‘Grote ronden vragen UCI om extra wildcard’

woensdag 20 januari 2021 om 16:30
‘Grote ronden vragen UCI om extra wildcard’

Ter illustratie - foto: Cor Vos

Wedstrijdorganisatoren ASO en RCS Sport hebben de UCI om een extra wildcard gevraagd voor de grote ronden. De wereldwijde wielerbond heeft het verzoek in beraad en neemt begin februari een besluit.

Het is TuttiBICI dat het nieuws woensdagmiddag meldt. Volgens de UCI-reglementen mogen de drie grote ronden 22 ploegen aan de start hebben. De negentien WorldTeams zijn van een plaats verzekerd, net als het beste ProTeam van afgelopen seizoen, Alpecin-Fenix. Voor de organisatie blijven twee wildcards over, die vaak worden vergeven aan ProTeams uit eigen land. Zo deelde de ASO de wildcards voor de Tour de France uit aan Arkéa Samsic en B&B Hotels-Vital Concept.

Als het aan de ASO en RCS Sport ligt, mag in het nieuwe seizoen in de grote ronden een wildcard extra worden vergeven. De organisaties hadden daarover al contact met de UCI en die heeft het verzoek nu in behandeling. In de eerste dagen van februari neemt zij daarover een besluit. Om die reden laten de wildcards voor de komende Giro d’Italia nog op zich wachten. Mogelijk worden die nu begin februari bekendgemaakt, tegelijk met de details van het parcours.

Dit artikel delen:

23 Reacties

Verweggistan 20 januari 2021 om 16:58

Snap ik. Ik vind deelname aan alle WT ploegen voor een eerste plaatst in de PCT teamranking ook te veel. Want dan is er geen verschil met WT ploegen, behalve dat je zelfs mag afzeggen. Doe dan deelname aan alle WT koersen uitgezonderd de grote rondes. Dan hou je nog wat verschil. Ik vind overigens dat organisatoren van de grote rondes ook wel buiten hun eigen land mogen kijken voor wildcards, want er zijn bijna geen PCT ploegen meer uit andere landen dan Frankrijk, Italië en Spanje (en Belgie). Die verdwijnen allemaal langzaam.

ditisdavid 20 januari 2021 om 17:37

Het probleem is meer dat er teveel WT-ploegen zijn. Arkéa, met nul automatische startplaatsen in grote rondes, is sterker dan pakweg een derde van de WT en zou met startrecht in alledrie de grote rondes nog steeds een veel beter team op de been brengen dan een Bardiani of Burgos. Ben dus wel voorstander van de huidige regeling voor de sterkste PCT-ploegen, maar om de wildcardteams te beschermen zou de WT eigenlijk naar 16 ploegen ingekrompen moeten worden. En dan automatische kwalificatie voor drie grote rondes voor de nummer één van de PCT, twee voor de nummers twee en drie en één voor de nummers vier en vijf (waarbij die plekken gelijk over de drie grote rondes verspreid worden, anders blijft er maar één wildcard over voor de Tour).

Tldr: Alpecin is niet het probleem. Wanty en Qhubeka wel.

S'mon 20 januari 2021 om 17:59

@ditisdavid, ik ben het deels met je eens, maar nu beoordeel je de sterkte van de ploegen op basis van hun GT prestaties. Want heeft Arkéa een ploeg voor de klassiekers, nee. Maar Wanty dan weer wel.

Maar ben het wel eens met de inkrimping van de WT, misschien word het bedrag dat de PCT-ploegen dan hebben ook nog opgetrokken. Het zou dus volgens mij het interessantste zijn. Alleen, hoe ga je bepalen welke ploegen die nu in de WT zitten eruit moeten, dat zal nooit eerlijk kunnen verlopen (denk ik).

Lalsacien 20 januari 2021 om 18:04

@S’mon Arkea heeft een prima ploeg voor de heuvel klassiekers.

S'mon 20 januari 2021 om 18:18

Hun ploeg voor de heuvel klassiekers vind ik gelijk aan de ploeg van Wanty/Qhubeka in een grote ronde.

Groetjesaandevoetjes 20 januari 2021 om 18:38

Minder WT ploegen en meer wild cards zorgt er wel voor dat er veel leuke ploegen PCT ploegen mee mogen doen en dat je prestaties zorgen voor leukere koersen rijden, maar uiteindelijk willen sponsoren de garantie dat een ploeg een Tour rijdt en die heb je alleen als je WT ploeg bent en niet als PCT ploeg. Ik denk niet dat Qhubeka graag een PCT ploeg had gesponsord. Het verdien model van het wielrennen heeft helaas dus ook een invloed op deze regeling.

Lalsacien 20 januari 2021 om 18:40

@S'mon dan baseer je je mening op resultaten in de toekomst….
Diego Rosa, Warren Barguil….

S'mon 20 januari 2021 om 20:01

Ik vind niet dat zij al veel hebben laten zien, maar ja, meningen verschillen.

Lalsacien 20 januari 2021 om 20:52

@S’mon in ieder geval meer dan Wanty en Qhubeka bij elkaar in een grote ronde. Alleen al afgelopen jaar Barguil in de Waalse pijl, LBL, de Brabantse pijl en Parijs-Tours, 4de 9de 5de 5de.
Blijkbaar heb je dat gemist.

SnellePelle 20 januari 2021 om 22:14

Arkea sterker dan 1/3 van de WT?

Neem jij jezelf wel serieus?

HoofdIsVrij 21 januari 2021 om 00:09

Maar als die wildcards zo belangrijk zijn waarom nodigde de Giro dan steevast Israel Cycling, CCC en Gazprom uit? Waarom de Tour Wanty en SKIL? En de Vuelta Cofidis en Aqua Blue? En dat allemaal ten koste van de nationale PCTs…

Toen het kon deden ze het niet. Nu het niet kan gebruiken ze het als argument voor extra wild cards…

Jungle Man 20 januari 2021 om 18:06

Kleinere teams in een ronde zou plekken op kunnen leveren voor wildcards.
Als alle plekken opgeslokt zijn, wat heeft het dan voor zin voor bijvoorbeeld een team als Bardiani om nog te sponsoren. Voor zo’n team is de Giro het hoogtepunt van het jaar. Het zou zonde zijn als ze dit dan mis lopen, en dat ze daardoor wellicht niet meer zo geinteresseerd in het wielrennen zijn.

Glorious 20 januari 2021 om 18:13

Het was toch juist veiliger met iets minder ploegen, men doet ook maar wat he.

HoofdIsVrij 20 januari 2021 om 18:58

+1

Polleke 20 januari 2021 om 20:56

Precies… dat getoeter over de veiligheid hadden ze ons van meetaan kunnen besparen…

Spirit 20 januari 2021 om 18:36

Weet iemand waarom het parcours van de Giro nog steeds niet officieel is ?
Over een paar maanden begint het en er is nog niets officieels, erg vreemd

Groetjesaandevoetjes 20 januari 2021 om 18:45

Flamme Rouge heeft aan de hand van verschillende bronnen wel een soort van parcours samengesteld: https://twitter.com/laflammerouge16/status/1351478080263626757/photo/1

Start in Turijn. Finish in Milaan.

Inderdaad bizar dat het parcours nog steeds niet bekend is. Zag dat ze het nu op 4 februari willen bekend maken.

Jacco van Stierop 20 januari 2021 om 18:55

Gelijk met het parcours wil men ook de deelnemende ploegen met wildcards bekendmaken. Aangezien er momenteel dus onderhandeld wordt met de UCI over een extra wildcard, zal dat waarschijnlijk de reden zijn van het uitstel.
Het gerucht gaat dat inderdaad op 4 februari de presentatie van de Giro 2021 zal plaatsvinden.

ditisdavid 20 januari 2021 om 18:59

Omdat ze vanwege corona moeite hebben om het geplande parcours te verkennen en überhaupt etappeplaatsen te vinden.

SnellePelle 20 januari 2021 om 22:18

Kotsmisselijk wordt je er van. Omwille van patriottistische belangen wordt de veiligheid van renners alweer te grabbel gegooid.

Ik ben benieuwd hoe de renner vakbonden gaan reageren.

Tis nog angstvallig stil uit die hoek.

jealgu 21 januari 2021 om 08:51

Twee wildcards voor lokale teams is toch wel genoeg? Willen ze meer moeten ze zorgen wt te worden of dat klassement winnen.

Alleen maar mooi dat wildcards nu ook via prestaties kunnen worden verdiend (als is alle wedstrijden voor een pct veel, je zou ook de wt wedstrijden en grote ronde over de top drie pct kunnen verdelen.

Koers 21 januari 2021 om 10:20

Eens, dan krijgen ploegen echt een doel, in plaats van overal maar in een zinloze vlucht mee te zitten.

Panache 21 januari 2021 om 09:51

In het commerciële belang van het wielrennen mag er best nagedacht worden over een andere invulling van de wildcards. Waarom niet 16 renners een wildcard gunnen waarbij de organisatie de vrijheid heeft om per team 4, 6 of 8 renners uit te nodigen? Je kan dan kiezen voor 8-8 (2 teams), 8-4-4 of 6-6-4 (3 teams), of 4-4-4-4 (4 teams). Uiteraard zijn teams met minder renners in het nadeel, maar de voordelen wegen zwaarder dan de nadelen lijkt mij.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair