Groenewegen klopt Van der Poel met fietslengtes in Newcastle

maandag 9 september 2019 om 16:52
Groenewegen klopt Van der Poel met fietslengtes in Newcastle

foto: Cor Vos

De derde etappe van de Tour of Britain is gewonnen door Dylan Groenewegen. De sprintkopman van Jumbo-Visma was in de oplopende aankomst van Newcastle veruit de beste sprinter. Hij won met fietslengtes verschil van Mathieu van der Poel, die ingesloten zat en een grote inspanning moest doen om nog tweede te worden. Matteo Trentin werd vijfde, maar behoudt wel de leiding.


Vroege kopgroep
Al binnen tien kilometer was de kopgroep van de dag gevormd: Rob Scott (Wiggins), Jake Scott (SwiftCarbon), Rory Townsend (Canyon dhb), Dries De Bondt (Corendon-Circus), Harry Tanfield (Katusha-Alpecin) en Christophe Noppe (Sport Vlaanderen-Baloise). Zij kregen maximaal vier minuten van Mitchelton-Scott. 

foto: Cor Vos

Trein zorgt voor oponthoud
Zestig kilometer voor het einde werd een deel van het peloton een halt toegeroepen, omdat door een gesloten spoorweg een deel van het pak opgehouden werd. Vervolgens werd eerst het voorste deel tegengehouden, waarna ook de vluchters moesten wachten om de koers weer te hervatten. Na een oponthoud van zeker twintig minuten werd de wedstrijd weer vrijgegeven.

Vluchters houden lang stand
Naast de ploeg van leider Matteo Trentin waren het ook Lotto Soudal en Israel Cycling Academy dat zich meldden in de achtervolging op de zes koplopers, die met twee minuten voorsprong aan de laatste twintig kilometer richting Newcastle begonnen. Jumbo-Visma zag dat het niet hard genoeg ging en stak nog twee mannetjes bij. De kopgroep spartelde lang tegen, maar moest op 1,1 kilometer van de meet zich toch gewonnen geven.

Groenewegen soeverein
Jumbo-Visma meldde zich vervolgens op kop om Groenewegen vooraan af te zetten. De winnaar van de openingsrit zat vroeg op kop, maar wist zijn inspanning lang door te trekken. Niemand kon daardoor nog over hem heen komen. Mathieu van der Poel moest zich een weg naar voren wurmen om tweede te worden, vlak voor Davide Cimolai. Mike Teunissen pakte met een late jump nog de vierde plek af van Trentin. 

De Italiaan blijft wel bovenaan in het algemeen klassement, zeven seconden voor Cimolai en elf seconden voor Van der Poel.

Groenewegen: “Ik begon vroeg aan mijn sprint”
“Het was heel close met de kopgroep, maar we grepen ze op tijd”, kijkt Groenewegen na afloop terug. “De slotfase was lastig, want het ging een beetje omhoog. Maar het was goed te doen voor mij. We deden een goede lead-out in de laatste twee kilometer. Ik begon vroeg aan mijn sprint, maar dat bleek genoeg.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

wieler4live 9 september 2019 om 16:53

WAT EEN SPRINT!!!

Mooie_Mario 9 september 2019 om 16:53

Volgens mij 3x TJV in top 10. Goed voor het klassement van Jansen en Groenewegen.

west 9 september 2019 om 17:03

Alleen de eerste drie krijgen boni’s neem ik aan?

Grobbel 9 september 2019 om 17:13

Het klassement van Groenewegen was na gisteren natuurlijk al om zeep. Van der Poel door de boni’s nu wel derde in het klassement.

jessevdalen 9 september 2019 om 16:53

Phoe daar zat wat op zeg jeetje

Tuubke 9 september 2019 om 16:53

Sterk gesprint, en dat heuvelop! Van der Poel zat even ingesloten, maar ook zonder die vertraging was hij er vast niet bijgekomen.

Apemantus 9 september 2019 om 16:55

Lekkere overwinning, goed voor het zelfvertrouwen. Ging vroeg aan Dylan. Je ziet hier in de Tour of Britain nu toch dat Corendon Circus een te zwakke ploeg is voor een renner van het kaliber als van der Poel. Veel te weinig steun en moet te veel zelf opknappen.

Romāns Vainšteins 9 september 2019 om 16:58

Koossie, Koossie, wie selecteer je nu ?

thorsen 9 september 2019 om 17:00

Bijna 1,2,3

horsm 9 september 2019 om 17:01

Leuk voor Eekhoff om als stagiair een toptien plaats te halen.

jessevdalen 9 september 2019 om 17:01

Teunissen 4, jansen 6. Jeetje wat een luxe. Teunissen had zelfs nog 2e kunnen worden

Mooie_Mario 9 september 2019 om 17:07

Als hij het klassement wil winnen, had hij dat zeker moeten doen als hij dat kon. Dit leek me het hoogst haalbare.

TijmenCamps 9 september 2019 om 17:07

Wat een slaapmuts die Van Baarle, verliest acht ontzettend dure secondes vandaag.

Mooie_Mario 9 september 2019 om 17:11

Veel tijdrijders die tijd verliezen vandaag. Gunstig voor Mathieu/Mike en mijn favoriet Amund.

Random wielerliefhebber. 9 september 2019 om 18:05

Weet iemand wat er met Cees Bol aan de hand is? Sunweb speelt nu Eekhoff uit en dat lijkt me normaal toch niet de bedoeling.

rahimns 9 september 2019 om 19:44

Ik kan me voorstellen dat het beste er bij hem wel af is. Denk nog nooit eerder meer dan 60 koersdagen gereden. Voor iemand in zijn debuut jaar op het hoogste niveau niet heel vreemd lijkt me.

Joost Dedraaier 9 september 2019 om 21:42

Hmm, nu laat Groenewegen het wel zien. Zit zijn dip erop of gebrek aan concurrentie (buiten VDP)?

Pietspeed 9 september 2019 om 22:03

Wat denk je zelf, als je the Brussels cycling classics hebt kunnen zien?

Panter 10 september 2019 om 00:25

Natuurlijk met fietslengtes als die amund de weg weer zeer mooi verspert, trouwens niet de eerste keer. Mathieu zou hem waarschijnlijk met 3 fietslengtes kloppen als hij vrijuit zou gesprint hebben. En dan lees ook nog dat hij alsnog geklopt zou worden. Hebben jullie zelf ooit op de fiets gezeten diegenen die dat zeggen. Sommigen hebben echt een visma bril op.

SOPJE 10 september 2019 om 07:34

Jij hebt helemaal geen bril op zo te lezen. Jansen blijft netjes langs de hekken. Het is Trentin die de deur dichtgooit voor de aanstormende van der Poel

Tinus 10 september 2019 om 00:32

Sommigen zouden nu beweren dat het onzinnig is deze sprinter pur sang een kans te geven door een volledig vlakke etappe uit te tekenen….

Hij doet het hier toch maar eventjes.