Van Aert reageert op kritiek Evenepoel: “Stoort me dat Remco nu 180 graden draait”
foto: Cor Vos
donderdag 30 september 2021 om 16:30

Van Aert reageert op kritiek Evenepoel: “Stoort me dat Remco nu 180 graden draait”

Wout van Aert is op zijn zachts gezegd niet echt blij met de kritiek van Remco Evenepoel aan het adres van bondscoach Sven Vanthourenhout. Evenepoel had het in Extra Time Koers onder meer over een onduidelijke teammeeting vlak voor het WK. “De uitleg van Remco heeft me wel gestoord”, reageert een geprikkelde Van Aert.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Evenepoel cijferde zich tijdens de wegwedstrijd volledig weg voor Wout van Aert en in mindere mate Jasper Stuyven, maar hoopte stiekem op een eigen kans. “Het was vrijdagnamiddag (twee dagen voor de wegwedstrijd, red.) teammeeting. Ik vond dat de uitleg naar mij toe wat onduidelijk was, waarna ik een twijfelachtige nacht heb gehad. Zaterdag ben ik dan naar Sven (Vanthourenhout, red.) en Serge (Pauwels, red.) gegaan. Ik had na de verkenning het gevoel dat er voor mij op het parcours kansen lagen om weg te rijden en dat er scenario’s waren waarin ik kon winnen.”

“Ik heb dat vlakaf gezegd, maar de kaart van Wout zou worden getrokken. Toen was het duidelijk voor mij: de kopmannen waren Wout en Jasper. Vervolgens heb ik snel de knop omgedraaid en heb ik alles gedaan voor de ploeg. Ik heb zonder problemen dat werk opgeknapt, dat zou ik bij Deceuninck-Quick-Step ook doen. Maar ik heb het wel aan Sven gezegd: dit was een gemiste kans op een wereldtitel. Wout besefte na de wedstrijd ook wel dat hij te laat had gecommuniceerd. Dat heeft hij meteen in de bus gezegd. Het is gewoon jammer dat het op dat moment wat fout loopt voor ons.”

“Hij heeft weken aan een stuk verkondigd hoe hij ernaar uitkeek”
De uitspraken van Evenepoel zijn bij Van Aert duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Eerder vandaag besloot hij al enkele kritische tweets over Evenepoel te liken, waaronder die van AD-journalist Thijs Zonneveld en Hans Vandeweghe, en later kwam hij ook nog met zijn eigen kijk op de zaken. “De uitleg van Remco heeft me wel gestoord”, zei Van Aert. “We zijn als een ploeg naar het WK getrokken. Ik wil wel een pluim geven aan de bondscoach, hoe hij dat heeft gedaan”, citeert Sporza. “Hij is, volgens mij, vanaf het begin voor iedereen heel duidelijk geweest.”

Evenepoel tijdens het WK in eigen land – foto: Cor Vos

“Ik had wel verwacht dat er kritiek zou komen omdat we niet gewonnen hebben. Alleen dan zou alles perfect geweest zijn en anders zou er altijd kritiek zijn. Dat kan ik er best bijnemen, maar van iemand binnen de ploeg vind ik het niet verstandig om nog olie op het vuur te gooien. Ik denk dat Remco in Extra Time Koers veel meer verteld heeft dan hij in de teammeeting gezegd heeft. Volgens mij waren er nooit problemen en is het wel heel makkelijk om achteraf zo te praten”, is Van Aert duidelijk.

“Ik denk dat hij diegene is geweest die akkoord is gegaan met de tactiek, die akkoord is gegaan met de selectie. Hij heeft weken aan een stuk verkondigd hoe hij ernaar uitkeek, dus ik vind het heel raar om nu 180 graden te draaien.”

RIDE Magazine
256 Reacties
Sorteer op:
30 september 2021 17:43
Ik vind het ook wel apart dat Wout boos is omdat Remco nu 180 graden gedraaid is terwijl hij net hetzelfde doet. Op de vraag waarom hij vóór het WK wel positief was over de aanwezigheid van Remco, antwoordt hij namelijk “ Ja, ik kon moeilijk anders.” Tja…
    30 september 2021 17:46
    Je zegt daar zoiets. Dan kan Evenepoel net hetzelfde zeggen natuurlijk...
    30 september 2021 17:48
    Ik neem aan dat hij hiermee geloofde in Remco zijn oprechte verklaring in het bijzijn van Patlef. Namelijk dat hij zich onvoorwaardelijk zou schikken in ‘het plan’.
    30 september 2021 20:46
    Precies. Hypocriet van Wout. Moest Remco dan vooraf in de pers gaan gooien dat hij niet achter het plan stond? Remco kon ook moeilijk anders. En Remco heeft zich aan het plan gehouden en niet zijn eigen kans gegaan.
30 september 2021 17:48
Remco zal nooit een grootheid worden, simpelweg omdat hij zich onmogelijk maakt en niemand voor hem wil rijden… en zonder ploeg ben je een nobody… ik noem even het almeida momentje in de giro… hij maakt meer vijanden als vrienden en wordt straks als een kleuter achtergelaten …. Jammer want hij is zooooo goed
    30 september 2021 17:50
    Dikke aanname.

    Er zijn er zat die liever een type Evenpoel dan voor een type van Aert rijden. En ook zat die rijden voor wie je maar wil zolang je genoeg betaalt.
    30 september 2021 17:51
    In REV petjes en pizza hut vouchers?
    30 september 2021 18:01
    @ de adelaar. Inderdaad, Remco zal nooit een grootheid worden , want hij is het al. Wat een palmares op zijn leeftijd. Gewoon indrukwekkend.
    30 september 2021 18:19
    @wimvl je bent nu welnee verblind door je liefde voor die kleine man…. Ga er bijna wat van denken
    30 september 2021 20:20
    @adelaar Misschien eerst eens wat objectiever naar de koers kijken. Het is Almeida die minuten aan zijn been kreeg, en voor Evenepoel hoorde te rijden. Dat hij dit aan zijn laars lapte daar hij reeds getekend had voor een andere ploeg, dat is pas grotesk. Patje mag misschien af en toe wat teveel drinken, maar vergeten doet die nooit. Een goede les ook voor Remco om zo'n gast nooit nog in zijn ploeg te dulden als hij naar een grote ronde trekt. Als je de ronde van Denemarken wat gevolgd hebt, zal je gezien hebben, dat de ganse ploeg zich daar uit de naad gereden heeft voor Remco, en dat zonder te mopperen. Maar dat waren dan ook topprofs, als Morkov etc...
    30 september 2021 20:51
    Het is maar een kwestie van tijd vooraleer hij ook binnen QS op andere renners hun zenuwen begint te werken. Het is gewoon een vervelend ventje dat hard kan fietsen.
    Een vergelijking met WVA en MVDP is er niet want beiden hebben ondanks de concurrentie / rivaliteit altijd RESPECT voor elkaar. Evenepoel heeft geen respect, niet voor ploegmaats, niet voor mecaniciens - net zoals zijn "Godfather-PL". En ik vrees dat dit alleen maar erger gaat worden als duidelijk wordt dat hij geen grote tour kan winnen (wegens doodsangst bij dalen).
30 september 2021 17:49
Wel goed dat Wout zich nu zelf uitspreekt en niet Sarah als een soort buikspreekpop hanteert...
30 september 2021 17:50
Hier in Vlaanderen geeft 90% aan dat gokken op 1 "paard" niet verstandig was, ook al is die de beste normaliter. En eveneens niet de koers dragen vanaf 180 km van de finish. Remember Qatar, Bergen enzovoort. Dezelfde fout. De Q Step-methode loont meer dan dit. Denk dat Frankrijk duidelijk zo reed, met oa Cosnefoy, Madouas ....
    30 september 2021 17:52
    Achteraf, ja.

    En vooraf deed 99% alsof de koers alleen nog maar verreden hoefde te worden, om het goud op te mogen halen.
    30 september 2021 18:28
    Achteraf gelul idd. Stelletje backstabbers
    30 september 2021 19:12
    Ik denk niet dat de analyses achteraf waren, al grotendeels onderweg waren die gemaakt. Tijdens de koers ... WTF waar zijn we nu weeral mee bezig? Dit komt niet goed.. nu ja, Julian was oppermachtig. Super verdiend.
30 september 2021 17:54
Een van de grootste wielrenner aller tijden Eddy Merckx voorspelde het al. Maak keuzes en laat REV thuis, want hij is geen team speler. Je ziet hetzelfde als bij de nederlandsche vrouwen ploeg. Teveel kopmannen/vrouwen. Wout heeft in verleden laten zien binnen zijn ploeg een team speler te zijn REV niet. Dan is de keuze makkelijk toch? Winnen doe je samen en verliezen ook. Hopelijk leren beide bondscoaches hiervan. Landen wedstrijden blijven lastig met de ploegen belangen op de achtergrond. Gelukkig kan WvA zondag weer koersen in zijn TJV shirt met Belgische driekleur. Alle neuzen binnen het team weer dezelfde kant op. Ik ben heel benieuwd zondag in PR !
    30 september 2021 17:56
    Ja. De grootste teamplayer aller tijden, Eddy Merckx, zei het al! Topargument.
    30 september 2021 18:41
    Dat is ook lekker makkelijk want de neuzen van dienst aldaar zijn van behoorlijk andere origine dan bij de Belgische ploeg.
    30 september 2021 18:56
    Merckx was naast wielrenner ook gewoon bondscoach, die met Dhaenens en Museeuw WK werd. In die hoedanigheid kan en mag hij -desgevraagd- ook wel een uitspraak doen.
    30 september 2021 19:11
    Merckx mag zeker zijn mening geven (of dat enkele dagen voor het WK moet als de ploeg samenkomt, kan je je afvragen), maar uiteindelijk was het REV’s fout niet dat Wout geen wereldkampioen is geworden.

    Heb de indruk dat sommigen de ‘schuld’ al wat verleggen naar Evenepoel, terwijl Van Aert gewoon niet goed genoeg was.

