TrueKinetix: Beter binnen trainen zonder vliegwiel

TrueKinetix: Beter binnen trainen zonder vliegwiel
Door Martin van den Bosch
zaterdag 2 januari 2021 om 12:00

In de winter ontkom je er als wielersporter bijna niet aan om ook eens binnen te fietsen. Korte dagen en gure weersomstandigheden beperken immers de mogelijkheden om in de buitenlucht je conditie op peil te houden. Indoor training blijkt in de praktijk echter een hele andere tak van sport. TrueKinetix belooft met een innovatie van Nederlandse bodem om de ervaring van buiten fietsen zo dicht mogelijk te benaderen. We gingen op bezoek bij het hoofdkantoor in Hillegom voor een kennismaking.

Voor de een is het een uitkomst, voor de ander een kwelling. Hoewel door de komst van indoor training platformen als Zwift de populariteit van indoor trainen een vlucht heeft genomen, kleven er ook nadelen aan. Daarom is nog lang niet iedereen om.

Een van de nadelen is dat de manier waarop de weerstand wordt nagebootst, niet ideaal is. Dat ondervond ook Bas van Rens, oprichter van TrueKinetix. Nadat hij na een winter lang binnen fietsen zijn kwalificatie voor de Ironman triatlon op Hawaï misliep, ging hij op zoek naar verbeterpunten. Hij kwam er onder meer achter dat met de bestaande indoor trainers die met een vliegwiel werken, de verkeerde spiergroepen getraind worden. Het leidde tot de ontwikkeling van de TrueBike, die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie.

Andere spiergroepen

Van Rens ervoer dat zijn lichaam anders reageerde op indoor trainingen. “Ik fietste relatief veel binnen, maar had veel last van vermoeide benen. Ik had het gevoel dat mijn benen nooit ontspanden, maar enkel aan het verzuren waren. Dat gevoel kende ik niet van het buiten fietsen. Ik kwam erachter dat dit kwam door het vliegwiel, wat niet zo zwaar is als jijzelf”, legt hij uit.

Traditionele indoor trainers werken met een zwaar vliegwiel, dat voor weerstand zorgt. Bij indoor fietsen worden er daardoor andere spiergroepen gebruikt. “Op een traditionele indoor fiets kan je jouw dijbenen en bilspieren niet genoeg gebruiken, omdat het vliegwiel niet voldoende weerstand biedt. In het dode punt remt de fiets af, omdat deze niet genoeg massa heeft om door te vliegen. Daar moet je spieren die je anders amper gebruikt aanspreken, zoals heupbuigers, hamstrings en spieren in je knieholtes. Je gaat sleuren om over dat punt heen te komen. Tijdens dat dode punt gebruik je dus spieren die je anders amper traint en niet gebruikt bij het buiten fietsen.”

Vliegwiel verleden tijd

Van Rens berekende dat voor voldoende remkracht op het moment dat je trapt, het vliegwiel 450 kilo zou moeten wegen. “Vanuit mijn achtergrond als werktuigbouwkundige ben ik gaan rekenen. De effectieve massa van een ronddraaiend vliegwiel is maar acht tot negen kilo. Dat komt doordat enkel de buitenste rand rond draait. Wat van binnen zit, staat bijna stil”, legt hij uit.

Hij ontdekte dat bij het binnen fietsen de snelheidsfluctuaties vier keer zo groot waren in vergelijking met het buiten fietsen. “Dat bevestigde mijn beeld dat binnen trainen op deze manier onvoldoende effectief is. Dat moesten we anders doen. Gaandeweg is het idee ontstaan om dat met robotica te doen.”

Van Rens kreeg tijdens een rit in een elektrische auto de ingeving dat je ook met behulp van een motor kunt afremmen. Dat principe verwerkte hij in het prototype van de TrueBike. De fiets berekent hoeveel tegendruk er gegeven moet worden om een natuurlijke fietsbeleving na te bootsen. “Daarbij doen we duizenden metingen per seconde om te voorspellen wat je lichaam de volgende fractie van een seconde gaat doen. Het voorspellende algoritme kijkt wat er de vorige trappen gedaan is, om zodoende te voorspellen wat er nodig is aan tegendruk. Daarbij maken we onder andere gebruik van de muscle force variability, een manier om te meten hoe fit iemand is. ”

De feedback van de eerste groep gebruikers was positief. Dat wordt onder meer gemeten met de ratio of perceived exertion, een methode met een schaal tussen de 6 en 20 die meet hoe zwaar een oefening wordt ervaren. “Wij zien twee of drie punten verschil tussen de TrueBike en een traditionele indoor fiets. De TrueBike biedt de optie om te switchen tussen een indoorfietsmodus en een TrueBike-modus, waardoor we ook een spinningfiets kunnen nabootsen”, legt hij uit. “We zien dat er tussen deze twee opties een groot verschil zit in de krachtspatronen. Met de TrueBike-modus is er een korte contractie, dus een kort krachtspunt, en een lange ontspanning waardoor er weer bloed in de spieren kan en afvalstoffen worden afgevoerd. ”

Designed & Assembled in NL

De fietsen hebben een stalen frame en worden op Nederlandse bodem ontworpen en in elkaar gezet. Bovendien biedt de TrueBike veel flexibiliteit. “Ik vond het heel belangrijk dat de fiets instelbaar is op alle fietsmaten van alle soorten fietsen, zowel mountainbikes, wegfietsen als tijdritfietsen”, legt Van Rens uit.

De slanke bovenbuis springt in het oog. “Bij andere modellen heeft de bovenbuis vaak een dikte van zeven á acht centimeter. Bij ons is dat 3,5 centimeter. Daarnaast hebben we ook rekening gehouden met de flexibiliteit van het frame. Je wegfiets geeft immers ook mee. Dat doen we met rubberen voetjes, iets wat de concurrentie inmiddels al bij ons heeft afgekeken.”
De fiets genereert zijn eigen energie, waardoor het niet noodzakelijk is om deze aan het stroomnet te hangen.

Wetenschappelijk onderbouwd

De naam True is niet zomaar gekozen. “Al onze claims kunnen we wetenschappelijk onderbouwen. Wat wij roepen, daar kun je ons op aanspreken. De vermogensmeter op onze fiets is 0,1% nauwkeurig. Nauwkeuriger dan alle andere vermogensmeters die op de markt zijn. Dat doen we omdat we super nauwkeurig moeten meten om de juiste kracht terug te kunnen geven.”

In een periode waarin de fietstrainers de winkel uitvliegen en veel fabrikanten nee moeten verkopen, is de TrueBike momenteel binnen acht weken leverbaar. De fiets wordt vooralsnog enkel in Nederland en België verkocht. “Dat is omdat we het bereisbaar willen houden. We geven er namelijk ook veel service bij. Bij de aflevering assembleren wij de fiets samen met de koper en geven wij uitleg over de functionaliteiten.”

Aan de TrueBike Home hangt een prijskaartje van 3.250 euro, waarmee het zich positioneert tussen de Wahoo Kickr Bike en de Tacx Neo Bike Smart. De TrueBike kan een maximaal vermogen aan van 1500 watt, een stijging tot 15% simuleren, beschikt over ant+ en is geschikt voor populaire toepassingen als Zwift, Rouvy of Sufferfest.

Volgende week delen we in een tweede artikel onze eigen ervaringen met de fiets. Meer info over de Truebike lees je op de site van TrueKinetix.

Maak kennis met de TrueBike
Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd of de TrueBike daadwerkelijk het verschil maakt? TrueKinetix biedt de mogelijkheid om geheel vrijblijvend kennis te maken, door middel van een proefrit in de Pain Cave in Hillegom of bij een van de 12 dealers.


Verantwoording:
TrueKinetix is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

Dit artikel delen:

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair