‘Utrecht heeft grote kans op Vuelta-start 2019’
Jaarbeurshal - foto: Marcel Koch
woensdag 29 juni 2016 om 14:26

‘Utrecht heeft grote kans op Vuelta-start 2019’

Utrecht is achter de schermen hard bezig om de start van de Vuelta a España in 2019 naar de Domstad te halen. Initiatiefnemer Cor Jansen van het Business Peloton Utrecht vertelt aan RTV Utrecht dat de stad een grote kans maakt. Een delegatie gaat eind augustus naar Spanje om de details te bespreken. Het plan gaat uit van een Vuelta-start in 2019.

Drie etappes door Nederland
Jansen wil beginnen met een tijdrit nabij de Jaarbeurs op vrijdag(avond), over hetzelfde parcours van de openingstijdrit van de Tour de France 2015. Een dag later volgt een etappe in lijn met zowel start en finish in Utrecht, waarbij men via de Utrechtse Heuvelrug en Gelderland wil gaan. Op de Posbank moeten vervolgens de eerste bergpunten te verdienen zijn, waarna men terugrijdt via de dijken. “Het mooiste wat Midden-Nederland te bieden heeft”, zegt Jansen hierover. De derde rit moet op zondag weer in Utrecht beginnen, om via Gelderland naar Zuid-Limburg te gaan. De finish moet dan liggen in Valkenburg, die te vergelijken is met die van de Amstel Gold Race. De Vuelta startte in 2009 één keer eerder in Nederand, op het TT-circuit van Assen.

Vuelta-organisatie enthousiast
“De Spaanse ronde is het kleine broertje van de Tour en wil meer internationale bekendheid”, legt Jansen uit. “Wielergek Nederland is daar de ideale plaats voor. Utrecht wil zichzelf ook meer internationaal op de kaart zetten en duidelijk de verbinding zoeken met de regio, niet alleen in de provincie, maar ook met Gelderland. Conceptueel zit het in het hoofd al helemaal in elkaar. We willen het waarmaken door met veel partijen samen te werken.” Mocht Utrecht ook de Vuelta-start binnen halen, dan is het de eerste stad ter wereld die alle grote rondes al eens verwelkomde. Naast de Tour-start van 2015, was de Giro d’Italia ook al eens te gast in 2010. Van 19 tot en met 21 augustus reist er een lobbydelegatie van (horeca)ondernemers, de gemeente en afgevaardigden uit de wielersport naar Spanje. Ambassadeur van het plan is Mathieu Hermans, die in totaal zes Vuelta-ritten won.

RIDE Magazine
28 Reacties
Sorteer op:
29 juni 2016 14:30
kom op zeg. alweer?
29 juni 2016 14:33
lijkt de groundhog-day wel
29 juni 2016 14:38
@RV; prima, blijft toch een topfilm!

Edit redactie: Bedankt, is toegevoegd
29 juni 2016 14:40
Waarom niet investeren in de eigen wedstrijden zoals de EnecoTour of in de nederlandse wielerploegen? Zodat die op zijn minst hun budget en status kunnen behouden.
29 juni 2016 14:46
Ik woon in Utrecht en zou dit wel leuk vinden. De derde grote ronde in korte tijd. Maar ook wel teveel van het goede.
Enecotour, Olympia ronde komen nauwelijks in midden nederland.
29 juni 2016 14:48
Mooie poging. Het wielrennen in Nederland heeft de laatste 5 jaar echt ene enorme boost gekregen. Dit soort evenementen dragen daar zeker aan bij. Daarbij heeft Utrecht de tourstart een groot succes gemaakt. Wekenlang waren er evenementen inde stad, de breedtesport werd gestimuleerd en kinderen er nauw bij betrokken. Met zo'n Vuelta start kun je weer vele dingen doen voor de samenleving en het bezorgt vele mensen ook gewoon plezier.
Maar goed ik ben een echte Utregter dus verre van objectief in dezen.
29 juni 2016 14:51
@ koersmaniak:
hey, het gaat Utrecht niet om het wielrennen, maar om de prestige.

overigens zijn ook Groningen en Drenthe (dacht ik) bezig om een grote ronde naar Nederland te halen. ben vergeten welke grote ronde. en ook in Limburg zijn ze er mee bezig. het lijkt wel op een soort provinciale prestigestrijd.
29 juni 2016 14:52
Ik ga vast wel weer kijken, maar overkill ligt wel op de loer
29 juni 2016 14:56
Overkill valt wel mee. Het duurt nog meer dan drie jaar voordat de Vuelta 2019 start.
29 juni 2016 15:01
Zou het wederom heel mooi vinden, zou krijgen we regelmatig toch een grote ronde in Nederland. Goed voor de allure van de Nederlandse wielersport op (inter)nationaal niveau. Hopen dat dit niet betekend dat de grote rondes Nederland op een gegeven moment toch zat zijn als startplaats.
29 juni 2016 15:03
Overkill bij eens in de vijf jaar?
Dit is toch fantastisch nieuws. Eens kijken of we er weer zo'n mooi feest van kunnen maken. Ik hou mijn agenda alvast vrij.
29 juni 2016 15:07
Het blijft een raar idee ronde van Spanje die in nederland vertrekt. Net als de giro krijgen we dan na 3 dagen al een rust/reisdag.
Het parcours dat ze voorstelen is wel een heel mooi parcours zo rond utrecht, Veluwe en dan naar limburg met neem ik aan finish op de Cauberg.
29 juni 2016 15:09
@koersmaniak

Dat dus.
29 juni 2016 15:22
Supergaaf! Mensen met negatieve reacties zijn blijkbaar niet bij de Tour en Giro geweest wezen kijken langs de kant. Geweldig parcours kun je maken rond de Veluwe en Zuid-Limburg! Echt geweldig!
29 juni 2016 15:22
Nou ik ben enthousiast! Zo'n grote ronde blijft mooi in je eigen stad, ik hoop dat het doorgaat!
29 juni 2016 15:24
Mooie kans voor bedrijfsleven om de financiering van de overheid over te nemen.
29 juni 2016 15:59
Hoe tof ik de afgelopen keren ook vond, als de overheid hier weer geld in moet steken hoeft het voor mij niet zo meer. Dan mogen de prioriteiten weleens anders komen te liggen. Drie ritten vind ik sowieso een beetje overdreven.
29 juni 2016 16:17
De Tour had toch ook een operationeel verlies van 1 miljoen euro?
29 juni 2016 17:01
Zou leuk zijn! De Utrechtse heuvelrug is altijd mooi en hopelijk telt het parcours flink wat kilometers langs de rivierdijken.
Minpuntje is de kopie van de openingstijdrit van de Tour 2015. Beetje armoedig als je zelf niet iets anders weet te verzinnen. Doe de Maliebaan heen en terug, lekker rechttoe rechtaan en kort, dan heb je een echte proloog.
29 juni 2016 17:08
Ik vind het juist wel leuk dat al die grote rondes in Nederland starten. Hoewel een WK en meer aanzien van de Eneco tour zou ook leuk zijn.

Wat mij ook echt geweldig lijkt is om het WK veldrijden naar Hellendoorn te halen! Dat is echt een heel mooi parcour
29 juni 2016 17:33
Bedoel je daar bij de Holterberg ?
29 juni 2016 18:14
@ Romans Vainseins,

Op het parcours van het NK van 2016. Holterberg is iets verder
29 juni 2016 18:49
Ik ben wel zowel bij de Tour als de Girostart geweest (en bij de Vuelta in Assen), maar wat mij betreft hoeft dit niet.

De Vuelta heeft al moeite genoeg om in 21 etappes een groot deel van de Spaanse gebieden aan te doen. Als je daarvan 3 etappes in NL gaat houden wordt dat nog lastiger en dat vind ik zonde. Wielrennen weer populair maken in Spanje lijkt me voor de sport ook belangrijker dan een zoveelste Nederlandse feestje.
29 juni 2016 19:42
Natuurlijk gaat het om prestige.
Maar zo een event slorpt miljoenen op, van overheden en bedrijven die sponsoren. Die miljoenen komen het Nederlandse wielrennen zelf niet ten goede.

Ploegen als LottoNL moet het komend jaar met een verminderd budget doen en was al bij de kleinere WT-ploegen, de Rabobank-opleidingsploeg (jarenlang de belangrijkste opleidingsploeg van Nederland) lijkt geen nieuwe sponsor te vinden,... Als deze trend zich doorzet, heb je tegen 2019 misschien niet eens een Nederlandse ploeg op WT-niveau.
Buitenlandse ploegen en renners zijn toch net iets minder populair, er komt dan misschien 1 Nederlandse wildcardploeg aan de start en wat andere Nederlanders in buitenlandse teams.
Zolang Utrecht, Drenthe of Groningen maar hun feestje voor 3 dagen hebben :)
29 juni 2016 19:44
Beetje armoedig imo. Zelfde parkoers als tijdens de Tour? Er zal toch zeker wel iets nieuws verzonnen kunnen worden...
Probeer eens een andere sport dan dat wielrennen. Er zijn zoveel sporten die graag wat extra aandacht in Nederland krijgen. Volgens mij begint dit zo langzamerhand echt een soort speeltje van provincie/stadsbesturen te worden. Als je geen grote ronde organiseert tel je niet meer mee...

Daarnaast hebben ze bij de Tourstart 4 ton verlies geleden. Normaal gesproken genereert een Vuelta-start een stuk minder inkomsten dus wss gaan ze op een Vuelta-start nog meer verlies maken.
Geef dat belastingsgeld aub eens nuttig uit! Dat je een keer zoiets doet kan nog maar 2x in 5 jaar een start van een grote ronde organiseren gaat als Nederlandse stad gewoon helemaal nergens over.

Drenthe, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam hebben recent een start gehad, dan lijkt het me logisch een keer richting Limburg te gaan kijken. Misschien een Tourstart daar in de buurt in samenwerking met Duitse steden? Met de huidige generatie Duitse topsprinters zou dat toch wel een optie kunnen zijn. Qua parkoers ook genoeg mogelijkheden natuurlijk

Reacties zijn gesloten.