Van der Poel geeft toe: “Ja, er hebben al teams contact opgenomen”

donderdag 18 april 2019 om 18:48
Van der Poel geeft toe: “Ja, er hebben al teams contact opgenomen”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel blijft de wielerwereld verbazen. De alleskunner van Corendon-Circus is pas bezig aan zijn eerste voorjaar, maar maakte de voorbije weken grote indruk. Dat is ook de concurrentie niet ontgaan. “Ja, er zijn al enkele grote ploegen die contact hebben opgenomen”, zo vertelde de Nederlandse kampioen tijdens een persconferentie.


Vierde in Gent-Wevelgem, een zege in Dwars door Vlaanderen, opnieuw een vierde stek in de Ronde van Vlaanderen én een overwinning in de Brabantse Pijl. Het is een duizelingwekkend lijstje, zeker voor een renner die pas bezig is aan zijn eerste Vlaamse voorjaar. Van der Poel spot echter met alle wielerwetten.

Het is dan ook niet gek dat meerdere grote ploegen de 24-jarige renner willen inlijven. “Er zijn inderdaad een paar grote teams die gebeld hebben, maar ik ga geen namen noemen”, aldus Van der Poel. “Het is logisch dat er bijvoorbeeld contact is geweest met Deceuninck-Quick-Step, aangezien Patrick Lefevere mijn vader kent.”

foto: Cor Vos

Van der Poel stellig: “Ik heb nog een contract”
Maar Lefevere en co lijken achter het net te vissen. “Ik heb alle ploegen laten weten dat ze voorlopig moeten wachten. Ik lig nog tot 2023 onder contract bij Corendon-Circus.” Twee jaar geleden vertelde Van der Poel nog aan WielerFlits dat hij graag voor de Belgische ploeg zou willen rijden.

Het voorjaar van Van der Poel zit er alweer bijna op, maar zondag staat hij nog aan de start van de Amstel Gold Race. Ziet de Nederlander zichzelf als topfavoriet, zeker na zijn indrukwekkende zege in de Brabantse Pijl? “Ik ben zeker een favoriet voor zondag, maar topfavoriet is misschien wat overdreven.”

“Alaphilippe is op dit moment de beste renner”
“Er zijn namelijk renners die nog meer hebben bewezen in dat soort koersen, zoals Julian Alaphilippe. Die laatste heeft indruk op mij gemaakt. Ik vind hem momenteel de beste renner in het peloton. Er zijn echter meer kanshebbers, zoals Greg Van Avermaet, Philippe Gilbert en de klimmers van Astana en Movistar”, aldus Van der Poel.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

54 Reacties

reusjen 18 april 2019 om 18:53

Gedver, hij zou maar voor quickstep gaan rijden. Dan wordt hem supporteren straks nog een opgave.

ikbenprocycling 18 april 2019 om 19:49

idd was het overzichtelijker geweest als van Aert naar een Belgenpack was gegaan en MvdP naar de NL ploeg, maar het loopt heel anders… maar voorlopig kan hij het (zijn doelen) ook wel als de solo topper van CC.

marehoek 18 april 2019 om 22:13

ja dat zou vreselijk zijn als hij naar die
Belgische ploeg gaat.

Romāns Vainšteins 18 april 2019 om 18:57

Zou SKY heel vreemd zijn ?

Die kunnen dokken als gekken en hebben een deftige omkadering klaar staan, gaan ze op de keien net zo domineren als in de rondes met achtereenvolgens Douell, Stannard, van Baarle, Rowe en Moscon in een lange trein vanaf 100km tot de streep voordat van der Poel de rest eraf raffelt. Lachuh.

kielabokki 18 april 2019 om 19:02

Volgens mij precies de verkeerde ploeg voor hem. Je hoort alleen maar dat hij zijn eigen pad volgt, je hem vrij moet laten, alles op instinct doet, enz.

Jelle 18 april 2019 om 19:06

Ik denk niet dat hij daar past van der Poel heeft een plek nodig waar hij zijn eigen weg mag gaan. Een Franse ploeg of bij Lefevere past dan beter bij hem. Maar waarom niet doorgroeien met zijn huidige ploeg met Corendon heb je een sponsor die genoeg te besteden (omzet ruim 700 miljoen) hebben om zelf een grote ploeg te worden

Romāns Vainšteins 18 april 2019 om 19:33

Sorry hoor maar hij is daar toch meteen kopman voor het voorjaar ? Eigenlijk missen ze die en ook met de andere renners kunnen ze daar meer gaan winnen dan vanuit een QS-principe.

ikbenprocycling 18 april 2019 om 19:38

Poeltje moet de man zijn die die Angelsaksen gaat kraken

Jelle 18 april 2019 om 20:01

Hij is bij iedere ploeg de kopman voor het voorjaar maar laat die jonge nu lekker bij een ploeg rijden waar ze niet alles willen controleren en bepalen laat hem lekker crossen, mountainbiken en de weg combineren. De helft van zijn klasse is het plezier dat hij hier aan beleeft. En wie gaat zijn contract afkopen bij zijn huidige ploeg. Contract loopt tot 2023 en hij verdient geloof ik ruim 2 miljoen per jaar. Corendon is voorlopig een prima ploeg en iederjaar 2 of 3 goede renners er bij nemen is veel mooier

Random wielerliefhebber. 18 april 2019 om 19:01

Een paar ploegen? Neem aan dat MvdP ondertussen 18 aanbiedingen van WT ploegen heeft gekregen :p

dumoman 18 april 2019 om 19:09

Meer dan de helft gaat er niet eens aan beginnen omdat ze weten dat ze hem toch niet kunnen betalen……

Baik-Baik 18 april 2019 om 19:16

SKY en DQS hebben in verleden ook al geïnformeerd, daar is hij ook niet op ingegaan.

Het zou inderdaad mooi zijn als Corendon kan uitgroeien tot een serieuze profploeg en Benoot leek bij Extra time niet eens heel onwillend te zijn tegenover een overstap.

Kan iemand (redactie?) een lijstje samenstellen van eventuele aanwinsten waarvan het contract afloopt?

hartstikkebedankt 18 april 2019 om 19:44

O.a. Valverde, Ala, Gilbert, Stybar, Trentin, Benoot, Kristoff, Hagen, Degenkolb, Matthews, Colbrelli, Van Poppel, Keukeleire, Cort, Senechal, Van Baarle

FondriestTF3 18 april 2019 om 19:23

Het gaat om budget. Hij verdient prima tot en met 2022 en kan doen wat hij wil: MTB, CX en weg. Met prima begeleiding op maat.

De ploeg voor 2019 was prima. Of dat voor de komende jaren voldoende gaat zijn is de vraag.

De ploeg heeft wel de ambitie om Worldtour te worden. Al sluit ik niet uit dat ze van de Tour gewoon een uitnodiging krijgen als ze dat willen. De kleinzoon van Poulidor, de meest geliefde renner in Frankrijk…. kat in ’t bakkie.

Met meer budget zijn er hele degelijke renners te halen. Bora heeft het ook zo gedaan: het leek op een Sagan ploeg en op basis van die successen zijn ze verder gaan bouwen.

Jelle 18 april 2019 om 20:03

Corendon is natuurlijk gewoon een sponsor die wanneer ze dat willen het budget voor een world tour ploeg kunnen ophoesten de randvoorwaarden zijn daar aanwezig om door te groeien tot world tour ploeg

titanio82 18 april 2019 om 20:06

Wanneer Papi even met zijn ogen knippert, liggen ze morgen in Morkhoven op hun knieën op stoep om een wildcard aan te bieden. bwvs dan…..

Jose Maria 18 april 2019 om 19:32

Ik zie hem eerlijk gezegd wel tekenen bij Total – Direct Energie. Een ploeg die zo goed als overal mag starten waar van der Poel wil rijden en een ploeg die renners hebben voor het klassiekerwerk. Het is eigenlijk een world tour ploeg die niet de hele world tour hoeft te rijden. Ideaal voor Mathieu zijn programma.

Bij Quickstep kom je toch al snel in de situatie waar je juist wordt belemmerd in je carrière, de competitie binnen de ploeg is enorm en vaak zitten de QSTers in de 'ik mag niet rijden' situatie.

Ik heb wel het idee dat Mathieu erg graag rijdt met Canyon en dat die relatie erg 'close' is. Rijden voor Katusha zou daarmee ook een optie zijn. Ook Movistar rijdt met Canyon, maar past niet bij Mathieu.

Oh, en uit niet nader te bepalen bron weet ik dat Steven de Jongh hem héél graag naar Trek zou willen halen. Maarja, het is niet aan Steven.

xistnc 19 april 2019 om 08:25

Welke ploeg met welke fiets rijdt, is relatief beschouwd slechts een momentopname. En een voorliefde van een renner voor een fiets is vaak grotendeels commercieel.

ikbenprocycling 18 april 2019 om 19:32

Pssst Matje, kom je bij ons rijden voor 300.000 , met % merchandise ?

xistnc 19 april 2019 om 08:23

Fartlek schijnt zijn specialiteit te zijn.

scrambler 18 april 2019 om 19:33

Ik hoop een ding dat hij nooit naar Lefevere gaat .. Waarom niet
Tja .. ik zie hem veel liever bij Jumbo .. ook daar mag hij doe wat hij wil.

Random wielerliefhebber. 18 april 2019 om 19:41

Zolang MvdP en van Aert elkaars grootste concurrenten zijn in het veld zie ik dat niet gebeuren

titanio82 18 april 2019 om 20:00

Bij Jumbo… echt? Dan is de volgende contract soap al in de maak. Maar wees gerust Mathieu heeft helemaal niets me Jumbo.

sooike 19 april 2019 om 00:48

Jumbo is kansloos, temeer omdat ook Adrie helemaal niets heeft met de ploegleiding. Hij heeft aan enkele personen rond die ploeg zelfs een hekel, dus zal Matthieu , alleen al uit respect voor zijn vader, nooit voor Jumbo gaan rijden. Dat zou trouwens ook heel slecht zijn voor zijn ontwikkeling, want de vrijheid die hij nu van de brothers Roodhooft krijgt, zou bij Jumbo nooit worden gepikt door Nico en zijn collega’s. Die willen immers alle talenten zelf “dresseren”.

EddyB1958 19 april 2019 om 08:10

Jumbo? Ploegmaat van Wout Van Aert? Er is zeker één Vlaming, die daar niet mee akkoord gaat.

SolitaryShell 18 april 2019 om 19:45

Ben onder de indruk van Corendon, voorlopig zit ie daar goed.

Pietspeed 19 april 2019 om 15:25

Goed gezien.

HSV 18 april 2019 om 19:49

Ik hoop dat hij gewoon zijn contract uitdient en dat de ploeg meegroeit. Paar versterkingen erbij om een bredere basis te hebben en zo uitgroeien naar wt. Ondertussen als Musketiers een voor allen en allen voor een successen kapen met en voor Mathieu.

titanio82 18 april 2019 om 20:01

DQS? Dan zullen ze toch eerst die hele wolfpack moeten vertellen dat daar waar Mathieu aan het vertrek staat de rest allemaal mogen knechten. Blijf maar lekker bij Corendon want veronderstel dat we ineens voor DQS moet supporteren.

zipp404 18 april 2019 om 20:06

Die blijft nog wel effe bij de Roodhoofden.
BORA zou een goede ploeg zijn, en ja ik weet dat die al een dure alleskunner hebben, maar toch.
Of de Canyon ploegen?
Voor vrijheid moet hij bij EF1 zijn.

superbove 18 april 2019 om 20:14

corendon:1 of 2 versterkingen en daar zit ie goed.
debondt, vermeersch, walsleben en devolder hebben dit voorjaar prima werk geleverd.
alleen als hij amstel luik en meer klimmerskoersen wil winnen moeten ze daarvoor versterkingen halen.

HSV 19 april 2019 om 08:23

Vergeet Roy Jan’s niet die in de Scheldeprijs vijfde werd en meerdere toptien plaatsen reed toen Mathieu nog trainde dit seizoen. En Jimmy Jansens werd derde in de tijdrit van Besseges en 9 of 10 in eindklassement. En Otto Vergaerde reed hele dag in kopgroep laatst en zit er telkens goed bij. Stel dat ze een Hagen ofzo halen en nog wat versterkingen dan kan de ploeg echt wel doorgroeien naar wt. Maar voor volgend jaar staat nog eerst ff de Olympische Spelen op de mtb op programma. Wel zou het leuk zijn als ook dit jaar al de ploeg lekker blijft rijden als Mathieu andere dingen doet.

Chris Van Uden 18 april 2019 om 20:36

Met zijn uitslagen van dit seizoen zullen wildcards voor Corendon komend seizoen geen probleem zijn voor de klassiekers schat ik zo. Met een paar goede renners erbij kunnen ze een geweldige ploeg neerzetten. Gewoon lekker blijven dus als het daar goed voelt en je de absolute nummer één bent.

HSV 19 april 2019 om 08:24

+1

Dekker 18 april 2019 om 21:03

Zou die ploeg niet enorm kunnen groeien met extra financiële impulsen door eventueel nieuwe, grotere sponsors? Ik zou een echte ploeg gebouwd rond VdP wel leuk vinden eigenlijk.

maklukzat 18 april 2019 om 23:59

Corendon gaat dat allemaal niet bijbenen. Zoveel winst maken ze daar niet. Extra sponsors zou de ploeg meer mogelijkheden geven.

willempie72 18 april 2019 om 22:18

Hij heeft geen enkele ploeg nodig. Alleen een sponsor (Canyon) zoals hij nu heeft is voldoende. Elke koers wil hem aan de start inclusief Tour de France. Hij kan doen en laten wat hij wil dat gaat bij een andere ploeg niet mogelijk zijn. Wat voegt een andere ploeg toe. Aan talent niets. Tactisch heeft zijn de Roodhoofden samen met zijn vader voldoende. Een andere ploeg geeft alleen maar beperkingen. Hij blijft is mijn idee.

HSV 19 april 2019 om 08:26

En de samenwerking met Michel Cornelisse lijkt ook goed te gaan. En ze hebben ook Kristof de Kegel bij Corendon. Ook geen domme jongen.

Jacco van Stierop 19 april 2019 om 10:25

Inderdaad, elke koersorganisatie wil Mathieu hebben dus hij kan zelf bepalen welke wedstrijden hij gaat rijden. Lekker bij een kleine procontinentale ploeg blijven en niet naar een suffe WT-ploeg waar je verplichte, oninteressante rondjes moet fietsen in een troosteloos oord. Zo behoudt hij de vrijheid waaraan hij zo is verknocht terwijl hij toch de strijd aan kan gaan met jongens als Van Aert, Gilbert, Alaphilippe, Valverde, Kwiatkowski en Sagan. Ik zie niet zo gauw het beeld voor me dat hij gaat knechten in de Ronde van Polen voor een kopman die wel eens 6e zou kunnen worden in het eindklassement.

assen 18 april 2019 om 22:44

Volgend jaar weet iedereen hoe goed ie is. DQS als team is sterker dan MvdP. Wegspringen en als ie meegaat niet meerijden, is een sterk wapen. Mijn conclusie is dan ook dat MvdP minimaal 1 hele renner erbij moet hebben in zijn ploeg, sterker dan ze nu hebben bij Corendon.

Maar zonder die versterking zal ie ook nog weleens de Brabantse Pijl winnen, denk ik.

Jooop 19 april 2019 om 10:36

Als je nu al zegt dat DQS alleen als team sterks is dan MvdP dan weet je dus nu al hoe sterk hij is. Dan zeg je namelijk dat hij individueel in het voorjaar al de sterkste is.

En dat is in lijn met wat je uit het peloton al hoort: MvdP is in dit soort koersen ontzettend sterk. Daar hoef volgend jaar niet meer voor af te wachten.

EddyB1958 18 april 2019 om 23:24

En toch gaat hij verhuizen en zelfs heel binnenkort. Na Amstel verlaat hij de ouderlijke woning, om met zijn Vlaamse vriendin te gaan samenwonen.

Romāns Vainšteins 19 april 2019 om 08:06

En Vlaams nageslacht te produceren

ikbenprocycling 19 april 2019 om 11:00

nog steeds behoorlijk Boreaal (… ;-)

Chris Van Uden 19 april 2019 om 12:28

Dat vind je echt heel belangrijk he Romans?

DeGroteMolen 19 april 2019 om 16:42

Van ellende moeten de Belgen wel roepen dat Mathieu ‘een Belg’ is eigenlijk. Anders is dit nauwelijks te handelen. Maar goed: kijk naar de kleuren van zijn trui.

jooprioolpijp 19 april 2019 om 00:00

Ik denk dat velen hier de flexibiliteit van Levevre onderschatten – en tegelijkertijd dat MvdP de kwaliteit van DQS qua renners én begeleiding heel goed ziet. Die gaat echt niet naar een ploeg waar hij wel absolute kopman is maar waar iedereen alleen maar slechter wordt. Ik noem geen namen…
Dat wil niet zeggen dat ik ‘m graag naar DQS zie gaan, vdP vs Wolfpack lijkt me wel mooi voor de komende jaren. Denk ook dat met een beetje versterking Corendon een heel mooi team kan worden, als het dat al niet is. Met de huidige exposure moet meer (co)sponsorgeld geen groot probleem zijn ook.

Renzeva 19 april 2019 om 20:17

ik denk eigenlijk dat DQS al te laat is. dat had ie denk ik net wat eerder moeten doen die Lefvevre, voordat Matthieu deze resultaten neerzette want nu is het eigenlijk een ‘te dure renner’ voor hem geworden. hij kan of wil dat salaris wat Mvdp vraagt denk ik niet bieden

toke 19 april 2019 om 02:15

De ploeg waar hij nu rijd is goed genoeg…..Ik hoop ook dat hij nooit de 3 grote rondes gaat rijden….Deze rondes zullen alleen maar zijn carriere verkorten.

flitsvolger 19 april 2019 om 13:07

Met hem weet je het nooit, misschien wil hij wel ooit een Giro-ritzege in een overgangsetappe.

S-Works87 19 april 2019 om 07:30

Waarom zou hij moeten vertrekken?

Ik denk dat Corendon, Canyon en MVDP allang een plan hebben liggen om de komende jaren uit te groeien tot een World-Tour ploeg. Ik hoop dat hij zijn gehele carriere bij de gebr. Roodhooft blijft. Is MVDP aan het einde van zijn actieve carriere afgeladen en hebben de gebr. Roodhooft mede dankzij MVDP een succesvolle Word-Tour ploeg. Corendon en vooral Canyon zullen er in ieder geval alles aan doen om hem te behouden. Qua marketing voor je werk nog vele malen interessanter dan Sagan.

HSV 19 april 2019 om 08:28

+1

Tour 19 april 2019 om 14:02

En de rest van de ploeg rijdt ook goed. Laat ze rustig doorgroeien e en het jaar per jaar bekijken, met voorkeur om op deze wijze door te gaan.

DeGroteMolen 19 april 2019 om 16:37

Vooralsnog lekker bij CC blijven. Volgend jaar in Vlaanderen en Roubaix iedereen declasseren, goud pakken op de mountainbike en daarna gaan onderhandelen. Ofwel met CC sponsoren of met andere ploegen.