Tour 2022: Dylan Groenewegen wint in Sønderborg voor Van Aert en Philipsen

Tour 2022: Dylan Groenewegen wint in Sønderborg voor Van Aert en Philipsen

foto: Cor Vos

zondag 3 juli 2022 om 17:27

De derde etappe van de Tour de France 2022 is gewonnen door Dylan Groenewegen. De Nederlander van BikeExchange-Jayco was na een vlakke etappe van 182 kilometer de snelste in de massasprint in Sønderborg. Wout van Aert werd (alweer) tweede en gaat als drager van de gele trui de eerste rustdag van deze Tour in. Jasper Philipsen eindigde als derde en Fabio Jakobsen werd vijfde.

Ook op de derde dag van het Grand Départ in Denemarken was het Scandinavische publiek massaal uitgelopen. Direct na de start in Vejle was er een demarrage van een eenling die zaterdag ook al in de ontsnapping zat: bergtruidrager Magnus Cort stoof weg en kreeg niemand met zich mee, ook geen Fransman van een wildcardploeg.

Magnus Cort in de aanval – foto: Cor Vos

Magnus Cort krijgt alle ruimte
Het peloton gaf de bolletjestrui een vrijgeleide van meerdere minuten. Binnen no time reed Cort meer dan zes minuten voor het peloton uit. Toen het verschil 6.30 minuut was gingen de eerste sprintersploegen achtervolgen, maar dat was meer om het gat niet groter te laten worden. Ondertussen genoot Cort van de massale aandacht van de massa’s publiek.

Door zijn solotocht kon de Deen van EF Education-EasyPost ook op alle drie de klimmetjes onderweg een bergpunt pakken. Op de Côte de Koldingvej, de Côte de Heljsmilde Strand en Côte de Genner Strand (allemaal van vierde categorie, red.) kwam hij als eerste boven en daardoor bracht Cort zijn puntentotaal op zes.

Van Aert klopt Jakobsen in tussensprint
Quick-Step-Alpha Vinyl, BikeExchange-Jayco, Alpecin-Fenix en Lotto Soudal namen het initiatief in het peloton en brachten de voorsprong langzaam terug tot onder de drie minuten. Bij de tussensprint in Christiansfeld werd dat verschil nog wat kleiner. Gele trui Wout van Aert sprintte daar naar 17 punten, voor Fabio Jakobsen (15), Christophe Laporte (13), Peter Sagan (11) en Caleb Ewan (10).

Wout van Aert en Yves Lampaert – foto: Cor Vos

Ondertussen kreeg Magnus Cort weer een wat grotere voorsprong, die schommelde lange tijd rond de anderhalve minuut. Op 55 kilometer van de finish ging het tempo in het peloton flink de hoogte in, omdat de wind toch de kop op stak op weg naar Sønderborg. Daardoor kwam de vlucht van Cort snel tot een einde. Diverse ploegen meldden zich daarna op kop van het peloton met hun treintjes, om zo hun kopmannen uit de problemen te houden.

In de finale begon het ook nog licht te regenen, maar het zorgde niet voor een nat wegdek. Wel was er op 10 kilometer van de meet een korte en smalle kasseienstrook een opstopping, waarbij het peloton in twee delen brak. Onder meer Giulio Ciccone, Jack Haig en Damiano Caruso zaten achter de breuk. Vooraan ging het tempo verder de hoogte bij een technische passage door Sønderborg.

Groenewegen in de voetsporen van Jakobsen
Quick-Step-Alpha Vinyl nam in de laatste vijf kilometer het initiatief, maar Mathieu van der Poel kwam onder de boog van de drie kilometer langszij met de trein van Alpecin-Deceuninck. Toch was het de trein van Fabio Jakobsen die als eerste aankwam bij de laatste bocht op 800 meter, alleen verloor Jakobsen daar veel plekken.

Wout van Aert kreeg daardoor de ideale lead-out. De gele trui ging op een kleine 200 meter als eerste de sprint aan. Van Aert leek op de winst af te stevenen, maar hij werd in extremis nog gepasseerd door Dylan Groenewegen. Het verschil tussen de twee was minimaal. Jasper Philipsen kwam ook nog opstomen, maar strandde op plek drie.

Peter Sagan eindigde als vierde en was boos op Van Aert, omdat hij van mening was dat de Belg hem insloot tegen de dranghekken. Achter Sagan werd Jakobsen vijfde. De winnaar van Nyborg kon geen sprint meer rijden nadat hij in de laatste bocht veel plaatsen verloor.

Dylan Groenewegen is de snelste – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

188 Reacties

Poh straf hoor. Laporte met een geweldige lead out trouwens

0
meqadon 3 juli 2022 om 17:29

Welke lead out? Van aert verliest het wiel van laporte door het overdreven uitwijken van morkov

0
Erik de Vlaming 3 juli 2022 om 17:34

Ja een lead out voor Philipsen, goed bezig. Mooi een Nederlander die wint en tenminste niemand van het vreemde legioen van JV.

0
Sean Rimy 3 juli 2022 om 17:42

@Erik

Wielrennen werkt uiteraard tweeledig. Een Nederlander wint voor een Australische ploeg, dus beide landen kunnen juichen deze dag ;)

0
Sean Rimy 3 juli 2022 om 17:44

Als Belg juich ik ook als een buitenlander van Wanty ergens wint. Zo werkt wielrennen nu eenmaal

0
Romāns Vainšteins 3 juli 2022 om 18:03

Laporte raakt van Aert juist kwijt en er is geen leadout, ze gaan aan 2 kanten Morkov voorbij die dan pas doorheeft no Jakobsen

0
Erik de Vlaming 3 juli 2022 om 18:17

Mee eens en het is altijd leuk als een Nederlander wint waar hij dan ook rijd. Het mooiste is het als hij dan ook nog bij een Nederlandse ploeg rijd. Ik vind het zelf dan wel weer lastig om voor een Rogliz of Vinnegaard te juichen omdat ze bij JV rijden.

0

Is een sterke lead out altijd de winnende? Als van Aert volgt is er niks aan de hand

0
bartp25 3 juli 2022 om 17:29

Van aert ging toch behoorlijk van zijn lijn

0
PietFriet 3 juli 2022 om 17:30

Wat doet die Sagan allemaal. Wat een gevaar op de weg.

0
Mwielerfan 3 juli 2022 om 17:34

Precies van boven is heel duidelijk dat van aert heel ver naar rechts gaat terwijl Sagan er al naast zit. Dankzij dit onregelementair manoeuvre wint groenewegen, want die kan daarom vrijwel rechtdoor ipv om van aert heen

0
Maenhout 3 juli 2022 om 17:37

Op rechts inhalen staat de doodstraf, leerde ik bij rijles.

0
TheBigShow 3 juli 2022 om 17:38

Wat doet Sagan fout dan? Volgens mij rijdt er ene voor hem die het niet helemaal netjes doet…

0
Marcus Aurelius 3 juli 2022 om 17:30

Wat een voorbarige uitslag voor wat uiteindelijk 1 cm blijkt te zijn ?

0
Mwielerfan 3 juli 2022 om 17:30

Als Sagan met achterwiel naast van aert komt is er alle ruimte, en daarna snijdt van aert hem af. Kan me voorstellen dat ie de deur dicht wil doen, maar Sagan is dus al naast hem met deel van z’n fiets dus dit is afsnijden. Normaal dus terug zetten naar achterin de groeo

0
Mwielerfan 3 juli 2022 om 17:35

Van aert die zelfs dit soort grof spel nodig heeft voor Sagan, ik zou denken dat ie meer zeker van zichzelf was geweest

0
djerkson 3 juli 2022 om 17:38

Sagan heeft geen recht van spreken na al zijn capriolen.

0
Bozar 3 juli 2022 om 18:00

De mening van iemand met de naam Mwielerfan moeten we hier dan uiteraard ook heel serieus nemen.

0
Renaissance 3 juli 2022 om 17:30

100% gegund. Groenewegen verdient dit! Veel sympathieker geweest dan Jakobsen in de rel.

Verder mag WvA wel worden teruggezet. Gevaarlijke manoeuvres.

0
boehoe 3 juli 2022 om 17:32

De rel? Typisch Nederlands om het voor de dader op te nemen.

0
Romerike 3 juli 2022 om 17:33

Typisch Nederlands?? Die snap ik niet.

0
Wheely 3 juli 2022 om 17:35

En nu is het hoofdstuk afgesloten jongens klaar. Doei!

0
Mwielerfan 3 juli 2022 om 17:35

Sympathieker want geen persoonlijke excuses maken en wel in de pers doen alsof het goed zit tussen hen beide?

0
Man met de hamer 3 juli 2022 om 17:39

Typisch boehoe om weer te lopen zeiken.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 3 juli 2022 om 17:42

Manmanman. Boehoe. Ik ken je gelukkig niet, maar doe es effe normaal man!

0
GUY MALFAIT 3 juli 2022 om 17:43

Je moet toch de deur niet open doen voor een tegenstander??
Hij hield een lijn die recht genoeg was.

0
Aart van Woud 3 juli 2022 om 17:50

Boehoe hoezo is dat typisch Nederlands? Doe gewoon even normaal gast.

0
zietemgaan 3 juli 2022 om 18:00

WVA heeft echt geen deur toegedaan. Ging om minimale verschillen, dus ik snap de commotie niet zo goed

0
Seneca 3 juli 2022 om 17:30

Aww van Aert is weer tweede… Loopt wel weer flink uit in het puntenklassement natuurlijk, sprintte wel wat hoekig vond ik

0
Sean Rimy 3 juli 2022 om 17:33

Wat gewoon erg knap is als alround renner tegen mannen die enkel oefenen op sprinten.

0
Sean Rimy 3 juli 2022 om 17:31

Wat een comebacks <3

En die Van Aert gaat gewoon het meest top 2 plaatsen in 1 Tour pakken deze eeuw. Naast het geel de eerste week en de groene trui op het eind.

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 3 juli 2022 om 17:31

Van Aert moet wel teruggezet worden lijkt me, dit was er flink over.

0
Laatste man 3 juli 2022 om 17:33

Troll alert.

0
boehoe 3 juli 2022 om 17:33

Heel tjv gemakshalve maar uit koers halen?

0
Marcus Aurelius 3 juli 2022 om 17:35

Ik vrees dat je alleen staat met je empathische frustratie. Lichte afwijking inderdaad, maar reed wel op kop, en zeker geen bewuste hindering. Sagan die gaat klagen ? Die heeft nog een paar strafpunten staan van gisteren.

0
nickdt 3 juli 2022 om 17:36

Morkov maar uit koers nemen dan, voor dat levensgevaarlijke terugzakken door het midden en omkijken terwijl je dat doet.

0
uitdewaaier 3 juli 2022 om 17:37

Van mij mag het.

0
bartp25 3 juli 2022 om 17:37

Sorry maar hij heeft gewoon gelijk. Als iemand anders zo van zijn lijn afwijkt schreeuwen we moord en brand. Ben fan van tjv en zeker van aert maar dit zou meer dan terecht zijn om hem terug te zetten al hoop ik dat het niet gebeurd

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 3 juli 2022 om 17:38

Doodziek wordt je toch van die Jumbo-Visma trolletjes, zucht.
En even verder kijken dan je neus lang is Marcus, flink veel reacties hier dat van Aert over de schreef ging met die manoevre..

0
Laatste man 3 juli 2022 om 17:40

Doe anders even een nieuw naampje. Je bent de grootste troll van heel wielerflits.

0
YogiBear 3 juli 2022 om 17:42

Het jachtluipaardje laat weer eens van zich horen. Wanneer zien we eens wat van jou wat niet anti TJV is en op zijn minst gewoon neutraal. En wanneer ga je je eens niet beklagen over iedereen die het niet met je eens is en niet diegenen allemaal wegzetten als TJV troll.

0
Krist The Vanma 3 juli 2022 om 18:04

Wva wijkt wat af, de hekkens gaan ook naar links, wat het effect verergert. Niet veel aan het handje.

0
jv88 4 juli 2022 om 08:10

Dat manoeuvre!

0
Wheely 3 juli 2022 om 17:31

Mooi slot van een draak van een rit. Cirkel is rond!

0
vevie 3 juli 2022 om 17:35

Echt een schijtrit. Snel vergeten. Dit soort etappes zijn echt verschrikkelijk.

0
zietemgaan 3 juli 2022 om 17:59

Ja he, nogmaals, niemand die enige moeite doet een hele rit lang, op Magnus na. Die hele Tour is veel te veel gecontroleerd vanuit de volgwagens.. waar zitten de rebellen en de kapers!

0
Laatste man 3 juli 2022 om 17:32

Leuk voor Dylan. Scherp eruit.

Morkov maar weer eens met een gevaarlijke actie. Daardoor Laporte en van Aert om hem heen op volle snelheid. Sagan weer ruzie met het halve peloton.

Verder een doodsaaie etappe. Bahrain verliezer van de dag.

0
Bontempi1962 3 juli 2022 om 17:32

Waardeloze etappe met een schitterende winnaar! Heerlijk.

0
JensVdB 3 juli 2022 om 17:33

Sagan mogen ze uit de Tour halen

0
Wheely 3 juli 2022 om 17:34

Wat was dat vingertje van Sagan in hemelsnaam?

0
Brabander 3 juli 2022 om 17:39

Begint een heel vervelende man te worden.
Dat is-ie al trouwens

0
doeme80 3 juli 2022 om 17:33

Edit redactie: Niet doen.

0
Man met de hamer 3 juli 2022 om 17:33

Schitterend! Dit is een hele opluchting voor hem lijkt me, en het is hem zeer gegund. Boek dicht.

0
LyndaLid 3 juli 2022 om 17:33

Sagan is weer terug op een heel hoog niveau volgens mij. Werd hier ingesloten en leek anders verdomd veel kans te hebben.

Wel een heel mooi verhaal dit natuurlijk, eerst Jakobsen en dan Groenewegen.

Edit: oh ja vergeten dat dit een Jumbo-Visma en Van Aert fanforum geworden is. Hoe kan je nou Sagan de schuld van iets gaan geven hier vandaag?? Van Aert stuurt gewoon richting het hek. Het is licht, maar Ewan is ook niet voor niets boos.

0
Laatste man 3 juli 2022 om 17:36

Wat een kul argumentatie. Jumbo/vanAert forum. Sneu man.

0
Etio 3 juli 2022 om 17:37

Helemaal mee eens, vandaag werd Sagan juist gehinderd en leek te kunnen winnen.

0
Mandarijn 3 juli 2022 om 17:38

Edit redactie: Niet doen.

0
PietFriet 3 juli 2022 om 17:38

Zodra Sagan zit ingesloten gaat hij leunen. Als iedereen dat gaat doen heb je elke sprint meerdere valpartijen.

0
Laatste man 3 juli 2022 om 17:41

@Mandarijn.
Jij doet alleen maar zeikreacties. Voegt lekker wat toe..

0
TheBigShow 3 juli 2022 om 17:42

Lynda heeft gelijk hoor. Hoe in Godsnaam krijgt Sagan hier de schuld van??

0
Anton van Valouwe 3 juli 2022 om 17:43

Jumboflits kan ook…! Prachtige overwinning voor Groenewegen, van harte! En v.w.b. de rit, leuk folkloristisch gebeuren, gelukkig begint dinsdag de Tour! Overigens weer veel idioten met een telefoontje vlak voor de renners!

0
FDJ 3 juli 2022 om 17:52

De boarding staat a niet recht, b moet Sagan zijn hoofd recht houden. Hij zoekt zelf de lastigste kant op. Maar, beste Lyndalid, als het zo’n fanforum is dan ga je ook gezellig weer weg toch? Je besluit zelf terug te keren hier.

0
Brabander 3 juli 2022 om 17:56

En gelijk weer op zo’n hooghartig toontje ook

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 3 juli 2022 om 18:08

Dit is helemaal geen forum. Het is een website met wielernieuws. Onderdeel daarvan is een forum, wat betekent dat je je mening mag geven. Liefst over wielrennen en niet over andere meningen.

0
Marlin 3 juli 2022 om 18:55

Omdat Ewan voordien door Sagan bijna in de hekkens gereden wordt, zodat hij niet aan spurten toekomt.

0
Maenhout 3 juli 2022 om 17:33

Van harte gegund en gewoon de beste vandaag.

Wel spelen met je leven als je Sagan de kans geeft om mee te sprinten.

0
Maenhout 3 juli 2022 om 17:35

En ook leuk om Magnus Cort grijnzend over de streep te zien komen. Heeft een mooi nummertje opgevoerd in zijn thuisland.

0
Comments 3 juli 2022 om 17:33

Proviciat dylan. Wat n gehype van dat aanwezige publiek en die -hoe val ik op-  snor op kop.

0
Brabander 3 juli 2022 om 17:41

Ach. Mooi toch? Van het peloton moesten we het niet hebben vandaag (en gisteren)

0
GUY MALFAIT 3 juli 2022 om 17:45

Was toch ook een genot om te zien? De koers zelf was twee dagen flauw, maar als gastland van de Tour is DK toch met een grote onderscheiding geslaagd. Smaakt naar meer wat mij betreft. Misschiens eens via Duitsland terug naar Frankrijk volgende keer.

0
Aart van Woud 3 juli 2022 om 18:26

Respect voor de snor van mijn kant. Aanvallende renner die zijn best deed er wat van te maken.

0
Koers 3 juli 2022 om 17:34

Wordt wel een saaie netflixdocu zo. Sagan nog schnell jungs! Wel weer gevaarlijk

0
Bontempi1962 3 juli 2022 om 17:34

Mooi gebaar ook van Sagan.

0
Wheely 3 juli 2022 om 17:37

Ik snapte m niet helemaal maar leek inderdaad soort respect?

0
Marcus Aurelius 3 juli 2022 om 17:39

Geen idee naar wie of wat het gericht was …

0
platteprijs 3 juli 2022 om 17:45

Wat Schotte en De Cauwer ook niet zagen, was dit vingertje heel duidelijk richting Van Aert. Door diens lichte uitwijken richting boarding kon Sagan niet voluit sprinten. Terecht dat Sagan pissig is, maar onvoldoende voor diskwalificatie.

0
ddjong67 3 juli 2022 om 17:34

waar is nu blackcanyon, jv88 ? Proficiat Dylan, laat iedereen praten en je eigen benen spreken…. als je niet kunt positioneren zoals er zijn die dat zeggen, dan heb je gelukkig positioneren niet nodig om te kunnen winnen ;) #deontlading

0
jv88 4 juli 2022 om 08:43

Ik ben hier en heel blij met de overwinning van Dylan. Echter geen idee hoe dit nu aan zou moeten tonen dat Dylan wel heel goed is in positioneren. Zat eigenlijk ook nu ver.

0
sjoerdtjen 3 juli 2022 om 17:35

Mooi voor Groenewegen!

Jakobsen zelf een inschattingsfout in die laatste bocht door uit t wiel te komen.
Ewan de meeste snelheid maar zat klem (in zijn wiel Jakobsen kon/ging niet voluit).
WVA die van zijn lijn ging, maar dat is naar mijn mening geen terugzetting waardig.

Dat wordt nog interessant!
Zou bijna zeggen dat het jammer is dat er weinig sprintkansen zijn ;)

0
Posterix 3 juli 2022 om 18:43

Volgens mij dive-bombed er eentje van Wanty voorlangs en die moet in de ho-ijzers om niet de hekken in te gaan. Daardoor moet Jakobsen ook vol remmen een verliest ie het wiel van Morkov.

0
Pedalo 3 juli 2022 om 17:36

Voorlopig Wout weer tweede
Maar denk dat ie teruggezet wordt. Super voor Groenewegen. Maar wat er gisteren en vandaag gebeurd in de sprint….dan is het manoeuvre van Groenewegen in Polen peanuts.

0
Koers 3 juli 2022 om 17:47

Volgens nos 100ste 2e plek incl. cross

0
uitdewaaier 3 juli 2022 om 17:36

Blij voor Groenewegen

0
F4L 3 juli 2022 om 17:36

Knap van Dylan en vooral zijn lead-out.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone