Christoph Roodhooft: “We rijden zowel Giro, Tour als Vuelta”

Christoph Roodhooft: “We rijden zowel Giro, Tour als Vuelta”

foto: Cor Vos

zondag 3 januari 2021 om 07:00
Interview

Alpecin-Fenix was in 2020 het beste ProTeam en wordt daarvoor beloond met een wildcard voor alle WorldTour-wedstrijden waaraan het wil deelnemen. WielerFlits blikt terug en kijkt ook al even vooruit met Christoph Roodhooft, samen met broer Philip eigenaar en architect van de ploeg. “We gaan in 2021 opnieuw voor winst in de Europe Tour.”

2020 zit erop. Mogen we spreken over een grand cru-jaar voor Alpecin-Fenix?
“Nee. Door wat er dit jaar in de wereld gebeurd is, zou het ongepast zijn om van een grand cru te spreken. Dat is het voor niemand geweest. Puur sportief durf ik wel spreken van een geweldig jaar. Al moesten we ook wel een periode door waarin onze verwachtingen niet werden ingelost.”

Dan doel je vooral op het Italiaanse luik in augustus?
“We zijn 2020 gestart met twee wereldtitels (Alvarado en Van der Poel) in het veld. Dat telt voor de sponsors ook mee. De start van onze wegcampagne was goed, tot Mathieu ziek werd in de Algarve en moest passen voor Omloop Het Nieuwsblad. Daarna zijn we in lockdown gegaan.”

“En inderdaad, in augustus zijn we beneden onze eigen verwachtingen gebleven. In Strade Bianche, in Milaan-San Remo. Het was niet rampzalig, maar het mislukte toch wat. Daarna kwam stilaan de kentering met de Duitse en Nederlandse titel, de zege van Merlier in Brussels Cycling Classic en twee ritzeges in Tirreno-Adriatico als eerste hoogtepunt. Als ProTeam daar twee keer winnen, mogen we naar waarde schatten.”

“Later volgden dan nog de stunt van Mathieu in de BinckBank Tour, zijn onverhoopt resultaat in Luik-Bastenaken-Luik en uiteraard met zijn triomf in de Ronde van Vlaanderen. Eigenlijk hebben we best veel gewonnen.”

Cijfermatig doen jullie niet beter: 20 zeges in 2019 tegenover 16 in 2020. En net zoveel topvijfplaatsen (57). Maar de kwaliteit was dit jaar hoger.
“Voila. De kwaliteit is hoger en het was daarnaast veel geconcentreerder. Je mag zeggen dat in 2020 80 procent van het peloton op hetzelfde moment in topvorm was, terwijl dat in andere jaren veel meer gespreid is. Het niveau was hoger omdat iedereen wilde winnen. Dan hebben we het met de kern waarover we beschikten toch goed gedaan.”

“De Driedaagse Brugge-De Panne was trouwens nog een leuke uitsmijter. Voor de buitenwereld viel het minder op. Maar zelf vond ik dat onze jongens die dag een topprestatie hebben neergezet. We hebben die koers mee bepaald.”

Roodhooft en Senne Leysen in Milaan-San Remo – foto: Cor Vos

Dankzij al die resultaten zijn jullie het beste ProTeam. Dat is van meet af aan een doel geweest?
“Meer dan vorig jaar in elk geval. Al viel dat in het voorjaar niet mee. Door de sterke prestaties van vooral Nairo Quintana nam Arkéa-Samsic een blitzstart en holden we achter de feiten aan. Dat was onvoorzien. Uiteindelijk hebben we die ranking toch naar onze hand kunnen zetten.”

“Maar ook niet onbelangrijk: we eindigen als 12de in de overall-ranking en houden acht WorldTour-teams achter ons. Je kan ook de Europe Tour winnen als 18de of 19de overall. Maar we nestelen ons wel in de middenmoot met alle topteams. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”

We weten dat die Europe Tour winnen belangrijk was. Kan je ons verduidelijken hoé belangrijk?
“Ontzettend! Een jaar geleden waren we nu volop aan het lobbyen bij organisatoren. Het was dikwijls wachten tot het laatste moment om ons programma te kennen. Nu kunnen we volop ons eigen progamma uitstippelen en samenstellen. We moeten niet meer ‘hopen’. Dat zal ons ongetwijfeld een meerwaarde bieden. Het is moeilijk in te schatten of we dat ook kunnen omzetten naar resultaten, maar het biedt ons in elk geval extra rust.”

“Doel daarbij is dat we voldoende wedstrijden in ons programma opnemen waarin we onze snelle jongens kunnen uitspelen. Dat we hen optimaal de kansen bieden om te scoren. Dat deden we dit jaar ook al, maar dan op een ander niveau. Al gaan we ook onze koersen niet verloochenen. Wedstrijden genre Overijse, Parijs-Brussel, Dwars door het Hageland, … Daar willen we als ploeg op blijven mikken.”

“En het moet vooral niet altijd Mathieu van der Poel zijn die de meubelen moet redden. Je mag dat niet onderschatten om altijd diegene te zijn op wiens schouders de druk valt. We hebben dit jaar trouwens al getoond dat dat mogelijk is. En dat kan Mathieu ook wel naar waarde schatten.”

Jullie rijden straks een opgewaardeerd progamma, met een of meerdere grote rondes. Levert dat meteen nieuwe en betere sponsorcontracten op?
“Voorlopig niet. We gaan nu ons derde jaar als ProTeam in. We hebben een stap gezet, nu willen we vooral bevestigen. Op sponsorvlak is er amper verschil tussen 2020 en 2021. We gaan zien of dat richting 2022 wel iets oplevert. Pas dan zijn eventuele veranderingen mogelijk. Philip heeft trouwens al de gesprekken met onze hoofdsponsors opgestart. Die is al volop bezig met 2022 en 2023.”

Minpuntje dat ons opviel: Mathieu van der Poel zat in de Ronde van Vlaanderen snel geïsoleerd. 
“Daar ga ik niet helemaal mee akkoord. De beslissing (aanval Alaphilippe, Van der Poel en Van Aert, red) viel vroeg. Tot dan waren we aanwezig. Maar toen die aanval er kwam, bleven – op Deceuninck-Quick-Step na – alleen nog kopmannen over. Bij ons had iedereen zijn taak uitgevoerd. Bij Jumbo-Visma zat Wout van Aert sneller geïsoleerd.”

“Natuurlijk kan het altijd beter. We zijn daar niet blind voor en we hebben daar ook over nagedacht in onze transferpolitiek. Met de komst van Jasper Philipsen, Sylvan Dillier en Xandro Meurisse worden we nog sterker. En de jongens die er nu waren, blijven. Trouwens, je hebt het over de Ronde van Vlaanderen. Herinner je je ook nog wie nog overbleef in de finale van Luik-Bastenaken-Luik? Met Sbaragli, Vervaeke, Vakoc, Tulett had Van der Poel daar nog vier renners in steun op de Roche au Faucons. Als één van hen iets langer overleeft, krijgen we een andere finale.”

In 2019 won Total Direct Energie de Europe Tour. Ze zijn er in 2020 helemaal doorgezakt… Gaan jullie het anders aanpakken om die status ook na 2021 te behouden?
“Ik spreek me niet uit over de aanpak van Total. Maar het is duidelijk dat je van in het begin alert moet zijn wat die ranking betreft. Hoe we dat best aanpakken, daar is Philip dan weer enorm mee begaan. We willen immers in dezelfde positie 2021 afsluiten, ondanks het zwaardere programma. Het is duidelijk dat er meer is dan de Tour de France. Zelfs het derde programma is in dat kader ontzettend belangrijk.”

“Natuurlijk willen we die plaats vasthouden en daar moet goed over nagedacht worden. Maar tezelfdertijd willen we ook niet vervallen in een ploeg die rijdt voor plekken vijf, zeven negen en elf. Winnen is en blijft het hoofddoel. Het is kwestie van daarin een gezond evenwicht te vinden. Daar hebben we de renners voor en we hebben het voorbije jaar gezien dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Mooie voorbeelden zijn Dwars door het Hageland en Antwerp Port Epic.”

Ministage Alpecin-Fenix

Foto – © Alpecin-Fenix 2020

Kunnen jullie met Alpecin-Fenix anno 2021 zo’n zwaar(der) programma aan?
“Die vraag stellen we ons ook. Het wordt niet gemakkelijk, maar ik ben er ook niet bang van. Ik zag dit jaar teamselecties in de grote rondes waar wij onze voet naast kunnen zetten. Ik denk spontaan aan Movistar. Dat is een topploeg, maar in sommige wedstrijden startten die met een veel minder kwalitatieve kern. Ik denk aan Jumbo-Visma en de Ronde van Vlaanderen. Je kan niet overal de eerste viool spelen. Maar we proberen dat straks zo goed mogelijk in te vullen.”

Jullie kunnen van start in de drie grote rondes. Voorlopig weten we alleen met zekerheid dat de Tour de France op het programma staat.
“Wel, we zijn er uit dat we in de drie grote rondes van start gaan. Naast de Tour de France is het, met Fenix als Italiaanse naamsponsor, sowieso logisch dat we de Giro rijden. En ook de Vuelta is intussen aan ons programma toegevoegd.”

Trekken jullie met de sterkst mogelijk selectie naar de Tour, of willen jullie de toppers spreiden?
“Daar zijn we nog niet honderd procent uit. Dat de Tour ontzettend belangrijk is, moet ik niemand vertellen. Maar of we met drie snelle jongens gaan (Van der Poel, Merlier, Philipsen, red)? Er kan in een half jaar nog veel gebeuren. Het zou wel mooi zijn om mee te helpen aan de definitieve doorbraak van Philipsen. Merlier is intrinsiek misschien nog iets sneller, maar hij moet dan weer nog evolueren als renner om de zwaardere etappes aan te kunnen. Het is gewoon nog te vroeg om daar nu al uitsluitsel over te geven.”

“Wat ik wel weet: in de Tour gaan we erop mikken om sommige dagen totaal onzichtbaar te zijn en andere dagen dan weer in het middelpunt van de belangstelling te proberen staan. Dat lijkt mij de enige kans op succes. En ik ben hoopvol dat ons dat kan lukken.”

Jijzelf staat in het peloton der ploegleiders gekend als een grote motivator voor jouw renners…
“Ik vind motivatie zeer belangrijk. En vooral: onderschat niemand, maar óverschat de concurrentie ook niet. Die adoratie van de toppers, daar moet je niet mee overdrijven. Ik moet als ploegleider ook mijn plek opeisen. Dat moeten onze renners ook. Ik wil dat ze hun wedstrijden op die manier aanvatten. Daarnaast wil ik dat onze jongens attractief koersen als het mogelijk is. Dat is al altijd mijn spirit geweest.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

Sephiroth 1 januari 2021 om 08:20

Leuk interview, er zit er een portie gezond verstand achter.

Ik ben benieuwd wat ze over drie grote rondes kunnen.

Lalsacien 1 januari 2021 om 08:51

+1

A.M.M. Jonkers 1 januari 2021 om 09:10

+ 1

Laat de Gebr. Roodhooft maar een voorbeeld zijn voor vele andere ploegen, al jarenlang zijn deze 2 bezig om hun team zorgvuldig op te bouwen.
Vaak werd en wordt er lacherig gedaan om hun werkwijze.
De renners die er voor 2021 bijgekomen zijn vormen absoluut een versterking.

En de sponsors die ze nu hebben zullen deelname aan World Tour vast waarderen met een hoger budget.

Er zijn veel teammanagers die heel graag in de schoenen van Christoph & Philip zouden staan!

Frank V 1 januari 2021 om 15:24

“Er zijn veel teammanagers die heel graag in de schoenen van Christoph & Philip zouden staan!”
Denk vooral een Van der Poel in de rangen willen.

Fast Freddy 1 januari 2021 om 09:12

Het willen rijden van alle grote rondes is toch wel in tegenspraak met de ambitie om te blijven winnen. Te gretig als je het mij vraagt.

Romāns Vainšteins 1 januari 2021 om 09:25

Hartstikke sterk en mooi team dat in dat hele vage WT-kwaliteit geouwehoer (want dat koop je gewoon, een beetje zoals een ‘keurmerk’ bij de slager’) niks onder doet. Het winnen van de puntendans en daarmee startrecht verkrijgen zonder de plicht te hebben was an sich snugger maar het dan nu tóch willen aanvangen in alle 3 de rondes lijkt me schoolvoorbeeld van te veel hooi op de vork.

Persoonlijk vind ik het niet echt een team om te supporteren, hangen tegen de sprint en controle aan met daarvoor 3 sterke mannen, echt een kopman-slavenequipe.

Poeksel 1 januari 2021 om 15:18

De zestien overwinningen in 2020 zijn door acht verschillende renners behaald.

Massimo Bataille 1 januari 2021 om 23:31

Ik ga akkoord dat ze zeker wel een degelijke ploeg hebben, tegelijk hebben ze eigenlijk best wat geluk gehad met heel de coronacrisis.
Dankzij het verschuiven van allerlei wedstrijden en de propvolle WT kalender hebben ze regelmatig ‘kleine’ wedstrijden gereden met zeer weinig WT-concurrenten.
VdPoel had zowiezo een grote kans om NK te worden, maar door de TdF was de concurrentie niet hoogstaand. Idem voor De Bondt in het BK.
Mooie overwinning in het Hageland, maar als je met 3 renners in de top-5 komt en de tegenstanders bekijkt, is het meer gebrek aan tegenstand dan eigen sterkte.

Nogmaals, zeker een goeie ploeg die niet heel zou misstaan in de WT ( al hebben ze wel bitterweinig klimmende renners), maar de resultaten van dit jaar mogen toch wel in perspectief geplaatst worden.

Wim Kruithof 1 januari 2021 om 23:52

Massimo, goede uiteenzetting, kan ik het alleen maar volledig mee eens zijn.

dvdl 1 januari 2021 om 09:27

Uit alles blijkt verstand en rust. Succes komt uiteindelijk op de renners aan, maar de basis is er. Benieuwd hoe ze rond de drie grote rondes fitte renners willen houden voor de noodzakelijke ‘kleine’ zeges.

Mis wel de kwestie Spelen-Tour in het interview. En dan vooral de vraag wat ze MvdP gunnen na alles wat hij al betekent heeft voor de ploeg en sponsoren.

A.M.M. Jonkers 1 januari 2021 om 10:05

Misschien is dit interview afgenomen voordat de kwestie rondom de Olympische Spelen in de aandacht kwam.

Nico Dick 1 januari 2021 om 10:45

klopt… Was net ervoor afgenomen. En bovendien is al het nieuws rond die quarantaine voorbarig. Komt wellicht niets van in huis.
(En Mathieu gaat gewoon van start in de Tour, met of zonder quarantaine)

dvdl 1 januari 2021 om 12:05

Het eerdere moment van interview was me inderdaad duidelijk. Maar de kwestie speelde al en is met of zonder quarantaineperiode belangrijk. Het gaat ook om belangenafwegingen, belasting, ideale voorbereiding, jetlag etc.

FDJ 1 januari 2021 om 18:09

@Nico Dick “En Mathieu gaat gewoon van start in de Tour, met of zonder quarantaine”

Dat suggereert dus dat Mathieu bij wel quarantaine bewust na 1.5 a 2 weken zal afstappen?

Mischa 1 januari 2021 om 10:29

Beetje ouderwets, stripverhaal, wielrennen. Vanuit underdog positie schitteren. Met minder middelen de gouden koetsjes vloeren. Ik vind het erg leuk.

Frank V 1 januari 2021 om 15:26

Het loon van MVDP meegerekend zitten ze in de onderste 1/3de van de WT.

CechRepublic 1 januari 2021 om 11:17

Hebben zich serieus versterkt, maar ben het Eens met Romand (pwoar!) dat drie grote rondes veel van het goede lijkt.

HoofdIsVrij 1 januari 2021 om 11:31

Mooi en informatief interview. Wel jammer dat de Nederlandse kern relatief klein blijft. Had hier ook graag Taco en Jan Willem bij gezien.

Wel benieuwd of de Roodhooftjes straks een paardenhoofd op hun bed vinden van de Giro maffia omdat ze durven te starten.

HSV 1 januari 2021 om 22:17

Taco voegt niet veel toe en van t schip is te apart voor AFC. Bovendien rijdt hij ook niet de uitslagen op de weg als op de baan. Hij is meer chasse patat specialist op de weg. Maar wel wereldklasse op de baan.

Brabander 1 januari 2021 om 11:31

Ik lees hier dat 3 Rondes van het goede teveel is. Daar ga ik wel in mee. Dan zou de Giro logischerwijs afvallen. De Tour kunnen ze aanvangen met Philipsen en vrijbuiters en dan de Vuelta voor Mathieu als toetje na de Spelen

Deo 1 januari 2021 om 11:46

Waarom zou de Giro logischerwijs afvallen?
Daar hebben ze sponsors en er vallen veel najaarskoersen in België tijdens en rond de Vuelta.

Denk ook dat ze geen 3 grote rondes hoeven te rijden, als je nog nooit een grote ronde hebt gereden. Zeker als je de ambitie uitspreekt om de Vlaamse koersen nog te winnen.

Romāns Vainšteins 1 januari 2021 om 12:05

Als ze Modolo (die zit daar toch?) nog eens een dikke spuit in zijn achterwerk zetten, met een gek kapsel uitrusten en tot de nok met 4gold aftanken kan die misschien met een treintje de giro-kar trekken.

Kannibaal van Schepdaal 1 januari 2021 om 14:05

Met Merlier naar de Giro, met Philipsen en VDP naar de Tour en in het najaar met Philipsen en Merlier de najaarskoersen in Vlaanderen en met VDP Spelen + Binckbank + Canadesee koersen + WK. Zonder klimmer en met amper sprintkansen heb je in de Vuelta sowieso weinig te zoeken als VDP de combinatie Tour + Spelen maakt.

Panache 2 januari 2021 om 11:54

Merlier en Modolo Giro.
Van der Poel, Meurisse en Philipsen Tour.
Sbaragli en Vakoc Vuelta.

KnightBiker 1 januari 2021 om 12:13

Bevrijd Van der poel van die verplichting tot de Tour en stel hem op in de Giro of de Vuelta: de Olympische Droom is een eenmalige kans en daarnaast zie ik renners graag ook ooit de Giro betwisten.

Brabander 1 januari 2021 om 14:32

Helemaal mee eensch

Wheely 1 januari 2021 om 12:16

Ze gaan misschien niet direct scoren maar veel van hun renners hebben baat bij het rijden van een grote ronde dus meepakken die shit. Hou dit clubje maar in de gaten, makkelijk te onderschatten.

Veloburto 1 januari 2021 om 12:17

Lijken me wel echt gasten die weten waar ze mee bezig zijn. Al is het natuurlijk volledig aan mvdp te danken dat ze nu de grote rondes mogen gaan rijden

Frank V 1 januari 2021 om 12:30

Met Philipsen, Meurisse en Merlier hebben ze (naast de kip met de gouwen eieren) volgens mij genoeg in huis om de Europe Tour opnieuw te winnen. Die gaan met z'n drieën een pak podia bij elkaar rijden in grote en kleine wedstrijden. Iets wat ik Total toch niet vaak zie doen. En met Intermaché-Wanty in de WT valt de 2de grote concurrent ook al weg. Ze zitten op rozen. Zolang de kip eieren blijft leggen natuurlijk. Hij moet nie uitvallen.

Verder zijn de 3 grote rondes natuurlijk TE VEEL. Hebben ze de breedte niet voor. De Giro volgt zo snel op het voor hun belangrijkste deel van het jaar en rond de Vuelta zijn er een pak wedstrijden in deze contreien waar de renners die zij hebben veel punten kunnen pakken.

Veloburto 1 januari 2021 om 12:36

Grootste concurrent is arkea. Als nairootje weer fit is!

Frank V 1 januari 2021 om 12:51

Oh ja juist! En Barguilletje he. Heeft er weer 3 mindere jaren opzitten. Weer tijd voor een paar meteorische uitschieters.

CechRepublic 1 januari 2021 om 13:03

Zo hoog waren die uitschieters bij Sunweb ook alleen in de Tour met de bollentrui en 2 etappes. Twee jaar geleden 10e in de Tour en Frans kampioen en afgelopen seizoen 4e in de WP en top 10 in LBL. Is helemaal niet slecht en ook niet zo veel minder dan bij Sunweb. Misschien is hij gewoon minder goed dan sommige kenners hadden verwacht.

Massimo Bataille 1 januari 2021 om 23:43

Ik denk ook dat het niet evident gaat worden om terug de Europe-tour te winnen.
Ze willen een kwalitatieve WT kalender rijden, maar daardoor zal je sowieso wat minder ‘kleine’ wedstrijden kunnen rijden waar er doorgaans hoop punten gehaald kunnen worden. Tevens is het niet evident om alle ‘kleine’ wedstrijden vol doorrijden in voorbereiding van de WT-wedstrijden.
Tevens hebben ze dit jaar ook wat geluk gehad met de corona-crisis.
Een groot deel ‘kleinere’ (franse) meerdaagse wedstrijden zijn niet doorgegaan, waar die Franse ploegen doorgaans veel punten halen. Tegelijk was de concurrentie in de belgische 1-daagse wedstrijden een pak lager, omdat alle WT-ploegen bezig waren met de WT-kalender.
Ter voorbeeld: In de gehele TdF heeft Arkea 165 UCI punten verzameld.
In dwars door het Hageland alleen heeft Alpecin 410 uci punten verzameld

Bassie55k 1 januari 2021 om 14:19

Wat ik voornamelijk interessant vond om te lezen dat ze ook bezig zijn met wedstrijden van het derde niveau. Klinkt dus, en als ik naar de ploeg kijk, dat ze een WT kern hebben en een kern om vooral in kleinere wedstrijden te scoren.

CechRepublic 1 januari 2021 om 14:37

MvdP, Philipsen, Dillier: WT. De rest: het Belgische circuit.

SCIC 1 januari 2021 om 17:19

Mag Arkea ook de Giro en de Vuelta rijden? Als dat het geval is, ziet het er slecht uit voor de Spaanse en Italiaanse teams buiten de WT.

Pedalo 2 januari 2021 om 10:13

Twee mensen die gezond verstand koppelen aan realiteit. Ze halen het beste uit de renners die ze hebben en dat is te bewonderen. Heb een hekel aan Lefevre maar die doet ook al jaren hetzelfde en dat is ook knap. Ik zie dan op indeleiderstrui.nl een interview met Spekenbrink en dan zie ik, het doel is podium, winnen moet je willen en ook daarvoor gaan. Dat mis ik bij een ploeg als Jumbo. Sunweb in de Giro is een duidelijk verschil met de ploeg in de Tour. Bij bijvoorbeeld Wanty is het ook mooi. Rij voor tussensprints en ploegenklassement want je komt op het podium of in beeld. Die realiteitszin is ook mooi.

Romāns Vainšteins 2 januari 2021 om 14:24

Hoe mis je in vredesnaam willen winnen en daarvoor gaan bij Jumbo?

AlpecinvdP 3 januari 2021 om 11:29

voorbeeld selecties

Giro: Modolo, Merlier, Janssens, Thwaites , Sbaragli, Bayer, de Vreese , Meisen, D van der Poel

Tour: Mvdp, Philipsen, Krieger, de Bondt, Vervaeke, Meurisse, Vakoc, Dillier.

Vuelta: de Tier, Tulett, Merlier, Taminiaux , Janssens, Planckaert, Riesebeek, Sbaragli (Vervaeke ?)

het oude wielrennen 3 januari 2021 om 19:28

het klinkt allemaal mooi wat hij zegt, maar betwijfel of ze in 3 grote rondes een voldoende competitief team op kunnen stellen. Als ze in giro of vuelta nu met een soort campingteam aan komen zetten is dat heel lullig voor Italiaanse of spaanse teams die daardoor buiten de boot vallen..

Murcia 3 januari 2021 om 19:47

Twee van de drie gaat wel lukken, met Matthieu als kopman voor de Tour kunnen ze echt wel een mooie ploeg daar omheen zetten en Philipsen lijkt mij een prima sprint kopman voor de Vuelta, die ze ook wel goed kunnen ondersteunen. Dan blijft de Giro over waar er niks op tegen is om voor een vrijbuitersploeg te kiezen. Lekker aanvallend rijden met de vorm van de dag als leidraad.

Headlines

Materiaalzone

Populair