UCI: “Test met schijfremmen in augustus en september”
Foto: Sirotti
dinsdag 14 april 2015 om 14:42

UCI: “Test met schijfremmen in augustus en september”

In augustus en september mogen alle ploegen twee keer testen met fietsen waar schijfremmen op gemonteerd zijn. De ploegen mogen zelf kiezen in welke wedstrijden ze deze tests uit gaan voeren. In 2016 zullen deze tests dan een verder gevolg krijgen. Als de ervaringen naar wens zullen verlopen dan zullen schijfremmen officieel worden geïntroduceerd in de WorldTour in 2017.

“Schijfremmen worden al tien jaar gebruikt in het mountainbiken en de laatste twee jaar in het veldrijden”, zegt UCI-voorzitter Brian Cookson in een verklaring. “Voordat we het introduceren in het wegwielrennen willen we dit goed bestuderen in overleg met alle partijen die rechtstreeks betrokken zijn. Dit omvat renners, ploegen en producenten.”

“Deze stap is een onderdeel van de wens van de UCI om innovatie in het wielrennen te bevorderen. We willen het fietsen aantrekkelijker maken voor supporters, renners, gebruikers van fietsen en televisiemakers”, aldus de Brit.

RIDE Magazine
39 Reacties
Sorteer op:
14 april 2015 21:34
TLJ kan alvast toevoegen aan het smoezenboekje: aanlopende rem na wielwissel.
Passing is echt heeeeeel nauw met schijfremmen; wiel wisselen met een zelfde wiel met dezelfde schijf wil niet zeggen dat deze vrijloopt. Helemaal niet als dit met spoed en lomp gebeurt.
14 april 2015 22:00
Spinergy slaat de spijker op zijn kop; compatibiliteit/standaardisatie en productietoleranties zijn de echte verbeterpunten. Maar dat bestaat haast niet in de fietsindustrie, want dat gaat ten koste van de verkopen.

Al het gezever dat schijfremmen niet tegen hitte kunnen, kijk Oman dit jaar eens terug. Hitte en velgremmen zijn ook geen fijne combinatie, zeker niet bij carbon velgen.
14 april 2015 22:06
Lijkt me interessant experiment. Niet geschoten is natuurlijk altijd mis. En wellicht biedt het voordelen die de nadelen in het niet doen verdwijnen, maar ik heb vanzelfsprekend ook mijn twijfels.
Andere optie......trommelremmen ! Alles kan d'rin en alleen de koeling van de wrijvingsmaterialen in afdalingen is ook in dat geval belangrijk punt van aandacht.
De wielwissel zal het kritiekpunt wel zijn en wat gedacht van gewicht.
Mogelijk dat het technisch uit te voeren is de schijfrem met remblok aan de vork te laten zitten en alleen de as van het wiel met klemsluiting te vervangen.
Of het ook zo'n verbetering zal worden als destijds met de remhendel schakelen (STI) betwijfel ik. Maar altijd het voordeel van de twijfel. En....bij twijfel niet inhalen.
14 april 2015 22:18
Ik mag toch hopen dat de UCI de ploegen in dezelfde wedstrijden laat testen. Anders krijg je nogal een verschil in remkracht en dus meer risico op valpartijen. Weet niet of dat zo is, meer het wordt me in ieder geval nog niet helemaal duidelijk uit dit artikel.
14 april 2015 22:50
Met schijfremmen, sta je onmiddellijk stil, groot voordeel? M.i. niet want in een peleton zal je iedereen over je heen krijgen wegens reactietijd. Mtb en veldrijden ok, daar rijd je niet in peleton. Wegwielrennen? Neen
14 april 2015 23:06
Onzin dat je met schijfremmen onmiddellijk stilstaat. Dat hangt maar net af van de grip die je banden bieden. En met velgremmen kun je je wielen ook blokkeren of jezelf over de kop remmen. Kijk maar bij valpartijen, vaak genoeg remt iemand die achterop komt zich onderuit voordat er iets geraakt wordt.

Het grote voordeel van schijfremmen, met name de hydraulische, is de doseerbaarheid. Ook in de regen.
15 april 2015 00:28
@Pingdo
Grapje? Anders nodig ik je graag uit om je patent voor een snelle band die niet lek gaat aan mij te verkopen. Ik bied 1 miljoen, de bank financiert dat wel.
15 april 2015 07:29
De UCI laat het aan de teams over om te testen. Ergo als je het totaal niet zit zitten als renner doe je het toch lekker niet. Ik kan me zo voorstellen dat het in natte omstandigheden steeds meer gebruikt zal worden.
15 april 2015 09:48
Campagnolo heeft alvast gezegd nooit schijfremmen te gaan maken.

Cookson heeft vast een aandeeltje SRAM en Shimano.
15 april 2015 10:27
Mooie uitspraak, alleen waarschijnlijk niet echt houdbaar, zou Nokia ook nog steeds blij zijn met Ijn keuze voor de massa te maken?

Campagnolo loopt waarschijnlijk gewoon knetterhard achter als het gaat on schijfremmen.
15 april 2015 11:54
Nog een argument.
Kleinere kans op klapbanden. Iets wat in oman gebeurde. De velg wordt velgremmen heter en daarmee verhoogd de bandenspanning.
Bij een fiets met schijfremmen heeft het remmen geen temperatuurseffect op de velg
15 april 2015 12:25
lag dat aan het remmen of de temperatuur van de weg/zand? ik twijfel of je dat meteen als argument kan opvoeren
15 april 2015 13:12
De klimmers zullen wel gaan mekkeren, zijn extra kilo's.
15 april 2015 14:45
@nicktd 13:12
Maakt niet uit. Fietsen moeten voldoen aan minimumgewicht wat gezien de huidige materialen eigenlijk heel hoog ligt. Dus in de praktijk zijn fietsen al onnodig zwaar om aan de regels te voldoen, het extra gewicht van de schijfremmen kunnen ze makkelijk compenseren elders.

Reacties zijn gesloten.