Van der Poel legt vinger op zere plek: “Iets fout gelopen met hoogtestage na de Giro”

dinsdag 26 juli 2022 om 09:02
Van der Poel legt vinger op zere plek: “Iets fout gelopen met hoogtestage na de Giro”

foto: Cor Vos

De Tour de France draaide voor Mathieu van der Poel uit op een deceptie. Het bleef na zijn opgave lange tijd stil rondom de Nederlander, maar Van der Poel probeert twee weken na zijn DNF de vinger op de zere plek te leggen. “Ik denk vooral dat er met de hoogtestage na de Giro d’Italia iets fout is gelopen richting de Tour”, klinkt het in gesprek met de NOS.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Van der Poel zal niet met veel plezier terugkijken op zijn laatste Tour de France. Na een goede openingstijdrit in Kopenhagen, Van der Poel werd vijfde, had hij het in de eerste week vervolgens heel lastig. Toch leek hij er in het tweede weekend bovenop te krabbelen. In de epische rit naar de Col du Granon ging hij zelfs mee in een omvangrijke vroege vlucht, maar al op Lacets des Montvernier moest hij als eerste lossen. Zijn opgave volgde niet veel later, waarna hij met stille trom vertrok.

Van der Poel denkt wel een verklaring te hebben voor zijn mindere optreden in Frankrijk. “Ik denk vooral dat er met de hoogtestage na de Giro iets fout is gelopen richting de Tour”, zei hij voor het wielercriterium in Boxmeer, waar hij als eerste over de streep kwam. “Ik had niet het gevoel dat ik helemaal leeg uit de Giro kwam, integendeel. Misschien was mijn lichaam toch nog aan het herstellen en heeft het niet voldoende hersteld op hoogte.”

Uitgewrongen 
“Als je dat (trainen op hoogte, red.) doet na een grote ronde, als je misschien toch meer herstel nodig hebt dan je denkt, kan het zijn dat je lichaam eerder uitgewrongen dan beter uit de hoogtestage komt. Ik ben niet honderd procent zeker, maar heb wel het gevoel dat het daaraan ligt, ja. We moeten natuurlijk wel kijken waar het is misgegaan, maar dan moeten we het laten rusten en nieuwe doelen stellen.”

De renner van Alpecin-Deceuninck richt zich dit wegseizoen vooral nog op het WK in het Australische Wollongong. “Het EK ga ik sowieso niet rijden, dat heb ik ook al tegen Koos (Moerenhout, de bondscoach, red.) gezegd. Het WK is wel iets waar ik een doel van ga maken. Ik hoop daarvoor ook al wat te laten zien, maar wel dat ik in Australië weer de beste versie van mezelf ben”, liet hij eerder al weten.

Dit artikel delen:

40 Reacties

Gerard Dekker 26 juli 2022 om 09:11

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid.

Ook het lichaam van Matthieu kent zijn grenzen. Hij weet nu wat kan en wat niet kan. Dan kan hij zijn volgende seizoen daar op afstemmen.

Apemantus 26 juli 2022 om 11:08

Mogen we onderhand stellen dat Wout van Aert beter begeleid wordt?

VerstandOpNul 26 juli 2022 om 12:27

Overduidelijk.. Alpecin is een prima ploeg, maar TJV ligt lichtjaren voor..

jooprioolpijp 26 juli 2022 om 12:29

@Apemantus – wat WvA hiermee te maken heeft ontgaat me, maar als je wilt zeggen dat dit klinkt als iets dat een goede inspanningsfysioloog ook vooraf kan bedenken, dan kan ik je volgen. Ik heb wel vaker het gevoel dat MvD in de voorbereiding meer op gevoel doet dan verstandig is en dan de rekening gepresenteerd krijgt.

Edit: wat hieronder door velen geschreven wordt, dus.

Kronaldo 26 juli 2022 om 14:05

@Joop, Wout en Matthieu zullen altijd elkaars benchmark zijn

Hans Boer 27 juli 2022 om 06:05

@Apemantus MvdP is een stuk eigenwijzer dan WvA, los van zijn ploeg. De uitleg klinkt plausibel, hij moet toch gevoeld hebben dat hij aan het overtrainen was? Al gauw een half jaar voor herstel nodig.

Koersmaniak 26 juli 2022 om 09:15

Of grote rondes zijn Mathieu zijn ding niet.
Hij vond van zichzelf dat hij in de Giro ook niet goed was. Misschien verwacht hij dezelfde frisse benen als in eendagswedstrijden, heeft hij dit niet, dan speelt dit in het hoofd mee.

TheBigShow 26 juli 2022 om 09:50

Ze wisten voor de Giro al dat hij niet op zijn best ging zijn

biggy 26 juli 2022 om 09:59

Vorig jaar was hij anders de beste renner de eerste week. Dit jaar volledige veldrit seizoen en voorseizoen gemist. Beetje paniekerig pieken naar RVV maar dan mis je de basis van het winterseizoen. Helemaal logisch te verklaren dus.

Geit in mijn Kelderman 26 juli 2022 om 09:16

Dit is een wat vollediger verhaal dan wat er gisteren verscheen en klinkt ook plausibel voor een leek. Weet iemand wat Dumoulin en Froome reden tussen hun succesvolle Giro’s en Tour’s in 2018? Gingen die ook nog op hoogtestage? Al kan ik me voorstellen dat zulke ervaren klassementsmannen anders reageren op training dan MvdP die z’n eerste ronde net uitreed.

Groetjesaandevoetjes 26 juli 2022 om 09:25

Dumoulin reed toen het NK en de Hammer wedstrijd. Froome niks (bron PCS). Ik kan me nog wel herinneren dat er in 2018 wel een extra week tussen de Giro en Tour zat wat waarschijnlijk de rust heeft bevorderd.

VTI 26 juli 2022 om 13:30

Ik denk dat dat zich niet zo makkelijk laat vergelijken. In vier jaar is er veel vooruitgang en worden hoogtestages veel meer ingezet. Plus klassementsmannen pieken vaak naar tweede dan wel derde week toe terwijl MvdP lijkt te willen pieken in de eerste week. Dan heb je op het oog evenveel ‘rustpauze’ tussendoor maar scheelt het voor je lichaam toch 7-14 dagen tot wanneer je in je 100% piekbelasting zit

Rico. 26 juli 2022 om 09:18

Goed dat hij tot deze conclusie komt. Wel een beetje gek dat hij dit zelf uit moet vinden en deze kennis niet aanwezig is binnen de ploeg.

Polleke 26 juli 2022 om 09:41

Precies, als alles goed loopt struikelen de perforfamce wappies over elkaar om hun aandeel op te eisen…Nu kwas het vooral …stil…

Panache 26 juli 2022 om 10:36

Zullen we termen als wappies (en complotten, etc) aub weg laten uit normale discussies en slechts reserveren voor de meest vergezochte en onlogische uitingen? Anders verliezen deze termen hun betekenis, zoals 100% je best doen haar betekenis verloren heeft.

Polleke 26 juli 2022 om 12:30

110% ongelijk… een beetje kleur mag ook in taalgebruik, anders lezen we het Staatsblad wel als alternatief…

Hune Bed 26 juli 2022 om 09:19

Goed dat er een verklaring is (hopelijk de juiste).

Heb me wel verbaasd over de soms buitensporige ongenuanceerde reacties t.a.v. zijn Tour. Temeer wat hij in het voorjaar en de Giro nog presteerde met een relatief smalle basis.

Pietspeed 26 juli 2022 om 13:17

Mooie reactie. Hopelijk weten hij en zijn directe omgeving het nu voor zichzelf idd. Wellicht een goed leermoment vwb inspanningen, rust, herstel etc. Voor de buitenwacht blijft het meestal giswerk met allerlei veronderstelde verklaringen en indianenverhalen.

Hune Bed 26 juli 2022 om 14:21

Dankjewel. Ik kan er even goed naast zitten als iedere andere speculant. Maar een mix van wat Mathieu hier zegt en hetgeen o.a. Adri eerder al inschatte klinkt gewoon plausibel m.i.

Hopelijk geraakt hij terug de oude richting het WK! Soms lijkt wel eens (snel) vergeten te worden hoeveel moois hij al gebracht heeft, ook wanneer je het misschien eigenlijk niet mocht verwachten.

Murcia 26 juli 2022 om 09:37

Klinkt nog steeds twijfelend over de oorzaak. Ik blijf van mening dat hij met een gebrekkige basis door zijn rugproblemen een te vol programma wilde doen. De Tour was de koers teveel. De ploeg heeft met Jasper echter een uitstekende tweede kopman die meer dan de meubelen redde in Frankrijk.

Pietspeed 26 juli 2022 om 13:20

Die 100% zekerheid heeft niemand. Tuurlijk zijn er twijfels. Hij heeft geen vergelijk met een Giro – Tour ervaring.

wimvl 26 juli 2022 om 09:39

Nu weet hij het opeens. Ik stel me vragen bij de teamdokters van zijn ploeg. Raar dat het voor andere ploeggenoten wel lukt.

YogiBear 26 juli 2022 om 10:02

Hier zie je in mijn ogen toch wel het verschil met ploegen als Ineos, Bora, UAE en TJV; de professionaliteit in medische begeleiding en kennis van de individuele renner en hoe die reageert op hoogtestages. Als je dat legt bij het verhaal van Laporte mbt hoe en waarom hij verbeterde door zijn overgang naar TJV, is er maar één conclusie mogelijk. Als MvdP en klassiekers en Giro en Tour in een jaar op zijn toppen wil rijden dan zal de begeleiding in de ploeg sterk moeten verbeteren danwel zal hij naar een andere ploeg moeten gaan. Of, en dat kan ik mij ook goed voorstellen, hij zal duidelijker keuzes moeten maken, waardoor hij met zijn natuurlijke aanleg en en talent nog steeds absoluut een topwielrenner zijn in een groot aantal koersen.

Geit in mijn Kelderman 26 juli 2022 om 10:08

Tja, aan de andere kant weet Philipsen zich daar wel te ontwikkelen tot de absolute wereldtop als sprinter. Merlier heeft daar toch ook niet stilgestaan. Kan zijn dat de ploeg inderdaad wat minder professioneel is in z’n begeleiding dan die ploegen, maar je ziet toch ook bij Alpecin een hoop renners gewoon stappen maken.

Handige Harry 26 juli 2022 om 11:14

Een sprinter ontwikkelen is natuurlijk ook niet zo lastig dat kan in principe iedere ploeg wel.

Pietspeed 26 juli 2022 om 13:25

Misschien heb je een punt Yogibear. Alpecin heeft daarentegen misschien wel de kennis en kunde, maar niet de ervaring tov van de genoemde ploegen en hun toprenners. Als Mathieu zich meer senang voelt bij ADF, prima toch?

krypton 26 juli 2022 om 10:06

Het blijkt toch wel dat men bij Alpecin-Deceuninck veel te ouderwets en “op gevoel” werkt, als je het vergelijkt met de grote ploegen. Dat gaat af en toe (en misschien wel structureel) zorgen dat Van der Poel achterloopt op de concurrentie.

Laura 26 juli 2022 om 10:20

1 van de belangrijkste doelen dit seizoenen
En er fysiek niet klaar voor zijn, is natuurlijk een groot gemis
Ben niet onder de indruk van zijn trainer eigenlijk. Het was ook niet “een beetje uit vorm”

Arie den Blanken 26 juli 2022 om 12:12

Hij is op het juiste moment uit de Tour gestapt na het mooiste stukje uit deze Tour , Les Lacets de Montvernier, nog gedaan te hebben.

Klein Verzet 26 juli 2022 om 12:34

Ik vind het nog steeds uitermate vaag: “Er is iets fout gelopen met hoogtestage na de Giro.” Ik zet even wat andere mogelijke oorzaken op een rij:

– een gemankeerde winter
– voor het eerst een grote ronde achter de kiezen
– twee grote ronden in een seizoen
– mentaal niet opgewassen tegen de suprematie van TJV
– geen enkele wedstrijd tussen Giro en Tour
– een ronde aanvangen met herstel en verstoppertje spelen, i.e. achteraan sukkelen (hopend op ’n piek) – sowieso niet goed voor de moraal

limburgia 26 juli 2022 om 12:57

En de hoogtestage benutten om wat lekker op de ATB te downloaden ,dat
is pas een goede voorbereiding op een zware T d F .

Shinzawai 26 juli 2022 om 12:54

Het programma was gewoon veel te ambitieus voor de gebrekkige basis van Van der Poel. Hoeveel renners doen er überhaupt de voorjaarsklassiekers, de Giro en de Tour?

oscarito1908 26 juli 2022 om 13:45

Dat denk ik ook. Teveel hooi op de vork. Zeker met die smalle basisconditie.

wielrenner 26 juli 2022 om 14:56

Volgens Adrie, ligt het aan een niet goed doorgekomen winter!

55x11 26 juli 2022 om 16:13

lijkt erop dat de zere plek nog niet gevonden is

ursusMaritimus 26 juli 2022 om 16:40

Of de inspanningsfysioloog kent MvdP nog steeds niet of MvdP luister niet naar de inspanningsfysioloog.

Hebben ze bij Alpecin eigenlijk wel een inspanningsfysioloog?

Jean Dumas 26 juli 2022 om 23:55

Hij is in de Giro diep gegaan tot in de derde week. Dan heb je minstens een week rust nodig, maar van langzaam opbouwen was geen sprake richting de Tour. Is ook geen type dat zich inhoudt of laat inhouden.

SpeedyLegs 27 juli 2022 om 08:23

MvdP heeft meer informatie nodig om in het vervolg goede beslissingen te nemen over zijn sportieve acitiviteite. Gevoelens en informatie te verkrijgen uit (openbare) trainingsplatforms is onvoldoende. Het zal wetenschappelijker en professioneler moeten. Zijn geest heeft nu al meerdere keren zijn lichaam een onmogelijke opdracht gegeven: voor hem en zijn fans geen goede zaak.

Romāns Vainšteins 27 juli 2022 om 09:41

De fout is veel simpeler. Vanwege verplichtingen moest en zou er in allebei gestart worden, toen was ie op en stond ie toch in een opgefokt peloton aan de start. Dan wordt je voor lul weggereden en staat je rep op het spel. Toen gooide ie de handdoek.

Headlines

Populair

Materiaalzone