Tour 2022: Fabio Jakobsen biedt excuses aan voor uitspraak over Dylan Groenewegen

dinsdag 5 juli 2022 om 18:02
Tour 2022: Fabio Jakobsen biedt excuses aan voor uitspraak over Dylan Groenewegen

foto: Cor Vos

Fabio Jakobsen heeft na afloop van de vierde etappe van de Tour de France zijn excuses aangeboden voor de uitspraak dat de ritzege van Dylan Groenewegen ‘hem koud liet’. Daar vroeg hij speciaal aandacht voor in het flashinterview na de rit naar Calais. “Ik was een beetje gefrustreerd”, licht hij dat toe bij de NOS.

Castelli

Er werd hem een vraag gesteld over de klim in de finale van de vierde rit. “Voor ik dat doe wil ik terugkomen op gisteren”, begint Jakobsen. “Ik zei dat de overwinning van Dylan me koud liet. Dat gaat alleen om de prestatie. Ik begrijp uiteraard dat hij en zijn familie ook een heel lastige tijd doorgemaakt hebben. Daar heb ik veel respect voor. Ik was een beetje gefrustreerd. Dus bij deze mijn excuses.”

In Calais werd Jakobsen dertiende. Hij kon niet meer meesprinten om de tweede plaats, achter een ontketende Wout van Aert die solo won. “Eindelijk is Wout eerste, toch?”, lacht Jakobsen. “Ik was goed mee over het klimmetje, daar verbaasde ik mezelf een beetje over. Maar hij (Van Aert, red.) is zo sterk. En dat tegen het peloton. Bij het positioneren op het eind had ik niet meer de benen en daardoor kon ik niet meesprinten voor de tweede plek. Dit parcours is nog net te lastig voor me.”

“Jumbo-Visma hanteerde de perfecte tactiek met de ploeg. Zij hebben ook een heel sterke man met Wout. Ze trekken de boel uit elkaar”, aldus de gelegenheidsdrager van de groene trui. “Het grote peloton en mijn kleine groepje kwamen nog bij elkaar, maar Wout blijft weg. Dat is perfect uitgevoerd door de mannen van de supermarkt.”

Kansen op de kasseien
Er volgen niet veel sprintkansen meer, maar Jakobsen gaat niet bij de pakken neer zetten nu. “Morgen kan ik denk ik wel, het zijn vlakke kasseien morgen”, aldus de Nederlandse sprinter, die de vergelijking maakt met Kuurne-Brussel-Kuurne. Die koers won hij al eens. “We hebben een sterke ploeg en ik probeer dé man in de ploeg te zijn. Al zal ik niet de vooruitgeschoven man zijn. Maar morgen is wel weer een kans.”


Bekijk hieronder de beelden met de uitspraak waar Fabio Jakobsen zijn excuses voor aangeboden heeft.

Dit artikel delen:

72 Reacties

Rufusvb 5 juli 2022 om 18:05

Goede reactie van hem: dit siert hem.

xistnc 5 juli 2022 om 18:10

Goed dat Fabio dit meteen doet. Die heeft hier meegelezen hoe het meteen weer over moordaanslagen etc ging. Hopelijk heeft dat deel van de WF-onderbuik deze boodschap begrepen.

Man met de hamer 5 juli 2022 om 18:41

Iedereen opgelucht en streep eronder. Op naar morgen!

Guushovd 5 juli 2022 om 19:10

Klasse reactie van Fabio.

Thijs E 5 juli 2022 om 19:22

Mooi gebaar inderdaad, de excuses én de frustratie toegeven. Persoonlijke groei live op TV

Guushovd 5 juli 2022 om 19:36

Idd, John Bidon, ik heb ook een beetje een slechte smaak over de manier waarop wielerflits omgaat met haar journalistieke rol.

Heel modern, maar het kan anders.

lo squalo dello Stretto 5 juli 2022 om 18:05

Goed dat hij z’n ritje beet heeft want vanaf nu gaat het meer en meer om recuperatie gaan. DNF’je volgt nog wel

Rufusvb 5 juli 2022 om 18:08

Ik vind hem opvallend sterk ogen, ook tijdens deze rit. Volgens mij wil hij gewoon de tour uitrijden en op die manier nog sterker worden.
Ik schrijf hem vast op voor in Parijs.

oscarito1908 5 juli 2022 om 19:17

Ja hij kwam gewoon in het midden van het peloton dat heuveltje over.

Olly 5 juli 2022 om 18:06

Wat een mooie stap, dit doet me echt goed. Wel rustig aan nu :-))

Brabander 5 juli 2022 om 18:08

Nou. Netjes hoor. Niets dan respect.
Nu nog hopen dat die zuigende journalisten dit niet steeds op blijven rakelen. Hup Fabio en hup Dylan

Wheely 5 juli 2022 om 18:13

Eensch, respect!

Alfred Issendorf 5 juli 2022 om 18:59

Mooi om te zie dat de brabanders het onderling weer eensch zijn.

Wheely 5 juli 2022 om 19:05

Ik ben geen Brabo hoor, verre van. ;)

bartp25 5 juli 2022 om 18:08

Klasse reactie van Jakobsen, complimenten.

Murcia 5 juli 2022 om 18:10

Keurige reactie op alles en ik hoop dat het journaille nu ook eindelijk inziet dit vuurtje niet telkens aan te wakkeren.

chasse patat 5 juli 2022 om 18:10

Pluim voor Fabio. Hij zal vandaag in het peloton ook nog wel regelmatig zijn uitspraak hebben moeten uitleggen. En nu niet steeds meer achterom kijken beste pers! De toekomst ligt voor ons en voor de beide heren. Na alles wat er is gebeurd kunnen ze nu beide hopelijk genieten van alle koersmomenten en hopelijk overwinningen die ze nog mogen behalen.

Marik 5 juli 2022 om 18:10

Dit vind ik grote klasse van Fabio. Excuses maken over een opmerking die je hebt gemaakt over iemand die je echt niet mag is moedig.
Hij stijgt in mijn achting!

jooprioolpijp 5 juli 2022 om 20:50

Precies, dit kan ik waarderen. Publiekelijk op een verkeerde opmerking terugkomen zonder dat er naar gevraagd wordt, da’s klasse.

FDJ 5 juli 2022 om 18:12

Nu nog excuses van Alsje me menou en Marlin en we zijn compleet!

Marik 5 juli 2022 om 18:21

Daar ben ik het wel mee eens. Eens kijken of deze ridders ook zo edelmoedig zijn.

Brabander 5 juli 2022 om 18:35

Daar kun je mee wachten totdat je een ons weegt denk ;)
Empathie komt bij deze 'moraalridders' maar van 1 kant hè. Ze mogen me altijd verrassen uitetaard

Asje Menou 5 juli 2022 om 18:44

Ik heb hem anders niks horen zeggen over het incident, dus wat dat betreft is er niets veranderd, en blijft mijn mening zoals hij is. Dat hij zijn excuses maakt voor wat hij heeft gezegd is een groot gebaar van hem en getuigt van een sterke persoonlijkheid, maar wie het interview daadwerkelijk heeft gezien zou moeten hebben snappen dat het een onbeduidend zinnetje was in een verder genuanceerde reactie toen hij werd gevraagd naar de winst van Dylan.

Maar als er al excuses gemaakt zouden moeten worden, ben ik best bereid deze te accepteren. Het gaat dan met name om de mensen die het nodig vonden om te gaan schelden, terwijl er van mijn kant geen enkel scheldwoord in welke reactie viel te lezen.

Marik 5 juli 2022 om 19:00

Wat een zelfingenomen, kortzichtige en vooral kleine reactie Alsje Menou.
Maar wel in de lijn zoals je al een paar dagen reageert, dus je bent wel constant.

Brabander 5 juli 2022 om 19:21

Ach gossie toch :)

Marlin 5 juli 2022 om 20:38

Het gaat over excuses van Jacobsen die duidelijk aangeeft dat zijn opmerking sloeg op het sportieve. Niet op hetgeen Groenewegen en zijn familie ook meegemaakt hebben. Al is dat laatste tientallen malen minder dan het leed van Jacobsen….. door de schuld van Groenewegen. Nu nog wachten op het schuldinzicht van Groenewegen, en we kunnen er inderdaad een streep ondertrekken. Verder hoop ik op nog vele mooie spurtduels tussen Groenewegen, Jacobsen en de andere spurttoppers.

Maillot à Pois 5 juli 2022 om 20:41

Excuses van Marlin en Asjemenou zouden op hun plaats zijn, excuses rond overtrokken opmerkingen over ‘wolvengejank’ wellicht ook.
De zin voor nuance was hier gisteren ver zoek, in alle richtingen.

Brabander 5 juli 2022 om 20:41

Okay Marlin. Zou je dan nu de naam van je idool nog correct kunnen spellen? Het is namelijk Jakobsen

Posterix 5 juli 2022 om 18:12

Wat een weelde in de lage landen! Top prestaties alom!

tdola 5 juli 2022 om 18:13

Idd klasse reactie van jakobsen, hoe die t van de week bracht kwam niet goed over, nu zet ie dat netjes recht.

mooiman 5 juli 2022 om 18:14

Prachtig statement hoor, daar heeft hij onderweg veel over nagedacht. Ook de manier waarop – vraag negeren en zijn verhaal doen – is van grote klasse

Dikke Vrouw 5 juli 2022 om 18:15

Lijkt het op kuurne morgen ?? :/ of eerder op roubaix ?

Posterix 5 juli 2022 om 20:47

Roubaix? Ik mis toch echt de “echte” kasseistroken…

Zwarte Panter 5 juli 2022 om 18:16

Grote meneer Fabio

Miko1983 5 juli 2022 om 18:18

Netjes van Fabio, prima verwoord ook!

Txirrindularitza 5 juli 2022 om 18:19

Hier kan Dylan nog een voorbeeld aan nemen. Die had Fabio natuurlijk al moeten feliciteren met zijn etappewinst zaterdag.

Marik 5 juli 2022 om 18:22

Hou nou eens op, we gaan toch niet weer wat creëren hè?

jv88 5 juli 2022 om 18:34

Ach er moet toch nog een held even zuur doen.

Klasse Fabio!

Guushovd 5 juli 2022 om 19:23

Je hebt van die lui, die altijd het lijntje zoeken naar escalatie. Hoe kan ik het vuurtje opstoken? Waar kan ik iets uitlokken? Kort gezegd, treurige mensen.

Ik weet niet of jij TXirr-enz zo iemand bent, maar als dat niet zo is dan lijk je er verdacht veel op.

Mwielerfan 5 juli 2022 om 21:52

Hoezo is dit creëren? Het was ook mijn eerste ingeving. Heel raar dat groenewegen geen gebaar gemaakt heeft. Het maakt mij wantrouwig naar zijn intenties. Al denk ik zelf bij groenewegen vooral te zien dat ie wat te simplistisch is om zo’n moment voor een gebaar te herkennen. Maar misschien is dat wel het hele probleem

xistnc 5 juli 2022 om 22:02

Groenewegen heeft met zijn ploeg overlegd of het zinvol was om voor die felicitatie een persconferentie te beleggen, maar dat idee hebben ze toch maar laten varen. In plaats daarvan heeft hij Jakobsen in het peloton gefeliciteerd, zoals overigens bij renners onderling heel gebruikelijk is.

Pietspeed 5 juli 2022 om 23:05

Idd, en daar bovenop nog een klein tikkie onderwater voor de verstaander: meteen en publique z’n excuses aanbieden – hetgeen absoluut niet hoeft, heeft niets mis zegt – waar Fabio en DCQ wellicht nog 2,5 jr. op zit te wachten.

