‘Twintig namen van wielrenners openbaar in Operacion Puerto’

woensdag 28 december 2016 om 14:28
‘Twintig namen van wielrenners openbaar in Operacion Puerto’

Foto: Sirotti (archief)

De namen van dertig klanten van de Spaanse arts Eufemiano Fuentes worden binnenkort geopenbaard, dat meldt het Spaanse El País op basis van bronnen binnen het wereld anti-doping agentschap WADA. Onder hen zit een twintigtal wielrenners.

In het antidopinglaboratorium van Lausanne werd onderzoek gedaan naar bloedzakken die in 2006 in de zaak-Operación Puerto in beslag genomen werden. Het lab de bloedmonsters met het DNA van verdachte sporters. Omdat de overtredingen verjaard zijn, is het niet duidelijk of er nog consequenties zijn voor de betrapten.

Het was lang onzeker of er wel onderzoek gedaan kon worden. Na een een gerechtelijke procedure werd besloten dat de bloedzakken vernietigd zouden worden. De UCI, het WADA, de Spaanse wielerbond RFEC en het Italiaans olympisch comité CONI gingen echter succesvol in hoger beroep.

Dit artikel delen:

50 Reacties

Amigo de Birillo 28 december 2016 om 14:33

11 jaar later…

ruud gullit 28 december 2016 om 14:34

eerst de namen zien, dan pas geloven….

Verweggistan 28 december 2016 om 14:36

‘binnenkort’

HoofdIsVrij 28 december 2016 om 14:41

Net als die kerel met zijn mechanische doping bewijzen… Waarom eerst al die vooraankondigingen. Gewoon de lijst met namen en rugnummers geven en je bek verder houden.

Eckhart 28 december 2016 om 14:42

Ben benieuwd, zou tijd worden!

achtpuntzes 28 december 2016 om 14:44

ik snap die vooraankondigen ook niet echt. zeg wat je weet of hou je mond. alsof je een wielerflits nieuwsbericht leest en dan de volgende reactie achterlaat: ‘ik zal binnenkort mijn mening over deze kwestie geven’ :p

raleigh 28 december 2016 om 14:47

Ullrich, Schleckjes, Valverde, Contador, Rodiquez, Basso…….. en nog 13 anderen!

Frits des Jeux 28 december 2016 om 14:56

Ach de grote sporten als voetbal en f1 zullen wel weer buiten schot blijven en er kan weer naar de wielersport gewezen worden. Alles of niets bekend maken wat mij betreft.

Geurt Harm 28 december 2016 om 14:57

Twintig nieuwe namen dan of zo? Want anders is het geen nieuws. Die 20 hebben we al zo’n beetje bij elkaar. En laten aub ook de namen van die tientallen andere sporters nu eens openbaar komen…

xistnc 28 december 2016 om 15:03

Ff afwachten wat dat ‘openbaren’ betekent. Aan wie? Aan de UCI en/of de nationale bonden? Dat betekent niet per se ook aan het ‘publiek’. Al is dat doorgaans een kwestie van tijd…

achtpuntzes 28 december 2016 om 15:08

@ Geurt Harm:
oorspronkelijk waren er bloedzakken van 200 sporters, waaronder 47 wielrenners.

delgado 28 december 2016 om 15:12

Hopelijk snel de doofpot in. Berokkent enkel maar schade aan het wielrennen.

achtpuntzes 28 december 2016 om 15:16

ah, Delgado is nog steeds van de omerta zie ik.

delgado 28 december 2016 om 15:25

@8.6
Klopt, aangezien een bekendmaking totaal niet constructief zou zijn voor het hedendaagse wielrennen. Wat hebben we hier nu aan, 10 jaar(!) na datum? Niks, enkel schade dus.

Explorer 28 december 2016 om 15:25

Ach ja waar topsport is, is doping. 11 jaar na dato kun je niks meer doen tegen de sporters. Alleen een naamm besmetten. Veels te lang in de doofpot geduwd dit. Schandelijk onderzoek wat doorlekt tot in de hogere segmenten van belangrijke personen in bepaalde landen. Vieze smaak in mn mond van dit onderzoek.

vlek 28 december 2016 om 15:33

De anonieme renner uit het boek van Dekket (blz. 87 ofzo) zal weer zenuwachtig aan tafel zitten vanavond.

klootje kriekeljon 28 december 2016 om 15:38

Koos of Karsten?

Het zou zie ik trouwens ook om een dozijn namen uit de atletiek gaan.

dikkechaap 28 december 2016 om 15:41

@delgado
Die mentaliteit is wat het wielrennen zo verrot heeft gemaakt.
Wat we er aan hebben? Jonge wielrenners van nu moeten weten dat je altijd gepakt kan worden.
Is jouw doping nu niet op te sporen? Misschien over 5 of 10 jaar wel.
Is jouw dopingdokter nu niet in beeld bij de autoriteiten? Misschien over 10 jaar wel.

Alleen op die manier zal een groot deel van de wielrenners van nu het uit zijn hoofd laten om doping te gebruiken. Anders hebben we over 5 jaar gewoon weer een nieuwe Festina/Armstrong/Fuentes. Dat zou pas schadelijk zijn voor het wielrennen.

Puffin87 28 december 2016 om 15:49

@Delgado
Hoezo hebben we er niks aan? Als er nu 20 namen naar buiten komen van dopinggebruikers, en ploegen weren (hopelijk) dat soort renners uit de wielrennerij dan wordt het toch schoner?
Wanneer renners erachter komen dat het uiteindelijk niet loont om te gebruiken (geen nieuw contract / geen ploegleider na je carrière) dan lijkt het mij toch alleen maar goed dat er namen naar buiten komen?

Natuurlijk komt het veel te laat naar buiten. Maar het lijkt jou beter dat mensen ermee wegkomen wanneer ze niet binnen 1 jaar gepakt worden bijv? Van mij mogen ze die hele verjaring afschaffen. Als je iets hebt gedaan waar een straf op staat, dan hoor je die straf ook te krijgen wanneer je gepakt wordt. Ongeacht hoelang het geleden is…

Spinergy 28 december 2016 om 15:51

Flecha, Cipollini, Bartoli, Pantani, Cancellara, Schleck, Kloden… zou zomaar kunnen…

delgado 28 december 2016 om 15:56

@dikkechaap
Dat weten ze nu toch ook. Hoelang worden stalen al bijgehouden om eventueel later te hertesten?

Maar als iets is gebleken, is dat er heel veel renners (en sporters in het algemeen) zijn die bereid zijn dat risico te nemen. Zie Froomey, Valverde en vele vele anderen. Dat is de realiteit.

delgado 28 december 2016 om 16:02

@Puffin87
Nee, het is natuurlijk geen goede zaak dat iemand hier mee wegkomt. Maar ik wil niet dat het wielrennen in het algemeen hier de dupe van wordt, en dat is jammer genoeg wel steeds het geval.

walkowiak 28 december 2016 om 16:24

Valverde????

achtpuntzes 28 december 2016 om 16:28

@ Delgado:
het wielrennen is de dupe van de doping, en niet van de onthullingen. als ze geen dope zouden gebruiken zouden er ook geen ‘schadelijke’ onthullingen zijn.

Koersmaniak 28 december 2016 om 16:28

Zal straks maar blijken dat het bloed toch van de hond afkomstig was :6

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair