Van der Poel en Van Vleuten maken kans op prestigieuze Vélo d’Or

woensdag 2 oktober 2019 om 19:51
Van der Poel en Van Vleuten maken kans op prestigieuze Vélo d’Or

foto: Cor Vos

Twaalf renners zijn genomineerd voor de Vélo d’Or, de trofee die jaarlijks wordt uitgereikt aan de beste wielrenner. Onder hen zijn de kersverse wereldkampioenen Mads Pedersen en Annemiek van Vleuten en de winnaars van de drie grote ronden.

Wereldkampioen Mads Pedersen neemt het op tegen onder meer de winnaars van de drie grote ronden, Richard Carapaz, Egan Bernal en Primož Roglič. Met Julian Alaphilippe, Philippe Gilbert en Jacob Fuglsang staan ook drie winnaars van de vier reeds verreden monumenten op de lijst, die vanavond werd bekendgemaakt door De Telegraaf.

Ook Remco Evenepoel (winst in de Clásica San Sebastian en het EK tijdrijden), Caleb Ewan (in zowel de Tour de France als de Giro d’Italia meerdere ritzeges), Mathieu van der Poel (winst in o.a. Dwars door Vlaanderen, de Brabantse Pijl en de Amstel Gold Race) en Europees wegkampioen Elia Viviani zijn genomineerd.

Van Vleuten de enige vrouw
Van Vleuten is de enige vrouw die in aanmerking komt voor de Vélo d’Or, nadat ze dit seizoen de winst pakte in Strade Bianche, Luik-Bastenaken-Luik en de Giro d’Italia. Als kroon op haar werk pakte ze afgelopen weekend de wereldtitel in Yorkshire na een indrukwekkende solo van meer dan honderd kilometer.

De Vélo d’Or is een trofee voor de beste wielrenner van het jaar, die wordt toegekend door twintig wielerjournalisten. De trofee is een initiatief van het Franse maandblad Vélo Magazine en werd de eerste keer uitgereikt in 1992. Vorig jaar werd de Alejandro Valverde verkozen tot beste wielrenner van het jaar na zijn wereldtitel in het Oostenrijkse Innsbruck.

Genomineerden flag-fr Velo d’Or 2019
flag-fr Julian Alaphilippe
flag-co Egan Bernal
flag-ec Richard Carapaz
flag-be Remco Evenepoel
flag-au Caleb Ewan
flag-dk Jacob Fuglsang
flag-be Philippe Gilbert
flag-nl Mathieu van der Poel
flag-si Primož Roglič
flag-dk Mads Pedersen
flag-it Elia Viviani
flag-nl Annemiek van Vleuten


Dit artikel delen:

50 Reacties

EddyB1958 2 oktober 2019 om 20:01

Van mij mag “The Alien” hem krijgen. Veel succes Annemiek van Vleuten.

Franco Ballerini 2 oktober 2019 om 20:16

Zinloos om mannen en vrouwen te vergelijken, maar als het dan toch moet inderdaad Annemiek.

Pietspeed 5 oktober 2019 om 22:14

MVDP lijkt me logisch als je zijn prestaties over het hele jaar bekijkt.

Vlg. Wiki omvat de prijs voor de beste wielrenner alle disciplines vallend onder de UCI. Dan kun je niet om Mathieu heen als Wk veldrijden + zeges, EK MTB + zeges, zijn prestaties in het voorjaar op de weg, en ook wel in het najaar met Tour of Britain, alsook inclusief zijn manier van koersen. Geef toe dat Van Vleuten, Alaphilippe en Roglic ook meer dan in aanmerking komen.

Dumoulist 2 oktober 2019 om 20:07

Waar zijn Pogacar en Vos?

dikkechaap 2 oktober 2019 om 22:21

Die verdienen een prijs voor beste talent/beste comeback. Ze komen beiden echter tekort voor dit rijtje.

Pietspeed 5 oktober 2019 om 21:59

Eens met dikke schaap

Domestique 2 oktober 2019 om 20:22

Zal wel gaan tussen Bernal en Alaphilippe…

Romāns Vainšteins 2 oktober 2019 om 20:28

Voor mij een strijd tussen Alaphilippe, Roglic en Bernal waarbij de eerste wint op basis van veelzijdigheid, verrassing en uitstraling. Fuglsang, Gilbert en vdPoel niet ver weg op die eerste 3.

Mooiste koers het WK met een millimeter op de Gold Race en Paris Roubaix.

Geit in mijn Kelderman 2 oktober 2019 om 21:06

Sowieso AGR de mooiste koers. Wat ik daar de laatste 25 minuten heb gezien begrijp ik nog steeds niet.

WernerFranke 2 oktober 2019 om 23:10

@geit
kopgroep rijdt niet, achtervolgers wel => achtervolgers komen terug

Geit in mijn Kelderman 3 oktober 2019 om 07:55

Hahaha zo kun je iedere koers wel doodevalueren. ‘De ene kwam eerder over de streep dan de ander ‘. Kom, dat dit kat en muisspel eindigde in de laatste bocht met zicht op de finish, met MvdP die al kilometers lang aan het sleuren was. Niet normaal hoor.

Rawolf 2 oktober 2019 om 20:35

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat Pedersen, Gilbert, Evenepoel en Carapaz in dit rijtje doen, word deze prijs gesponsort door Lefevere ofzo. De man vrouw verdeling is ook opmerkelijk :p.

Ik zou zeggen Alaphilippe of Roglic, over het hele seizoen genomen de beste 2.

$kedel 2 oktober 2019 om 21:37

Snap sowieso niet dat ze geen apparte categorie maken voor vrouwen.

dikkechaap 2 oktober 2019 om 22:24

Voor zover ik weet gaat deze prijs niet per se alleen over wegwielrennen.
Als dit inderdaad het geval is, lijkt MvdP me een makkelijke keus.

Romāns Vainšteins 2 oktober 2019 om 23:14

Tuurlijk gaat dit gewoon over wegwielrennen en niks anders.

Pietspeed 5 oktober 2019 om 22:25

Goed gezien dikke schaap

xistnc 5 oktober 2019 om 23:09

Waarom zou Mathieu überhaupt moeten winnen? Hij benaderdT alles vrijblijvend, al naar gelang hij er zin in heeft. Volgens mij moet dat niet aangemoedigd worden.

Jacco van Stierop 5 oktober 2019 om 23:58

“Hij benaderd [sic] alles vrijblijvend”
Ongeacht of dat waar is: waarom moet de benaderingswijze een norm zijn? Zo kun je met even veel recht ook vinden dat iemand die meer dan drie keer per jaar op hoogtestage gaat niet mag winnen. Of iemand die ketonen slikt. Of iemand die niet in staat is minder dan de helft van de interviewtijd te vullen met ehhhhhh’s.

xistnc 6 oktober 2019 om 11:04

Of begrijp je gewoon niet wat ik met ‘benaderingswijze’ bedoel? Die vraag is korter dan de onzin die je nu uitkraamt.

Mathieu kiest zijn WB-koersen uit, rijdt deze om te winnen maar hij en de tegenstand weet al dat hij niet mee zal doen om het klassement. Daarmee krijgt zijn deelname een vrijblijvend karakter.

Voor wat betreft de MTB-cyclus gaat dat dan om deelname aan het weg-WK, omdat dit op zijn maat geschreven is. Om daar vervolgens met een team in zijn dienst als een amateur in te vliegen, met een wapperend jasje en te weinig eten. “Ja maar Mathieu is Mathieu en moet Mathieu blijven”.

Mathieu voegt links en rechts koersjes toe aan zijn wegprogramma, al naar gelang zijn goesting. Misschien valt hij slechts in voor een zieke of geblesseerde ploegmaat, maar zoiets wordt altijd vanuit Mathieu benaderd. Al hoeft dat niet aan hem te liggen, het draagt wel bij aan het totaalbeeld.

Die gozer heeft een overschot aan talent en een overschot aan karakter, maar voor een volgende stap zouden die twee dimensies elkaar wat minder mogen bijten.

En waar zou hij deze ereprijs precies voor moeten krijgen, trouwens? Een toevalstreffer in de AGR plus wat kleinere Vlaamse zeges, plus WK in een C-sport, plus wat WB-zeges in een andere C-sport waarin hij niet mee deed om het WB-klassement. Neuh.

NCK17 2 oktober 2019 om 20:44

Roglic was de beste dit seizoen.

Haanaf 2 oktober 2019 om 21:46

Roglic staat natuurlijk ruim bovenaan op de UCI ranking. Het is jammer dat je hem niet ziet in 1-daagse wedstrijden (behalve WK).

Geit in mijn Kelderman 2 oktober 2019 om 21:07

Alaphilippe voor mij. Zo’n veelzijdig renner, attractief maar ook buiten de koers een persoonlijkheid. Roglic, Bernal op 2 en 3.

Romāns Vainšteins 2 oktober 2019 om 21:16

Ik zou die man wel eens een double time swing willen horen spelen ook.

Groningen 2 oktober 2019 om 21:29

Van Vleuten bekroonde haar toch al mooie seizoen op het WK op een dusdanig indrukwekkende manier dat zij voor mij de terechte winnares zou zijn. Mannen en vrouwen vergelijken is inderdaad wat lastig, dan maar Roglic op 1 bij de mannen (wat Carapaz en vooral Pedersen in dit lijstje doen is mij een raadsel, ze winnen een belangrijke wedstrijd maar dat lijkt me wat mager voor wielrenner van het jaar)

Veloburto 2 oktober 2019 om 21:53

Ik stem op Alaflip

Wheely 2 oktober 2019 om 22:37

Ik ook, hij heeft echt zijn stempel op dit seizoen gedrukt. Samen met Fuglsang en VdP.

Timster 2 oktober 2019 om 22:08

Als je in één seizoen een monument wint, een grote ronde wint en wereldkampioen wordt, lijkt het me duidelijk wie moet winnen. Het is uiteraard wel vreemd dat hier beide seksen samengevoegd worden.

dikkechaap 2 oktober 2019 om 22:28

Niemand heeft dat dit jaar voor elkaar gekregen.

Tenzij je een wedstrijd die toevallig het Italiaanse woord voor ronde in de naam heeft gelijk wilt stellen aan de drie grote (drieweekse) rondes die het wielrennen kent.

Overigens zou ik Van Vleuten een prima keus vinden.

Timster 2 oktober 2019 om 23:11

@dikkechaap: volgens het stuk hierboven heeft onze Annemiek dit voor elkaar gekregen…

Domestique 2 oktober 2019 om 23:01

Welke troll heeft op Ewan gestemd? :p

Romāns Vainšteins 2 oktober 2019 om 23:06

Een grote sprintliefhebber. Geweldig hoe deze slipstreamsluiper spurtkoning vh tour geworden is tegen ieders verwachting in.

thorsen 2 oktober 2019 om 23:11

1. Alaphilippe, 2. Roglic, 3. Van der Poel

Jacco van Stierop 2 oktober 2019 om 23:15

“…de trofee die jaarlijks wordt uitgereikt aan de beste wielrenner.”
Onder een wielrenner versta ik dan iemand die wedstrijden in het veld en/of op de weg rijdt op een rijwiel voorzien van krom stuur, versnellingen en remmen. Gekeken wordt niet alleen naar de droge resultaten maar vooral hoe de renner/renster zich in de koers manifesteert. Dan rollen er bij mij drie namen uit: Van der Poel, Alaphilippe en Van Vleuten. Deels op gevoel kies ik dan voor Van Vleuten.

Adrianus 3 oktober 2019 om 00:17

Mathieu van der Poel, van januari tot januari vrijwel alles gewonnen, waar hij starte en als hij niet won, was het meestal door pech. Tevens altijd mooie strijd leverend en dat ook nog eens als renner van een kleine ploeg.

Pietspeed 5 oktober 2019 om 22:26

Eens!

Kosmonaut 3 oktober 2019 om 02:20

Lastig om te kiezen tussen Roglic en Flip. Toch gaat mijn stem naar Flip, het meest veelzijdig en bijzonder attractief.

Trouwens lachwekkend om zowel vrouwen en mannen samen voor deze prijs te nomineren. Hetzelfde als Lieke Martens nomineren voor de gouden bal samen met Messi en Ronaldo of S. Williams voor tennisser van het jaar samen met Djokovic en Nadal…. En als dat dan zonodig moet doe het dan 50/50 oid. Als figuren als Ewan, Viviani en Evenepoel hier tussen staan had toch ook zeker een Bastianelli ertussen gemoeten, al is het dan maar voor het idee.

Cyclinglife 3 oktober 2019 om 06:50

Blijft een lastige keuze.
Wielrenner van het jaar verkiezing, waar selecteer je op?
Aantal overwinningen? Aantal dagen koers? Wat het individu voor de sport betekent heeft afgelopen seizoen?
Egan bernal, carapaz, caleb ewan, Philippe Gilbert, mads pederson, jacob fugelsang en Elia viviani horen wat mij betreft hier niet thuis in het rijtje, te weinig gewonnen / te weinig koers bepalend / niet genoeg toegevoegd aan het wielrennen dit jaar, om in aanmerking te komen voor de prijs.
De resterende 5 zijn lastig een rangschikking in te maken. Wat Evenepoel laat zien op zo’n leeftijd is absurd, gaat dat voor een van der poel die de wielerwetten negeert en alles wint wat los en vast zit op zijn manier geregisseerd? Of hoe vergelijk je dit met roglic die zoveel won dit seizoen is dat beter dan een alaphillipe die absoluut geen klassementsrenner is maar strijd als ware het een strijd op leven en dood voor de gele trui?
En kan dit alles op tegen 1 vrouw die zo’n drive en goed is dat ze de eervolle bijnaam van the alian heeft gekregen?
Om toch een verdeling te maken.

1 Mathieu
2 Julian
3 Annemiek
4 Primoz
5 Remco

Chasse_patate 3 oktober 2019 om 07:09

Primoz moet op 1. De rest is prima.

Domestique 3 oktober 2019 om 08:14

Lol Bernal op zijn 22 Parijs-Nice, Ronde van Zwitserland en Tour gewonnen? Is kwalitatief gezien het best van allemaal en hij hoort niet bij de genomineerden?

EddyB1958 3 oktober 2019 om 11:06

@chasse ik stel vast dat een 90% van de stemmers het oneens is met je.

Cyclinglife 3 oktober 2019 om 12:33

@Domestique misschien vergeten dat de afgelopen tour voornamelijk interessant werd door alaphillipe? Zijn strijd tegen de rest om zo lang als mogelijk geel te behouden. Had de sneeuw en regen een cole eerder gebeurd had hij geel gedragen in Frankrijk. En die strijd waardeer ik meer en schaal ik hoger in als het om deze ranking gaat. En gelukkig dat dit soort lijstjes hoogst subjectief zijn. Dus klopt mijn top 5 lijstje 100%, want het geldt alleen voor mijn redenatie.

Viktrodriguez 3 oktober 2019 om 08:13

Volgens mij hebben ze gewoon de uitslagenlijst van de WT gepakt en dan iedere winnaar van een betekenisvolle wedstrijd genomineerd, aangevuld met de wereldkampioen.

Ik vind het zelf vooral bijzonder dat het een gemengde categorie is. Er zitten zoveel grote verschillen tussen beide categorieën dat je niet eens moet willen vergelijken. Het is geen atletiek of zwemmen waarbij het qua professionaliteit, prestaties en aandacht redelijk gelijkwaardig is door zelfde disciplines en gedeeld programma.

Schollekop 3 oktober 2019 om 08:38

Beetje appels met peren vergelijken.
Maar toch, de twee meest attractief rijdende renners zijn Alaflip en MvdP. Wat mij betreft een van de twee.

DylanNeymarSantos 3 oktober 2019 om 08:46

@cyclinglife hoe kan je van fuglsang nou zeggen dat die te weinig koers heeft bepaalt/gewonnen. Ben je het voorjaar vergeten? En won die niet in de vuelta ook nog een rit… wat mij betreft wint Flip deze prijs voor Fuglsang en Primoz

Cyclinglife 3 oktober 2019 om 12:23

Ow ik heb ontzettend genoten van fugelsang. Maar in mijn persoonlijke optiek zijn er andere renners meer bepalend geweest. Gedurende het jaar En is dat niet het probleem met zulke lijsten. Wat zijn je persoonlijk voorkeuren, waar selecteer je op, welke koers/prestatie waardeer je hoger.
Hoe vergelijk je nu een klassementsrenner met een eendagsrenner of met een sprinter? Etc…

JasperMollema 3 oktober 2019 om 11:11

Roglic/van der Poel willekeurig op 1 en 2, Alaphilippe op 3.

Pietspeed 5 oktober 2019 om 22:28

Eens

EddyB1958 3 oktober 2019 om 11:15

Annemiek van Vleuten kan voor een dubbele primeur zorgen. De eerste als dame en de eerste voor Nederland. Nietwaar ten dam en rico?

HoofdIsVrij 3 oktober 2019 om 11:20

Absurd dat Groenewegen niet is genomineerd. Heeft immers de meeste overwinningen dit seizoen.

Pietspeed 5 oktober 2019 om 22:12

MVDP lijkt me logisch als je zijn prestaties over het hele jaar bekijkt.
Vlg. Wiki omvat de prijs voor de beste wielrenner alle disciplines vallend onder de UCI. Dan kun je niet om Mathieu heen als Wk veldrijden + zeges, EK MTB + zeges, zijn prestaties in het voorjaar op de weg, en ook wel in het najaar met Tour of Britain, alsook inclusief zijn manier van koersen. Geef toe dat Van Vleuten, Alaphilippe en Roglic ook meer dan in aanmerking komen.

Headlines

Materiaalzone

Populair