UCI publiceert statement over situatie voormalige Gazprom-RusVelo

woensdag 25 mei 2022 om 08:30
UCI publiceert statement over situatie voormalige Gazprom-RusVelo

foto: Gazprom-RusVelo

De UCI heeft een statement naar buiten gebracht over de situatie omtrent het voormalige Gazprom-RusVelo. Daarmee reageert het op de kritiek die het kreeg, nadat het de licentie van de Russische ploeg introk. De Internationale Wielerunie ontkent dat het te weinig doet om een oplossing te vinden voor de renners en stafleden, die sinds het besluit zonder werk zitten.

Het persbericht begint met de opmerking dat de UCI twee maatregelen heeft genomen vanwege de oorlog die Rusland is begonnen in Oekraïne. Het gaat, naast het intrekken van de licentie van (onder andere) Gazprom-RusVelo, om de verklaring dat sponsoring door Russische of Wit-Russische bedrijven of merken “schadelijk voor het imago van wielrennen” zijn. “Elk vertoon van de sponsor Gazprom, evenals de naam ‘RusVelo’, is daarom tot nader order verboden bij alle evenementen op de UCI-kalender.”

De UCI zegt te begrijpen dat vooral door die tweede maatregel financieringsproblemen zijn opgetreden. Daarom heeft de wielerunie het management van de ploeg geïnformeerd over “mogelijke oplossingen en voorwaarden voor een terugkeer in competitie”. Het gaat hier vooral om een verandering van de nationaliteit van het team (de paying agent van het team komt uit Zwitserland), en om de financiële capaciteiten van het team.

Informatievoorziening aan renners
Niet alleen de ploeg is goed geïnformeerd, volgens de UCI. “Naast de informatie die gegeven is aan het team over een mogelijke terugkeer in competitie, heeft de UCI ook gereageerd op alle reacties van renners en voorstellen van renners”, klinkt het. “De voorstellen die gedaan werden – of die nu gedaan werden door het team of door de renners – konden helaas niet in overweging genomen worden, aangezien ze erop neerkwamen dat de UCI zou opdraaien voor de kosten van het team.”

“Wat betreft de bescherming van de renners, heeft de UCI hen en de Cyclistes Professionnels Associés (CPA) eraan herinnerd dat er een bankgarantie bestaat op basis van UCI-reglementen, waarmee drie maandsalarissen gedekt worden voor alle renners en het personeel in het geval van wanbetaling.” Volgens de UCI zijn er ondanks herhaaldelijke herinneringen, geen aanvragen voor deze dekking geweest.

Van ploeg wisselen
De UCI geeft sinds 1 maart ook de mogelijkheid aan de getroffen renners om tijdens het seizoen van ploeg te wisselen. “De renners in kwestie krijgen de kans om af te wijken van de regels omtrent transfers, zodat ze van team kunnen wisselen op elk moment in het seizoen en dus hun carrière kunnen vervolgen in een andere ploeg”, schrijft de wielerbond. Sommige renners, zoals Nicola Conci (Alpecin-Fenix Development), Eirik Lunder (terugkeer bij Team Coop) en Michael Kukrle (terugkeer bij Elkov-Kasper) maakten hier inderdaad gebruik van.

“Sinds 1 maart is de UCI nooit gestopt met regelmatig communiceren met de betrokken teams en antwoord geven op al hun voorstellen, als wel die van hun renners”, zegt de UCI tot slot. “De UCI blijft tot beschikking staan van het teammanagement en de renners om samen met hen te werken aan de best mogelijke oplossing.”

Dit artikel delen:

6 Reacties

Koers 25 mei 2022 om 08:59

“De voorstellen die gedaan werden – of die nu gedaan werden door het team of door de renners – konden helaas niet in overweging genomen worden, aangezien ze erop neerkwamen dat de UCI zou opdraaien voor de kosten van het team.”

Uiteindelijk komen de problemen door het beleid van de uci, en niet door de renners. Ca. de helft van de renners is ook niet russisch, en het zou me niets verbazen als dat ook geldt voor het ondersteunende personeel.

Je zou je natuurlijk ook kunnen afvragen of UAE “schadelijk voor het imago van wielrennen” is. Alsook milieuvervuilende bedrijven als INEOS of zelfs BurgerKing.

0
Turtlehead 25 mei 2022 om 09:29

@Koers: dat laatste ben ik zeker met je eens. Het is tijd voor een brede, waarden-georiënteerde herwaardering van sportsponsoring.
Ooit gingen tabak en alcohol al in de ban, gokken volgt wellicht.
Het wordt tijd dat ‘klimaat’, ‘ecosysteem’ en ‘een open samenleving’ waarden worden die sponsors als Total, UAE, Bahrein, Astana, INEOS en de Chinese staat uit de sport verdrijven.
Maar ja…

0
Maillot à Pois 25 mei 2022 om 09:56

Alcohol is niet verbannen, recent nog werden teams gesponsord door Michtelton, Vini Zabu en Vini Fantini, en je hebt uiteraard ook de Amstel Gold Race.
Ik geloof dat er in de UCI reglementen enkel een verbod op sterke dranken staat, boven de 15% als ik me niet vergis.

Ik ben het met je eens dat een zekere ethische doorlichting van sponsoring wel wenselijk is, gokreclame mag er wat mij betreft dadelijk uit, maar eens je begint kan je ver gaan. Bvb mag een luchtvaartmaatschappij?

0
Koers 25 mei 2022 om 10:37

Volgens mij wordt de Amstel Gold Race gesponsord door de 0,0 variant, zoals wel vaker gebeurt (Heineken in F1?). Geen idee of dat omwille van de lokale regels is of zodat het in meer landen kan worden uitgezonden. In NL mag je geen alcoholreclame maken tussen 21 en 6 uur, ik neem aan dat dat ook voor sportevenementen geldt.

Het probleem met verbieden is vaak dat ze op een alternatieve manier je proberen te bereiken:
Alcohol > 0,0 variant
Gokken > spelen om nepfiches op .eu, maar je kunt heel gemakkelijk naar de .com site waar je wel met echt geld kunt spelen
Vliegvakanties > reclame maken voor een bepaald land, waar ze ook met de trein heengaan, maar dat onderdeel is er dan enkel maar zodat ze reclame kunnen maken
En zo gaat het door natuurlijk. En budgetten die hier niet worden gebruikt worden dan wel gebruikt in landen waar het wel mag.

0
Maillot à Pois 25 mei 2022 om 09:30

Ik dacht dat er ook voorstellen waren geweest om met neutrale/witte shirts zonder sponsoring te rijden. Kost de UCI niks op zich.

0
guyremgabdel 25 mei 2022 om 12:06

De renners worden betaald door de sponsor-bedrijven, niet door de UCI. Dus heeft weinig zin want wie gaat de maandlonen betalen ? Het bedrijf dat geen reclame mag maken ?

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone