Twee maanden schorsing Tolhoek en Eenkhoorn, Lobato vertrekt

maandag 18 december 2017 om 16:45

Juan José Lobato - Foto: Sirotti

LottoNL-Jumbo en Juan José Lobato nemen afscheid van elkaar. Antwan Tolhoek en Pascal Eenkhoorn hebben een schorsing opgelegd gekregen van twee maanden voor alle teamactiviteiten. Dat maakte de ploeg vandaag bekend.


De drie gebruikten tijdens een trainingskamp zonder medeweten van de ploegleiding en de medische staf slaapmedicatie. De ploeg laat weten dat in de beslissing is meegenomen wie welke medicatie in bezit had en hoe daarmee is omgegaan. Het benadrukt dat geen van de renners in strijd met UCI of WADA-regels handelde.

“Het team draagt verantwoordelijkheid voor de gezondheid van de renners. Experimenten die de gezondheid in gevaar brengen, worden niet geaccepteerd”, klinkt het. “In het kader van de talentontwikkeling die Team LottoNL-Jumbo voorstaat, wordt Tolhoek en Eenkhoorn de hand gereikt om zich te ontplooien tot een voorbeeldig beroepswielrenner.”

Het contract met Lobato is volgens de ploeg in beider belang ontbonden. De 28-jarige Spanjaard reed slechts één seizoen in Nederlandse dienst.

Twee maanden schorsing is een passende straf voor Tolhoek en Eenkhoorn

  • Eens (69%, 1.208 stemmen)
  • Oneens (31%, 553 stemmen)

Aantal stemmen: 1.761

Stem

Tolhoek: “Ik moet op de blaren zitten”
Een schuldbewuste Antwan Tolhoek vertelt aan Omroep Zeeland dat hij zich heeft laten meeslepen door Lobato. “Alles wat er geschreven is door bijvoorbeeld NOS en Algemeen Dagblad klopt. Behalve dat er alcohol in het spel was. Dat verhaal klopt niet. Ik weet niet waarom ik het heb gedaan. Ik heb me laten meeslepen”, geeft hij aan. De Zeeuw bevestigt dat hij in het bezit was van het medicijn Stilnoct. “Ik heb een fout gemaakt en moet op de blaren zitten. Samen met de ploeg gaan we eraan werken om het vertrouwen te herstellen.”

Dit artikel delen:

103 Reacties

klassementsrenner 18 december 2017 om 16:50

Dat was het dan straffen gekregen en dit hoofdstuk afgesloten.

achtpuntzes 18 december 2017 om 16:50

slappe hap, ik had Tolhoek en Eenkhoorn er ook uitgeketst.

jvh93 18 december 2017 om 16:51

Gelukkig mogen tolhoek en eenkhoorn blijven ondanks de schorsing. Zouden ze nog een vervanger voor lobato halen?

Verweggistan 18 december 2017 om 16:53

Er gaan geruchten dat ze Castelijns hebben gebeld.

klassementsrenner 18 december 2017 om 16:53

@jvh93 denk het niet, ze hebben van poppel al.

ifor 18 december 2017 om 16:55

Ik zou Gerts pogen te halen

Raoul078 18 december 2017 om 16:57

Beter halen ze dan Alexy Vermeulen terug

ebl 18 december 2017 om 16:58

las in een spaanse krant dat Lobato ook maar liefst € 250.000 per jaar vangt, die kunnen ze best missen…

castroviejo 18 december 2017 om 16:59

Ik vermoed dat JJL de aanstichter is en de twee rookies hierin heeft meegenomen. Lijkt me dan ook goed opgelost zo.

LB117 18 december 2017 om 17:02

Wat een slappe actie. Zeker Eenhoorn had ik er stante pede uitgezet. Die gaat deze fout nog wel eens vaker maken.

Scibby 18 december 2017 om 17:03

Maar als twee maanden schorsing ook inhoud dat ze worden uitgesloten van trainingen wordt dan het team niet later in het jaar benadeelt omdat ze niet topfit zijn op het juiste moment?

klootje kriekeljon 18 december 2017 om 17:06

Lobato krijgt dus de zwarte piet toegespeeld. Met misbruik van middelen -die al verboden waren om in bezit te hebben bij de ploeg- zou ik die ontslagprocedure wel aandurven.

Edit: van alles 3 dus.

peterwinnen 18 december 2017 om 17:08

Waar baseer je dat op lb?

achtpuntzes 18 december 2017 om 17:14

@ klootje:
geen ontslagprocedure, ze zijn met Lobato in onderhandeling over een afkoopsom.

rvb 18 december 2017 om 17:14

Lachen zeg, van mij zouden ze 6 maanden straftraining krijgen, alleen water en brood lol.

LB117 18 december 2017 om 17:17

Als je als nieuweling in de ploeg geen moeite hebt een grens over te gaan, is mijn bewering dat dit getuigd van weinig karakter. Net het interview met Tolhoek gelezen, het bezit van Stilnoct terwijl ” je anders noooooit slaapmiddelen gebruikt” kan dus volgens mij alleen toepassingen zoals bekend door VDB voor de hand liggen. Dit zaakje stinkt aan alle kanten.

achtpuntzes 18 december 2017 om 17:21

tja. Tolhoek geeft dus indirect toe dat die stillnoct voor recreatiegebruik bestemd was.

Stenalic 18 december 2017 om 17:24

Symboolpolitiek, grote onzin deze schorsingen. Idee van de oppermoraalridder Plugge lijkt me. Denk dat ze die Lobato niet mogen en gezocht hebben naar een excuus.

HSV 18 december 2017 om 17:24

Hoop dat ze nu dan ook kappen met Spanjaarden,daar is telkens wat mee mee.

assen 18 december 2017 om 17:32

Fuck, is Lobato echt zo duur?!? 2,5 ton per jaar?!? Als dat zo is… misselijkmakend, wat een miskoop is het dan geweest!

Tolhoek en Eenkhoorn zou ik ook het vertrouwen gunnen en een waarschuwing (bij andere misstap eruit). Dat wordt standaard gedaan bij elk bedrijf, waarom niet in wielrennerij?

Bulcke 18 december 2017 om 17:32

Ja garate en freire gaven ook alleen gedonder. Wat een onzin om het op het Spaans zijn te gooien

assen 18 december 2017 om 17:34

@Thomas Belkin
Antwoord op vraag 7 is inderdaad hoogst merkwaardig. Antwoord op vraag 4 is ook wel opvallend, dat de ploegen eigen slaappillen heeft.

Kirsipuu 18 december 2017 om 17:35

Logisch dat LottoNL-Jumbo optreedt. Deze drie gasten hebben duidelijk die slaapmiddelen gebruikt voor recreatieve doeleinden. Als je dat constateert, dan moet je optreden als ploegleiding.

Aan de andere kant zijn die gasten natuurlijk ook jong. Willen ze ook weleens experimenteren. En dan zijn slaapmiddelen wel een bewuste keuze waarbij je in ieder geval niet positief kan testen. Dat is naar omstandigheden een verstandige keuze. Dat doen tijdens een trainingskamp is dat dan weer totaal niet.

Tegelijkertijd zie ik ook elk jaar collega’s stomdronken worden op de nieuwjaarsborrel van mijn werk. En die werken er nu nog. Lastige kwestie voor de ploegleiding maar ik denk dat ze nu een goede afweging hebben gemaakt.

StonedCamel 18 december 2017 om 17:35

@Stenalic:
Misschien een beetje overdreven, maar als het wielrennen de afgelopen decennia ergens gebrek aan heeft gehad is het aan moraalridders.