    Het initiatief om de koers van ver hard te maken kwam ook van de Fransen, Evenepoel reageerde gewoon. En uiteindelijk speelde dat in theorie zelfs in Wout zijn kaart, want zo werden potentieel rappere mannen als Ewan gelost.

    Dat hij een mindere dag had, vergeeft iedereen hem ook meteen heb ik het gevoel (vanwege zijn geweldige afgelopen 2 jaar). Maar als je absolute kopman bent van een sterk team in eigen land en je bent die dag minder, dan volgt er normaal gezien kritiek. Dat hoort er nu eenmaal bij.

    Ik vind dat de kritiek op van Aert zelf in dit geval dus nog best meevalt eigenlijk, er zijn al andere gevallen geweest. Wat mij betreft dan ook niet echt nodig dat Wout nu gepikeerd reageert.
    30 september 2021 21:29
    Niet een van, wel : Dé grootste !
    30 september 2021 22:29
    Op welke manier is de voorspelling van Eddy Merckx uitgekomen?
    Evenepoel heeft zich helemaal volgens de afspraak ten dienste van Van Aert gesteld. Tegen zijn zin, maar hij heeft het wel gedaan. Niemand die erbij betrokken was, beweert iets anders, ook de geïrriteerde Van Aert niet.
    Als Evenepoel voor zichzelf reed, deed hij dat wel op een heel domme manier. Dan is de complottheorie dat hij Van Aert kapotreed in dienst van Evenepoel nog iets minder van de pot gerukt.
30 september 2021 17:55
Ik vind die "algemene kritiek" op Remco's woorden toch best meevallen. Zonneveld zegt eigenlijk dat hij het leuk vindt dat hij gewoon zegt wat hij denkt en Hans Vandeweghe wordt liefst door zoveel mogelijk mensen gehaat dus met 1 tweetje alle Remco-fanboys jennen is mooi meegenomen.
    30 september 2021 17:59
    Zijn er nog wielerliefhebbers die Zonneveld serieus nemen?
    30 september 2021 18:27
    Jazeker, waarom niet?
    30 september 2021 18:33
    Omdat hij meningloos is. Hij vormt die naar iets wat een stukje oplevert, als zelfdenkend organisme is het niks.
    30 september 2021 18:33
    Hij is veel te hysterisch geworden.
    30 september 2021 19:18
    @rv: lol, als er juist 1 journalist is die een eigen mening heeft en al jaren daarvoor uit komt, dan is het Zonneveld
    1 oktober 2021 07:13
    Ik vind het een poseur maar beaam dat het een kwestie van smaak is.
    Een beetje hetzelfde type discussie als een bepaalde band oprecht vinden.
30 september 2021 17:59
Wout kan in deze discussie lullen tot hij een ons weegt maar hij kan Evenepoel nooit verwijten dat hij niet voor Wout heeft gereden. Als de tactiek niet tot winst heeft geleid, kun je toch kritiek of verbeterpunten verwachten? Of gaat de Belgische ploeg de volgende keer op exact dezelfde manier rijden? Nee toch zeker?
Wout was gewoon niet goed genoeg en dat had hij eerder moeten melden ipv de hele ploeg oproken in zijn dienst.
    30 september 2021 18:09
    100 procent eens, Reiger! Als je het fragment bekijkt in Extra Time Koers, vind ik het allemaal heel erg meevallen. Het leek zelf alsof de rest van de tafel het erger vond dan Remco dat hij deze rol heeft gekregen.
    30 september 2021 18:14
    Klopt Reiger
    30 september 2021 19:03
    En ik geef meteen toe; ik heb Evenepoel hier vaak genoeg een draai om zijn oren gegeven om zijn uitspraken en gebaartjes. Gisteren in extra time was hij gewoon realistisch, eerlijk en nog redelijk mild in zijn uitspraken. Degene waar hij zijn k**t*n voor heeft afgedraaid tijdens het WK heeft niet geleverd dus dan mag je kritiek geven.
    Helemaal omdat het een landenploeg betreft en niet iemand uit de merkenploeg met wie je het volgende weekend een nieuwe kans hebt.
    30 september 2021 19:53
    Ik snap je punt wel Reiger, maar in de koers heb je oorzaak-gevolg. Wout heeft uiteindelijk niet geleverd, maar kan je de tijd terug draaien dan zijn er scenario’s te bedenken die achteraf ook tot gedoe zouden leiden, zoals Remco zit in de juiste ontsnapping maar wordt 4e terwijl Wout de sprint van de achtervolgers wint. Wat zeggen we dan in de analyse?
    30 september 2021 20:33
    @Panache Het klopt dat het allemaal achteraf praten is. Maar zeker voor ploegmaten voor één dag geldt natuurlijk dat er na afloop snel een haar in de boter zit wanneer er niet gewonnen wordt. Zeker als er een ambitieuze jonge ploegmaat zich verrot heeft gereden voor die niet-winnaar. Evenepoel zou geen WK zijn geworden volgens mij maar hij zal dan liever zelf strijdend ten onder zijn gegaan in het laatste rondje ipv zichzelf oproken voor een “vreemde” kopman die niet wint. In dit geval heeft hij gelijk dat hij zijn mond opentrekt.
    30 september 2021 22:52
    @ reiger +1 en een vuistje erbovenop om de situatie objectief te analyseren!
    1 oktober 2021 00:42
    Dus Evenpoel houdt tijdens de teambespreking zijn mond, gaat een dag later (buiten de inbreng en invloed van het hele team) naar de ploegleiding om toch nog even aan te kaarten dat ie voor zichzelf kansen ziet op dit parcours. Op z'n Hollands gezegd noemt men dit achterbaks.

    Aanvullend; er zit een wereld van verschil tussen als een bezetene op kop sleuren en in dienst van de kopman rijden. Maar iedereen heeft tijdens de EK al kunnen zien dat Evenepoel wel hard kan fietsen, maar als coureur nog in de luiers zit.
    1 oktober 2021 01:39
    @Klein verzet.

    Wat is hier achterbaks aan?

    Remco is met SVT, "het opperhoofd" gaan spreken op zaterdag omdat ie het tactisch plan nog steeds niet begreep na het leuke groepsgesprekje op vrijdag. Wschl begreep geen enkele renner buiten WvA deze tactiek...

    Natuurlijk heeft ie uiteindelijk niet in dienst gereden omdat ie de "marching orders" van ons opperhoofd en WvA volgt. Is dat dan Remco's fout? #omgekeerdewereld

    Op het EK kan ie alleen Colbrelli net niet lossen. Ik stel voor dat ie volgend jaar terug het EK voor beloften rijdt :-)
    1 oktober 2021 11:31
    @pussyfooter, Waarom doet Evenepoel tijdens de teambespreking zijn mond dan niet open. Hij kan toch z'n vinger opsteken en zeggen dat hij het nog steeds niet snapt. Bovendien kan ie op dat moment in de aanwezigheid van zijn team/landgenoten zeggen dat ie voor zichzelf kansen ziet. Heus, dat WvA en anderen hem dan beleefd op z'n plaats zouden hebben gezet. Het zou meteen ook duidelijk zijn dat het "commitment" (toewijding op z'n Nederlands) niet verder reikt dan de lengte van een Quickstep-plank.
30 september 2021 18:07
Ik had altijd het idee dat Vanthourenhout met een uitgestreken gezicht mist aan het spuien was. Evenepoel is toch de ideale joker. Dan is Sven toch niet zo uitgekookt als ik dacht.
    30 september 2021 18:09
    Het blijft natuurlijk heel raar om een gat van 18 seconden op een groep met Lampaert, Campenaerts (en 25 andere die later sowieso zouden lossen) door Evenepoel open te laten trekken naar 1:40. Nergens voor nodig, laat je Campie en Lampie er terug bij (ze zaten vooraan die groep boven op de moskes) dan kunnen zij tempo maken en hou je Revket over in de finale. Ik vind de stelling dat Van Aert op die manier zeker zou zijn dat Evenepoel geen concurrent kon zijn zeker niet onrealistisch. Kopmannen doen dat soort dingen.
    30 september 2021 18:35
    Idd Harrogate, en al helemaal wanneer je iemand niet mag. Wat wel duidelijk is wanneer je Twitter opgaat om dat te tonen.
    30 september 2021 22:47
    Wout heeft gewoon samen met SVT een vuil spel gespeeld. Remco op kop zetten na de Smeysberg en deze oproken want Remco mocht zeker geen winstkansen hebben. Het gesprek op zaterdag bewijst dat eveneens. Remco heeft de teamorders perfect maar met tegenzin uitgevoerd en wist dat het een tactische blunder was voor BE en zijn winstkansen. Maar hij kon niet verliezen want elk nadeel heb zijn voordeel: hij besefte dat hij Ala in een zetel naar de finish bracht en dat hij deze tactische blunder van Team BE zelf kon omzetten in zijn persoonlijk voordeel (cfr. tijdens de race werd zijn naam al gescandeerd). Wout reageert nu als door een wesp gestoken en probeert Remco in een slecht daglicht te stellen, gewoon omdat hij ziet dat Remco uiteindelijk voordelen gehaald heeft uit deze situatie. Wout heeft gewoon zijn achterbakse Kempische aard laten zien...

    De REVKET is juist de meest volwassene in dit hele verhaal :-)
    30 september 2021 22:57
    Idd harrogate! Ik ben altijd van aert fan geweest. Maar zondag heeft hij samen met sven grote fouten gemaakt. Winnen had zoiezo moeilijk geweest als je de sterkte zag van julian. Maar door dubieuze beslissingen hadden ze de koers bij voorbaat verloren
    30 september 2021 23:06
    En voor die fouten heeft van Aert meteen na de koers zijn excuses aangeboden. Typisch Kempisch, verantwoordelijk nemen voor je fouten. Beter zo dan nadien je team afvallen.
    30 september 2021 23:18
    Ik vond dat REV het wel netjes hield. Hij heeft niks gezegd waar er veel aanstoot aan te nemen valt. Zat in zichzelf waarschijnlijk wel te genieten dat de andere tafelgasten alles zeiden dat hij wilde zeggen maar niet kon.

    Ik ben meer WvA-fan dan van Evenepoel, maar hier laat hij zich een beetje kennen vind ik. On-Wouts.

    Niet vergeten ook dat hij Evenepoel in de toekomst nog gaat kunnen gebruiken. Hem nu afvallen zonder dat hij zelf iets verkeerd heeft gezegd na zich de pleuris te hebben gereden voor Wout, vind ik niet zo bijster slim.

    Het lijkt wel alsof hij zijn frustratie over zijn mislukte WK nu uitwerkt op Evenepoel. Daar zit waarschijnlijk ook nog veel gif in overgehouden aan Tokio, maar nu na het WK komt het vreemd over.

    Het zorgt er ook voor dat mensen alsnog harder gaan reageren op zijn mislukte WK, terwijl dat initieel collectief met de mantel der liefde werd bedekt.

    Stevig huishouden op de stenen zondag dan maar zodat deze storm in een glas water snel gaat liggen.
    1 oktober 2021 00:36
    @Beer

    Pro-forma excuses bedoel je? Indien gemeend zou hij nu niet zo gepikeerd reageren op REVKET zijn verhaal in Extra Time Koers. Team afvallen? Remco heeft zich aan de teamorders gehouden. Of bedoel je dat hij de rangen gesloten moet houden (omerta) en zijn mening niet mag geven over de tactische wanprestatie? Dat is typisch Vlaams, wat ons een klootjesvolk maakt...

    ps: I love the Dutch mentality not to beat around the bush, demonstrated by REVKET in his appearance in ETK.

    @AH . +1 . Ik ben ook meer WvA-fan dan van Evenepoel, maar dit geval kan niet door de beugel en ik hoop dat WvA dit zelf ook beseft.
    1 oktober 2021 07:22
    Mooie discussie dit.

    Al met al moet natuurlijk ook WvA zich een misstap kunnen veroorloven en zal de hele zilvervloot + druk vanuit de ophemelpers meegespeeld hebben. Ik dacht eigenlijk altijd dat het een extreem koele was maar indirect bitchen op Twitter doet me beseffen met een (periodieke) binnenvetter te maken te hebben. Laat Wout in zijn reflectie ook langs het moment gaan dat hij MvdP versloeg zonder te ademen en pa Vanderpee datzelfde geintje flikte met hem als onderwerp.
    1 oktober 2021 08:51
    Excuses vlak na de wedstrijd met tranen in de ogen lijken me eerder gemeend dan pro forma. Het gaat hem over loyaliteit aan het team en de tactiek, heeft verder niets met omerta te maken. Remco mag kritisch zij, maar op de juiste plaats. Zeker na Tokio en zeker na het DCQS-spel in de finale van het WK. Die gemene sneren naar Kempenaars en Vlamingen mag je verder voor jezelf houden, pussy.
    1 oktober 2021 09:04
    Maar Beer, als geen ander zat je (naar mijn mening volkomen terecht) op AvdP in te hakken nadat hij achteraf's WvA zijn ademloze WK titel sneaky zat te stoken met andermans tweets liken. Hoe sta je er nu in?
    1 oktober 2021 15:03
    Ik snap de link die je legt niet meteen Romans. Wat bedoel je juist?
30 september 2021 18:09
Op de OS was REv niet in conditie.. dus kon zowiezo niet veel helpen daar.

Nu op het WK wou hij Wout helpen en ging akkoord de tactiek te volgen ook al vond hij deze niet ok. Hij durfde toen gewoon niet op tafel kloppen gezien de druk vanuit de pers en van ene Merckx.
30 september 2021 18:13
Typisch. Remco zit weer te stoken.
30 september 2021 18:17
Het wielerpeloton is een harde leerschool. Niet alleen als het gaat om op de fiets te blijven zitten of om tactisch beter te worden, maar ook als het gaat om de sociale vaardigheden. Remco verdedigde zich hand en tand tegen de suggestie van Eddy Merckx dat hij zich niet wilde wegcijferen voor 1 absolute kopman anders dan hem zelf. Nu smijt hij zich volledig en is het resultaat er niet naar en is hij zuur en is hij nog niet zo volwassen om een politiek antwoord te geven op tv. Dat is wel te begrijpen als je zo jong bent en de Belgische media smullen er natuurlijk van nu ze weer een nieuwe tweestrijd hebben weten te vinden. Het zal wss alleen nog maar meer uitvergroot worden in de pers en helaas kan Remco nu ook niet meer echt iets terugdraaien. Hij heeft laten zien dat hij a zegt en b denkt en dat zal bij velen het vertrouwen in Remco doen dalen. Ik weet dat ik groeven in een oude plaat aan het draaien ben, maar ik vraag me nog steeds hardop af wie de mental coaching bij DeQeuninck doet. Ik heb de indruk dat dat niemand is. Je zal maar pr/communicatie medewerker bij de ploeg zijn op dit moment.
    30 september 2021 18:35
    Ieder ziet er iets anders in. Ik had van Aert hoger zitten dan Evenepoel op vlak van "betrouwbaarheid", maar na het WK weet ik het niet meer zo zeker. Hoe dan ook, het is van alle tijden: kopmannen zullen regelmatig andere kopmannen (proberen) flikken.
30 september 2021 18:17
Van Aert voelt aan zijn eigen benen dat ze pijn doen, meestal geldt dan voor de overige renners hetzelfde. Met de sprint die Van Aert in zijn benen heeft is hij (bij een gesloten kopgroep met sprintfinale) altijd kansrijk voor een zege. Van Aert heeft in de finale ook twee keer op een aanval gereageerd, dus zó slecht was het ook niet. Wat Evenepoel hier doet is wisselgeld opeisen voor volgende keer. Wederom dat aura van onoverwinnelijkheid claimen (waar helaas veel fans in geloven). Laat in Emilia maar zien dat je de sterkste bent en daarna, het echte werk, Lombardije. Praatjes vullen ook in het wielrennen geen gaatjes.
    30 september 2021 18:26
    Van aert had zondag het meeste kans gehad als evenepoel had aangevallen met 30 a 50k te gaan. Hadden andere landen moeten achtervolgen die nu van aert er juist af reden.
30 september 2021 18:25
Best wel triest om terechte kritiek op de tactiek met zo'n ad hominem drogreden te pareren. Wat wil den wout bereiken, dat evenepoel nu opeens nog meer voor hem gaat rijden. De nieuwe merxc gaat echt niet gepasseerd worden volgende keer om een zeer terechte tactische analyse.
30 september 2021 18:38
Ik zat gisteren nog even de herhaling van het WK terug te kijken. Wat een rare koers was dat eigenlijk, met name van de Belgjes. Vorm van REVKET was erg goed maar heeft duidelijk zijn eigen glazen ingegooid door de locomotief uit te hangen.
    30 september 2021 18:48
    Teruggekeken vanwege de wheelie van Nathan Haas zeker.
    30 september 2021 18:53
    Haas is mn held.
    1 oktober 2021 01:48
    locomotief in opdracht van SVT en WvA. Geen eigen keuze.
    1 oktober 2021 15:12
    Wat betekent REVKET?
30 september 2021 18:39
Erg volwassen trouwens van evenepoel om bij vage instructies duidelijkheid te vragen. Veel kritikasters hadden verwacht dat hij alle vaagheid juist zou uitbuiten in hun eigen voordeel, zoals bijvoorbeeld bij de Nederlandse dames gebeurt lijkt te zijn
30 september 2021 18:41
Tsja. Het was wat ongemakkelijk gister. Uiteindelijk wist je dat er gezeik ging komen met REV, blok DSQ en Zatlef. Denk dat Wout alleen al daar stress van had.

Wellicht kan Remco nog even reageren op het tokkie gedrag van zijn vader? Die een normale voorbijganger van 60+ uit zn werk de hekken in beukte omdat hij durfde iets te zeggen over heilige REV tijdens een optocht van de supportersgroep van REV. Blegh!
    30 september 2021 18:47
    @laatste,
    Wat is dat nou voor een raar verhaal? Niets van gezien in NL pers.
    30 september 2021 18:58
    Dat klopt. Liep er zelf tussen. Supportersgroep REV in mars uit stad naar bus. Zeer gezellig, zingen en muziek. Kwam een oudere man in overhemd aanlopen, riep iets en papa rev als Bokito van de groep kom zich niet beheersen. Werd door mede leden uiteindelijk weggehaald. De politie erachter keek toe en zag dat dit net goed ging. Maar die oude man werd wel zo het hek in geduwd..

    Zonde. Want als Nederlander genoten van de sfeer in Leuven. Prachtig gedaan door de Belgen. 1 groot feest en ook zeer warm onthaal als Nederlander. Pure passie voor de Koers. Leuven prachtstad trouwens!
    30 september 2021 19:06
    Mooi verhaal en ik zie het ook helemaal voor me: de marcherende REV fanclub met de zwaar gefrustreerde vader voorop. Die oude man heeft nog geluk gehad!
    30 september 2021 19:14
    Mooi verhaal? Waanzinnig asociaal. Zo reageren doorgesnoven proleten.
    30 september 2021 20:04
    Schrik je daar van ? Moeten mensen die beledigingen en beledigende insinuaties maar blijven slikken dan ? Die etter van 60+, het laatste sluit het eerste niet uit, was blijkbaar vergeten dat hij niet op social media zat om zijn vuiligheid uit te spugen. Remco heeft zich de pleuris gereden voor Wout, mogelijk tegen zin, maar hij heeft het wel gedaan. Het interview van Wout vandaag was van een veel lager niveau.
    30 september 2021 22:05
    @Marcus jij weet er meer van...
    1 oktober 2021 01:55
    @Laatste man. Het gezeik is er nu omdat SVT/WvA op hun pik getrapt zijn. Ze hebben er alles aan gedaan om Remco zeker geen kansen te gunnen om WK te worden en dan nu te constateren dat eigenlijk Remco hier als winnaar uitkomt (winst ALA en Revket's populariteit) ...
30 september 2021 19:05
Eddy had gelijk!
30 september 2021 19:28
Een ploegleider is ook een leider. Dat houdt ook in het wielrennen in een goede kennis van je selectie in en een sterke communicatie. Dit laatste ook door je er van tevergewissen dat de renners van plan zijn dat ook onderling tijdens de koers goed te doen.
De communicatie achteraf tussen ploegleider en renners kan veel controverse voorkomen in de pers.
SVT scoort met de afterparty op TV dan ook bar slecht, ook al was ie niet in beeld, eigenlijk ook juist daardoor. RE en WVA zijn gewoon niet de hoofdrolspelers.
Een ploegleider voor een nationaal team kan het beste gekozen worden uit de voormalige ploegleiders van de commerciele teams. Het hoeft ook geen landgenoot te zijn. Kijk maar naar de nationale teams van een sport als voetballen. Een fultime funcie met dito beloning is het echter helaas niet.
30 september 2021 19:33
Flauwekul van REV om dit zo achteraf te zeggen, maar er was in de koers wel degelijk een kans voor hem om te winnen toen hij in de kopgroep zat. Vond het vreemd dat er toen 4-5 Belgen gingen rijden om de kopgroep terug te halen. REV had in die kopgroep een serieuze kans gehad, en de Belgen hadden dan anderen kunnen forceren om de kopgroep terug te halen. In plaats daarvan brachten de Belgen zelf Flupke in een gouden zetel.
30 september 2021 19:38
Wat een ongelooflijk polariserend artikel en ditto reacties. Iedereen die Extra Time Koers effectief gezien heeft (WvA waarschijnlijk niet als ook hij zo gebeten reageert) zou weten dat Evenepoel genuanceerd en beredeneerd antwoordde en dat de échte kritiek van Dirk De Wolf en Adrie van der Poel kwam.

Dat er zovelen weer op hun favoriete prooi springen is triest. En voordat ik weggezet wordt als blinde REV-fan: kijk eerst de volledige aflevering terug en oordeel dan zo objectief mogelijk zelf. Blinde haat is voor niets goed...
    30 september 2021 19:42
    Ik vond Adrie ook nog wel meevallen hoor. Het was vooral Den Dirk die zich niet inhield.
    Nu luister ik sowieso niet graag naar Dirk. Hij blijft maar door alles heen lullen en zijn verhalen zijn veel te lang.
    30 september 2021 19:48
    Adrie had toch meer kritiek dan Evenepoel - bij die laatste hebben ze het er met gerichte vragen moeten uitpeuteren.

    Spijtig ook dat het artikel bijvoorbeeld niet aangeeft dat Evenepoel uit zichzelf de Belgische ploegmaats excuseerde die op een bepaald moment achter hem reden toen hij in een groepje van vijf zat, met als reden dat ze zonder oortjes niet wisten dat er 7 anderen al waren gelost.
    30 september 2021 19:54
    Groot gelijk. Niks verkeerds gezegd en zich geschikt naar de ploegopdracht. Dat er in de media weer serieus gestookt wordt is niks nieuws. Wel dat Wout zich misplaatst als slachtoffer opstelt, en laat uitschijnen dat Remco voor eigen rekening reed. Wou hij voor eigen rekening rijden ? Uiteraard, van een ambitieuze gast met goede benen moet je niets anders verwachten. Maar hij heeft zich de pleuris gereden voor Wout, en die laatste zijn repliek is totaal ongepast.
    30 september 2021 19:57
    @Limal Adrie had in het algemeen kritiek op de gehele tactiek van de Belgische ploeg en niet zozeer gericht op één persoon en Dirk zijn pijlen waren op Wout gericht.
    Remco gaf idd antwoord op gerichte vragen en die kwamen bij mij niet over als onzin.
    Zeker niet als je kijkt naar hoe sterk hij reed en dat hij pas op 25 km van de meet op was.
    30 september 2021 20:02
    @Limal
    In deze heeft de VRT/ Sporza zelf ook wel een heel groot aandeel in de beeldvorming en de polarisatie.
    Vanmorgen waren de uitspraken van Remco een hoofdpunt in het journaal van 8u op radio 1. Met een volledig uit de context gerukte soundbite.
    30 september 2021 20:18
    "Het was vrijdagnamiddag teammeeting. Ik vond dat de uitleg naar mij toe wat onduidelijk was, waarna ik een twijfelachtige nacht heb gehad." Hij verkondigde al weken daarvoor het eens te zijn met de ploegtactiek om volledig voor Wout te gaan. Dan twee dagen voor de start zouden de coaches daar opeens vaag over doen? Onwaarschijnlijk. Waarschijnlijker is dat hij door zijn goede rijden achteraf de indruk wil wekken dat hij WK-kampioen had kunnen worden en zijn kans daarop wreed is ontnomen. Een martelaar waar ik geen kaarsje voor zal branden.
    30 september 2021 20:19
    Die had ik niet gehoord, Maillot, dat is dan heel erg spijtig en een mogelijke verklaring voor de reactie van Wout, die ik nooit had verwacht op basis van de volledige aflevering.
    30 september 2021 20:26
    @rouleur, hoe kunnen wij nu oordelen zonder die tactische bespreking bijgewoond te hebben? Het kan over details gaan - bijvoorbeeld: hij moest in een vroege vlucht gaan, maar in hoeverre mocht hij dan meewerken als de vlucht ver zou dragen? 's Ochtends heeft hij blijkbaar de bondscoach daarop aangesproken om zekerheid te hebben en werd duidelijk dat eigen kansen niet aan de orde waren. Waarna hij de orders tot in de puntjes uitvoerde. Goede wijze van handelen lijkt me. Mag hij dit zeggen in een praatprogramma over het afgelopen WK zonder als stiekeme martelaar weggezet te worden? Naar mijn mening wel.
    30 september 2021 21:17
    Heeft effectief niet veel verkeerd gezegd. Je voelde wel aan dat hij waarschijnlijk dacht dat hij beter gebruikt had kunnen worden dan nu het geval was. Iets waar hij trouwens groot gelijk in heeft. Als bliksemafleider in een vlucht of om op het eind tempo te maken, alles beter dan wat hij nu moest doen. Hij probeerde zelfs het team te verdedigen.
    30 september 2021 21:47
    @Limal "Ik had na de verkenning het gevoel dat er voor mij op het parcours kansen lagen om weg te rijden en dat er scenario’s waren waarin ik kon winnen.” “Ik heb dat vlakaf gezegd, maar de kaart van Wout zou worden getrokken". Die kaart was al weken geleden getrokken en aan dat scenario had hij zich gecommitteerd. Dan niet een dag voor de start terugkrabbelen en toch voor eigen kans willen rijden. Dan ben je onbetrouwbaar.
    30 september 2021 21:56
    @Roeleur Uit welk koersmoment blijkt dat Evenepoel zich niet aan de tactiek houdt en dus onbetrouwbaar is?
30 september 2021 19:43
Ik snap niet waarom hij mee moest als er maar één kopman was. Hij is totaal niet geschikt om te knechten, dan heb ik het niet over zijn fysiek maar over zijn ingesteldheid. Heeft ie nog nooit gedaan. Er werd/word overal voor hem gereden. Dat hij dat in Harrogate voor Phil deed doet hier m.i. niks aan af. Met steun van PV is het één groot vat branie geworden. Desondanks hoop ik dat hij alle verwachtingen inlost, want een topcoureur is het wel.
    30 september 2021 20:14
    Dus al die kilometers op kop voor Wout (op diens uitdrukkelijke vraag) tellen nu niet meer mee omdat hij liever een andere tactiek had gezien?
30 september 2021 19:49
Remco heeft zich volledig geschikt naar de ploegtactiek en naar de opdrachten van Wout tijdens de koers. Ook tijdens het TV programma Extratime heeft Remco niks gezegd wat als niet correct zou kunnen worden geïnterpreteerd. Op de vraag of hij de benen had om zelf te kunnen winnen heeft hij bevestigend geantwoord. Moet hij dan zeggen dat hij ook slechte benen had, terwijl hij in feite in de boter trapte ? Het interview van Wout was helemaal niet correct daarentegen en alvast niet loyaal naar iemand die zich een paar honderd km heeft uitgesloofd voor hem. Hij vertelt zaken over Remco die niet juist zijn door te stellen dat deze zich 180 graden zou gedraaid hebben door zijn uitspraak. Remco beaamt zelfs de volledige instructies te hebben gevolgd zoals aan hem verduidelijkt.
    30 september 2021 20:01
    Helemaal mee eens. Er is hier vaak kritiek op Evenepoel (en ook zeker door mij!) maar wat hij deed op het WK en wat hij gisteren zei kun je weinig tot geen kritiek op leveren.
30 september 2021 20:07
Remco kon winnen ? Dacht het NIET . Zal voor hem heel moeilijk worden om een grote wedstrijd te winnen in de toekomst, mist de alles bepalende explosiviteit. Ook het sturen zal veel beter moeten. Achteraf zeggen dat tactiek niet duidelijk was bevestigd alleen maar dat hij nooit echt zal kunnen knechten.
    30 september 2021 20:37
    Ik heb nieuws voor je TIO, hij hééft al bewezen dat hij kan knechten. Dat hij niet WILT knechten, daarover is iedereen het eens. Dat maakt het des te mooier dat hij het toch heeft gedaan afgelopen zondag.
30 september 2021 20:21
Er zit een rat in de Wolfpack !
30 september 2021 20:33
Van Aert is nog teleurgesteld omdat hij niet gewonnen heeft. Dat is menselijk. In de toekomst zal hij Evenepoel toch naast zich moeten dulden (had dit WK al gemoeten) als kopman en daar gaat hij alleen maar baat bij hebben.

Tempo maken had hij aan Lampaert en Campenaerts kunnen overlaten ipv Evenepoel de opdracht te geven een geklopte groep verder op achterstand te rijden.

Reacties zijn gesloten.