Van der Poel krijgt minder startgeld dan Van Aert: “Belachelijk”

dinsdag 8 januari 2019 om 16:25
Van der Poel krijgt minder startgeld dan Van Aert: “Belachelijk”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel vindt het belachelijk dat Wout van Aert dankzij de regenboogtrui  meer startgeld ontvangt.  Dat zegt hij in een interview met het Belgische tijdschrift Humo


Koen Monu, organisator van de cross in Mol, claimt dat hij Van Aert boekt voor een bedrag van maximaal 10.000 euro, terwijl Van der Poel 8.500 euro ontvangt. “Dat is die regenboogtrui hé,” aldus Van der Poel.

Van Aert kan door zijn overwinning op het WK in Valkenburg meer startgeld vragen dan de Nederlander, die het jammer vindt dat deze dag vorig jaar februari allesbepalend lijkt te zijn. “Belachelijk, maar zo is het nu eenmaal”, stelt Van der Poel. “Ik ben er niet gefrustreerd door, die trui heeft nu eenmaal veel waarde in het wielrennen.”

Dit jaar wil de Nederlands kampioen op de weg, in het veldrijden en op de mountainbike koste wat kost de wereldtitel in het veld veroveren. Van der Poel houdt daarbij nog altijd rekening met Van Aert: “Hij zal een bedreiging zijn. Van Aert schrijf ik nooit meer af voor een WK.”

In het interview krijgt de Brabander diverse uitspraken van anderen op zich af, waarop hij bondig reageert. Zo ontstonden er signalen dat Van der Poel de cross saai maakt. “Iedereen zou precies hetzelfde doen in mijn plaats. Ik begin niet aan een cross met het idee: het moet spannend zijn vandaag. Ik denk alleen maar aan winnen”, zegt de wereldkampioen veldrijden van 2015. “En van mij mag Roger De Vlaeminck de grootste aller tijden zijn, daar lig ik niet wakker van.”

Nieuwe uitdaging op de weg
Bij Corendon-Circus zal Van der Poel in enkele WordTour-koersen van start gaan, waaronder de Amstel Gold Race. Daarbij heeft teammanager Christoph Roodhooft al laten optekenen te verwachten dat de 23-jarige Nederlander minimaal één zege boekt. “Hij legt de lat heel hoog, maar waarom ook niet?”, vraagt de man met meer dan 100 veldritzeges achter zijn naam zich af. “Ik voelde dat ik aan een nieuwe uitdaging toe was na het vorige crossseizoen. Bovendien ging het afgelopen zomer uitzonderlijk goed op de weg. Ik heb dan maar met de ploeg afgesproken om het ook eens in het voorjaar te proberen.”

Van der Poel heeft een contract bij de Belgische ProContinentale formatie tot eind 2023. Dat zal hij uitdienen. “Het is niet zo dat ik voor 1,5 miljoen euro naar een andere ploeg zou gaan. Maar een extreem bod wil ik wel in overweging nemen.”

Update 16:25: Van der Poel reageert met transcriptversie
Van der Poel heeft op Facebook gereageerd op zijn uitlatingen in Humo. Daarbij toont hij een extra quote ten opzichte van het geplaatste artikel in het tijdschrift. Het woord belachelijk zou hij hebben gebruikt voor het feit dat de wereldkampioen degene is die één wedstrijd in het jaar wint in plaats van een klassement. “Voor mij is een WK-klassement, zoals in het motorcross of de Formule 1, eerlijker. Maar ik snap ook de charme om het op één dag te houden”, aldus Van der Poel.

Dit artikel delen:

63 Reacties

KimJungPoels 8 januari 2019 om 12:29

edit redactie: Ja klopt, is aangepast.

Samlambeej 8 januari 2019 om 12:35

Ik zou in zijn plaats alleen wakker liggen dat ik de fiets van Roland Liboton na 30 seconden kapot heb gereden.

EddyB1958 8 januari 2019 om 13:55

Liboton is nog een joviale, beeld je in dat het de fiets van Roger De Vlaeminck was.

Ruben_ 8 januari 2019 om 13:00

Een extreem bod…

Dus als UAE, Bahrein ofzo ineens 4/5 miljoen wil neertellen dan kan hij alsnog overstappen

west 8 januari 2019 om 13:06

Blijkbaar is dat dan zijn marktwaarde. Het is of slecht onderhandeld, of wat de gek ervoor geeft…

Baukema Tomoulin 8 januari 2019 om 13:12

Is het niet zo dat hij gewoon zou kunnen gaan onderhandelen over het startgeld? Van Aert laat zien dat hij nog wel eens keuzes maakt buiten de gebaande paden (USA en afgelopen weekend Bretagne ipv Brussel), die is wat dat betreft onzekerder voor de organisatoren. Als de organisator van Aert dus graag wil, zal hij dieper in de buidel moeten tasten. Van Der Poel rijdt elk jaar op precies dezelfde plekken en laat nooit verstek gaan, waarschijnlijk rijdt hij zelfs nog voor een patatje en 3 consumptiebonnen. Hiermee concurreert hij zichzelf uit de markt, aangezien hij enkel aan winnen denkt en pas achteraf op zijn bankrekening teleurstellende bedragen ziet staan.

Rico. 8 januari 2019 om 13:16

Ik lees nergens dat hij teleurgesteld is, alleen dat hij het verschil belachelijk vindt.

Het is ook niet zo dat hij er niets aan overhoudt op deze manier…

EddyB1958 8 januari 2019 om 18:56

Grote friet met saté kruiden,.plus een brochette (saté ) een gebakken cervela en ketchup. En dan nog een Ice Tea dat is 10,3€ bij ons in de frituur.

Martin Bergstra 8 januari 2019 om 13:19

Op zich logisch gezien het feit dat hij wereldkampioen is.

Wheely 8 januari 2019 om 13:20

De cross is volgens sommigen spannender als hij niet start dus waarom veel betalen, volgens die logica is een deelname van WvA ook meer waard. ;)

dikkechaap 8 januari 2019 om 13:23

Lijkt me ook zonder knipoog gewoon een valide punt. Als je je toeschouwers een spannende strijd wilt voorschotelen kun je VdP beter niet uitnodigen.

EddyB1958 8 januari 2019 om 13:46

Vivre comme Dieu… Vivre er laisser vivre… Franse uitspraken die bij Mathieu passen. Dus het is geen Nederlander, geen Vlaming,maar un Français.
Dit is typisch Mathieu : Ik weet niet wat Wout verdient, maar ik heb nu een heel goed contract. 1 miljoen euro per jaar? Ben ik heel tevreden mee, zeker omdat ik zoveel vrijheid heb. Ik ga dus niet voor 1,5 miljoen verhuizen”, aldus Van der Poel, die al uitkijkt naar zijn leven na de koers. “Wielrennen is voor velen té belangrijk. Het is maar wielrennen, denk ik dan. Er is daarbuiten zoveel leuks te doen. Fun staat altijd voorop.”

assen 8 januari 2019 om 14:06

Weer genieten met deze meneer, ha ha ha!

Het hogere startgeld voor WvA vind ik ook verklaarbaar. Hij is ook Belg, en MvdP niet. En inderdaad, je zou MvdP bijna betalen NIET te rijden, omdat ie spanning doodslaat. ;-)

Batüwü Griekgriek 8 januari 2019 om 14:13

Ik vind het altijd wel fijn dat MvdP zo ver vooruit rijdt. Dan kun je optimaal genieten van zijn klasse en stuurmanskunst. Zoals iemand eerder al schreef zou ik ook geboeid blijven kijken als hij als enige start. Van mij mogen ze de wedstrijden dan ook nog in slowmo uitzenden. Nog fraaier denk ik.

EddyB1958 8 januari 2019 om 14:15

Wat een gezeik over dat Nederlander of Belg zijn, het is die trui. Trouwens Mathieu is hier opgegroeid en wielrenner geworden en heeft hier heel veel supporters, wanneer gaan de Orangisten op wielerflits.nl dat eens begrijpen…?
Trouwens Ten Dam, een Nederlander, heeft mij EddyB1958, een Vlaming, al eens op de vingers getikt te anti Van Aert te zijn. Tussen haakjes waar zitten Jeff en co?

Bever 8 januari 2019 om 14:26

Ik neem elke cross op. Wint er een ander dan Van der Poel, dan is de deleteknop snel gevonden. Wint Van der Poel dan kijk ik de cross minstens 3x. Genieten!

limburgia 8 januari 2019 om 15:16

En als Mathieu niet rijdt en van Aert wel is er dan meer spanning ?
Van wie dan ?

EddyB1958 8 januari 2019 om 16:56

Goed gezien Limburgia!

Mwielerfan 8 januari 2019 om 17:47

Daarom kreeg stybar oom altijd meer dan nijs in de jaren dat styby wereldkampioen was.

Mwielerfan 8 januari 2019 om 17:50

Aerts

EddyB1958 8 januari 2019 om 18:14

MWielerfan, wie is de oom van Stybar ?

EddyB1958 8 januari 2019 om 23:40

@ Griekgriek in Diegem was het de fout van een steward, maar hij is toch al een aantal keer onderuit gegaan zoals in Baal op Nieuwjaarsdag.

Koersmaniak 8 januari 2019 om 15:11

Het gaat verder dan die regenboogtrui.
Van Aert kiest voor een beperkter crossprogramma om te combineren met zijn wegprogramma. Hierdoor is er meer concurrentie tussen de organisatoren die Van Aert aan de start willen krijgen in hun cross, waardoor zijn prijs stijgt, zie maar naar de cross in LA Mézière.
Van der Poel zal ook zo wel starten.

Van der Poel maakt in dit interview een enorme fout: Eric De Vlaeminck was een betere crosser dan Roger.

Wat ik ook vreemd vind, is zijn uitspraak dat hij voor 1,5 miljoen niet naar een andere ploeg gaat, maar bij een extreem bod wel. Dat matcht niet met het beeld dat ik van Matthieu heb, ik dacht altijd dat zijn vrijheid het belangrijkste was, belangrijker dan geld. Ik zou het beter begrijpen als hij zo zeggen dat hij van ploeg zou veranderen om grote rondes te kunnen rijden.

Poeksel 8 januari 2019 om 15:15

“Van der Poel maakt in dit interview een enorme fout”

Ik heb het oorspronkelijke interview niet gelezen, maar het is een reactie op een uitspraak, dus waarschijnlijk niet zijn eigen statement.

“Wat ik ook vreemd vind, is zijn uitspraak dat hij voor 1,5 miljoen niet naar een andere ploeg gaat, maar bij een extreem bod wel. ”

Dat zegt ie niet, alleen dat ie het dan in overweging neemt.

EddyB1958 8 januari 2019 om 17:00

Koersmaniak hij maakt geen fout, hij had evengoed Adrie van der Poel of Sven Nys kunnen zeggen, maar door die uitspraken van Roger De Vlaeminck enkele maanden geleden begrijp ik heel goed dat hij Roger De Vlaeminck noemt.
Ondertussen het interview gelezen, Humo verwijst in de volgende vraag naar Eric De Vlaeminck.

EddyB1958 8 januari 2019 om 18:22

Humo vraagt : is 2 miljoen de ondergrens ? Antwoord : als je iemand weet, laat het me weten. Nee, ik ben van plan mijn contract ( 2023 ) uit te doen.

Poeksel 8 januari 2019 om 15:46

Ja, de kop (ook hier op WF) suggereert alsof ie zich erom druk maakt (wat niet zo lijkt te zijn). Clickbait…

JWB 8 januari 2019 om 15:56

Hij reageert op een compleet andere vraag met “belachelijk”, hij vindt het belachelijk dat die prijzen er zijn voor 1 dag koers, maar dat het nu eenmaal zo is. Hij maakt zich niet druk inderdaad omdat van Aert meer zou krijgen, daar zegt hij alleen over dat de trui dat met zich meebrengt.

Samlambeej 8 januari 2019 om 16:04

Best wel kwalijk eigenlijk

EddyB1958 8 januari 2019 om 18:31

@JWB dat de beste renner van het seizoen en niet van één dag de titel wereldkampioen verdient, dat werd in de Merckx periode ook al gezegd.

platteprijs 8 januari 2019 om 16:18

Pfff kop klopt idd niet! Tijd dat de heren redacteuren hier eens een goede cursus journalistiek krijgen. Of kan de baas dat niet betalen …

peervaneynthoven 8 januari 2019 om 16:58

“Van Der Poel krijgt minder startgeld dan Van Aert”. Wat is er in hemelsnaam “mis” met deze kop? Daar valt toch geen discussie over te voeren. De kop suggereert helemaal niets maar benoemt slechts een feitelijkheid. “Clickbait’? Kwalijk? @platteprijs leg eens uit wat er feitelijk onjuist is aan de kop. Niets op aan te merken. Cursus goede journalistiek? Kom op zeg, wat een flauwekul.

Poeksel 8 januari 2019 om 17:07

'Van der Poel krijgt minder startgeld dan Van Aert: “Belachelijk”' is de volledige kop. En met dat laatste woord erbij is het een 'sensatietitel', zoals VDP het benoemt.

Greg4ever 8 januari 2019 om 17:33

Helemaal eens met de term ‘sensatietitel’.

Heb al eerder hier gepost dat in artikelen over Evenepoel (nog zo’n clickhit) door de WF redacteurs de grenzen van het betamelijke worden overschreden door de discussie bewust aan te wakkeren.

Is dat wat we van WF verwachten?

platteprijs 8 januari 2019 om 18:30

@PvE alles even goed lezen voor je reageert. Op FB en nu ook in de update in dit bericht. Mogelijk snap je nu waarom het een onjuiste kop is. Een goede journalist tikt niet zomaar een stukje over maar checkt de bron (en schrijft dan zijn eigen stuk). Dat is hier niet gedaan.

EddyB1958 8 januari 2019 om 18:43

De titel hierboven is bijlange niet de titel in de Humo. Titel luidt : 'In alles wat ik doe ben ik extreem, ook in het uitgaan.'

peervaneynthoven 9 januari 2019 om 00:05

Mijn reactie was n.a.v. de titel/kop. Als daar van begin af aan “belachelijk” bij heeft gestaan dan is me dat ontgaan en hebben jullie volkomen gelijk. “Belachelijk” sloeg inderdaad op het “WK veldrijden” en niet op het startgeld verschil. Niet goed opgelet inderdaad :-((

Poeksel 9 januari 2019 om 10:04

Het ‘belachelijk’ in de kop was even weggehaald, waarschijnlijk net op het moment dat je reageerde. Uit de eerdere reacties was het wel af te leiden dat het vooral om dat woord ging, denk ik.

Tripodboom 8 januari 2019 om 17:32

Boven tafel denk ik zo. En omdat VDP ze allemaal wint haalt hij toch nog even veel binnen als Wout van Aert.

Mechanieker 8 januari 2019 om 17:49

Misleidende kop boven dit bericht!!

Greg4ever 8 januari 2019 om 17:58

Ja en erger… na Humo en hier zijn vergelijkbare 'weergaven' vh interview al op tal van andere sites te lezen.

Ok hier op WF volgt dan nog een relevante update, maar toch…

Is dit wellicht de 'gezellige' opmaat naar een volgend WK?

Fassa Bortolo 8 januari 2019 om 18:17

Komop WF.. Ik weet dat de clicks voor jullie het belangrijkst zijn. Maar doe aub niet mee aan de sensatiezoekerij van de overige hedendaagse media

EddyB1958 8 januari 2019 om 18:28

Het beste is gewoon de Humo kopen. 3,7€ België 4,1€ Nederland.

Greg4ever 8 januari 2019 om 18:54

Waarom dat dan? Die beginnen met t interview verkeerd weer te geven, al dan niet bewust…

Als MvdP fan zeg ik ‘boycotten dat blad!’

EddyB1958 8 januari 2019 om 19:04

Dikke zever, het zijn de andere media die aan het gesprek een draai geven. Het is zeker geen sensatie interview, het is gewoon Mathieu van der Poel zoals we hem hier in Vlaanderen al op zijn 18 de leerden kennen.
Trouwens heb je zelf het interview gelezen, indien ja zeg me dan eens waarom de Humo moet geboycot worden.

Gebruikersnaam 8 januari 2019 om 19:37

Wereldtitel is belangrijk, maar het volk dat je meebrengt ook. Nys zal altijd wel het hoogste startgeld gekregen hebben, wereldtitel of niet. Die bracht dan ook qua fans een veelvoud van Van Aert of van der Poel mee.

EddyB1958 8 januari 2019 om 20:59

Ook in de periode onmiddellijk na Sint Michielsgestel; meer als Rabobank renner dan als Belg gekoerst en zo werd Richard Groenendaal wereldkampioen en ook tijdens de gloriejaren van Wellens?

Rendo 8 januari 2019 om 20:44

Oef algoed heeft Wout zulke uitspraak niet gemaakt. Nu kunnen we mooi op de journalistieke misleiding steken.

EddyB1958 8 januari 2019 om 20:56

Zijn volledig antwoord luidt : Belachelijk,maar zo is het nu eenmaal. Ik ben er niet gefrustreerd door, die trui heeft nu eenmaal veel waarde in het wielrennen.

SteelHorseCowboy 8 januari 2019 om 21:02

Belachelijk..vind ik het idee dat die jongen tot 2023 (de komende 5 jaar!) voor zo een klein ploegje zou blijven rijden.

EddyB1958 8 januari 2019 om 21:08

Mathieu op vraag of het klopt dat er interesse was van Sky : Ik heb ge-sms-t met Servais Knaven ( ploegleider bij Sky) Maar de meeste teams hadden snel door dat ik hier zou blijven. Ik voel me hier goed en het klikt met de ploegleiding. Voor mij is het belangrijk dat het gezellig blijft.

Romāns Vainšteins 8 januari 2019 om 21:33

Wat zou het toch een genot zijn om in de aankomende Slag om Norg zowel van der Poel als van aert aan de start te mogen verwelkomen zeg.

EddyB1958 8 januari 2019 om 21:48

Hij denkt er zelfs aan om aan na het wielrennen aan triathlons deel te nemen.

Lennimator 8 januari 2019 om 22:01

Uitstekend uurloon…

EddyB1958 8 januari 2019 om 23:25

Vergeleken met topvoetballers is het een fooi.

  • 1
  • 2