UCI: “Test met schijfremmen in augustus en september”

dinsdag 14 april 2015 om 14:42
UCI: “Test met schijfremmen in augustus en september”

Foto: Sirotti

In augustus en september mogen alle ploegen twee keer testen met fietsen waar schijfremmen op gemonteerd zijn. De ploegen mogen zelf kiezen in welke wedstrijden ze deze tests uit gaan voeren. In 2016 zullen deze tests dan een verder gevolg krijgen. Als de ervaringen naar wens zullen verlopen dan zullen schijfremmen officieel worden geïntroduceerd in de WorldTour in 2017.

“Schijfremmen worden al tien jaar gebruikt in het mountainbiken en de laatste twee jaar in het veldrijden”, zegt UCI-voorzitter Brian Cookson in een verklaring. “Voordat we het introduceren in het wegwielrennen willen we dit goed bestuderen in overleg met alle partijen die rechtstreeks betrokken zijn. Dit omvat renners, ploegen en producenten.”

“Deze stap is een onderdeel van de wens van de UCI om innovatie in het wielrennen te bevorderen. We willen het fietsen aantrekkelijker maken voor supporters, renners, gebruikers van fietsen en televisiemakers”, aldus de Brit.

Dit artikel delen:

39 Reacties

Fritsie 14 april 2015 om 15:04

Ik moet er toch niet aan denken wat er kan gebeuren tijdens valpartijen als iedereen in het peleton schijfremmen gebruikt.

Verder kan ik de laatste zin niet helemaal volgen. Hoezo bevordert het ingebruik nemen van schijfremmen de aantrekkelijkheid van de fiets voor renners, supporters?

Polleke 14 april 2015 om 15:16

Lol…Alle autos gaan vanaf nu links rijden en als dat meevalt binnen 2 weken de vrachtwagens ook…..

nafnikleb 14 april 2015 om 15:23

@Fritsie, ik heb er wel even aan gedacht wat er kan gebeuren tijdens valpartijen als iedereen in het peloton schijfremmen gebruikt. Ik kon eigenlijk niks bedenken. Volgens mij remmen schijfremmen gelijkmatiger en beter.

hiddenz 14 april 2015 om 15:30

@belkinfan
Veel gebruikt argument is dat de schijven als messen werken bij valpartijen

schipperaar 14 april 2015 om 15:33

Nu nog bagagedragers met cheargirls achterop. In “overleg” met de producenten zal wel iets opbrengen weer financieel gezien.

Materazzi 14 april 2015 om 15:36

Ben ook bang dat schijfremmen werken als messen. De laatste zin kan ik ook niet plaatsen, ik vind schijfremmen niet mooi op een racefiets:P Dus wordt wat mij betreft er niet aantrekkelijker op

Har77 14 april 2015 om 15:39

Die valpartijen zijn de minste van de zorgen. In de Tour en Vuelta doen die remmen het in hoge temperaturen in lange afdalingen gewoon niet meer, simpelweg omdat de remvloeistof gaat koken. Zeker bij de 140 en 160mm schijven die op racefietsen gebruikt gaan worden koelen deze nauwelijks en bereikt de vloeistof zeer snel z’n kookpunt.
Bij mtb’s wordt de diameter van de schijf groter gemaakt om dit soort problemen voor te zijn, en daar praten we nota benen over afdalingen die qua lengte maximaal 20% van die in de grote ronden zijn.

Overigens overdrijf ik niet als ik zeg ‘doen niets meer’. Remkracht is 100% verdwenen als de temperaturen te hoog worden.

Turtlehead 14 april 2015 om 15:50

Treinen, hebben die ook schijfremmen? ;)

[email protected] 14 april 2015 om 15:57

Ik heb hydraulische schijfremmen op mijn racer (140mm voor mijn 90kg) en die krijg je echt niet aan het koken hoor.
Remt echt veel beter en dat met 1 vinger. En als het dan begint te regenen dan zijn ze nog even voorspelbaar als in het droge. Enorme verbetering ten opzichte van de gewone velgremmen.

tdb 14 april 2015 om 15:58

@ Har77, volgens mij is dat probleem redelijk goed op te lossen door andere remvloeistof te gebruiken. Daarnaast kun je in de design van de remschijven aandacht besteden aan het koelend vermogen.
Ze gaan in ieder geval in de warme maanden testen, dus we zullen zien hoe groot de problemen met hoge temperaturen zijn.

Bij de valpartijen verwacht ik niet zoveel verschillends. Er zitten nu ook al meer dan genoeg onderdelen aan de racefiets waaraan je je kan snijden/schaven…

Het grote voordeel is de grotere remkracht waardoor renners beter kunnen corrigeren en valpartijen kunnen voorkomen (en misschien wel op tijd kunnen stoppen voor een spoorwegovergang :P)

lnnrt 14 april 2015 om 15:59

Bovendien lijkt me een wiel wisselen bij een lekke band een stuk lastiger met schijfremmen (maar ik heb geen ervaring, dus misschien is het een fluitje van een cent).

nafnikleb 14 april 2015 om 16:02

Zou een schijfrem in je been veel uitmaken ten opzichte van een buitenbladje? Kokende vloeistof heb ik geen idee van, maar kun je dan niet gewoon andere vloeistof gebruiken met een ander kookpunt?

Edit: wat tdb zegt dus ;-)

schipperaar 14 april 2015 om 16:03

Enig risico op lekke remcylinders, remvermogen weg, weg spekglad?

nafnikleb 14 april 2015 om 16:06

@schipperaar, als het bij mountainbiken en veldrijden goed gaat zal het risico bij wegwielrennen wel nihil zijn lijkt me.

fujibiker 14 april 2015 om 16:07

Vrees dat de meeste wielrenners niet met de stopkracht van schijfremmen.
Het koken van de remvloeistof zal niet zo’n probleem zijn . Ik denk niet dat ZE een hele afdaling lang remmen.

MME 14 april 2015 om 16:07

Persoonlijk vind ik remschijven op een racefiets niet mooi om te zien.

Zelf heb ik op de mountainbike inderdaad gehad dat mij koelvloeistof aan het koken was. Maar dat is nog wel op te lossen. Qua valpartijen zie ik wel de mogelijkheid om ook brandwonden op te lopen. Doordat de schijf natuurlijk erg warm kan worden.

Ben benieuwd wat de rijders ervan vinden,

Sephiroth 14 april 2015 om 16:15

Veiligheid gaat boven mooi. zal me een worst wezen of je nog altijd the cool kid on the block bent of niet. Daarnaast is een betere controle onder alle weersomstandigheden ook iets wat coureurs willen volgens mij. Of in ieder geval: zouden moeten willen.

Wat betreft koken: je remblokjes worden nu ook heet.. denk je dat rubber niet veranderd met een hogere temperatuur?

En het messen argument is ook kul 1) je kan ze deels inpakken/beschermen en 2) niemand die mekkert over buitenblaadjes, en daar heb ik toch ook al een paar mooie snedes/tandjes van gezien in benen.

Pingdo 14 april 2015 om 16:18

Als ze nu eens een band maken die niet lek gaat, dat voorkomt al veel chaos en ongelukken. Hoeven er niet zoveel auto’s achter de koers te rijden, wordt er minder vals gespeeld om terug te komen in het peloton etc. Zo moeilijk lijkt me een sterkere band niet.

west 14 april 2015 om 16:20

Tsja, verandering is supereng altijd.

Technisch is het allemaal best te doen, de techniek die ervoor nodig is wordt nu alleen nog niet toegepast op de producten die voor het publiek verkrijgbaar zijn. Een schijfrem die bij 1200 graden net zo goed werkt als bij 0 graden is niks nieuws. Als je naar een willekeurige windmolenbouwer of autofabrikant stapt kan ie zo een boom over opsteken over dat soort geintjes. En dat soort temperaturen haal je bij lange na niet. Alleen het prijskaartje dat eraan hangt is vrij heftig. Het is nogal onbenullig om er vanuit te gaan dat ze maar gewoon een stel mtb-remmen aan een racefiets prikprakken. Het is ongegrond om te denken dat Shimano of Sram er niet over hebben nagedacht over wat voor ordegrootheden men spreekt in het professionele wielrennen.

Dat messenverhaal is ook een beetje verzonnen angstzaaierij… Hoeveel wielrenners raken er dodelijk gewond door hun of andermans buitenblad en hoeveel wielrenners vallen er jaarlijks in hun of andermans spaken? Het is niet alsof ze er een scherpe rand aan slijpen of dat men met kilo's trage massa gaat rondfietsen….

Wim Kruithof 14 april 2015 om 16:37

Ik hoop oprecht dat dit tijdig wordt afgeketst. Als je een valpartij neemt als de Scheldeprijs, moet je er niet aan denken dat in de berg renners, remschijven in de rondte snijden.

ikbenprocycling 14 april 2015 om 16:51

Zal best iets beter remmen, maar hoe lang wordt er al niet geremd met blokjes?

Als het schijfremmen op de racers safer zal lijken in de afdalingen, zullen de renners ook verder de eigen remgrenzen opzoeken waarmee het voordeel wellicht per saldo weer nihil is.

Schijven verhogen bij valpartijen m.i. inderdaad risico op ernstiger kwetsuren en zelfs verminkingen.

Ik denk dat het vooral de blingbling factor is (glimmend extra spul aan de fiets), en het idee dat elke materiële verandering vooruitgang is.

Zjoske 14 april 2015 om 17:36

Mooi hoe iedereen elkaar napraat inderdaad. Ben het helemaal met @west eens.
Als er nu geen geschikte oplossing voorhanden is, wordt die wel gemaakt. Zit zelf op een eningeeringsafdeling en kan wel wat verbeterpunten verzinnen die dan ongetwijfeld doorgevoerd zullen worden.
Het design wordt echt wel opnieuw onder de loep genomen voor een “nieuwe” toepassing.

Fritsie 14 april 2015 om 17:38

Het lijkt me niet meer dan een technische uitdaging om het koken tegen te gaan. Ik zou redeneren dat bij hogere temperaturen de remkracht juist beter worden omdat het volume van de vloeistof dan toeneemt=meer druk in de leiding.

De redenering dat er nu al met dezelfde letsel risicos zijn met kettingbladen, ik denk dat het risico met gebruik van schijfremmen juist 3x zo groot wordt. Bovendien zijn ze meer exposed dan kettingbladen. We zullen het zien.

Javier 14 april 2015 om 17:52

Als messen werken, hoe moet ik dat voor me zien?

Coldeportes 14 april 2015 om 21:18

Die schijven zijn toch te dik en bot op kopse kant om als mes te kunnen fungeren??

Headlines

Materiaalzone

Populair