de mtb gezeten dit seizoen, logisch dat hij wat foutjes maakt. Vorig jaar heb ik alle world cup wedstrijden gezien en technisch behoort hij tot de top. Verliest amper tijd op shurter in de afdalingen. Eerder de lange klimmen komt hij te kort door de extra kilo’s, zeker laatste twee rondes. Short track wedstrijden lijken dikwijls meer op cx dan op mtb.

leegloper 17 mei 2019 om 22:15

Wat vinden de “echte” mountainbikers van het shorttracken? Is het ook bedoeld om het publiek en de stad warm te maken voor de “echte” wedstrijd, waardoor er concessies aan het parcours worden gedaan? Wat ik in dat filmpje zie is inderdaad meer een veldritparcours, zoals Sagan=hulk zegt.

yo-eddy 17 mei 2019 om 22:37

leuk voor het publiek, maar tamelijk saaie rondjes. Goed voor de UCI punten van Mathieu dat wel :)

trickstuff 18 mei 2019 om 07:28

De echte mountainbikers rijden niet in Albstadt, die zijn over 2 weken weer aan de beurt in Fort William.

yo-eddy 18 mei 2019 om 09:10

@Trickstuf,

DH is prachtig, ik zit over 4 weken weer in Livigno. Maar de XCO rijders hebben tegenwoordig ook een zeer aardige portie skills en de parcours zijn op sommige downhill stukken extremer dan wat ik vroeger in de Belgische DH cups reed.

“echte” mountainbikers kunnen ook goed klimmen ;)

tetedelacourse 18 mei 2019 om 09:43

Echte mtbers rijden hier niet. Nooit van Schurter gehoord zeker…

yo-eddy 18 mei 2019 om 10:05

Schurter op de EWS trails van Finale ……..

https://www.youtube.com/watch?v=AbcIhFktHNo

blix 17 mei 2019 om 23:45

Mathieus probleem is dat hij op de lange beklimmingen de grote versnelling niet krijgt rondgedraaid. Hij moet telkens terugschakelen of zelfs uit het zadel komen zn waar de anderen in het zadel de grote molen blijven draaien. Daar verspeelt hij veel energie lijkt me

EddyB1958 18 mei 2019 om 05:31

Ik vond het een beetje mengeling tussen cross en BMX.

yo-eddy 18 mei 2019 om 09:11

Zondag weer even kijken, dat is een veel mooier rondje : )