Tour 2022: Voorbeschouwing etappe 14 naar Mende

zaterdag 16 juli 2022 om 14:00
Tour 2022: Voorbeschouwing etappe 14 naar Mende

foto: Cor Vos

Saint-Étienne is behalve finishplaats in de dertiende etappe van de Tour de France, ook het decor voor de start van de veertiende rit. De renners staat zaterdag een veeleisende dag te wachten in het Centraal Massief. Waarschijnlijk krijgen we een strijd op twee fronten te zien: de eerste tussen de vluchters en de tweede tussen de klassementsrenners. WielerFlits blikt vooruit!

Saint-Étienne is een van de grootste Europese steden op grotere hoogte, met een hoogteligging van 516 meter. Via een rit door het middengebergte, komen de renners aan in Mende. Het dorpje in de regio Occitanië kent een lange historie. Al van in de bronstijd van de Romeinse Tijd is bekend dat deze plek bewoond is. In de middeleeuwen werd Mende gesticht rond het graf van de heilige Privat, destijds een bedevaartsoord.

Vijf eeuwen later werd in opdracht van de paus de Kathedraal Saint-Privat gebouwd, nu een van de toeristische trekpleisters. Ooit bezat de kerk de grootste klok van de christelijke wereld, genaamd Non Pareille (‘zonder gelijke’). Tijdens de godsdienstoorlogen in de zeventiende eeuw ging de klok verloren.

Steve Cummings op Mende in 2015 – foto: Cor Vos

Sinds de negende eeuw bevat het katholieke dorp ook een bisschopszetel, om maar aan te geven hoe belangrijk deze plek is voor gelovigen. Mende is ook bekend van de rivier Lot, die door deze plek loopt. De Pont Notre-Dame is een zeer smalle brug die over de Lot loopt, die sinds de dertiende eeuw bewaard is gebleven. Wie overigens denkt dat het peloton finisht in het historische oude centrum, zit mis.

De aankomst ligt namelijk op het vliegveld van Mende, vlak na de Côte de la Croix-Neuve. In 1995 deed die klim zijn intrede, waarna Laurent Jalabert er zegevierde. Sindsdien heet de helling de Montée Laurent Jalabert. Nadien wonnen ook Marcos Serreno (2005), Steve Cummings (2015), Joaquim Rodríguez (2010) en Omar Fraile (2018) hier.


Parcours

De renners vertrekken vanuit het westelijk deel van Saint-Étienne in zuidelijke richting. De eerste kilometers gaan grotendeels in dalende lijn, tot het peloton aankomt in Firminy. Van daaruit begint de beklimming van de Côte de Saint-Just-Malmont (7,7 km aan 3,9%) van de derde categorie. Een fijne loper waar het in het eerste halfuur oorlog gaat zijn om in de vroege vlucht van de dag te komen.

Uiteindelijk zal het recht van de sterkste gelden, want sterke renners met een lange adem moeten richting de top toch kunnen wegrijden. Controleren vanuit het peloton is in de heuvelachtige fase die daarna komt, met daarin ook de Côte de Châtaignier (2,6 km aan 7,3%) van de derde categorie, uiterst lastig.

Pas na zo’n 65 kilometer zal de rust wedergekeerd zijn, als de renners via een afdaling in de vallei van de Loire tot rust kunnen komen. Dat duurt tot bedevaartsoord Le Puy-en-Velay, bekend van de kapel en het Maria-beeld op de vulkanische proppen aldaar. Deze plek is een bekend verzamelpunt voor historische pelgrimsroutes, op weg naar Santiago de Compostela in Spanje. Sinds 1996 diende Le Puy-en-Velay overigens drie keer als aankomstplaats in de Tour. De laatste keer was in 2017, toen Bauke Mollema er zijn eerste ritzege binnen harkte. Nu is het stadje decor voor de start van de langste klim van de dag: de loper Le Bouchet-Saint-Nicolas.

Aan de oevers van het met kristalhelder water gevulde Lac du Bouchet, begint vervolgens een razendsnelle doortrap-afdaling. Alleen aan de onderkant na het dorpje Saint-Haon wacht een technisch slot. Vervolgens meandert de route parallel aan de Chapeauroux-rivier naar de Côte de Grandrieu (6,3 km aan 4,1%) van de derde categorie. De route gaat vervolgens nog verder naar het hoger gelegen gehucht Baraque de la Motte. Via een korte afdaling komen de renners bij de volgende klim, de Côte de la Fage (4,2 km aan 6%) van derde categorie.

Vanaf de top volgt een lange afdaling van 24 kilometer naar Mende. Daar begint het steile slotstuk van deze rit: de Côte de la Croix Neuve-Montée Jalabert (3 km aan 10,2%) van tweede categorie. Deze kwelduivel is niet lang, maar het is vooral de gemiddelde stijging die de renners zal doen bidden om genade. Eenmaal de top gerond, is het nog 1,5 kilometer tot de finishlijn getrokken is op de start- en landingsbaan van de luchthaven Brenoix van Mende.

Kortom, een echte etappe voor sterke vluchters. Alleen in 2010 (toen Joaquím Rodríguez won, vóór Alberto Contador) won hier een klassementsrenner.

Officieuze start: 12.15 uur
Officiële start: 12.30 uur
Finish: tussen 17.05 en 17.35 uur
Afstand: 192,5 km

Tijdschema belangrijke passages:
Passage Côte de Saint-Just-Malmont: tussen 12.50 en 12.55 uur
Passage Côte de Châtaignier: tussen 13.25 en 13.30 uur
Tussensprint in Yssingeaux: tussen 13.40 en 13.50 uur
Passage Côte de Grandrieu: tussen 15.45 en 16.05 uur
Passage Côte de la Fage: tussen 16.20 en 16.45 uur
Passage Côte de la Croix Neuve-Montée Jalabert: tussen 17.05 en 17.35 uur


Favorieten

Waarschijnlijk krijgen we op de slotklim naar Mende een strijd op twee fronten te zien: de eerste tussen de vluchters om de etappezege en de andere tussen de klassementsrenners om tijd te pakken voor het algemeen klassement. Het gaat op weg naar de finish de hele tijd op en af, dus wordt het moeilijk om de ontsnapping te controleren. Veel renners denken dat ze kans maken op de zege en we kunnen dan ook een groot gevecht om de vlucht van de dag verwachten.

Lennard Kämna – foto: Cor Vos

Bij BORA-hansgrohe kunnen we onmogelijk om Lennard Kämna heen. De Duitse klimmer ging al een paar keer op jacht naar de etappezege. Op La Super Planche des Belles Filles werd hij pas diep in de finale bijgehaald door de klassementsrenners en moest hij vrede nemen met een vierde plaats. In de rit naar Megève kon hij rekenen op de extra aandacht van zijn medevluchters en kwam hij niet verder dan de tiende plek. De rit naar Mende is opnieuw een mooie voor Kämna om te jagen op de zege.

EF Education-EasyPost kan op meerdere paarden wedden. Magnus Cort was al zeer succesvol in deze Tour, door meerdere dagen de bolletjestrui te dragen en de rit naar Megève te winnen. De Deen kan goed klimmen en beschikt over een scherp eindschot. Toch maar weer opschrijven! De Amerikaanse ploeg van Jonathan Vaughters heeft met Neilson Powless nog een mooie troef in de hand. De winnaar van de Clásica San Sebastián 2021 was vierde in de rit naar Wallers-Arenberg en werd opnieuw vierde in de rit naar Alpe d’Huez.

AG2R Citroën zag al een paar mannen naar huis vertrekken, maar heeft toch nog ijzers in het vuur om mee te strijden voor de overwinningen. Bob Jungels was al een keer succesvol in de rit naar Châtel, waar hij na een lange solo als eerste boven kwam. Aurélien Paret-Peintre stond aan het eind van de eerste volle week op de dertiende plaats van het algemeen klassement, maar is in de twee grote Alpenetappes afgezakt. Het geeft de Franse klimmer de vrijheid om mee te gaan in een ontsnapping.

Magnus Cort – foto: Cor Vos

INEOS Grenadiers rijdt behalve voor het algemeen klassement ook voor etappezeges. Voor deze rit kijken we binnen de Britse ploeg naar twee mannen. Jonathan Castroviejo reed vanuit de vlucht al naar de tweede plaats in de etappe naar Châtel, die werd gewonnen door Bob Jungels. Ook verwachten we wat van Dylan van Baarle. De Nederlander reed al een keer naar de vijfde plaats in de rit naar Megève, waar Magnus Cort nipt de sprint van de kopgroep won van Nick Schultz.

In ritten voor vluchters schrijven we ook graag de naam van Bauke Mollema op. De Nederlander kwakkelde wat met zijn gezondheid, maar ondertussen heeft hij de stijgende lijn te pakken. In Alpe d’Huez kwam hij al als dertigste over de streep. Als hij mee zit in de juiste ontsnapping, heeft hij de kwaliteiten in huis om het succesvol af te maken. In de schaduw van de machtsgreep van Jumbo-Visma en Jonas Vingegaard en de etappezege van Tom Pidcock, werkte Tony Gallopin twee degelijke Alpenetappes af. De Fransman liet dit jaar al een ris goede uitslagen noteren.

Wat was het Thibaut Pinot gegund om de rit naar Châtel te winnen. De klimmer van Groupama-FDJ moest uiteindelijk genoegen nemen met de vierde plaats. In de rit naar Alpe d’Huez reed hij naar de twintigste plaats, dus de benen van de Fransman zijn goed. De aankomst in Mende is weer een mooie voor Pinot. Ook ploegmaat Valentin Madouas zit goed in de wedstrijd met een veertiende plaats op de Col du Granon en een negentiende in Alpe d’Huez. En dan is er ook nog Michael Storer, de bergkoning van de Vuelta a España 2021, met wie het steeds beter gaat.

Bauke Mollema – foto: Cor Vos

Quick-Step Alpha Vinyl heeft met Andrea Bagioli een interessante troef in handen. De Italiaan rijdt goed omhoog, kwam in de rit naar Alpe d’Huez zelfs als 24e boven en beschikt over een scherp eindschot. Gezien zijn optreden in de tweede grote Alpenrit, zit het met de vorm en de benen wel goed bij hem!

Movistar heeft meerdere opties om mee te sturen in de vlucht. Zo’n ontsnapping leverde Matteo Jorgenson al een mooi resultaat op in de rit naar Megève. In de sprint met Magnus Cort, Nick Schultz en Luis León Sánchez werd de pas 23-jarige Amerikaan vierde. Vrijdag zat Jorgenson wel al mee in de rit naar Saint-Étienne. Ook Carlos Verona is een sterke pion in de Spaanse ploeg. De Spanjaard was al derde in de rit naar Châtel na Bob Jungels en Jonathan Castroviejo. Verona won in aanloop naar de Tour al een etappe in het Critérium du Dauphiné.

Bahrain Victorious zag Jack Haig al in de eerste week van de Tour de France afhaken en heeft geen renners hoog staan in het klassement. De ploeg zal dus op jacht gaan naar etappezeges, maar heeft daar wel de mannen voor met Damiano Caruso, Matej Mohorič, Luis León Sánchez (die al dicht bij winst was in de rit naar Megève), Dylan Teuns en Fred Wright. Laatstgenoemde werd in Saint-Étienne nog knap tweede achter Mads Pedersen.

Luis Léon Sánchez – foto: Cor Vos

BikeExchange-Jayco kan Nick Schultz uitspelen in de ontsnapping. Het scheelde weinig, of de Australiër had zijn eerste etappezege te pakken in de Tour. In de rit naar Megève moest hij toezien hoe Magnus Cort zijn voorwiel net iets eerder over de streep drukte. Het toont echter aan dat Schultz over goede benen beschikt, dus schrijven we ook zijn naam maar op!

Cofidis moet het sinds een paar dagen stellen zonder kopman Guillaume Martin. De Franse ploeg heeft verschillende opties met Ion Izagirre, Simon Geschke en Benjamin Thomas, die al drie keer naar de top tien reed in deze Tour. Van Team DSM zien we mogelijk Andreas Leknessund weer mee in de vlucht van de dag. De Noor zorgde al voor een achtste plaats in de rit naar Megève.

Intermarché-Wanty-Gobert kan in deze rit rekenen op de kwaliteiten van Georg Zimmermann. De Duitse klimmer was deze week al zesde in Megève. Voor Taco van der Hoorn lijkt deze etappe op papier te zwaar, maar de Nederlander heeft al vaker verrast.


Favorieten volgens WielerFlits:

Tour 2022: Deelnemerslijst


Weer en TV

Tijdens de start is het in Saint-Étienne zo’n 27 graden, meldt Weeronline ons. Daarbij schijnt de zon volop bij een matige noorden- tot noordwestenwind. Gedurende de middag loopt de temperatuur verder op. Bij de finish in Mende geeft de thermometer mogelijk 34 graden aan. Deze temperaturen maken de bergbeklimmingen extra zwaar. Op de hogere delen kan wel af en toe een verfrissend briesje waaien.

De veertiende etappe is vanaf 12.00 uur live te zien op Eurosport 1 en via de Eurosport Player. Vanaf 13.30 uur schakelen ook NPO 1 en Sporza op Eén over naar de Tour. Ben je niet in de gelegenheid om naar de tv te kijken, dan hoef je in het liveblog van WielerFlits niets te missen van deze rit door het Centraal Massief. Het liveblog staat vanaf 8.00 uur voor je paraat; bespreek het verloop van de rit in onze chat met mede-wielerfans!


Dit artikel delen:

54 Reacties

Merlinappa 15 juli 2022 om 18:55

Oef, 3 km aan 10,2% is wel andere koek. Kan ook maar zo een strijd der klassementsmannen worden. Zou ook nog wel wat kunnen zijn voor een Pidcock, Yates of Quintana.

Michiel 15 juli 2022 om 20:49

Idd, dat dacht ik ook bij het lezen. Of het nu de kopgroep wordt of niet, ak mannen zullen knallen op de laatste klim.

the student 15 juli 2022 om 22:04

Jumbo moet een kopgroep laten rijden, vooral vanwege het risico op sprokkelen van Boni seconden van Pogacar.

bartp25 15 juli 2022 om 18:59

Normaal gezien vluchters, al denk ik dat Pogacar hier de absolute favoriet is, zou hij de boni's willen hebben?

Panache 15 juli 2022 om 19:17

Die wil er zeker voor gaan, maar krijgt UAE wat hulp van Ineos en misschien Bahrein?

oborobo 15 juli 2022 om 19:07

Intermarché gaat toch voor Meintjes?
2e Bergklassement.

scott leushuis 15 juli 2022 om 19:13

Iets voor Woods ?

Dikke Vrouw 15 juli 2022 om 19:33

Als Nathan m er niet afrijdt wel ja :D

vanuit de kantlijn 15 juli 2022 om 19:23

Bahrein gaat wel in de vlucht zitten.

vanuit de kantlijn 15 juli 2022 om 19:29

Woods morgen 3e denk ik….

Wheely 15 juli 2022 om 19:52

Om de reeks compleet te maken idd.

Wheely 15 juli 2022 om 19:36

Is het nou Nicholas of Nick Schultz?

Brabander 15 juli 2022 om 19:51

Wikipedia zegt letterlijk: Nicholas (Nick) Schultz
Dus hij zal officieel wel Nicholas heten, maar niemand incluis hemzelf zal dat gebruiken.

Wheely 15 juli 2022 om 19:54

Ah dank, zoiets zal het wel zijn dan.

Brabander 15 juli 2022 om 20:01

Beetje zoals de Nederlandse Willem die vaak gewoon Wim wordt. Denk

Helmoed van Eck 15 juli 2022 om 21:31

Kan ook dat Nicholas z’n nickname is.

Romāns Vainšteins 15 juli 2022 om 23:49

Stamt Henk nou eigenlijk van Hendrikus af?

vevie 15 juli 2022 om 20:21

Dit is idd een etappe voor Pogacar. Deze heeft echter niet de ploeg om de vlucht te controleren. Ineos en Jumbo gaan niet helpen om naar de meet eruit gesprint te worden. Aanvallers dus zeer realistisch met de favorieten binnenkomend rond plek 8 a 9.

Pogacar gaat echter wel op de steile klim aan de boom schudden. Dat staat vast. Hier kan hij een Thomas bijvoorbeeld wel wat tijd aansmeren.

Baukema Tomoulin 15 juli 2022 om 20:24

Dit wordt nog een frustrerende tour verder voor Pogacar. Hij kan geen ritten meer winnen want de vlucht gaat het elke dag uitmaken en hij kan Vingegaard niet losrijden op de bergen. Voor morgen doe ik eens gek en zeg ik Fuglsang

Wheely 15 juli 2022 om 20:39

Nog maar eens een Deen, waarom ook niet inderdaad!

Natte spons 15 juli 2022 om 23:36

Dan ga ik eerder voor Kron, ik heb Fuglsang nog niet gezien deze Tour

MichielH 15 juli 2022 om 20:32

Woods, Mollema en Mohoric verwacht ik morgen.

zomaareens 15 juli 2022 om 20:42

Mcnulty lopen sparen en roglic vandaag? Of niet goed genoeg?

tdola 15 juli 2022 om 20:49

Zou jumbo hier naar laatste klim een parijs-niceje, etappe naar calais kunnen doen!?
Vol gas door Nathan en laporte, dan benoot. Dan van aert, roglic, vingegaard en kuss (kuss vanwege stijle klim).
T moet wel echt snel/plotseling zijn, om pogacar te verrassen.
Pak je goede voorsprong in eerste paar honderd meter zet je t door, zoniet dan controleren met van aert en kuss.

Michiel 15 juli 2022 om 20:52

…..Deal!

madeinstars 15 juli 2022 om 20:53

Klik is daar te lang voor. Inspanning van 10 min. Tov 2/3.

Maarten 15 juli 2022 om 20:59

Leuk scenario maar Pogi lijkt deze tour de beste in dit werk. Jumbo gaat morgen verdedigen en Pogi gaat weer seconden snoepen. In het hooggebergte haalt Jumbo nog 1 maal uit en daar pakt Jonas minuten en dan is t klaar.

Marlin 15 juli 2022 om 21:18

Een stijle klim is het alvast niet. Eerder een steile klim.

Marlin 15 juli 2022 om 21:17

Ik ben er vrij zeker van dat Pogacar op het steilste stuk zal gaan prikken. Je weet maar nooit dat Vingegaard een iets mindere dag heeft. Op kortere klimmetjes is Pogacar, theoretisch toch, in het voordeel door zijn explosiviteit. Maar eigenlijk zouden Pogacar en Vingegaard elkaar moeten en kunnen vinden, om Thomas een twintigtal seconden aan te smeren. Anders zou het zomaar kunnen dat een Thomas, als die de Pyreneeën goed doorkomt, nog een bedreiging vormt voor de tweede plaats van Pogacar.

Wheely 15 juli 2022 om 21:31

Ik denk dat Pogi weinig geeft om zijn tweede plaats dus dat zal de motivatie niet zijn die gaat sowieso voor alles of niets.

wilbertdh 15 juli 2022 om 21:21

Geen woord over de klassementsrenners in deze ronkende voorbeschouwing? Ik neem aan dat Pogi op het laatst wel wat gaat proberen, het is een van de weinige etappes dat Vingegaard even weinig aan z'n ploeg heeft op het eind.

Daarnaast: met dit Strade-achtige profiel, een sterretje voor Fuglsang? (ja die doet nog mee)

Wheely 15 juli 2022 om 21:37

Normaal gesproken, onder andere omstandigheden, ook echt wel een rit voor ome Roglic dit.

TheTimmy 15 juli 2022 om 21:45

Wellicht iets voor Mohoric?

Dikke Vrouw 15 juli 2022 om 22:03

Ooh doet die mee ?

TheTimmy 16 juli 2022 om 01:02

Een beetje onzichtbaar ;)

Jens claeys 15 juli 2022 om 21:46

Ziet er toch echt wel lastige rit uit , na die slopende alpen en snelle rit vandaag.. Vrees ik wel dat een grote kopgroep is die veel minuten zal krijgen.. Als er niemand van top 10 inzit.. zou niet weten wie oorlog zou maken buiten pogi, (met welke ploeg) anderzijds zondag sprint en dan rustdag.. Kan er mss wel nog 1 keer geknald worden.. Ik tip meintjes jungels

Verweggistan 15 juli 2022 om 22:23

Was echt een mooie rit toen met Cummings. Achteraan de kopgroep begonnen, steeds een plaatsje opschuiven als er iemand doorheenzakte, niet op aanvallen reageren en op eigen tempo weer aansluiten en winnen :)

Lalsacien 15 juli 2022 om 22:35

Profiteren, profiteren en profiteren. Dat is ook wielrennen. Dat maakt het soms mooi en soms oneerlijk.

Retro Lex 15 juli 2022 om 22:42

Dit lijkt me een Bora etappe…. Yates al genoemd om wat tijd te sprokkelen bij de AK mannen ?

Jean Dumas 15 juli 2022 om 22:47

Veel makkelijker te voorspellen rit dan vandaag. Sterke vluchtersgroep die wegblijft, strijd op twee fronten op de slotklim. Middagdutje met radiomannen van Sporza.

Kopinkas 15 juli 2022 om 23:17

Geen vermelding voor Stuyven? Die heeft hier nochtans een fraaie afspraak met de geschiedenis…

zotvankoers 16 juli 2022 om 01:16

Niemand die meintjes hier voorin verwacht?

fietsvriend 16 juli 2022 om 08:34

Jammer van de matige wind die wel lekker lijkt te staan voor waaiers. Gister hoefde er oom weinig te gebeuren om te breken.

Pietspeed 16 juli 2022 om 09:22

"Al van in de bronstijd van de Romeinse Tijd"…?

Bronstijd: prehistorisch tijdperk, de periode die in het drieperiodensysteem volgde op het Neolithicum. ca. 3000 tot 800 voor Christus

Geschiedenis van het Romeinse Rijk
Ca. 753 v. Chr. – 476 n.

Romeinse tijd kan verwijzen naar:

Het Romeinse Rijk:
Voor de Romeinse tijd in België, zie Romeinen in België
Voor de Romeinse tijd in Friesland, zie Romeinen in Friesland
Voor de Romeinse tijd in Nederland, zie Romeinen in Nederland
Voor de Romeinse tijd in Groot-Brittannië, zie Britannia (Romeinse provincie)
Voor de Romeinse tijd in Frankrijk, zie Gallo-Romeinse periode

Krist The Vanma 16 juli 2022 om 09:29

Hendrik, we see what you’re doing there.

Pietspeed 16 juli 2022 om 11:29

Fijn dat je namens we spreekt. Dat heeft je ego kennelijk nodig.

Krist The Vanma 16 juli 2022 om 09:32

Deze etappe is uiteraard gesneden brood voor WVA. Maar ja, het zal niet gebeuren natuurlijk. En neen, dit is geen repost. Gewoon weer een verloren kans. Zonde.

Gijsbert Van Beers 16 juli 2022 om 09:46

Normaal zou ik eerder aan Yates of zo denken bij zo’n slotklim. Maar die staat te kort in het klassement. En is eigenlijk tegen de klassementsmannen steeds niet goed genoeg gebleken.

Lijkt me logisch dat TJV zich focust op het grotere doel ipv een ritzege. Dus die zien het liefst een groepje ongevaarlijke mannen wegrijden, eventueel met iemand als Roglic, Kuss of Kruijswijk daarin. En Wout in de buurt van geel om te kunnen repareren waar nodig.

Sleutel ligt m.i. bij Ineos op dit moment. Zij hebben het tactische overtal in de top van het klassement, en zouden dus een spelletje moeten spelen. Maar ik vraag me af of ze iemand hebben die mee kan met Vingegaard en Pogacar. En TJV is denk ik sterk genoeg om een streep te zetten door dit soort plannetjes.

Vandaag ofwel iemand uit de vlucht, of Pogacar.

Joop Zoetemelk 16 juli 2022 om 09:56

Zal zeker iets te lang zijn voor een WvA.

Pogacar zal hier de grote favoriet zijn, dit zijn aankomsten..

Laten we hopen dat hij met bonificatieseconden een 30 sec goed weet te maken.

De aankomst word sowieso leuk aangezien er meer zijn die van dit soort aankomsten houden, ik zie onze geletruidrager daarom zeker niet het wiel houden en een handje vol seconden verspillen.
Zal normaal zijn als dit zou gebeuren..

Deel Koeper 16 juli 2022 om 09:58

Van Aert wilde groen en een paar ritten en dat heeft hij al (zal er sowieso nog wel ergens eentje winnen).

Als hij echt 6 ritten wil winnen en het groen wil winnen met 500 punten, dan moet hij van ploeg veranderen, maar denk dat hij daar geen behoefte aan heeft.

Gijsbert Van Beers 16 juli 2022 om 10:05

Deel,
Hij kan inderdaad niet beter zitten dan waar hij nu zit. Hij wordt ondersteund, zijn kwaliteiten worden volledig benut. Zowel om zelf etappes te winnen alsook om als meesterknecht zijn ding te doen voor anderen. Waar hij heel erg om wordt gewaardeerd en gerespecteerd.

Wielrennen is uiteindelijk een teamsport. Bij voetbal gaat het er ook niet om dat de spits alle doelpunten maakt, ook al leveren doelpunten de meeste aandacht op. Het gaat eerst en vooral om winnen met het team. Soms kop je de bal er zelf in, maar soms speel je de bal ook naar een speler die er beter voor staat. En dan zit je als spits heel goed in het beste team.

Al kun je er ook voor kiezen om in een iets minder team te zitten en zelf zo vaak mogelijk te willen shinen.

xistnc 16 juli 2022 om 10:36

Als Wout bij Wanty of Cofidis zou rijden, zou hij zeker als kandidaat voor de etappe worden uitgespeeld. Bij Bike Exchange vermoedelijk ook, maar of dat goed uitpakt weet je natuurlijk nooit.

Wout gaat zichzelf en zijn groene verpakking nu tonen door een fantastische leadout voor kopman Jonas naar de voet van de slotklim.

  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone