Tour 2022: UAE Emirates bevestigt positieve coronatest Majka: “Toestemming om te koersen”

dinsdag 12 juli 2022 om 14:35
Tour 2022: UAE Emirates bevestigt positieve coronatest Majka: “Toestemming om te koersen”

foto: Cor Vos

Update

Tadej Pogačar gaat na negen etappes aan de leiding van de Tour de France, maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn binnen het kamp van UAE Emirates. Vegard Stake Laengen en George Bennett zijn namelijk al weggevallen wegens een positieve coronatest en ook Rafał Majka, de belangrijkste helper van Pogačar in de bergen, heeft een positieve coronatest afgelegd. De Pool kreeg echter toestemming om van start te gaan in de tiende rit.

De nieuwe voorjaarseditie van RIDE is nu verkrijgbaar! Dit 180 pagina's dikke wielermagazine staat vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Bestel hem nu online. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Dat laat Eurosport-presentatrice Orla Chennaoui weten via Twitter. De Poolse klimmer is echter wel gewoon van start gegaan in de tiende etappe naar Megève. Zijn CT-waarden zouden namelijk dermate laag zijn en dus heeft Majka groen licht gekregen om zijn weg te vervolgen. Een renner die positief test op het coronavirus, hoeft de Tour de France niet in alle gevallen te verlaten.

Dat viel eerder al te lezen in het nieuwe UCI-protocol. De dokter van het betrokken team, de corona-arts van de wedstrijdorganisatie en de medisch directeur van de UCI zullen via een stemming bepalen of de desbetreffende renner in koers mag blijven of niet.

Deze passage is aan het protocol toegevoegd om te voorkomen dat renners die licht positief zijn, helemaal geen symptomen hebben en niet of nauwelijks besmettelijk zijn, per direct uit de wedstrijd worden gehaald.


Update

UAE Emirates bevestigt dat Rafał Majka een positieve coronatest heeft afgelegd. Ploegarts Adrian Rotunno laat in een korte verklaring weten: “Hij is asymptomatisch en na analyse van zijn PCR bleek dat hij een zeer laag risico op besmetting had, vergelijkbaar met het geval van Bob Jungels eerder in de wedstrijd. Volgens protocol hebben we dit vanmorgen gemeld aan het medische team van de UCI, dat Rafał toestemming gaf om vlak voor het vertrek van de koers aan de start te verschijnen. We zijn ons bewust van zijn ziektebeeld en houden zijn situatie nauwlettend in de gaten.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

Sven.99 12 juli 2022 om 13:56

Benieuwd of dit klopt. Lijkt me sterk als je Pogi gister hoorde.

0
Dikke Vrouw 12 juli 2022 om 13:58

Die moet jumbo zo snel mogelijk gaan testen !!

0
Secondant 12 juli 2022 om 14:02

Tot zover de geloofwaardigheid van Pogacar. Begint steeds meer een naar mannetje met maniertjes te worden. Never forget RVV waar hij Van Baarle verrot schold.

0
Alfons Haavers 12 juli 2022 om 14:19

Nu moeten we gaan oppassen, want een naar mannetje met maniertjes kan zomaar heel snel een engnek worden.

0
peterwinnen 12 juli 2022 om 14:23

Ja, drie nare woordjes zijn echt veeeeeeeeeeeel belangrijker dan al die prachtige overwinningen. En dan had hij ook nog gewoon het lef om meteen zijn excuses aan te bieden. Bah, wat een maniertjes en wat een vervelend mannetje zeg.

0
KnightBiker 12 juli 2022 om 15:50

+1 Peter winnen
Ik krijg wat van die opportunistische reaguurders die op iedere slak zout willen leggen.

0
Secondant 12 juli 2022 om 16:31

@peter,
Een veelwinnaar maakt het niet per-see leuker. In de Tirreno dit jaar heb in een week lang naar de saaiste wedstrijd in jaren gekeken. Op een gegeven moment gaat men (althans, ik) zoeken naar manieren om het iemand te misgunnen.

0
KnightBiker 12 juli 2022 om 16:56

@secondant, dus dat iemand extreem goed is een excuus om iemand een naar persoon te vinden? Wat is dat voor rare afgunstige instelling?
Kan je je eigenwaarde niet ergens anders uit halen: het is als het ridiculiseren van wetenschappelijke feiten omdat die je niet zo goed uitkomen.

(Ik wil ook dat de underdog wint, maar daarvoor hoef ik de upperdog niet devalueren.)

0
Secondant 13 juli 2022 om 06:16

@KnightBiker: Nee, nu verdraai je mijn woorden. Zijn overdreven aggressie in de RvV en zijn inmiddels achterhaalde woorden over “uit koers gaan bij een coronabesmetting” zijn reden om iemand naar te vinden, niet zijn prestaties of manier van koersen.
Uiteraard kan ik ook genieten van Pogacar als coureur en vooral zijn manier van koersen, maar net als bij o.a. Froome destijds, hoop ik vaak dat de underdog wint. Voor mij is sport veel leuker als je sporters hebt die je het echt gunt, en sporters die je het misgunt. Pogacar begint door dit soort trekjes in de tweede categorie terecht te komen.

Mocht je de discussie voort willen zetten of meer uitleg nodig hebben, stuur mij even een PB. Ik licht het je graag verder toe, maar zal dit topic niet blijven openen.

0
Romāns Vainšteins 12 juli 2022 om 14:03

Ik kan me wel voorstellen dat UAE de gok met hem neemt en dan morgen kijkt hoe ie er bij hangt. Als het mag moet je daar verder ook niet moeilijk om doen. Beetje opportunisme kan geen kwaad. Lekker boeien dat Pogacar gisteren voor de bühne de pers naar de mond lulde, gewoon per situatie inschatten en doen wat het beste lijkt.

Laengen en Bennett zullen wel echt last hebben gehad en daarom naar huis zijn.

0
re-cycle 12 juli 2022 om 14:08

De testen worden niet in de neus, maar bij de neus genomen en zo worden wij dan weer bij de neus genomen. Tot zover de geloofwaardigheid in het wielrennen.

0
Pietspeed 12 juli 2022 om 18:43

Huh? Dus hoe groter de neus, hoe groter de kans op meer viral load?
Zal Holleeder leuk vinden!

0
Erik de Vlaming 12 juli 2022 om 19:09

Inderdaad hoe groter de neus hoe meer uithoudingsvermogen!

0
AnderJ 12 juli 2022 om 14:13

Ben wel benieuwd hoe er nu door het peloton met Majka wordt omgegaan in de rit van vandaag.

0
Polleke 12 juli 2022 om 14:18

Ze blijven netjes achter hem aan, zoals in elke andere bergrit, de ene ploeg om zijn verre ereplaats vooral niet te verliezen, de andere (meesten) omdat ze niet harder kunnen…

0
Martijn Arensman 12 juli 2022 om 19:16

Ik zou er liever voor rijden..

0
Bergbeklimmer 12 juli 2022 om 14:16

Dus de waardes bij Majka zijn zodanig laag dat hij niet besmettelijk is?

Lijkt me een kwestie van tijd voor hij naar huis moet.

0
Panache 12 juli 2022 om 14:35

Of zijn lichaam is na 3-4 vaccinaties en eventueel eerder doorgemaakte infectie dermate snel met ingrijpen dat het virus en niet in slaagt om honderdduizenden cellen in Majka’s lichaam te kapen en om te zetten tot virusfabriekjes.

0
re-cycle 12 juli 2022 om 14:17

een pluspool of een minpool daar zit altijd spanning tussen. en een beetje spanning in de Tour kunnen we goed gebruiken.

0
Dumoulist 12 juli 2022 om 14:28

Goede ontwikkeling, mits iemand geen klachten heeft.

0
vevie 12 juli 2022 om 14:36

Vervelend voor Pogacar, interessant voor de koers. Dat wordt behelpen met alleen McNulty bergop. Gaat aanvallen regenen.

0
FDJ 12 juli 2022 om 14:46

Totdat Rafal zijn ploegmaat Pogacar besmet, die wel een te hoge waarde heeft. Groot risico…

0
Dumoulist 12 juli 2022 om 14:48

Iemand die geen klachten heeft besmet ook geen andere mensen.

0
OscarV 12 juli 2022 om 15:58

Ow joh? Vertel… bron?

0
Erik de Vlaming 12 juli 2022 om 19:11

Inderdaad dat zeg ik ook altijd als ik naar mijn klanten ga wel besmet maar geen klachten dus ik draag het niet over! Ach er zal wel een sjeik uit de UAE met een pot geld gezwaaid hebben en 10 kamelen en vrouwen beloofd hebben als Majka erin mag blijven anders kan je deze bullshit toch niet verklaren. Dit is meten met twee maten!

0
Erik de Vlaming 12 juli 2022 om 19:11

Inderdaad dat zeg ik ook altijd als ik naar mijn klanten ga wel besmet maar geen klachten dus ik draag het niet over! Ach er zal wel een sjeik uit de UAE met een pot geld gezwaaid hebben en 10 kamelen en vrouwen beloofd hebben als Majka erin mag blijven anders kan je deze bullshit toch niet verklaren. Dit is meten met twee maten!

0
FDJ 12 juli 2022 om 19:17

@Dumoulist onzin en niet waar

Je kunt al besmettelijk zijn de 2 dagen voordat je klachten krijgt. Mensen met COVID-19 zijn over het algemeen 1 tot 2 weken na het begin van de klachten besmettelijk.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden

Kortom. Eruit met Majka. Buiten dat hij een gevaar kan zijn voor Pogacar ook voor andere renners uit andere ploegen met andere sponsoren.

0
Tim 12 juli 2022 om 14:48

Lekker voor de Jumbo’s fietsen…

0
Speedy Mark 12 juli 2022 om 14:58

In dien het zo door gaat zal Pogacar straks de eerste tourwinnaar zijn in decennia die alleen Champagne zal drinken op de teamfoto in Parijs.

0
Steven_E 12 juli 2022 om 15:05

Vergelijking met Jungels vind ik misplaatst. Dat was toch vóór de race? En uiteindelijk testte die daags voor de race toch weer gewoon negatief, anders had ie niet gestart.

0
Henk Wijbenga 12 juli 2022 om 15:11

Iemand die geen klachten heeft kan wel degelijk. iemand anders besmetten!

0
advocaat van de duivel 12 juli 2022 om 16:02

Ja, maar een hoge CT-waarde betekent lage viral load. Lage viral load betekent lage besmettelijkheid, wat meestal samenhangt met weinig symptomen. Heel dat riedeltje van asymptomatische verspreiding is een fabel.

0
MrEZway 12 juli 2022 om 15:23

Hmm, Pogacar zei gisteren nog dat hij dan uit de Tour zou stappen, geel of niet.

0
Panache 12 juli 2022 om 15:39

Hmm…. Zijn Pogacar en Majka dan tóch twee verschillende personen…?

0
advocaat van de duivel 12 juli 2022 om 16:01

Lage viral load is hoge CT-waarde. Een beetje kennis kan geen kwaad ;)

0
zacht 12 juli 2022 om 17:37

Ct-waarde is veruit de minst begrepen term van de afgelopen twee-en-een-half jaar.

0
advocaat van de duivel 12 juli 2022 om 17:49

@zacht. Idd, ik zie hier bv FDJ (die nogal hard het heersende narratief volgt) het verkeerd interpreteert. Ik als “wappie” weer meer waarover ik spreek op dat vlak, aangezien ik mezelf verdiep in die materie ;)

0
vanSpringel 13 juli 2022 om 17:31

Hoe hoger ze het monster in ct-waarde testen, de groter de kans dat iemand positief test. Afgelopen tijd werd zelfs met ct-waarde van 50 en hoger getest om maar zoveel mogelijk besmettingen in de grafieken van het RIVM te krijgen.

0
wimvl 12 juli 2022 om 16:43

Oeps. Volgens Pogi moet hij dan stoppen. Zijn regels gelden dus niet voor zijn eigen team.

0
nasibal 12 juli 2022 om 18:04

Wel een risico wat je neemt hoor als team. Een positief geteste renner bij de groep houden.

0
Ray Haaier 12 juli 2022 om 18:24

Och, wat is dat toch voor papegaaien gedrag met dat: “oh, bron?”
Wat probeert iemand daarmee te suggereren?
Geen enkele bron is nog betrouwbaar, linksom of rechtsom, wappie of vaxxie, pogi of vingi.
Niemand lijkt door te hebben dat de politieke wereld de rest van de wereld in kampen verdeelt en ze tegenover elkaar uitspeelt.

Ben dat gekleuter wel zat… zoals bij de Teletubbies, is mijn conclusie: “tijd om dag te zeggen, tijd om dag te zeggen”

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone