Tour 2022: Voorbeschouwing etappe 10 naar Megève

Door Maxim Horssels & Koen Middendorp
dinsdag 12 juli 2022 om 12:00

Na een rustdag in het prachtige berggebied Portes du Soleil gaat de Tour de France verder met een korte, maar pittige heuvelrit. De tiende etappe brengt de renners van Morzine naar kuuroord Megève. Wie gaat daar met de ritzege aan de haal? WielerFlits blikt vooruit op de rit die de aanloop vormt richting het tweeluik in de Alpen.

Beide plaatsen hebben een rijke Tourhistorie. De eerste keer dat La Grande Boucle Morzine aandeed was in 1975. Sindsdien floreerden er klimmers van alle generaties. Van Lucien Van Impe tot Andy Schleck en van Bernald Hinault tot Marco Pantani, Richard Virenque en Nairo Quintana.

In 2006 werd in Morzine een van de meest bizarre hoofdstukken in de Tourgeschiedenis geschreven. Een dag na zijn gigantische inzinking in de rit naar La Toussuire, waardoor hij van de eerste naar elfde plek terugzakte, is de wereld getuige van een ware wederopstanding van favoriet Floyd Landis. Op die bewuste 20 juli 2006 rijdt hij in een lange bergrit over de Col du Joux Plane iedereen naar huis met een ongekende solo. In finishplaats Morzine is het verschil op de nummer twee meer dan zes minuten. Een paar maanden later werd hij betrapt op doping en namen ze hem de ritzege én de eindzege in de Tour af. De rit ging naar Carlos Sastre, de eindzege naar Óscar Pereiro.

Op dinsdagochtend 12 juli is de nieuwe bladzijde Tourgeschiedenis die die dag geschreven zal worden nog blanco. Vanuit Morzine trekt het peloton in noordelijke richting naar het Meer van Genève. Met vier beklimmingen en een ritafstand van ‘slechts’ 146 kilometer is het kort maar krachtig. De bergen onderweg zijn niet selectief genoeg voor grote verschillen tussen de klassementsmannen. Op papier lijkt dit een dag voor een grote kopgroep.


Parcours

Na de nog onbekende Côte de Chevenoz (7,3 km aan 3,8%) daalt de koers af in de richting van Thonon-les-Bains, dat aan de Franse oever van het Meer van Geneve ligt. Met name eind jaren zeventig was dit een populaire plaats in de Tour en Dauphiné. Nederlander Jos Hinsen won in 1955 de rit toen de Tour er voor het eerst aankwam.

Na Thonon-les-Bains maakt het parcours een lus in zuidelijke richting. Na 77 kilometer volgt een nieuwe hindernis; de Col de Jambaz (6,9 km aan 3,8%) en een kleine dertig kilometer later de Côte de Châtillon-sur-Cluses (4,8 km aan 4%). Een beklimming die van drie kanten beklommen kan worden. In deze rit zullen ze de westflank vanuit het plaatsje Marignier op rijden. De zijde die ze zullen afdalen, zat in 2019 en 2021 als beklimming in het parcours van de slotrit van het Critérium du Dauphiné.

In Cluses, waar vorig jaar de negende rit naar Tignes van start ging, volgen ze een weg door het dal die parallel aan de rivier de Arve loopt. De renners die links omhoog kijken zullen af een toe een glimp kunnen opvangen van de Mont Blanc, met 4809 meter de hoogste bergtop van Europa. Een vijftiental kilometer verder stroomopwaarts, in Sallanches, is de voet van de slotklim naar Megève in zicht. Dit stadje aan de voet van de Mont Blanc organiseerde tweemaal het WK wielrennen. Jan Janssen veroverde er in 1964 de regenboogtrui en in 1980 won Bernald Hinault voor eigen volk.

De renners zullen daar weinig oor voor hebben, want er wacht nog een klim van 21 kilometer naar de finishplaats Megève. Al zou je deze klim kunnen opknippen in twee delen. Eerst is er een veertien kilometer lange loper naar Megève, dat begin vorige eeuw een populair vakantieoord van koninklijke families was.

Net buiten Megève begint het tweede deel van de klim, de ruim zeven kilometer lange Montée de l’Altiport, die zoals de naam al doet verklappen leidt naar de plaatselijke landingsbaan. In 2020 eindigde hier zowel de voorlaatste (Lennard Kämna) als de slotrit (Sepp Kuss) van het Critérium du Dauphiné. Voor heel wat Tourrenners is deze slotklim dus bekend terrein.

Al zal Primož Roglič van Megève een bittere smaak in zijn mond krijgen. Hij kwam destijds al vroeg in de voorlaatste rit hard ten val. De klassementsleider haalde de finish op de landingsbaan nog wel, maar een dag later zou hij niet meer van start gaan en zag daarmee zijn kans op de eindzege in rook opgaan.

Officieuze start: 13.30 uur
Officiële start: 13.40 uur
Finish: tussen 17.00 en 17.20 uur
Afstand: 148,1 kilometer

Tijdschema belangrijke passages:
Passage Côte de Chevenoz: tussen 14.05 en 14.10 uur
Passage Col de Jambaz: tussen 15.05 en 15.15 uur
Passage Côte de Châtillon-sur-Cluses: tussen 15.40 en 15.50 uur
Tussensprint Passy-Marlioz: tussen 16.15 en 16.25 uur
Passage Montée de l’Altiport de Megève: tussen 16.55 en 17.15 uur


Favorieten

De rasaanvallers zullen op de rustdag naar het routeboek hebben gekeken en de tiende etappe, met aankomst op de plaatselijke landingsbaan van Megève, met rood hebben omcirkeld. De uitgetekende route is veel te zwaar voor de sprinters, maar biedt tegelijkertijd te weinig uitdagingen voor de klassementsrenners. Voor de eersten in het algemeen klassement is het vooral zaak om dinsdag zo weinig mogelijk energie te verspelen, aangezien woensdag een zware Alpenrit wacht met aankomst op de gevreesde Col de Granon. De aanvallers zullen met andere woorden een vrijgeleide krijgen op weg naar Megève.

Aanvallers: dat is het toverwoord voor de eerste etappe na de tweede rustdag. De eerste naam die ons dan te binnen schiet, is die van Lennard Kämna. De Duitser van BORA-hansgrohe, rittenkaper van beroep, was er deze Tour al een keer ontzettend dicht bij. In de bergetappe met aankomst op La Super Planche des Belles Filles bleek Kämna de sterkste renner uit een kwaliteitsvolle vluchtersgroep, leek hij op weg naar de zege, maar werd hij op 100 meter van de streep alsnog voorbijgesneld door Jonas Vingegaard en de latere ritwinnaar Tadej Pogačar. Niet getreurd, want dinsdag krijgt hij een nieuwe kans op persoonlijke glorie.

Lennard Kämna is onze topfavoriet – foto: Cor Vos

Waarom we de 25-jarige coureur naar voren schuiven als dé topfavoriet? Kämna weet intussen hoe hij ontsnappingen tot een goed einde moet brengen. Dat liet hij eerder dit jaar nog zien in de Giro d’Italia, waar hij vanuit de vroege vlucht de beste was in de bergetappe naar de Etna. Ook in de Tour (2020, bergrit naar Villard-de-Lans) was hij al een keer succesvol vanuit deze rol. Kämna weet in stressvolle situaties zijn hoofd koel te houden, heeft een neusje voor het goede moment en kan als geen ander het bordje van een ander leegeten. Dylan Teuns kan er sinds de rit naar La Super Planche des Belles Filles over meepraten…

En ook niet onbelangrijk: Kämna werd al eens als winnaar gehuldigd op de plaatselijke landingsbaan van Megève. Twee jaar geleden won hij er een rit in het Critérium du Dauphiné na een – jawel – succesvolle vlucht. Zijn ploeg BORA-hansgrohe heeft echter meerdere ijzers in het vuur voor een rit als die naar Megève. We hebben deze ronde nog maar weinig gezien van Felix Großschartner, maar de Oostenrijkse kampioen was in de weken voor de Tour uitstekend op dreef en boekte in het verleden ook al succes als rittenkaper. Ook Maximilian Schachmann is een naam om op te schrijven, al kwam hij wel hard ten val in de rit naar Lausanne.

Deze renners zullen ongetwijfeld wel de nodige vrijheid krijgen, nu klassementskopman Aleksandr Vlasov al wat verder staat (12e op 2m45s van Pogačar) in het klassement.