Zwarte Panter 5 juli 2022 om 18:21

Dat us ook een overwinning om dat te kunnen zeggen na wat er gebeurd is

wimvl 5 juli 2022 om 18:29

Mooi reactie. Soms reageren renners impulsief wanneer ze geïnterviewd worden vlak na de koers. Het siert hem dat hij zelf deze situatie recht zet.

Japiejo 5 juli 2022 om 18:30

Excuses had niet eens gehoeven (de overwinning kan hem prima koud laten). Maar de uitleg die hij nu gaf was kraakhelder, heel mooi en knap gedaan. Vind hem in 1x een klap sympathieker overkomen :)

Mwielerfan 5 juli 2022 om 21:50

Helemaal eens, mooi verwoord

Anton van Valouwe 5 juli 2022 om 18:51

Klasse jongen!

r525 5 juli 2022 om 18:53

Absoluut niet nodig gezien Groenewegen uitspraken in dezelfde trant deed na zijn overwinning in de tweede etappe.
Maar het laat wel mooi zien dat Jakobsen ver boven hem staat.

klootje kriekeljon 5 juli 2022 om 19:05

Of het wel of niet nodig is hangt niet af van de andere partij maar van je eigen morele kompas. Jakobsen is duidelijk the bigger man.

r525 5 juli 2022 om 22:21

Daar heb je helemaal gelijk in. Sowieso beter om het van de positieve kant te bekijken.

Alfred Issendorf 5 juli 2022 om 19:05

“Luister Fabio, we begrijpen jouw emoties volledig, en je had misschien ook wel een punt, maar commercieel is het zeer onhandig. Ik keek gisteren even op WF en de boel ontplofte daar bijna. We moeten ook in Holland vloertjes slijten.”

Guushovd 5 juli 2022 om 19:24

Het is een complot. George Soros zit erachter. /s

largegnolls 5 juli 2022 om 19:06

Ik denk niet dat de journalisten deze strijdbijl zullen laten voor wat het is. Toen Roxanne Knetemann gisteren een oproepje deed om te focussen op de overwinningen van beide sprintbommen en Thomas Dekker haar statement extra glans gaf, reageerde Dione de Graaff duidelijk: “Maar het is pas twee jaar geleden!” Die uitspraak is zorgelijk te noemen voor mensen die niet willen dat het daar steeds maar over gaat.

Thijs E 5 juli 2022 om 19:29

Als je na een tijdje door de prachtigheid van Roxanne Knetemann heen kunt kijken (dat kan soms maanden duren), dan zie je nog steeds een goede analiste met een kraakheldere mening en een prettig tafelgaste.

Voor de 3 Belgen bij Vive le Velo eergisteren was ze zelfs bijna iets teveel, die moesten af en toe eerst even slikken als ze van repliek gediend werden.

Brabander 5 juli 2022 om 19:40

Ik ben ook groot fan van Roxane. Hoe ze ‘DJ’ Joris van den Berg toen op zijn nummer zette toen-ie het palmares van Anna van der Breggen aan het marginaliseren was. Prachtig gewoon.
Ik zou zelfs kunnen switchen naar de NOS als ze haar en Danny Nelissen het commentaar laten doen. Want dat vind ik een prettige combi

tvm 5 juli 2022 om 19:24

Ik heb het terug bekeken bij de Nos. Schitterend gesproken. Mooi om te zien, dat deed mij goed. Ik was al bang dat hij wrok zou blijven koesteren jegens Groenewegen, maar in dat geval kun je zelf ook niet vrijuit verder met je leven. Uiteraard kun je de daad nooit vergeten, maar de persoon daarachter blijven zien en die dan toch vergeven.

marilise 5 juli 2022 om 19:34

Klasse! Nu de journalisten nog: ophouden met het gezeur, want dat wordt inmiddels irritant.

  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone