Van der Poel na inzinking: “Geen fouten gemaakt met voeding, was gewoon op”

zondag 29 september 2019 om 18:30

Mathieu van der Poel leek klaar om de eerste Nederlandse wereldkampioen te worden sinds Joop Zoetemelk, maar de topfavoriet kwam in de slotronde de man met de hamer tegen. “Ik voelde me vrij goed, tot het opeens niet meer ging”, is Van der Poel duidelijk.


Van der Poel leek de koers onder controle te hebben, nadat hij samen met Matteo Trentin de oversteek wist te maken naar drie vluchters: Gianni Moscon, Stefan Küng en de latere wereldkampioen Mads Pedersen. Met nog ruim tien kilometer te gaan ging plots het licht uit bij de Nederlander, die alles en iedereen moest laten rijden.

Van der Poel wist de wedstrijd nog wel uit te rijden, maar de alleskunner van Corendon-Circus wist Nederland niet de eerste wereldtitel te bezorgen sinds 1985. “Het is jammer, maar ik kan mezelf niks verwijten. Ik heb geen fouten gemaakt met eten en drinken, het was gewoon op. Het was een soort klop. Ik heb ook niet echt een verklaring”, is de renner eerlijk.

“Ik wilde mijn eerste WK bij de profs uitrijden” 
“Ik kon plots geen trap meer doen. Ik moest dan ook lossen en op mijn eigen tempo verder rijden. De voorlaatste ronde deed al flink pijn, maar die inzinking was toch onverwacht. Het was daarna nog vrij lang tot de finish, maar ik wilde mijn eerste WK bij de profs uitrijden”, aldus Van der Poel, die als 43e over de streep kwam, op bijna elf minuten.

En toch is de Nederlander tevreden over zijn wedstrijd. “Natuurlijk ben ik teleurgesteld, maar ik heb een goede koers gereden. Ik heb geen fouten gemaakt en ik was mee met de goede groep. Ik kom hier wel redelijk snel overheen.”

Dit artikel delen:

80 Reacties

Olly 29 september 2019 om 18:38

Mee eens met deze conclusie. Ik persoonlijk vind het ook fijn dat hij de koers iig uitrijd. Ik denk als het droog was geweest dat hij niet zo een klap gehad had, maar dan hadden er wel veel meer nog bijgezeten die ook frisser waren dan nu het geval was.

flitsvolger 29 september 2019 om 18:39

Ben ik het met hem eens: als het op is, is het op.

Baik-Baik 29 september 2019 om 18:40

Mentaal ook ijzersterk. Jammer dat we hem volgend jaar niet op het WK/OS op de weg gaan terugzien. Hopelijk wel op het NK/EK. Een kampioen als hij hoort in een trui te schitteren.

Matje VdP 29 september 2019 om 18:40

Eerlijke reactie, hij zou het volgens mij ook wel hebben gezegd als het wel het eten is. Hij heeft wel eens eerder er doorheen gezeten, dan is het ook meteen echt op.

Roosje 29 september 2019 om 18:42

Reactie van Van Der Poel eerlijk en duidelijk.
Nederland heeft een prima wedstrijd gereden zeker gelet op de kwaliteit van het team. Buiten Van Der Poel niemand die een echte kans op winst had. Controle in de wedstrijd tot Teunissen op exact het goede moment weg sprong. En Van der Poel die ook op een perfect moment de kloof met de koplopers dicht. Als hij langer had gewacht waren we in het defensief gedrongen aangezien Teunissen toen al niet goed genoeg meer was. Daarna met een perfecte kopgroep naar de finish zonder dat er druk van achteren meer kwam. Alleen jammer dat de benen 10 km voor het eind niet meer wilden,maar dat kan gebeuren.

Franco Ballerini 29 september 2019 om 18:46

Goede analyse.

kamiclan1 29 september 2019 om 19:01

Top analyse roosje!

Joachim Agostinho 29 september 2019 om 18:44

Met een echte hongerklop rijdt hij de koers niet uit, samenloop van omstandigheden, iedereen heeft geleden. NL heeft een prima koers gereden v.d. Poel ging op het juiste moment aan, hij vertoont menselijke trekjes, gelukkig maar! Alle respect voor al de renners, ze rijden zo'n zeven uur in beestenweer en op drie na hebben ze helemaal niets!
Bij Sporza zag ik een interview met v. Avermaet, die zag er uit of hij drie dagen in de kroeg had zitten zuipen.

Brabander 29 september 2019 om 19:12

Nou zeg inderdaad. Viel me ook al op. Zo heb ik d’n Greg nog nimmer gezien

Samlambeej 29 september 2019 om 19:13

Kwam niemeer uit zijn woorden.

sboontjes 29 september 2019 om 20:25

Idd wat ziet ie er uit. Hier het filmpje
https://sporza.be/nl/2019/09/29/reacties-belgen-na-wk-wielrennen-yorkshire/

doorak 29 september 2019 om 22:55

Onzin. Die laatste 12 km rijd je echt wel uit met een hongerklop al is dat dan wel op amoer halve snelheid. Zijn er meer die wel eens laatste 20 of 10 K hebben uitgereden met een hongerklop. Wellis waar als een vaatdoek maar doet er niet toe. Heb zelf ook ooit eens finale 20 K uitgereden met hongerklop die ineens hard aankwam maar wel uitgedaan met nog maar een 25-28 k p.uur.

Onzin dus dat het niet kan.

jan jansen 29 september 2019 om 23:40

doorak;
Wat een onzin

Romāns Vainšteins 29 september 2019 om 23:45

En hoe hard reed je voor die bewuste hongerklop? Dik 40 of zoiets ? Nog harder ?

west 29 september 2019 om 18:49

“het was gewoon op” en “geen fouten gemaakt met de voeding” is volgens mij een tegenstrijdigheid.
Het is me al eens eerder opgevallen. Maar MvdP is erg goed in maar een kleinigheid toegeven om maar een grotere fout te kunnen bagitaliseren. Weet niet of dat nu ook het geval is. Maar ik weet wel dat je niet een uur na de koers direct kan zeggen dat je geen fouten hebt gemaakt met je voeding. Dan Denk je dat je geen fouten hebt gemaakt. Dat kan niet zo stellig als hier door MvdP wordt gesteld.

Lapjestrui 29 september 2019 om 18:52

Bagitaliseren is idd echt zijn ding…

Gerben 29 september 2019 om 18:59

Heb je zelf wel eens eind september 264km in de kou en regen gekoerst?

Panache 29 september 2019 om 19:08

Waarom er niet op vertrouwen dat MvdP gewoon zoals gepland heeft gegeten en gedronken. Hoe kan jij vanaf de luie bank gefundeerd dat in twijfel trekken. We noemen dat tunnelvisie (je eigen verwachting ‘zal wel hongerklop zijn’ MOET ook waarheid worden). Dit was een extreem zware koers. Een lichaam komt meer ziek dan gezond aan de finish. Er zijn tientallen mogelijke oorzaken dat het ineens stopt. MvdP streep de hongerklop weg. Wie zijn wij om dan toch die hongerklop als oorzaak er door te duwen?

west 29 september 2019 om 19:12

Adrie noemt het letterlijk een hongerklop.
Terpstra en Teunissen denken dat het aan het eten lag.
MvdP geeft het antwoord “ik was gewoon op”. Dat kun je een eerlijk antwoord noemen, maar het is vooral nikszeggend. Er is een reden waarom je op raakt. En een fout met voeding is verreweg de meest logische

$kedel 29 september 2019 om 19:13

Het was gewoon op is natuurlijk ook geen echte verklaring, terwijl er ergens iets fout is gegaan..

@Panache

Eten volgens plan en uiteindelijk tekort komen is ook gewoon een optie toch??
Je spieren draaien nu eenmaal niet om tientallen verschillende oorzaken maar toch vooral op de energietoevoer.

xistnc 29 september 2019 om 19:14

Dat heeft niks met bagatelliseren te maken. Het liep op het laatst niet zoals hij had gewild, dus is het heel gezond om je af te vragen waarom. Het is ook helemaal logisch dat hij het antwoord daarop nu nog niet heeft. Maar omdat hij dat antwoord nog niet heeft, is het dus ook niet terecht om al te stellen dat je geen fouten hebt gemaakt en dat je jezelf niks kwalijk kunt nemen. Zeker een wedstrijd waarbij je een ploeg in dienst krijgt, vraagt om meer reflectie dan dit. En nee, dat hoeft heus niet vlak na de koers.

Samlambeej 29 september 2019 om 19:20

"Als het gewoon op is" en "benen willen niet meer mee" = het OP zijn van de suikers in de spieren. Lees te weinig gegeten of inadequate verwerking van het eten. Küng, Moscon, Trentin en Pedersen zijn daar wél in geslaagd zijn.
De superkampioen wil het (weer) over de mysterieuze boeg gooien terwijl dit overduidelijk een fysieke klap van een tekort aan nutriënten is. Adrie is eerlijk. Anders is het mentaal. Net niet genoeg karakter? Denk het eerder niet. Hij slijt genoeg tijd op de fiets.

Eerste reacties wel weer erg dweperig moet ik zeggen.

SolitaryShell 29 september 2019 om 19:30
Quote:
west 29 september 2019 om 19:12

Adrie noemt het letterlijk een hongerklop.

Terpstra en Teunissen denken dat het aan het eten lag.

MvdP geeft het antwoord “ik was gewoon op”. Dat kun je een eerlijk antwoord noemen, maar het is vooral nikszeggend. Er is een reden waarom je op raakt. En een fout met voeding is verreweg de meest logische

Het een sluit het ander niet uit. Kan best dat Van der Poel gewoonweg wél ruim voldoende voedsel genomen heeft, normaal gesproken dan, maar dat dit in die extreme omstandigheden onverwachts toch niet voldoende bleek. Een fout is het dan niet.

$kedel 29 september 2019 om 19:57

Alleen is het totaal niet onverwachts extreem geweest.

Panache 29 september 2019 om 20:16

Als hij meer zou hebben gegeten, dan had hij gewonnen. Zo werkt het niet hoor.

$kedel 29 september 2019 om 20:23

Nee, laten we vooral mogelijkheden wegwuiven…

Nu is het natuurlijk wel zo dat je maar ~60gram koolhydraten per uur kan opnemen, maar zelfs als hij dat gewoon heeft gedaan kun je nog gewoon van een hongerklop spreken.
Hoe dan ook leek de brandstof gewoon op te zijn… wellicht had een potje ketonen hem dan nog aan de titel kunnen helpen, weet iemand of deze ook voor de nationale selectie beschikbaar zijn??

Doordrijver 29 september 2019 om 21:08

Toch even zeggen als nutritionist: het is niet OMDAT hij voldoende heeft gegeten, volgens plan, dat die voeding nog correct verwerkt wordt, last staan op z’n plaats terecht komt.
Koude en nattigheid is een vies beestje.
Kijk Alaflip… Hij is blij gewoon de finish te hebben gehaald.
Er zijn lijken over de finish gekomen die niet eens koers gemaakt hebben.

Romāns Vainšteins 29 september 2019 om 22:10

West heeft gewoon gelijk, en dit was wel degelijk een hongerklap.

doorak 29 september 2019 om 23:01

Wat @Doordrijver zegt. Er worden er wel vaker ziek tijdens uitputting en vies koud weer waarbij je ook nog eens van alles binnenkrijgt. Kan invoed hebben op maag darmen. Dan kun je genoeg gegeten hebben maar toch dezelfde verschijnselen oplopen als bij een hongerklop. Kan allemaal maar het kan ook een gewone hongerklop zijn hoewel hij en anderen ( Weeing en Terpstra) aangeven dat hij gewoon voldoende gegeten heeft.

Mad 30 september 2019 om 11:46

Huh? Hij zegt toch juist dat het wél een soort klop was? Daar is toch helemaal geen discussie over? Er staat zelfs een quote in het artikel: "Het was een soort klop". Duidelijker kan toch niet?

En waarschijnlijk heeft ie zelfs ook genoeg gegeten, netjes volgens schema, maar heeft ie simpelweg méér verbrand (vanwege het extreme weer en de zware koers) dan zijn lichaam weer op tijd op kon nemen. En dan is het zelfs bij MvdP een keer op. Een echte hongerklop voel je nauwelijks aankomen, dus dan is het voor je gevoel ook onverwachts ineens helemaal klaar.

Achteraf gezien had hij misschien iets minder lang op kop moeten beuken, en iets meer moeten sparen voor de finale.. Maar laten we eerlijk zijn: dat is gewoon niet zijn manier van koersen, en daarom houden we van die jongen! Als ie wint is het geniaal, maar helaas lukt het nu één keertje niet. Een cruciaal keertje, dat wel.

En kijk naar zo'n reactie van de ervaren Sagan. Die zegt dat ie wel mee had gekund, maar dat ie liever wilde sparen en wachten op een sprint… Dat is toch tenenkrommend? Dan toch liever vechtend ten onder gaan!

de nieuweMerckx 29 september 2019 om 18:52

Hopelijk geen teken dat hij te veel hooi op z’n vork neemt.

Samlambeej 29 september 2019 om 19:09

Is bij de onderste 30% qua aantal koersdagen vh peloton.

Zjoske 29 september 2019 om 20:30

Is dat inclusief het veld en de MTB?

Lennimator 29 september 2019 om 19:11

Edit: Klopt helemaal, aangepast!

Hollow Knight 29 september 2019 om 19:14

Het blijft een bizarre renner, hij heeft wel vaker van dit soort inzinkingen, en vaak op grote kampioenschappen. Gelukkig voor hem heeft hij veel meer goede dagen als slechte dagen.

Wel mooi dat hij geen excuus zoekt en ruiterlijk toegeeft dat hij niet goed genoeg was.

Concorde 29 september 2019 om 19:20

Als je zo plotseling zo extreem in stort in korte tijd. Wat kan dat anders zijn dan een hongerklop? De volgende vraag is of dit vermeden kan worden en of dit een fout was.
Dat is iets om te onderzoeken. Het lichaam is te trainen in efficiënt verbranden van brandstof en vooral glucose en glycogeen te sparen. Het gaat niet alleen om op tijd eten dus.
Ik zelf kon het niet wat ik ook at.
Ik heb zelf deze afstand nooit gereden. Wel verschillende cyclosportieve tochten. En helaas veel ervaring met hingerklop gehad.

Wheely 29 september 2019 om 20:01

Ja verschrikkelijk die hingerklop.

Pietspeed 29 september 2019 om 19:24

Naar zijn eigen idee misschien genoeg gegeten en gedronken, maar het slechte weer vreet sowieso veel energie. Hoeveel ervaring heeft hij in deze omstandigheden (lengte, koude en zwaarte van de koers)? Hij komt eerlijk en geloofwaardig over, maar dat betekent nog niet dat hij gelijk heeft.

maklukzat 29 september 2019 om 19:59

Kan goed zijn dat hij het zelf niet zo heeft ervaren. Soms denk je genoeg gegeten te hebben, maar is dit toch niet het geval. Met een duurtraining voel je een hongerklop wel aankomen, maar met dit soort wedstrijden is het andere koek.

Samlambeej 29 september 2019 om 20:17

Hij heeft meer dan genoeg ervaring in de kou en op de afstand. Niet genoeg drinken kan leiden tot het niet goed verwerken van eten.

Doordrijver 29 september 2019 om 21:10

@samlambeej
Neen. Heeft er niks mee te maken.

Turtlehead 29 september 2019 om 19:32

Misschien wat meer serieuze wedstrijden op de weg rijden. Geeft inhoud en ervaring, dat voorkomt mss iets dergelijks.
Maar ja, dan mis je andere dingen en als je dat niet wilt, loop je kans dat hij vaker inhoud of ervaring tekort komt.

Brummel 29 september 2019 om 19:37

In deze omstandigheden gebeuren rare dingen. Dat kan gewoon, je hoeft niet persé een verklaring te hebben omdat dat fijn voelt als die er niet is.

Dit word hierboven een woordspel over de definitie van het woord hongerklop. Dat voegt helemaal niks toe.

leegloper 29 september 2019 om 19:54

Ik zie geen woordspel over de definitie.

Concorde 29 september 2019 om 19:58

Dat kan gewoon, je hoeft niet perse een verklaring vinden omdat het fijn voelt als die er niet is?
Jij spreekt over een woordspel terwijl dit niet te volgen is?

$kedel 29 september 2019 om 20:00

Het zoeken naar een werkelijke verklaring vervangen door een 'och kan gebeuren' mentaliteit, daar komen we verder mee inderdaad.

kaehboeeem 29 september 2019 om 19:54

Mooie en nuchtere reactie. Hij kan met veel trots terugkijken en een grotere winnaar worden dan ie al is. Toch kan zo’n plotse inzinking alleen het gevolgd zijn van een hongerklop. De regen, kou, en extra stress die daarbij komt vergt gewoon meer energie. Als gevolg heb je nog meer last van de kou, je spieren begeven het en zo ook mentaal. Dat verklaart ook gelijk de duizeligheid.

ParijsTours2004 29 september 2019 om 20:01

Niet om lullig te doen, maar je kunt niet zomaar van VdP aannemen dat het waar is omdat hij het zégt. Hij heeft er namelijk BELANG bij om het zo te zeggen, omdat het nogal dom zou zijn als hij te weinig zou hebben gegeten.
Ik heb overigens liever dat het wél een hongerklop was, want hij maakt vast geen twee keer dezelfde fout en dan kan ik lekker de illusie blijven koesteren dat ‘ie bijna onoverwinnelijk is.

Pietspeed 29 september 2019 om 20:09

Idd, en pa Adrie schijnt het wel over hongerklop gehad te hebben..

Panache 29 september 2019 om 20:20

Hongerklop is juist een veel simpeler/geaccepteerder excuus dan “anderen hadden vandaag meer inhoud en waren beter”. Hongerklop impliceert: als ik goed had gegeten dan had ik gewonnen.

doorak 29 september 2019 om 23:12

Panahe heeft wellicht nooit gekoerst tenminste niet echt gekoerst. Je klapt niet ineens zo in elkaar wanneer je minder inoud zou hebben. Bovendien de Ronde en AGR laten zien dat hij de inhiud heeft. En nee, hij gaat echt niet een mysterieuze hingerklop simuleren mocht hij niet goed genoeg zijn. Dan kan hij best nog peleton volgen na even bijgekomen te zijn maar hij kon maar net halve snelheid rijden wat eerder op hongerklop of iets met, maag, darmen te maken heeft.
Typische reactie van een desktopridder een topsporter negatief neerzetten en zelfs niets presteren.
Een WvA en zulke renners, ook MvdP hebben degelijke zaken die jij insinueert niet nodig.

Romāns Vainšteins 29 september 2019 om 23:28

Gaat ie weer lekker doorak?

Samlambeej 29 september 2019 om 23:39

Ik beeld me @doorak ook altijd in als Fred Flinstone me die grote knots in de hand want zo schrijft ie ook.
Als een agressieve holbewoner.

Ingmar T. 29 september 2019 om 20:09

“Ik voelde me nog vrij goed, totdat het opeens niet meer ging”. In normaal Nederlands noemen we dat dus gewoon een hongerklop, niks meer of minder. Als hij zich al niet zo goed voelde de voorlaatste ronde zoals hijzelf zegt, waarom trekt hij dan nog zo door. Snappe wie het snappen kan.

Hij rijdt veel te veel met zijn hart, hij moet eens wat meer nadenken.

EddyB1958 29 september 2019 om 20:21

Wat meer nadenken, op zijn Van Avermaet’s dus? Neen liever niet, dat is zo saai.

EddyB1958 29 september 2019 om 20:18

Hier wordt bijna door iedereen de befaamde hongerklop als oorzaak naar voren geschoven. Maar het kan toch dat het lichaam plots niet meer wilt zonder specifieke reden.

$kedel 29 september 2019 om 20:32

"zonder specifieke reden"

God heeft het zo gewild-_-`

Laat topsporters aub naar een specifieke reden zoeken…

Zjoske 29 september 2019 om 20:34

Nee, het heeft altijd een oorzaak. Wat die oorzaak is durf ik niet te zeggen, maar de oorzaak is er altijd.

Panache 29 september 2019 om 20:59

Kwiatkowski in de bergen in de Tour. Kan ineens helemaal geparkeerd staan. Die moet beter eten…

EddyB1958 29 september 2019 om 21:07

Aan schedel, het menselijk lichaam heeft gewoon zijn grenzen. Moeten die grenzen verklaard worden. Liefst wel, maar kan dat altijd? Volgens den deze niet.
En God kan het zo niet gewild hebben, want die bestaat niet.

kaehboeeem 29 september 2019 om 21:13

Zoiets bestaat niet, er is altijd een reden. Als de benen niet goed waren (wat ook een reden is), zou ie dat wel hebben aangevoeld. Voor zo’n plotse inzinking, na al die tijd toch wel het meeste werk te hebben gedaan in de groep (denk ik), kan ik geen ander reden bedenken.

Jacco van Stierop 29 september 2019 om 21:35

Is er dan een sluitend antwoord gegeven op de vraag waar Van der Poel in de AGR de kracht vandaan haalde om alsnog Alaphilippe en Fuglsang te verschalken? Niet zelden geeft het blijven zitten met vragen juist karakter aan een koers.

EddyB1958 30 september 2019 om 00:53

@kdinges een reden zal er altijd wel zijn. Maar kunnen we die altijd verklaren! Neen volgens den deze.

Samlambeej 29 september 2019 om 20:28

Iedereen die al eens een hongerklop heeft herkent toch de (sorry dat ik het zo moet zegge) 'jankmuil' die Mathieu trok. Zo van: "kom ik nog wel thuis??"

Ik vind dit mysterieuze gedoe as if "Ik werd getroffen door de bliksem" eigenlijk niet zo oprecht en mooi als de meeste hier.

Concorde 29 september 2019 om 20:53

Haha. Beter kun je het niet omschrijven. Zo voelt het echt. Alsof het ventiel er uit wordt getrokken…

SnellePelle 29 september 2019 om 20:57

Ik ben blij voor deze topper. Stel je voor als hij daadwerkelijk naar de titel was gereden.

Die man heeft toch geen leven maar.

Kelder is de Man 29 september 2019 om 21:22

Ach.. des te mooier als hij m over een paar jaar wel een keer pakt.

Zadelpen 29 september 2019 om 21:34

Wat is het toch een nuchtere gast. Echt een groot kampioen, en ook nog eens met veel meer in de maak.

Alles gegeven, en net te kort. En nu weer door. Klasse! En een hele mooie glundering als die over Pedersen praat. Dat vindt die wel mooi hoor.

deffil 29 september 2019 om 21:35

Eens met Ingmar T. Deze omstandigheden zijn abnormaal, de zwaarte overstijgt een klassieker. Zijn manier van koersen en onervarenheid spelen mee. Binnen een paar jaar rijd hij zo niet meer. Ik hou van zijn manier van koersen, een koers echt openbreken a l’ ancienne. Maar daarna moet hij leper worden. Zoals een Gilbert dat kan/kon

Ligthning 29 september 2019 om 21:36

Overduidelijk een hongerklop. Die er gekomen is hoewel hij het gevoel had voldoende gegeten en gedronken te hebben (wat in normale omstandigheden ook voldoende zou geweest zijn). Deze weersomstandigheden (regen en koude) zijn veel gevaarlijker om dergelijke klop van de hamer te krijgen dan bijvoorbeeld zeer warme omstandigheden waarbij dehydratatie kan voorkomen. Alleen al om het lichaam op temperatuur te houden, worden al heel wat koolhydraten verbruikt. Bovenop de inspanning.
Bij weersomstandigheden zoals op dit WK moet dus nog (veel) meer gegeten en kalorierijk gedronken worden. Probleem is dat dit niet zomaar lukt. De maag moet dit aankunnen.
Elke sporter reageert ook anders op dergelijke omstandigheden. VDP weet nu dat hij dit in de toekomst wetenschappelijk zal moeten aanpakken, zal moeten leren welke voedingsstoffen hij het best opneemt in natte/koude omstandigheden enerzijds en in warme omstandigheden anderzijds. En (wedstrijd)omstandigheden simuleren waarbij een en ander kan uitgetest worden.
Normaliter zou een renner van 24 jaar hierin al verder moeten staan. Maar als veldrijder is hij hiermee weinig of niet geconfronteerd geweest, ook niet op training. En buiten de Ronde van Vlaanderen en de Gold Race, gereden in goede omstandigheden dan nog, heeft hij tot nu toe nog weinig (zeer) lange en uitputtende wedstrijden gereden.

Pietspeed 29 september 2019 om 22:25

Eens. Om het lichaam op temperatuur te houden bij flinke koude, door heel de dag in de regen te rijden, kost veel energie. Hij heeft ook tegen Teunisse of Van Baarle gezegd dat hij het koud had. Bovendien hongerklop merk je eigenlijk altijd te laat.

Samlambeej 29 september 2019 om 21:50

Mooi ook hoe Mathieu hier voor de camera een net iets "Nederlandser" accent opzet. Zulke aanpassingsdrang zit er alleen bij brave Vlamingen in. haha :p

flitsvolger 29 september 2019 om 22:55

Hij heeft hetzelfde accent als altijd, misschien -want zo klinkt het- dat hij meer slijm bij of in zijn stembanden heeft dan anders. Het klinkt iets krakeriger dan anders, maar verder is er niets anders dan anders aan het accent, nog steeds overduidelijk Antwerps-Vlaams.

  • 1
  • 2