UCI komt met statement na diskwalificatie Jan-Willem van Schip

zondag 13 juni 2021 om 08:29
UCI komt met statement na diskwalificatie Jan-Willem van Schip

foto: Cor Vos

Jan-Willem van Schip werd door de UCI uit de Baloise Belgium Tour gezet. De Nederlander kreeg van de wedstrijdjury toestemming om met een speciaal stuur van start te gaan, maar van hogerhand werd die beslissing teruggedraaid. De internationale wielerunie doet nu zijn kant van het verhaal.

Artikel 2.2.025
“De UCI wil graag zijn positie kenbaar maken met betrekking tot de diskwalificatie van de Nederlandse wielrenner Jan-Willem van Schip na de derde etappe van de Baloise Belgium Tour”, begint de wielerunie in een persbericht. “De heer Van Schip is gediskwalificeerd vanwege het overtreden van artikel 2.2.025 van de UCI-reglementen, dat stelt dat het verboden is de voorarmen op de handlebar te steunen, tijdritten uitgezonderd.”

“Daarbij willen we benadrukken dat het stuur waarmee de renner reed eerder dit seizoen is gepresenteerd aan de materiaalcommissie van de UCI en toen is afgekeurd. We hebben het gebruik expliciet verboden voor UCI-evenementen tot een nieuwe testronde. Verder hebben we sinds dat besluit nooit meer contact gehad met BEAT Cycling over het stuur in kwestie, tot de derde etappe van de Baloise Belgium Tour.”

Reactie BEAT Cycling
BEAT Cycling, de ploeg van Jan-Willem van Schip, reageerde eerder al op de uitsluiting van zijn renner. “Sinds de lancering van het ABB-stuur hebben we overleg hierover met de UCI. Op geen enkel moment hebben zij ons laten weten dat het stuur niet toegestaan zou zijn. Op de ochtend voor de start van de derde etappe hebben we onze intenties om met het stuur te rijden besproken met de UCI-commissaris ter plaatse.”

“Hier hebben we groen licht gekregen om met het stuur te starten. De UCI heeft hier geen enkel voorbehoud bij gemaakt. BEAT meent dat de diskwalificatie onterecht is en Jan-Willem van Schip in grote mate dupeert.” Van Schip: “Door te erkennen dat ik sneller wilde zijn, ben ik er voor gegaan om met dit stuur te rijden. Ik was me daarbij van geen kwaad bewust, maar ik ben helaas op een niet zo feilbare UCI gestuit.”

Dit artikel delen:

40 Reacties

Merlinappa 13 juni 2021 om 08:49

Ik neig er toch naar om BEAT ietsje meer te geloven. De UCI heeft al zo vaak laten zien dat ze totaal ongeloofwaardig zijn, en dat ze alleen bij kleinere ploegen streng durven te handhaven. Daarnaast is er een commissaris geweest die het goed heeft gekeurd, dat is ook simpelweg de fout van de UCI.

Het klopt dat de UCI een foto van het stuur heeft gebruikt om aan te geven welke houding verboden is, maar dat ging om de houding en niet om het stuur. Natuurlijk is er een grijs gebied en zit Van Schip ergens ook wel fout dat hij die houding aan neemt, maar aan de andere kant is het stuur voor de wedstrijd simpelweg goedgekeurd. Onveilig is het stuur sowieso niet, en ik vind het enorm jammer dat de UCI zo conservatief is en nieuwe ontwikkelingen schijnbaar graag tegenwerkt.

Fomofan 13 juni 2021 om 08:55

Zo is het!

josi 13 juni 2021 om 08:57

Wie er nou precies gelijk heeft over wat er aan de koers vooraf ging, is eigenlijk niet zo belangrijk in dit geval. Met je onderarmen op het stuur rijden is verboden, daar bestaat volgens mij toch geen onduidelijkheid over. Niet echt verrassend dat je dan een diskwalificatie aan je broek krijgt als je dat wel doet.

Koers 13 juni 2021 om 09:07

@josi maar dat is normaliter de straf niet als ik het zo snel even zie:

The official language in the UCI’s rulebook is very clear that the position is prohibited:

“2.2.025: Conduct of riders: requirements to use litter zones and respect the standard position on the bicycle as defined by article 1.3.008. Forbidden positions include sitting on the top tube. Using the forearms as point of support on the handlebar is prohibited except in time trials.”

The penalty for cyclists who violate the rules of conduct can be up to 1,000 CHF and 25 UCI ranking points at WorldTour races, the world championships, and the Olympics.

debarreman 13 juni 2021 om 09:22

Zo is het niet!

lampje 13 juni 2021 om 10:28

+1 zo is het!

AdZ 13 juni 2021 om 08:56

Zoals Murcia al eerder aangaf… gegokt en verloren, nu uithuilen en weer verder…

Savojor 13 juni 2021 om 08:59

De UCI is natuurlijk een lekker makkelijk doelwit voor de meesten hier, maar gisteren werd al duidelijk dat van Schip en BEAT de boel behoorlijk bij elkaar aan het liegen is.
En met hun zielige en verongelijkte social media offensiefje hebben ze iedereen aan hun kant gekregen.

Uiteindelijk hebben ze dat achterlijke stuurtje maar met 1 reden ontwikkeld: marketing en sponsoraandacht. Sowieso doodvermoeiend hoe veel mensen doen alsof van Schip en BEAT pioniers zijn op het gebied van innovatie en aerodynamica. Letterlijk alle (grote) ploegen besteden bakken met geld en tijd aan innovaties. Alleen zij kennen de regels wel en maken er niet z'n show van.

Jullie trappen allemaal met open ogen in dit vooropgezette marketingplannetje van BEAT, want iedereen heeft het nu al een paar dagen over ze.

FDJ 13 juni 2021 om 09:06

Nee hoor, ik ben behoorlijk Van Schip moe. Niets is echt aan die man. Interviews waarin hij bewust grappig probeert te zijn door zich als een dorpsgek te presenteren en altijd moet er iets anders zijn. Mensen die echt excentriek zijn kenmerken zich door zichzelf te zijn zonder daar de media voor op te zoeken. Hier zijn twee partijen structureel uit op aandacht en alles moet altijd anders bij meneer. Prima dat de UCI hierin eens door pakt.

Savojor 13 juni 2021 om 09:19

Helemaal mee eens FDJ. Van Schip is een act die bewust een typetje speelt in alle interviews die hij geeft. Doodvermoeiende gast is het. Het komt ook allemaal zo nep en onoprecht over dat ik echt niet begrijp hoe zo veel mensen er nog in trappen..

Romāns Vainšteins 13 juni 2021 om 09:36

Volgens mij is hij wel degelijk zo. Wat mij stoort is dat hij nalaat een carrière op de weg te hebben en zich verliest in ovaaltjes hakken en geneuzel met stuurtjes. Wat zijn makker in de giro flikte, zoiets zou hij ook kunnen, zonde.

Turbopizza 13 juni 2021 om 10:09

Juist, wat zou de wielerwereld toch interessant zijn als iedereen zoals Kevin Pauwels zou zijn, weg met zogenaamde persoonlijkheden!

klootje kriekeljon 13 juni 2021 om 10:20

Het is inmiddels ook wel een act. Tuurlijk die jongen is lekker authentiek, kan me er ook niet aan storen. Maar als je de avondetappe uitzending met hem terugkijkt -voor de grote bekendheid- zie je wel meer de serieuze topsporter die hoogopgeleid is en prima kan vertellen.

platteprijs 13 juni 2021 om 11:34

@ Savojor dat is jouw mening. Het zou je sieren als je ook met bewijzen komt voordat je mensen van liegen en erin trappen beticht. De UCI is nu eenmaal een organisatie waar het aan alle kanten rammelt. Geen woord over de UCI-commissaris die natuurlijk helemaal de fout inging. Wat Renaat Schotte gisteren ook mooi duidelijk maakte. Het is jammer dat de Wf-redactie zich (tot nu toe) beperkt tot het overtikken van reacties in plaats van journalistiek onderzoek te doen. Het zou mogelijk wat meer duidelijkheid opleveren over wat er nu echt gebeurd is.
Overigens ben ik het helemaal met Romans eens, Van ’t Schip zit zijn talenten te vergooien. Het is zijn keuze, maar dat vind ik desondanks tamelijk irritant.

klootje kriekeljon 13 juni 2021 om 11:51

Op de baan hoort hij bij de wereldtop, op de weg hoogstens niveau van een luxe knecht. Tis maar hoe je het bekijkt.

Merlinappa 13 juni 2021 om 12:46

Het is nooit een act geweest. Ga eens podcasts met die jongen luisteren, of kijk die aflevering van vive le velo met hem terug. Zelden iemand gezien die met zoveel passie over wielrennen, innovatie en topsport praat!

Gr.R. 13 juni 2021 om 13:23

@Klootje: maar volgens Romāns is wielrennen op de weg het ALLERECHTSTE wielrennen. En als je daar dan geen voorkeur aan geeft, dan snap je er geen kloten van, natuurlijk.

