Tweede ritzege Groenewegen: “Dacht dat ik te vroeg was aangegaan”

maandag 9 september 2019 om 19:16
Tweede ritzege Groenewegen: “Dacht dat ik te vroeg was aangegaan”

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen was na de derde etappe van de Tour of Britain blij met zijn tweede ritwinst. De sprinter van Jumbo-Visma was in Newcastle de beste in een oplopende finishstraat. “Het was een lastige aankomst, licht hellend en ideaal voor mij”, reageert Groenewegen op de ploegsite.


“De ploeg was erg indrukwekkend vandaag en de lead-out heel erg goed. Eerst dacht ik dat ik de sprint te vroeg was aangegaan, maar ik had bij mijn aanzet meteen een gaatje en dat kon ik gelukkig houden”, beschrijft Groenewegen zijn sprint. De Amsterdammer stond alleen op de finishfoto, omdat Mathieu van der Poel (tweede) en Davide Cimolai (derde) geen reactie hadden op de versnelling.

“Na een moeilijk periode ben ik meer dan blij dat ik vandaag naar mijn tweede zege hier gesprint ben. Dat voelt goed”, aldus de Nederlandse sprintkopman. Morgen staat een heuveletappe op het programma, deels door het WK-gebied Yorkshire. “Ik denk dat dat te lastig voor mij is. Er komt nog wel een kans, maar daar kijken we dag voor dag naar.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

Emergo 9 september 2019 om 19:48

Gezien de wat holle reactie over de heuvel op sprint-kwaliteiten van Dylan Groenewegen in de etappe van gisteren, is de prestatie bij de “spectactular uphill city centre finish” (zie tour of britain.co.uk) van vandaag toch niet zo slecht.

wieler4live 9 september 2019 om 20:02

MvdP in verslaan op “zijn” terein vind ik zeer knap teken van de goede vorm

Vigiroso1 9 september 2019 om 20:21

Het blijft toch onze beste sprinter.

Turtlehead 9 september 2019 om 20:31

Allemaal waar. Het is ook een beetje wedstrijd van tweede garnituur, van het niveau waarin het ook al het hele jaar (en vorig jaar) allemaal goed lukte.
Mooi, want winnen is winnen.
Hopelijk volgend jaar weer overtuigend ‘de beste’ (dan wel ‘heel goed’) op WT-niveau.

jessevdalen 9 september 2019 om 22:17

Zie parijs-nice en de panne

assen 9 september 2019 om 21:20

Maak me iets meer zorgen om de vorm van MvdP dan dat ik onder de indruk ben van Groenewegen.

Merlinappa 9 september 2019 om 21:33

Gelukkig is het WK een compleet andere koers en is MvdP geen pure sprinter. Appels en peren.

Jooop 9 september 2019 om 21:50

Trentin kloppen op zo’n aankomst vind je niet zo veel voorstellen?

SnellePelle 9 september 2019 om 22:41

@assen

Jij en ik weten dat Matje gewoon rustig aan gedaan heeft om de concurrentie niet te veel te laten schikken. Even de beentjes stilhouden om andere gretig te houden. Hoop geven dat hij te pakken is.

Zelfs godenkind Remco mag denken dat hij kans heeft.

Maar dan: Boem Poeleke!!!

En toen werd ik wakker…

boenk 9 september 2019 om 22:57

Dat hangt ervan af aan wie je dat vraagt he, Jooop. Er zijn mensen die al maanden geleden aan het tieren waren dat Mathieu met voorsprong de beste renner op de planeet was, dat elke overwinning van andere klassieke renners niks voorstelde wanneer Mathieu niet aan de start stond (want die had dan enkel gewonnen omdat hij er niet bij was). Als jij één van die mensen bent, dan is Trentin kloppen inderdaad niks om over naar huis te schrijven. Voor de mensen die nog niet hondsdol zijn, die nog normaal kunnen denken en beseffen dat ook Mathieu maar een mens is, is dat een prima resultaat. Hetzelfde verhaal over Evenepoel trouwens, waar je dan moet mensen staan overtuigen dat een vierde plaats in pakweg Turkije, voor een 19 jarige een topresultaat is en dat het niet elke week solo over de finish kan komen, alsof het anders maar magertjes was.

Jooop 10 september 2019 om 11:22

@Boenk: Als je uit gaat van de enkele extremen dan kun je daar inderdaad ook altijd weer extreem op reageren.

boenk 9 september 2019 om 22:59

@SnellePelle, ik denk dat Evenepoel in een één tegen één met Mathieu wel kans maakt. Hij moet gewoon zijn sprint op tijd inzetten. Op pakweg 60km van de meet ofzo.