UCI-topman over vele afzeggingen voor Wereldbeker veldrijden: “Dit kan zo niet verder”
Thibau Nys is er zondag niet bij in de Wereldbeker van Dendermonde - foto: Cor Vos
dinsdag 7 november 2023 om 08:21

UCI-topman over vele afzeggingen voor Wereldbeker veldrijden: “Dit kan zo niet verder”

De Wereldbeker is het belangrijkste regelmatigheidsklassement in het veldrijden, maar de toppers kiezen er al eens voor om te passen voor een wereldbekerweekend. UCI-topman Peter Van den Abeele ziet het met lede ogen aan. “Als de Wereldbeker als een speeltje wordt gezien, dan zitten we met een probleem”, citeert Sporza.

De vele afzeggingen voor de Wereldbeker, het is een doorn in het oog van Van den Abeele. Zo gaf Lars van der Haar eerder al aan dat hij niet de volledige wereldbekercyclus zal betwisten, past Thibau Nys komende zondag voor de manche in Dendermonde en werken ook vrouwelijke veldrittoppers als Fem van Empel en Puck Pieterse niet de volledige Wereldbeker af.

Lars van der Haar heeft na zijn zege in Maasmechelen gezegd dat hij het Wereldbekerklassement laat vallen. Thibau Nys verkiest de Superprestige in Niel boven de Wereldbeker in Dendermonde. Ik heb respect voor renners die zeggen dat ze ervoor kiezen om rust te nemen. Maar de Wereldbeker benadelen voor een ander klassement? Als de Wereldbeker als een speeltje wordt gezien, dan zitten we met een probleem”, aldus Van den Abeele.

“Dat is voor niemand goed, ook niet voor het veldrijden als discipline. Nochtans kunnen ze nergens zoveel prijzengeld winnen als in de Wereldbeker veldrijden. Dan gaat er toch iets verkeerd?”, vraagt de oud-veldrijder zich af. Toch wijst Van den Abeele niet alleen met de beschuldigende vinger naar de veldrijders. “We zullen daarbij ook zelf in de spiegel kijken”, is hij zelfkritisch.

Verandering
“Moeten prestaties in de Wereldbeker met meer punten worden beloond? Moeten we de wereldbekercrossen in een kortere periode bundelen zodat alle toppers er wel bij kunnen zijn, bijvoorbeeld van december tot het laatste weekend voor het WK? Het zijn allemaal zaken die ik dringend wil bespreken met Flanders Classics (verantwoordelijk voor de organisatie van de Wereldbeker, red.) en andere grote spelers uit de veldritwereld.”

Van den Abeele wil hier niet te lang mee wachten. “We zullen die beslissingen met de hoogste prioriteit nemen zodat ze op het WK (begin februari in Tábor, red.) al goedgekeurd kunnen worden. Op die manier zullen ze al volgend seizoen in voege treden.”

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
47 Reacties
Sorteer op:
7 november 2023 09:08
Vorig jaar klaagden de renners merg en been dat er te veel WB-manches zijn.
Organisatoren die al jaren op dezelfde dag organiseren klagen dat ze plots hun datums op zondag kwijt zijn, omdat UCI al die datums opeist voor de WB.
(belgische) Organisatie's die wel een WB organiseren klagen dat de WB organiseren stukken meer kosten dan een x20 of superprestige.

UCI en Flanders Classics denken dat ze onraakbaar zijn.
Nu laten de renners (en sommige organisatie's) de WB links liggen, en kan het zo niet verder.
Luister dan eens naar de mensen ipv zelf je eigen wil op te dringen in de waan dat je zoveel belangrijker bent dan de rest.

Ga idd terug naar pakweg 10manches (niet per se op zondag). Wil je voor je 'internationale' karakter gaan, wel behoud de buitenlands crossen. De be/nl manches gaan wel hun plaats vinden in ander klassement (of losse cross).
Maar waarschijnlijk is dit niet winstgevend genoeg voor de UCI.
Begin niet over het prijzengeld, want 'officieel' worden er geen startgelden gegeven voor de WB. Dus je bent als subtopper vaak beter af om je startgeld te gaan ophalen ipv prijzengeld voor +-5de plaats.
    Precies het punt: Startgelden > Prijzengelden.

    Nys zal dat ook wel voelen.
    7 november 2023 18:00
    Haha ja goed punt van prijzengeld. En opvallend dat hij grote partijen wil mee laten praten, maar geen renners noemt. Echt een bestuurder die heel geschikt is voor zuidelijk clientelisme van de uci, niet voor een moderne sport met toekomst
7 november 2023 09:19
Het krampachtig reorganiseren van de WB waarvan op voorhand al aangegeven werd dat het een heilloze onderneming zou worden. En nu het inderdaad zover is staat Van den Abeele met zijn verbaasde Pikachu-gezicht te kijken dat renners hun heil elders zoeken. Maar inmiddels zijn we wel mooie evenementen zoals Gieten kwijtgeraakt vanwege financieel onhaalbare eisen. Wat een brevet van onvermogen.
    7 november 2023 15:22
    Ik denk dat je wat dingen omwisselt, Gieten bestaat niet meer omdat ze niet financieel zelfredzaam waren, dat kan je lastig anderen verwijten....
7 november 2023 10:30
Het probleem is nu dat een organisatie die het geld kan opbrengen een WB cross mag organiseren. En dat uitgangspunt is niet goed. Net als het idee dat ze in een aantal wereldsteden dertien in een dozijn stads-, of parkcrossen willen organiseren. Ik denk dat het publiek enthousiaster wordt van spektakel in Overijse, dan een saaie parkcross in London.
Het parkoers bepaalt vaak de aantrekkelijkheid van een cross. Namen, Zonhoven, Koksijde, Hulst en zo heeft iedereen nog wel een paar voorkeuren, hebben WB-waardige parkoersen en Dendermonde absoluut niet. Ik wil ook graag Ostrava (Tsjechië) nomineren voor een WB-cross, wat een parkoers, dwars door een lege fabriek! https://www.youtube.com/watch?v=vnHchciTsuc

Conclusie: als je van de WB een Champions League van het veldrijden wilt maken, dan moet je ook voor het beste gaan. Te veel crossen leidt tot minder kwaliteit. Dus, minder crossen, de beste renners, spectaculaire parkoersen en veel toeschouwers. De renners en de fans zullen dan vanzelf van de WB gaan houden.
7 november 2023 09:07
De kroniek van een aangekondigde dood.. té geforceerd, té veel en vooral té duur voor zowel de organisaties als de deelnemers. Als het je een rib kost om uberhaut aan de start te geraken dan krijg je het voorspelde gezeik. Nu een comercieel bedrijf de boel runt staat de UCI onder druk om ‘artiesten’ te blijven leveren…
7 november 2023 09:15
Het probleem is wellicht dat de UCI DENKT dat de wereldbeker het belangrijkste klassement is? Crossen met een grote traditie (zowel qua cross als qua startgeld) zijn misschien aantrekkelijker voor renners en sponsoren? Je kunt wel geforceerd nieuwe crossen in de wereldbeker zetten, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan ook direct aanzien hebben bij de renners. Vergelijk het met de WorldTour: de toppers halen daar hun neus ook op voor koersen zonder historie in bijvoorbeeld China.
7 november 2023 08:44
“Moeten prestaties in de Wereldbeker met meer punten worden beloond?" Dat wordt natuurlijk nu ook al gedaan. Naast dat ze op de aantrekkelijke zondag zitten en de ranking belangrijk is voor wk-startpositie. Probleem zal wel bij het gebrek aan startgeld zitten en eventueel reizen, al valt dat laatste afgezien van de VS wel mee natuurlijk.

De UCI ziet weer een kans om de WB nog eens meer te bevoordelen (naast de nu al aantrekkelijke zondagen, meer punten en belangrijke ranking): "Moeten we de wereldbekercrossen in een kortere periode bundelen zodat alle toppers er wel bij kunnen zijn, bijvoorbeeld van december tot het laatste weekend voor het WK? "
Die willen Wout en Mathieu in hun races, zodat zij de WB rechten weer kunnen verhuren voor veel geld (daarvoor zijn die andere voordelen ook, immers dan moeten coureurs toch redelijk vaak opdraven). De kerstperiode zal binnenkort wel exclusief van de WB zijn.
    7 november 2023 08:55
    En dan kondigen Wout en Mathieu na deze winter aan het veld een paar jaartjes links te laten liggen (of er raakt er één geblesseerd), hele businesscase weg. Het probleem zit er in dat er te veel crossen en klassementen zijn en te weinig top renners om elke cross interessant te maken. Dat los je alleen maar op door te minderen. Maar welke cross stopt er vrijwillig mee?
7 november 2023 09:17
Beetje dubbel natuurlijk. Het idee achter de plannen met de vernieuwde Wereldbeker was om de sport te laten groeien. Ik begrijp best dat je dan van de renners zelf ook een inspanning vraagt. Maar goed, als het schema van de WB op dit moment niet haalbaar is, moet dit herbekeken worden. Op zich niks mis mee om te proberen vernieuwen, maar ook op tijd te evalueren en bij te sturen.
7 november 2023 09:26
Je moest geen expert zijn om te weten dat dit format niet ging werken
    7 november 2023 09:57
    Eens.. maar ik vraag me wel serieus af welk format WEL gaat werken. Het is en blijft een speeltuin. Het ontbreekt simpelweg aan internationaal allure. Prima voor jonge renners om stuurmanskunst, intervallen en explosiviteit te trainen, maar echt serieus gaan we dit nooit kunnen nemen. Voor organisaties (die nu al alles op alles moeten zetten om de cross rendabel te maken), is het harken naar sponsorinkomsten en met een beetje geluk krijg je van Aert, vdPoel of Pidcock.. zodat je een jaartje langer de cross kunt organiseren.

    Zonde om te zeggen, maar het is een beetje het korfbal onder de balsporten!
    7 november 2023 10:55
    Misschien benoem je daarmee juist de toekomst van het veldrijden? Net als dat de Eredivisie een opleidingscompetitie is om als jonge speler de stap naar een grotere competitie te maken, zou het veldrijden een manier zijn voor jonge renners om meer allround te worden.
    7 november 2023 18:06
    Ik denk dat een sport die in een half land goed draait, dat het goed is om de basis in het enige andere land waar wel wat gebeurd maar echt minder dan vroeger, dat je daar de basis moet vergroten. Richard groenendaal en adrie van der poel afstoffen en langs kleine crossen sturen, top crossen die er nog wel zijn zvm in stand houden. Zodat het tenminste Vlaanderen en Nederland blijft ipv Vlaanderen en Hoogerheide 3km over de grens
    8 november 2023 07:29
    Waarom moet elke sport per se internationale allure hebben? Wat mij betreft is het prima zoals het nu is, met wat minder WB-manches dan. ;)
7 november 2023 10:23
Iets minder crossen (maar evenveel buiten België) en ergens een paar weken geen wereldbekermanches in december zodat iedereen eens op stage kan gaan voor minstens 2 weken. En als niemand nog te spreken is over dat Amerika verhaal (buiten de trek boys dan) dan moet je dat ook maar laten voor wat het is en het wat korter bij zoeken, het is niet dat er na al die jaren al massa's amerikanen komen meedoen in europa en bovendien een noemenswaardige uitslag gereden hebben.
7 november 2023 08:52
Anders geef je de Wereldbeker nogmeer punten, want het systeem is op dit moment nog niet naar de klote?? In een Superprestige C1 5e worden is hetzelfde als een 35ste plek in een Wereldbeker. Het is al scheef getrokken door zoveel Wereldbekers in de kalender te doen.
    7 november 2023 17:54
    Echt absurd inderdaad, terwijl er nauwelijks verschil is in sportief opzicht. Het is vooral ego van meneer vd abeelen
7 november 2023 11:49
Waarom is het voor de UCI zo'n groot probleem dat renners/rensters keuzes maken? Er zijn 14 WB crossen, dus als toppers besluiten om er 11 of 12 te rijden is er eigenlijk geen probleem, tenzij alle toppers besluiten dezelfde wedstrijden over te slaan. Dat zal in praktijk niet gebeuren, omdat sponsoren graag willen dat hun ploeg in alle wedstrijden aanwezig is: bijvoorbeeld als Thibau uitrust doet Lars mee en vice versa.

Het lijkt er nu vooral op dat de UCI alle niet-wereldbekerwedstrijden van de kalender wil hebben, zodat de UCI nog meer kan verdienen. Dat is niet goed voor het veldrijden en dus uiteindelijk ook een slechte zaak voor de WB.
    7 november 2023 12:00
    De UCI is er voor de... UCI. Hadden gedacht om samen met Flanders Classics even het veldrijden te gaan veranderen maar dit is en blijft een kleine sport voor landen/plaatsen waar je geen echte wintersport hebt. De pure veldrijders moeten de boterham verdienen in die paar maanden en voor het sportieve probeert men te pieken naar de enige grote wedstrijd die er echt toe doet en dat is het WK. Natuurlijk zijn er nog wat klassiekers die je ook graag wilt winnen maar verder je wedstrijden uitpikken om te presteren en daarmee te verdienen, wereldbeker of niet.
    7 november 2023 12:05
    Volgens mij brengt het de UCI in een moeilijk parket bij de organisatoren van de WB.
    Als je nu als organisator heel veel geld geeft of een WB te organiseren, wil je waar voor je geld. Als je dan merkt dat een topper liever de dag ervoor in een Superprestige cross gaat rijden, ben je daar waarschijnlijk niet heel blij mee.
7 november 2023 19:40
De reden dat een wereldbeker veel makkelijker over valt te slaan dan een wedstrijd in de Superprestige en in mindere mate de X2O, is het veel grotere verloop qua punten. In de superprestige zit er één punt verschil tussen elke plaats. Dat betekent dat bij het overslaan van een wedstrijd je klassement gelijk in duigen ligt. Dat kost je vijftien punten. Zelfs als je de rest van de wedstrijden wint, zul je het afleggen tegen iemand die elke wedstijd op het podium heeft gestaan.

Bij de wereldbeker zit er tien punten verschil tussen plek 1 en 2 en dan nog eens vijf naar de nummer 3 en drie naar de nummer 4. Pas daarna wordt het verval een punt per plek. Dan kun je als podiumklant het overslaan van een wedstijd veel beter opvangen.

Ik vind dat een beter systeem, maar een bijwerking is dat ook de 'fulltimers' er nu voor kunnen kiezen om een wereldbeker over te slaan. Wil je dat voorkomen, moet je gewoon de puntentelling van de Superprestige overnemen. En dus zeker niet het verschil in UCI punten tussen wereldbeker ne C1 nog gestoorder groot maken dan het nu al is, want dat lost het probleem niet op.
    8 november 2023 07:02
    Gezien de onevenredige verdeling van punten (verschil tussen C2 en C1 is in orde, maar het verschil tussen C1 en CDM is absurd) zou CDM ook een open wedstrijd moeten zijn. Deelname moet niet bepaald worden door nationale bonden, maar net als bijvoorbeeld in tennis door een wereldranglijst en een beperkt aantal aanwijsplaatsen (wildcards) voor de organisatoren.
7 november 2023 08:32
8 Wedstrijden maximaal, niet meer naar Amerika en ook een paar wedstrijden op zaterdag. Het is prachtig om te zien hoe veel renners de wereldbeker links laten op moment, eigen schuld van de organisatie.
    7 november 2023 08:51
    Er zijn dit jaar 5 niet-Amerikaanse buiten BeNelandse races die moet je uiteraard houden. Daarnaast ook zeker de 2 NLse en toch ook wel minimaal 2 Belgische. Hopelijk London er dan nog bij. 10 stuks, dat liekt mie wel wat.

    Edit: Oh wacht, Tsjechie komt volgend seizoen ws ook weer terug, het ontbreeekt nu omdat het wk er is. Die moet je uiteraard ook behouden.
    7 november 2023 08:52
    Er wordt steen en been geklaagd dat veldrijden een korfbal aangelegenheid wordt waar alleen Belgen en Nederlanders aan meedoen (en tegenwoordig een enkele Brit), en je wil juist de internationale trips cancellen? Strak plan man.
    7 november 2023 09:06
    @geit, nu het maar 1 cross is in de VS is het wel een enorm duur ritje natuurlijk. Er 1-2 bij in de VS/CA maakt het toch al wat aantrekkelijker. Iedereen die hier geen kans maakt heeft weinig zin om de oversteek te maken, maar is semi-verplicht als ze iets van hun ranking willen maken. Het tijdsverschil is wel ideaal om anderen eens in kennis te stellen met de sport.
    7 november 2023 12:18
    Dan kun je beter Europabeker noemen
7 november 2023 10:04
Misschien moeten de bedenkers van de UCI en Flanders eens moeten luisteren naar de markt! Renners en ploegen geven al een tijdje aan dat de rek eruit is. De kalender moet op de schop een wereldbeker zou moeten bestaan uit 1 aansprekende TOPcross per land. Om de week een cross na het idee van de
Formule 1
Maar ja de meer meer meer cultuur draait deze grote sport in Vlaanderen langzaam maar zeker de nek om.
Hoop dat de UCI zich beseft dat het 1 minuut voor twaalf is.
7 november 2023 11:10
Laat de Wereldbeker gewoon een wereldbeker zijn, waarbij je elk land waar ook een aantal andere crossen op minimaal C2 niveau georganiseerd worden een manche laat organiseren.
België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Italië, Tsjechië, UK, Zwitserland, Duitsland, USA.
Tien manches.
En als je als UCI echt de sport internationaal wilt ontwikkelen, vraag dan niet enorm veel geld om die manches te mogen organiseren, maar geef die organistoren integendeel een steuntje in de rug financieel en organisatie-technisch.
    7 november 2023 12:28
    Klinkt niet slecht. Maar dit is nu juist niet wat Flanders Classics wil. Die willen het zwaartepunt in Vlaanderen houden, terwijl de UCI ook internationaler wil worden. Dat kan alleen als je de concurrentie (superprestige, X²O, exact) uitschakelt om het aantal WBs te kunnen verhogen naar 16-20.
    7 november 2023 12:42
    Maar als UCI moet je toch niet volgen wat de partij wil aan wie je de organisatie toevertrouwt?
    Met 10 manches blijft er nog genoeg zwaartepunt in Vlaanderen over - alleen niet bij Flanders Classics, maar dat zou het probleem van de UCI niet mogen zijn.
    7 november 2023 12:53
    Ik neem aan dat Flanders Classics bij het opstellen van het contract met de UCI zichzelf zal hebben ingedekt. De UCI zal toch moeten voldoen aan contractuele verplichtingen.
7 november 2023 14:19
Dat jonge renners als Nys, Pieterse, Van Anrooij en Van Empel keuzes maken is normaal. Ook vroeger reden jonge renners geen 3 klassementen. En deze renners rijden ook een gevuld zomerprogramma.

Waarom Nys de wereldbeker laat vallen? Heeft dat niets te maken met startgelden en overeenkomsten? Mogelijk heeft hij een contract met organisator Superprestige om te starten in x-aantal wedstrijden.

Als de UCI niet begrijpt dat het publiek en de veldrijders het warmer krijgen voor klassiekers als de Koppenberg en Overijse dan voor een random WB, waar dan ook..
7 november 2023 09:01
Het blijft een België-Nederland verhaal!
7 november 2023 13:57
Jammer dat Lars voor de Exact Cross kiest, maar wel begrijpelijk.
7 november 2023 23:03
Ik ben er niet uit of meneer van den Abeele dom is of arrogant. Misschien wel allebei.
Tegen alle signalen in de renners een monsterlijke WB door de strot duwen en dan klagen dat ze er af en toe één overslaan en het zien als ‘speeltje’. Stuitend.
7 november 2023 23:46
Uci...wat een bende
Van den abeele ....wat een opportunist
Had beter zijn hoofd eens uitgestoken voor Toon Aerts
Met zo mensen zijn we NIETS
Zoals gezegd, ze zijn er alleen voor zichzelf
7 november 2023 08:49
Ik snap ook niet goed waarom Nys nu voor Niel kiest i.p.v. Dendermonde. De Superprestige zal hij namelijk ook niet winnen. Is de keuze van enkel gemaakt op basis van parcours?
7 november 2023 10:33
Het gaat natuurlijk om de hoeveelheid wedstrijden die er zijn. Meer dan veertig koersen in pakweg vier maanden is gewoon teveel. Klassementen interesseert de renners totaal niet. Want dat is gewoon niet haalbaar meer met dit aantal. De UCI had dit toch kunnen en moeten weten.
Maar het is niet alleen in veldrijden natuurlijk. Ook bij het schaatsen zie je afzeggingen, wat ik overigens totaal niet begrijp. Want die trainen het hele jaar voor zes worldcup wedstrijden en een NK, EK en WK. Kwalificaties buiten beschouwing gelaten.
Wat Anema nu weer bedenkt met zijn team, om niet naar Japan te gaan wist hij toch ook al voor de kwalificatie wedstrijden. Hieraan kun je zien dat klassementen totaal ondergeschikt worden gemaakt. Alleen een WK telt. Niet meer en niet minder. Het heeft ook geen waarde op deze manier.
7 november 2023 12:20
Gieten er ook al gegooid. Dus eigenlijk Belgische en beetje Zuid-Nederland
7 november 2023 12:22
Waarom Superprestige geen onderdeel worden van Wereldbeker
    7 november 2023 12:39
    Organiseren van WB cross kost veel meer geld.
8 november 2023 19:17
Haal draken als Maasmechelen, Dendermonde en ja, zelfs Antwerpen en Hulst eruit, blijf naar Amerika gaan (en niet voor slechts 1 manche, maar minstens 3), raak van dat Belgische waterhoofd (6 van de 14 crossen!!) af en investeer ook in continenten waar de cross nog groeipotentieel heeft.

Reacties zijn gesloten.