UCI geeft groen licht voor extra wildcard in grote rondes

donderdag 4 februari 2021 om 19:25
UCI geeft groen licht voor extra wildcard in grote rondes

Bryan Coquard mag met B&B Hotels meedoen aan de Tour - foto: Cor Vos

Update

De UCI staat op het punt om een extra ploeg toe te laten in de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España. Dat meldt Ouest France. In dat geval mogen de organisatoren niet 22, maar 23 ploegen uitnodigen voor hun rittenkoers.

In principe mogen 22 ploegen meedoen aan de grote rondes, waarvan de negentien WorldTour-teams al zeker zijn van deelname. Alpecin-Fenix moet als beste ProTeam van 2020 voor elke WorldTour-wedstrijd verplicht uitgenodigd worden (de ploeg wil de Giro, Tour én Vuelta rijden) en daardoor blijven maar twee wildcards over voor andere ProTeams.

Eerder werd al bekend dat organisatoren ASO en RCS een verzoek hadden ingediend om een extra, derde wildcard uit te mogen delen. In deze zware tijden voor de volksgezondheid en de economie zouden zij een extra ploeg uit eigen land een kans willen geven om mee te doen.

Nu lijkt het het Professional Cycling Council (PCC) die uitzondering mogelijk te maken. De verwachting is dat een commissie van de UCI later deze donderdag bijeenkomt om deze regelwijziging goed te keuren. In dat geval mogen de organisatoren, naast Alpecin-Fenix, nog drie andere teams uitnodigen.


Update (19.25 uur)

De UCI heeft vandaag in een persbericht laten weten dat organisatoren van grote rondes een extra wildcard mogen uitdelen. De internationale wielerunie geeft hiermee dus gehoor aan de oproep van ASO en RCS. De Tour de France heeft inmiddels wildcards uitgedeeld aan B&B Hotels p/b KTM, Arkéa-Samsic en Total Direct Energie.

Dit artikel delen:

27 Reacties

hartstikkebedankt 4 februari 2021 om 11:54

Mij best hoor zodat veel renners aan bod kunnen komen, maar wat met veiligheid? Daarom werd tenslotte besloten minder renners per team toe te laten etc.

Verweggistan 4 februari 2021 om 11:59

je hebt er dan nog steeds 14 minder als met 22×9.

Etio 4 februari 2021 om 13:16

Klopt ja, dat scheelt gelukkig al iets.

Koekkebakker 4 februari 2021 om 12:10

Begrijp het ergens wel.
Daarnaast kan het maar zo dat door corona besmettingen er 1 of meer ploegen uit vliegen en dan wordt het peloton toch weer kleiner.

Vinyakke 4 februari 2021 om 12:18

Snap alleen niet waarom alpecin perse 3 GT’s wil rijden. Daar hebben ze de manschappen toch niet voor?

Panache 4 februari 2021 om 12:21

Misschien wel, misschien niet. Die conclusie zou je na het seizoen kunnen trekken. Ik zie ze ook wel in alle GT’s een etappe pakken.

ChefSpijker 4 februari 2021 om 13:13

Alpecin moet er juist nogal wat teleurstellen, hebben flink wat meer dan 24 renners! Snap wel dat je op kwaliteit doelt, maar ik acht de kans groter dat Alpecin een etappe pakt, dan de proconti die een wildcard zou missen door deelname Alpecin. En het is hun goed recht. Ze hebben de wildcards met resultaten afgedwongen. Dat kunnen we niet van elke ploeg zeggen. En er zijn ook genoeg WT-teams die naar een Giro of Vuelta een baggerploeg sturen.

Etio 4 februari 2021 om 13:25

Dit inderdaad, ik vind het raar dat Alpecin (alleen op basis van de teamranking van vorig jaar) alle grote rondes mag rijden in 2021. Ik zou het een beter idee vinden om ervoor te kiezen om het beste ProTeam slechts één grote ronde te laten rijden (en dit team dan zelf te laten kiezen welke grote ronde het wil rijden of deze beslissing baseren op het aantal punten dat in ieder land van iedere grote ronde is gescoord door dit team, dus bv. als het team de meeste punten in Italië heeft gescoord afgelopen jaar, krijgt dit team een wildcard voor de Giro). Je zou eventueel ook het tweede en derde ProTeam in de ranking dan alvast een wildcard kunnen geven voor de twee andere GT's (die het beste ProTeam niet heeft "gekozen" ).

Wheely 4 februari 2021 om 13:29

Bij Alpecin-Fenix rijden een hoop mannen die nog nooit een grote ronde hebben gereden. Over het algemeen worden renners daar beter van, ik zou er dus zoveel mogelijk eentje laten meepakken voor de ervaring. Dit jaar hebben ze die mogelijkheid.

KnightBiker 4 februari 2021 om 14:35

+1 Etio

Wat betreft Alpecin, leuk dat ze drie grote rondes willen rijden maar de kans dat ze in de Giro en Vuelta competitief zullen zijn acht ik vrij klein. Als team ook nog nooit een grote ronde gereden dus organisatorisch hebben ze de er ervaring ook niet..
ik vind nogal opportunistisch, ondanks dat de renners er wellicht beter van worden (als ze het niveau aankunnen en uitrijden) verwacht ik geen vuurwerk.

FDJ 4 februari 2021 om 12:19

Nou vul maar vast in:

Tour:
Alpecin
B&B
Direct Energie
Arkea

Giro
Alpecin
Bardiani
Vini Zabu of Eolo Kometa
Androni

Vuelta
Alpecin
Burgos
Euskaltel
Caja Rural

guyremgabdel 4 februari 2021 om 12:51

+1

ivo001 4 februari 2021 om 13:36

Kern Pharma zou nog wel een kansje maken op Vuelta denk ik.

KimJungPoels 4 februari 2021 om 13:45

Ik vind Kern Pharma echt leuk rijden. Hoop dat die de kans krijgen ipv Burgos in de vuelta.

Daarnaast denk ik dat Gazprom een heel groot kanshebber is op een Giro WC.

Drossard Kudus 4 februari 2021 om 14:08

Ik denk eerlijk gezegd Gazprom of Arkea ipv Vini Zabu of EOLO. Burgos lijkt me wel zeker van de wildcard aangezien de Vuelta nota bene in Burgos start

Groetjesaandevoetjes 4 februari 2021 om 14:46

Gazprom kan bijna een volledige Italiaanse ploeg opstellen (inclusief Kreuziger die ik als bijna Italiaan zie). En Zakarin heeft ook zeer goede resultaten gereden in de Giro in het verleden.

En Quintana is ook nog steeds aan het flirten met de Giro. Ik hoop dat de Giro gewoon contractueel vast laat leggen dat Arkea alleen de Giro mag rijden als Quintana mee doet.

Vroeger dacht ik ook altijd dat het een soort van competitie vervalsing was met die nationalistische wildcards, maar vaak blijken die wildcard ploegen toch relatief weinig punten te sprokkelen in de grote rondes.

lo squalo dello Stretto 4 februari 2021 om 12:27

Gelukkig! 3x Alpecin (en 3x Wanty) gaat er los over of zou toch zonde zijn om een ander ProConti team niet toe te laten.

Wim Kruithof 4 februari 2021 om 12:31

Mooiste constructie zou zijn de teams terugbrengen naar 7 renners. Geeft een meer open koers en meerdere ploegen kunnen via wildcards op uitnodigingen rekenen… meerdere sponsoren zetten zodoende hun merk in de etalage.

Vinyakke 4 februari 2021 om 13:01

Ooit stopt het afslanken van de teams natuurlijk, wat mij betreft zijn 8 renners OK. Als er dan enkelen uitvallen heb je tenminste nog een team en geen enkelingen meer. Geeft de sponsors ook wat meer zekerheid in deze al barre tijden.

kelderfan 4 februari 2021 om 13:12

Waarom geen 6 renners want dan komt er nog meer ruimte en is dat gedoe met treintjes verleden tijd. Maar ja wat doe je met al die renners, die vrij komen.

Etio 4 februari 2021 om 13:29

Ik ben het eens met Vinyakke, 8 renners is wat mij betreft prima voor de GT’s. 7 zou ook nog kunnen, maar 6 lijkt me echt te weinig.

lo squalo dello Stretto 4 februari 2021 om 13:43

8 renners is toch ok zo. Het is toch niet dat de grote rondes per se saai zijn of spectaculairder gemaakt moeten worden op die manier? Als je met 7 mag starten en door stomme pech verlies je in de eerste week 1 of 2 knechten, dan blijft er echt niet veel meer over…

tvm 4 februari 2021 om 15:32

@ Etio, waarom is 6 renners echt te weinig? Hoe minder controle, hoe beter lijkt me. Ik vind 5 renners voldoende. 1 Kopman + 1 (reserve)kopman, 3 knechten.
Combines maken dus! Geeft ook meer kans voor renners die niet volledig gespecialiseerd zijn in één discipline. Minder controle, meer tactiek. En ja, ook wat meer geluk soms.

Jungle Man 4 februari 2021 om 15:56

Op zich is het wel prettig als zo’n blok als Ineos, en in mindere mate TJV wat uit elkaar wordt geslagen, zodat de treintjes voorbij zijn, en er wellicht aanvallender gekoerst kan worden. Komt de aantrekkelijkheid ten goede.
Lijkt me leuker als toprenners tegen elkaar rijden ipv voor een team uitkomen.
Met minder rijders per team, en daardoor meer teams wordt dat meer een mogelijkheid.
is dan wel een dingetje met volgwagens etc.

Shinzawai 4 februari 2021 om 14:37

Het wordt steeds logischer om de World Tour terug te brengen tot 16 ploegen.

HoofdIsVrij 4 februari 2021 om 15:43

Nou… Gazprom kan de poeplap trekken.

Derierre de la course 4 februari 2021 om 20:01

Lekker consistent beleid weer ook.

Headlines

Materiaalzone

Populair