Lendilonus 13 juni 2021 om 13:36

Als je serieus denkt dat dit een act is, zit er of een steekje bij je los of heb je maar 1x een interview met die jongen gezien. JW is nou eenmaal een intelligente, iets excentrieke kerel die tegelijkertijd ontzettend druk is in zijn hoofd waar continu ideetjes in opkomen. Ja hij praat misschien iets anders dan de doorsnee wielerprof maar dit iets creatievere taalgebruik is in andere kringen echt niet heel ongebruikelijk of iets. Een act is meer zoals Niki Terpstra na elke grote overwinning weer een songtekst erbij haalde(ondanks dat ik dat zeker vermakelijk vond). Dat sommigen hier dan maar in hun blinde haat de woorden van een organisatie geloven die het woord zelfkritiek uit de Van Dale wil laten verwijderen, zegt meer over jullie dan over deze affaire. Die commissaris(wetende dat hij gedekt wordt door de UCI) wast zijn handen natuurlijk nu in onschuld, maar heeft uiteindelijk gewoon een grove fout gemaakt waar JW voor gestraft wordt. Als de UCI echt iets om een ‘eerlijke’ en ‘veilige’ sport had gegeven, hadden ze in deze situatie gewoon een boete uitgedeeld en die jongen opgedragen om de volgende dag met een ‘normaal’ stuur te starten ipv dit model waar je volgens de UCI ondanks dat je je handen op de remgrepen hebt, blijkbaar altijd in een verboden positie mee fietst.

Merlinappa 13 juni 2021 om 13:51

Lendilonus +100

Julien Van der Aert 13 juni 2021 om 14:21

De UCI maakt het ons inderdaad niet moeilijk om kritiek te hebben, dit is het zoveelste voorbeeld van een halfbakken UCI besluit.

– De dubieuze (politieke? )strafmaat voor Groenwegen vs. die voor Bouhanni
– De wazige afhandeling van de salbutamol zaak van Froome
– Het steunen (MET UCI ONDERSCHEIDINGEN) van dictatoriale regime's
– Halfbakken ingrijpen bij het uitbreken van de pandemie
– De nieuwste lichting (schijn) veiligheidsregelement terwijl de echte problemen nog niet opgelost zijn

Moet ik nog even doorgaan? In al deze situaties mag de UCI best wel wat meer zelfreflectie tonen wat mij betreft.

Derierre de la course 13 juni 2021 om 20:30

De UCI heeft de regelementen zo opgesteld dat zij (vanuit het hoofdkantoor en dus niet de official op locatie) altijd het laatste woord hebben. Wanneer je de strijd aan gaat heb je dus bij voorbaat al verloren.
Het is dus niet de kunst zo innovatief mogelijk te zijn zoals van Schip doet maar om lekker te liggen bij de UCI en zo je ideeën er door te krijgen. Dat doe je niet door je lekker laconieke zelf te zijn maar ja en amen te zeggen.

p.s. Ik geloof wel dat het geen act is van van Schip maar werkelijk hoe hij is. Dat hoor je ook in podcasts en wat langere tv interviews met hem.

josemanuelfuente 13 juni 2021 om 09:20

Vind het wel een beetje raar dat BEAT net voor de start van de etappe met dit stuur komt aanzetten. Waarom niet de avond vantevoren of beter nog nog voor de start van deze ronde? En waarom heeft men dat stuur niet al met de 1e etappe willen gebruiken? De straf vind ik wel buitensporig.

WernerFranke 13 juni 2021 om 09:41

2 ritjes missen in de ronde van België, zo buitensporig vind ik dat nu ook weer niet.

Verweggistan 13 juni 2021 om 10:17

Hebben ze bij de UCI ook al een verklaring over de UCI commissaris die dit zomaar toestond?

Chippen 13 juni 2021 om 10:26

ha, lekker blijven zeuren over de uci, ook als het gewoon duidelijk is dat het team in de fout ging.

Jean Dumas 13 juni 2021 om 10:34

Nee nee, het is het amateurisme bij de UCI tegenover sporters die grenzen opzoeken om beter te presteren. De reactie van de UCI had ik al in mijn hoofd voordat ik het artikel ging lezen, geen enkel mea culpa en het tonen van de eigen zwakte, een sportbond die vastzit in het eigen amateurisme, met als historische exponenten onder meer het toelaten van het vinzadel van Thierry Marie in de gewonnen proloog van de Tour 1986, en uiteraard het triatlonstuur van Lemond in 1989. Ze zijn nog niets opgeschoten, de renners zijn nog steeds de dupe.

Merlinappa 13 juni 2021 om 12:47

Helemaal mee eens

Aerosolo 13 juni 2021 om 10:43
Quote:
“Door te erkennen dat ik sneller wilde zijn, ben ik er voor gegaan om met dit stuur te rijden.”

Ik vind dit zo’n maffe zin. Als hij dat niet erkende, had hij dat stuur nog steeds gehad toch? Wil hij suggereren dat anderen stiekem sneller proberen te zijn? En gaan we deze zin ook terugzien bij de volgende dopingbekentenissen?

ProfrondeZevenbergen 13 juni 2021 om 12:14

Eens dat het een maffe zin is. Maar misschien begrijpen we de diepere gedachte niet?
Ik ben overigens geen fan van Van Schip met zijn grote waffel.

thorsen 13 juni 2021 om 11:18

De UCI staat bekend om twee dingen, totaal geen zelf reflectie, en totaal geen compassie. Beide kanten worden hier weer vertoond.

Het kan best zijn dat de diskwalificatie terecht is volgens de regels, en dat je dat moet uitvoeren. Maar als een UCI commissaris toestemming heeft gegeven om te starten dan vind ik een sorry toch wel op zijn plaats.

Wat is dan de functie van zo’n UCI commissaris, als zijn woord dus blijkbaar niks betekent? Hoe kun je als team/renner de UCI dan vertrouwen?

Derierre de la course 13 juni 2021 om 20:32

Ik denk dat haast elke sportbond zo bekend staat. De UCI is hier niet uniek in, kijk maar naar de KNVB met zijn reactie op de reclame van de Jumbo.

stormjager 13 juni 2021 om 11:31

De UCI staat er bekend om dat het een grote onkundige puinbak is, zit gedoe past mooi in dat plaatje…

Tempobeul 13 juni 2021 om 11:47

Duidelijk verhaal. Veel helderder kan de UCI het toch niet verwoorden in zijn reglementen. Als daarnaast het stuur nog eens afgekeurd was.

Het verhaal van BEAT Cycling en van Schip daarentegen. Aandachtzoekerij, met een air alsof ze meer dan de rest met onderzoek en ontwikkeling bezig zijn. Gegokt en verloren. Ik vraag mij ook af wat ze juist besproken hebben met die UCI commissaris.

Piitr 13 juni 2021 om 11:58

Waarvoor heb je nog een commissarissen, als ze geen mandaat hebben? Kennelijk gaat meteen je kop eraf je een afwijkende interpretatie toepast van de regels. Zou het ook aan de duidelijkheid van de regels kunnen liggen?

Het was chiquer geweest als de UCI Van Schip had gesommeerd de volgende etappe een normaal stuur te gebruiken, zonder hem meteen te schorsen. Nergens voor nodig. Hij brengt niemand moedwillig in gevaar, maar of dit nou de bedoeling is, daar zou je het in de weken erna rustig over hebben. De verhoudingen zijn nu al op scherp gezet, dus een goeie dialoog zit er niet meer in. Wellicht niet handig van Beat, maar sowieso niet handig gedaan door de UCI. Ze verstaan daar de kunst om werkelijk iedereen tegen ze in het harnas te jagen.

Van Schip, mooi figuur, lekker ongepolijst en enorm gedreven. Daarom ook niet de makkelijkste. Volgens mij geen act, sommige mensen zijn zo.

Julien Van der Aert 13 juni 2021 om 14:08

+1

Had het niet beter kunnen verwoorden.

Derierre de la course 13 juni 2021 om 20:34

Hard ingrijpen is de norm tegenwoordig. Zeker wanneer het om minimale vergrijpen gaat en het de eigen portemonnee niet raakt. Ze flikkeren voor elke halve scheet een renner uit de koers of delen enorme boetes uit. Maar een organisatie, signaalgever of motorrijder aanpakken is natuurlijk lastiger want dan moeten ze zelf fouten toegeven.
Hun circus, zij zijn directeur.

Murcia 13 juni 2021 om 12:18

De reactie van de UCI is duidelijk en ik deel hun beslissing, BEAT dacht slim te zijn en vond de reclame rond het stuur belangrijker dan de eventuele gevolgen. Een korte termijn strategie waarmee je de relatie met de bond op het spel zet.

RidderSchwobin 13 juni 2021 om 12:51

Hoe je er ook in staat kan het als hoogst opmerkelijk worden gezien dat de UCI in hun statement met geen woord over de desbetreffende commissaris rept…

Panache 13 juni 2021 om 13:30

Ik denk in een notendop dat het stuur monteren toegestaan is, maar de (normale) wijze van gebruik van het stuur is – duidelijk gecommuniceerd – verboden.
Op de snelweg mag je ook met een Porsche rijden die 280 km/h haalt, echter mag je de snelheid in Nederland niet werkelijk rijden.

Merlinappa 13 juni 2021 om 13:59

Ik vind overigens ook dat de UCI enorm indirect is in het handhaven van deze regel. Je ziet elke koers tientallen, zo niet honderden renners die met hun handen bovenop hun shifters zo aero mogelijk proberen te zitten, waarbij ze ook met hun armen op het stuur steunen. Toevallig zag je dat goed bij Taco gisteren, maar ook bij Evenepoel was het duidelijk zichtbaar. Als je niet met je armen op het stuur mag liggen, moet je ook streng handhaven. (Daarnaast vind ik de regel echt totaal belachelijk, maar dat terzijde)

Headlines

Materiaalzone

Populair