Michael Woods is een kandidaat-ritwinnaar – foto: Cor Vos

De mannen van BORA-hansgrohe staan wel voor een flinke opgave: in een vluchters/overgangsetappe zijn er traditioneel heel veel kapers op de kust. Israel-Premier Tech zal deze rit ook hebben aangestipt. De ploeg van Sylvan Adams kan nu al spreken van een geslaagde Tour, na de ritzege van Simon Clarke in de veelbesproken ‘Roubaix-rit’, maar dat wil niet zeggen dat de blauwhemden in de resterende ritten op hun lauweren zullen rusten. Er volgen nog genoeg kansen voor de rittenkapers binnen de selectie. De meest in het oog springende naam voor de rit van dinsdag is misschien wel die van Michael Woods.

De Canadees probeerde al meerdere keren mee te springen in een veelbelovende vlucht, maar voorlopig zonder succes. De explosieve klimmer zal na de rustdag ongetwijfeld opnieuw zijn best doen om mee te zitten. Woods staat inmiddels al behoorlijk ver in het klassement en is dus niet meteen een gevaar voor het geel. Bovendien is Woods naar deze Tour gekomen om een etappe te winnen. Met zijn klimvermogen en explosiviteit moet hij een heel eind kunnen komen, al kwam hij wel hard ten val in de rit naar Châtel. Het is dan ook afwachten of hij dinsdag voldoende is hersteld van zijn tuimelperte. Over klassementsaspiraties gesproken: die van Jakob Fuglsang kunnen inmiddels de prullenbak in. Dit geeft de Deen echter wel de vrijheid om het over een andere boeg te gooien.

Oudgedienden Woods en Fuglsang zijn met andere woorden renners om in de gaten te houden, maar we kunnen natuurlijk ook niet om de man heen die deze Tour al een keer op het podium stond. De kasseienrit naar Wallers-Arenberg heeft ons geleerd dat Simon Clarke het nog altijd kan, winnen op het hoogste niveau. De 35-jarige Australiër heeft zijn buit dus al binnen, maar winnen is nu eenmaal verslavend en dus zal Clarke stiekem toch nog hopen op een tweede ritzege in deze Ronde van Frankrijk. En waarom ook niet? Met zijn huidige vorm is er veel mogelijk.

Mengt Wout van Aert zich in de debatten? – foto: Cor Vos

Springt hij dinsdag wel of niet mee? Dat is de grote vraag als we het hebben over Wout van Aert. De groenetruidrager en tweevoudig etappewinnaar vindt op weg naar Megève best wel een parcours op zijn maat, maar krijgt hij wel de vrijheid van de ploegleiding van Jumbo-Visma om een hele dag in de vlucht te zitten, een dag voor de cruciale bergetappe naar de Col de Granon? Of moet Van Aert dit keer in de pas lopen en zich schikken naar het teambelang? Misschien opteert Van Aert wel voor een snipperdag, om zo de tank nog wat bij te vullen voor de daaropvolgende ritten. Hoe dan ook, we geven hem toch maar een sterretje. Onder de noemer: je weet het maar nooit.

We zijn nog niet klaar, want er zijn nog meer ploegen tuk op dagwinst. Neem nu Bahrain Victorious. De formatie begon met twee klassementskopmannen aan deze Tour, maar de klassementsaspiraties van deze ploeg zijn inmiddels wel een beetje verdampt. Jack Haig moest na een valpartij in de Roubaix-etappe de handdoek gooien en Damiano Caruso staat inmiddels al vier minuten in het krijt. Bahrain Victorious zal het geweer dus van schouder moeten veranderen, maar de ploeg heeft er met Dylan Teuns, Matej Mohorič, Fred Wright, Jan Tratnik en Luis Léon Sánchez wel degelijk de renners voor.

Simon Geschke en Dylan Teuns, twee renners met ambitie – foto: Cor Vos

Cofidis moest ook al herbronnen na de opgave van klassementskopman Guillaume Martin, die voor de negende rit positief testte op het coronavirus. We kunnen er vergif op opnemen dat we de mannen van Cofidis dinsdag in de aanval zullen zien. Simon Geschke deed al van zich spreken in de rit naar La Super Planche des Belles Filles, maar dinsdag verwachten we ook Ion Izagirre in de frontlinie. De Spanjaard was al mee in de etappe naar Châtel. Ook van Victor Lafay hebben we deze Tour nog maar weinig vernomen, maar wellicht ontwaakt de Franse klimmer in de tiende etappe naar Megève wel uit zijn zomerslaap.

We staan ook nog even stil bij onze Nederlandse hoop in bange (?) vluchtdagen: Bauke Mollema. De renner van Trek-Segafredo had de voorbije etappes aangevinkt als mogelijke kansen op een ritzege, maar het kwam er niet helemaal uit. Mollema had naar eigen zeggen een minder gevoel. “Hoe zal ik het zeggen? Een beetje minder energie, zegmaar, gisteren wat last van mijn keel. Tot donderdag voelde ik me eigenlijk prima, had ik echt wel wat power, maar de laatste twee dagen is het wat minder. Hopelijk zet dat niet door.” Wat we ons vooral afvragen: zien we een herboren Mollema na de tweede rustdag?

Schudt Bob Jungels een nieuwe demonstratie uit zijn benen? – foto: Cor Vos

Andere renners om op te schrijven, mocht een vroege vlucht de vrijheid krijgen, zijn Bob Jungels (AG2R Citroën), Andreas Kron, Tim Wellens (Lotto Soudal), Carlos Verona, Matteo Jorgenson (Movistar), Thibaut Pinot, Valentin Madouas (Groupama-FDJ), Pierre Rolland (B&B Hotels-KTM), Andreas Leknessund, Martijn Tusveld (Team DSM), Georg Zimmermann, Kobe Goossens (Intermarché-Wanty-Gobert), Alexey Lutsenko, Joe Dombrowski (Astana Qazaqstan), de onvermoeibare Magnus Cort (EF Education-EasyPost), Warren Barguil (Arkéa-Samsic) en Pierre Latour (TotalEnergies). En wat is Mathieu van der Poel (Alpecin-Deceuninck) van plan?


Favorieten volgens WielerFlits:

Tour 2022: Deelnemerslijst


Weer en TV

De renners krijgen in de rit tussen Morzine Les Portes du Soleil en Megève te maken met mooi, maar wel warm weer. De gemiddelde temperatuur gaat toch richting en bij momenten over de dertig graden Celsius. De zon schijnt volop en er is weinig wind, laat de redactie van Weeronline aan ons weten.

De tiende etappe is vanaf 13.15 uur live te zien via Eurosport 1 en de Eurosport Player. De NOS schakelt een paar minuten later in, Sporza op Eén is er bij vanaf 14.40 uur. Ben je niet in de gelegenheid om naar de tv te kijken, dan hoef je in het liveblog van WielerFlits niets te missen van deze bergrit!


Dit artikel delen:

72 Reacties

John Berger 10 juli 2022 om 19:27

Ik zie Matthews en Gaudu ook wel kans maken op een top 10 plek

Amio1998 10 juli 2022 om 20:03

Gaudu mag niet wegrijden, net te lang voor Matthews denk ik

Martino87 10 juli 2022 om 19:41

Is dit iets voor Meintjes?

Steven_E 11 juli 2022 om 14:18

Volgens onderzoek duurt het 23 jaar vooraleer er kan worden gelachen met iets doodserieus. Jij mag noteren dat iets grappigs na 3 dagen alweer niet meer grappig is.

Odin 11 juli 2022 om 20:08

Zure Steven. Dit blijft leuk

Verweggistan 11 juli 2022 om 22:05

Dit is mijn favoriete deel van de voorbeschouwing :)

xistnc 11 juli 2022 om 22:31

Ik moest lachen. Om Martino, wel te verstaan. Niet om Steven.

Ward 11 juli 2022 om 23:55

Ik moest dan wel weer lachen met Steven, omdat het waar is ;)

Steven_E 12 juli 2022 om 08:30

Meningen kunnen verschillen. Maar ik ben niet zuur hoor, ik zag gewoon een goeie gelegenheid om nog eens te verwijzen naar een goeie South Park episode. Maar sommigen vatten die misschien niet :-)

Gierjes21 10 juli 2022 om 19:55

Chris Froome

mauri 10 juli 2022 om 20:07

Cattaneo??? Vuilermoz alleszins niet

Romāns Vainšteins 10 juli 2022 om 20:19

Weer voor de vluchters, Kamna vs Pinot.

Dikke Vrouw 10 juli 2022 om 20:23

Overgangritje . Voor vluchters

Jacco van Stierop 10 juli 2022 om 20:51

“Een paar maanden later werd hij betrapt op doping…”
Volgens mij was Landis op weg naar een naTour-criterium in Nederland toen bekend werd dat hij positief was bevonden, dus enkele dagen na de slotrit in Parijs. Uitzonderlijk snel.

Leukefans 11 juli 2022 om 10:32

Was ook niet moeilijk, de testosteron spoot uit zijn oren, moesten ze enkel een emmertje onder houden.

JasperMollema 10 juli 2022 om 21:18

Ik ga voor Martinez, vandaag een offday dinsdag mooie kans om mee te zitten als hij zich herpakt.

Kopinkas 11 juli 2022 om 00:59

Dat zou pas een ommekeer zijn, maar de praktijk leert dat een dalende lijn die in de Tour wordt ingezet bij een AK-man verduiveld moeilijk te keren is…
Het was al een veeg teken dat hij in de rit naar Lausanne helemaal achteraan het koppelotonnetje bengelde. Een goeie Martinez wil daar altijd meespurten.

Bram93 10 juli 2022 om 21:20

@redactie, de Mont Blanc is niet de hoogste berg van europa, wel van de alpen.

Brabander 10 juli 2022 om 21:33

Veel mensen zien de Kaukasus (nog steeds) niet als onderdeel van Europa. Terwijl het dat wel is

Romāns Vainšteins 10 juli 2022 om 21:36

Dat is wel enigszins voorstelbaar, Elbrus en Kazbek zegt niet veel mensen wat.
Volgens mij gaat de Ararat er ook overheen trouwens maar het kan dat die top net in aziatisch Turkije ligt.

Brabander 10 juli 2022 om 21:41

Denk zelfs dat 90% er nog nimmer van gehoord heeft

gratemans 12 juli 2022 om 00:29

@Romāns Vainšteins Niet alleen de top van de Ararat ligt buiten Europa, het hele ding ligt er toch echt wel een stukje vandaan.
De Elbroes kun je wel als geografisch Europees zien overigens.

Romāns Vainšteins 12 juli 2022 om 07:36

Maar de ararat ligt bijna in Armenie wat dan weer Europa is toch? Vanuit Yerevan valt niet om dat ding heen te kijken. Zo ver weg is dat niet, de opbouw zal wellicht vanaf de grens zijn ongeveer.

Wheely 12 juli 2022 om 07:50

@RV Deze kan met wormen wil je echt niet openmaken. ;-)

Romāns Vainšteins 12 juli 2022 om 08:13

Ik heb mezelf niet in de hand, het gaat vanzelf!

thdv 10 juli 2022 om 21:36

Is dit niet iets voor Quinn Simmons?

Wheely 10 juli 2022 om 21:49

Als Castroviejo weer mee mag wint ie, die had duidelijk nog wat over.

Ja! Die heb ik on mijn poultje als dagwinnaar gezet

betonmolen 10 juli 2022 om 23:07

Vraag me niet waarom maar ik moet aan cosnefroy denken voor een etappe als deze

sjoerdtjen 10 juli 2022 om 23:52

Ok, waarom?

Romāns Vainšteins 12 juli 2022 om 07:37

Missschien heb je gewoon een oogje op Cosnefroy en verstoort dat helder over je pooltje nadenken?

Limal 12 juli 2022 om 08:13

Vraag me niet waarom, maar ik moet voor vandaag denken aan ploeggenoot Paret-Peintre die zijn 2e koers ooit wint.

Jean Dumas 11 juli 2022 om 00:06

Wellens kwam zondag met Ewan over de streep in de laatste groep. Die is ook niet goed.

Kopinkas 11 juli 2022 om 01:02

Reken daar nog de warmte bij, en je mag Wellens helemaal wegkruisen voor een rit als deze.

Steven_E 11 juli 2022 om 11:02

Voor Lotto zijn er maar 2 zaken van belang: mee in de kopgroep en Ewan op tijd binnen brengen. Kan zijn dat Wellens daar zat uit luxe, en (nadat ie niet mee was in de kopgroep) in spaarmodus is overgegaan.

Sven.99 11 juli 2022 om 00:34

Die laatste klim is voor iemand met een grote motor. Mohoric favoriet en ik geef Küng ook wel een kansje als die zn klimmersbenen uit zwitserland nog heeft.

Kopinkas 11 juli 2022 om 00:56

Mohoric rijdt in deze Tour duidelijk niet in z’n optimale Motoric-modus rond. Geef ‘m bijzonder weinig kans, net als de rest van Bahrain-Victorious eigenlijk. Ook Küng lijkt op z’n retour.

Jens claeys 11 juli 2022 om 06:43

Als ik profiel bekijk is dit en rit 13 wel iets voor kung.. Heb hem vooral zien knechtten.. Zaterdag wou hij duidelijk mee, maar door valpartij was kopgroep snel weg.. Pinot lijkt me meer iets voor de 2 ettapes erna

Panache 11 juli 2022 om 19:45

Bahrein rijdt troosteloos rond, alsof ze allemaal wat last hebben van bloedarmoede.

Limal 12 juli 2022 om 08:07

Haha, leuk steekje, Panache. Vandaag zie ik Wright wel voor de winst strijden. (Hij en Teuns leken al op niveau, Caruso kan zomaar op een Giro'21 schema zitten… tenzij het verse bloed hem op het einde ontbreekt)

zietemgaan 11 juli 2022 om 03:15

Onvoorspelbaar. Het wordt wellicht iemand totaal anders

Tim 11 juli 2022 om 09:16

Zou Magnus weer beetje opgeladen zijn om weer in de aanval te knallen?

PavelTonkov 11 juli 2022 om 12:44

Zou fantastisch zijn als Wout van Aert weer wint. Wat een geweldige renner, die heeft eigenlijk te veel klasse om te knechten. Kan WvA volgend jaar niet ook klassementrenner worden als hij wat kilootjes kwijtraakt? Dan heeft TJV 3 kopmannen die ze kunnen uitspelen tegen Poga.

thorsen 11 juli 2022 om 13:21

Wat kilootjes kwijt, en nog meer bergop trainen, maar ook op de sprint blijven trainen, en dan misschien nog wat extra op de tijdrit? Maar de kasseiklassiekers moet die ook blijven doen, en vergeet het crossen niet.

SjorsPatate 11 juli 2022 om 13:48

Wie zegt dat hij daar zin in heeft? Dit is toch toch veel leuker koersen (en leuker voor ons om naar te kijken).

biggy 11 juli 2022 om 14:19

Denk dat Wout het wel kan maar dan zijn al zijn andere disciplines verloren. Of hij dat wil? Denk het niet. Of hij moet alles al bereiken in de komende jaren en er een uitdaging in zien. We hoeven deze tour ook niet teveel van Wout verwachten in het hooggebergte heb ik mijn vermoeden.

Retro Lex 12 juli 2022 om 01:45

Wout moet in een kopgroep zitten die een kwartier voorsprong krijgt……

Krist The Vanma 12 juli 2022 om 09:04

Wout hoeft niet te veranderen van morfologie om ook deze rit te winnen. Wel moet zijn ploeg dit willen en erachter staan. Deze col moet nu al perfect binnen zijn mogelijkheden liggen. In die zin zou de ganse ploeg m.u.v. Vingegaard (en Roglic evt.) vandaag voor Wout moeten rijden. Indien het tot een sprint zou komen, kan Vingegaard dan de sprint aantrekken voor Wout.

Txirrindularitza 11 juli 2022 om 13:22

Dit wordt er eentje voor Ion danwel Gorka Izagirre.

Samamba 11 juli 2022 om 14:12

Lange klim, maar helemaal niet zwaar. In 2 delen ook, een lang stuk vlak tussen 2 lopende stukken. Heel veel renners hebben dus kans. Je moet geen superklimmer zijn om hier op te winnen. Een Kron lijkt me inderdaad geen slechte pick, al heeft die precies moeite om in de juiste vlucht te geraken. Matthews is goed aan het klimmen, die gaat zeker proberen, maar je kan hier zowat 30 namen opnoemen die zomaar zouden kunnen winnen.

Het zou ook weer typisch zijn dat er een grote kopgroep wegrijdt die zich dan laat vangen door een 1, 2 of 3 renners die al voor de slotklim weggeraken en ze nooit meer terugzien omdat ze de zwaarte van die klim overschatten

O M 11 juli 2022 om 14:20

Thibaut Pinot?

Alexander 11 juli 2022 om 14:36

Het lijkt mij dus juist dat je in dit soort klimmen de kracht van jouw ploeg goed kan uitspelen. In geval van Jumbo en Ineos dan. Je stuurt 1 of 2 man vooruit. Laat klassementsman wegspringen en laat die 2 helpers loeihard op kop rijden. De ploeg van UAE moet dan aan de bak. Dus het is ploeg tegen ploeg. Waarbij ik denk dat mensen als vooral Van Aert goud kunnen zijn op een klim als deze. Gewoon Roglic keihard op sleeptouw nemen met half minuutje erachter de UAE ploeg die helemaal opgerookt wordt. Rijden zij het wel dicht dan meteen Vingegaard gaan met Kuss/Kruiswijk bijvoorbeeld en dan zal Pogacar toch wel alleen zitten. Dan gewoon om de beurt aanvallen, maar de hamvraag is dan vooral is Roglic weer helemaal fit? Juist op steile klim is het toch beste klimmer tegen beste klimmer en Pogacar maakt dan toch echt nergens een zwakke indruk.

Marlin 11 juli 2022 om 15:45

Zo zou het inderdaad moeten gaan. Maar het is whishfull thinking. De Jumbo- en INEOS renners zullen gewoon in de wielen blijven zitten. In de slotklim naar de Granon woensdag zal enkel Vingegaard op het laatst een kleine poging ondernemen. Thomas is daartoe niet in staat. De andere Jumbo- en INEOSrenners (medeleiders en klimmers) zullen voordien al uit de wielen gereden zijn, laat staan dat ze kunnen of mogen anticiperen tijdens de voorlaatste klim.
Dit is jammer genoeg het moderne wielrennen zoals we het al kennen sinds het Skytijdperk.

thorsen 11 juli 2022 om 14:59

Morgen kun je helemaal niks met je team, het is gewoon bergop dus Pogacar moet gewoon volgen. Als je als team wat wilt uithalen moet je dat bv. op de Galibier doen (woensdag/donderdag), en dan bovenkomen met een goede voorsprong en in de vallei doortrekken.

LeoR 16 11 juli 2022 om 16:48

Is er een reden waarom er in de voorbeschouwing met geen woord gerept wordt over Nick Schultz?

Silent Hill 11 juli 2022 om 17:49

Omdat WF de Feltet voorbeschouwing nog niet gelezen heeft en jij wel ?

LeoR 16 11 juli 2022 om 20:19

Nee, had ik niet gezien. (ziet er best een mooie voorbeschouwing uit, bedankt voor de tip)

Maar ik had wel gezien dat hij in de ‘schaduw’ van de de overgebleven vluchters en de klassementsmannen zondag getoond heeft over een degelijk vormpeil te beschikken. Hij heeft bovendien alle vrijheid (staat al ver in het klassement), en moet als enige in de ploeg die wat kan klimmen, ook naar niemand kijken.

Baukema Tomoulin 11 juli 2022 om 17:15

Wederom een tactisch steekspel in de marge bij een grote kopgroep? Van Baarle, Kuss & Bennet + 12 anderen. UAE dat toch de boel controleert en op 3 minuten houdt. Van Baarle de etappe, Kuss binnen de 10 minuten van Pogi, Bennett een 'rustdag' en de rest van UAE weer een dagje meer uitgemergeld.

Mystery Rider 11 juli 2022 om 17:25

Ik begrijp de voorbeschouwing niet wat Van Aert betreft. Er verschijnt een artikel waarin hij zegt dat hij alle vrijheid krijgt en dan vraag WF zich af of hij de nodige vrijheid gaat krijgen.

Deze is voor Van Aert om zijn groene trui veilig te stellen, het mag nu toch wel stilaan duidelijk zijn dat zijn krachtenarsenaal op dit moment onuitputtelijk is.

Bovendien is de ploeg zo sterk in de breedte dat ze hem echt nog niet nodig hebben als laatste man voor Roglic/Vingegaard.

Kopinkas 12 juli 2022 om 01:54

De tussenspurt ligt in deze etappe wel diep in het tweede deel, vrij atypisch voor deze Tour (al heb ik nog niet gekeken hoe dat in de volgende ritten zit).
Het vergt dus een nog grotere inspanning om mee te zijn in een kopgroep, die ook nog eens bijeen te houden om voor maximaal puntengewin te kunnen gaan…
Met de veel meer veeleisende volgende twee ritten in het achterhoofd, zou het een goeie zaak zijn als hij zich deze keer koest houdt.

Krist The Vanma 12 juli 2022 om 10:08

"Met de veel meer veeleisende volgende twee ritten in het achterhoofd, zou het een goeie zaak zijn als hij zich deze keer koest houdt",.

Lees: zodat hij kan werken voor Roglic/Vingegaard.

Zou doodzonde zijn, want in deze rit kan hij, mits een goede ploegtactiek, scoren.

  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone