Tour 2021: Tim Merlier wint chaotische sprintrit naar Pontivy, Van der Poel houdt geel

Tour 2021: Tim Merlier wint chaotische sprintrit naar Pontivy, Van der Poel houdt geel

foto: Cor Vos

maandag 28 juni 2021 om 17:25

Tim Merlier heeft een chaotische derde etappe van de Tour de France 2021 gewonnen. De sprinter van Alpecin-Fenix was na bijna 183 kilometer de snelste van een uitgedund peloton in de straten Pontivy, voor ploeggenoot Jasper Philipsen. De gele trui blijft in handen van Mathieu van der Poel, die de finale wonderwel overleefde. Topfavoriet Primož Roglič verloor door een late valpartij kostbare tijd, maar hij was niet de enige die onderuit ging.

Ide Schelling opnieuw in de aanval
De eerste aanval was direct de goede in deze derde etappe. Na een goedkeurend knikje van Jasper De Buyst wist Ide Schelling dat hij de vrijgeleide zou krijgen. De rasaanvaller van BORA-hansgrohe was de gelegenheidsdrager van de bollentrui en hij wist dat de definitieve leiding in het verschiet lag. Onderweg lagen namelijk twee klimmetjes van vierde categorie, waar Schelling kon uitlopen op de eigenlijke drager van de bergtrui: veelvraat en de bejubelde geletruidrager Mathieu van der Poel.

Ide Schelling heroverde de bergtrui – foto: Cor Vos

Schelling kreeg dus de ruimte en de Haagse debutant kreeg Michael Schär (AG2R Citroën), Jelle Wallays (Cofidis), Cyril Barthe en Maxime Chevalier (B&B Hotels) met zich mee. De vijf aanvallers kregen nooit meer dan vier minuten, omdat sprintersploegen Lotto Soudal en Groupama-FDJ in het peloton besloten om het gat klein te houden. Van nervositeit was geen sprake, maar toch werd na een uur gevallen door de grote ploegen.

Valpartij Thomas, opgave Gesink
Geraint Thomas was, voorin het peloton, de eerste renner die hard ten val kwam. De kopman van INEOS Grenadiers nam Robert Gesink, Tony Martin en Steven Kruijswijk mee in zijn val en dat had grote gevolgen voor Gesink. De ervaren helper van Jumbo-Visma moest opgeven. Zelf had Thomas ook de nodige schade. Zijn schouder was uit de kom, maar werd snel teruggezet waardoor de Welshman verder kon. Met hulp van wat knechten wist hij snel weer plaats te nemen in het peloton.

Mathieu van der Poel in de gele trui – foto: Cor Vos

Halverwege de etappe lag de eerste bergsprint van de dag. Schelling werd geen strobreed in de weg gelegd door zijn medevluchters en kon het enige bergpunt pakken, waardoor hij alleen aan kop kwam van dat nevenklassement. Vervolgens liet de Tourdebutant zich uitzakken tot in het pak, waardoor Schär, Wallays, Barthe en Chevalier overbleven aan kop met ruim twee minuten voorsprong. Daar werd ter hoogte van de tussensprint wat tijd van afgesnoept; in het peloton was Ewan (achter de kopgroep) nipt de rapste voor Cavendish.

Roglič komt hard ten val
In het peloton, dat in Bretagne meermaals geteisterd werd door regenval, waren er onder meer lekke banden voor groene trui Julian Alaphilippe en outsiders André Greipel en Christophe Laporte. Zij konden bijtijds terugkeren en zich mengen in de strijd der treintjes aan kop van het peloton. Dat was op een halve minuut achter drie overgebleven koplopers; Chevalier haakte op 15 kilometer van de finish namelijk af.

Op de smalle Bretoense wegen nam ook de nervositeit toe. Het zorgde voor een kleine valpartij van Valentin Madouas en op tien kilometer van de finish een zware crash van nog een topfavoriet, namelijk Primož Roglič. De Sloveen viel hard en moest gebutst en geschaafd zijn weg voortzetten. Het peloton was door de val wel in meerdere stukken gebroken. Een trein van Jumbo-Visma probeerde de kopman terug te brengen, maar de achterstand was op dat moment al meer dan een minuut.

Chaotische slotfase
Vijf kilometer voor de finish werden de laatste vroege vluchters door het op hol geslagen peloton ingerekend. Door een nieuwe, zware valpartij werd een nog groter deel van het peloton uitgeschakeld voor de ritzege. Onder meer Arnaud Démare was daarbij betrokken. Het overgebleven peloton bestond daardoor uit slechts een veertigtal renners. Gele trui Van der Poel overleefde de chaos en zette zich op twee kilometer van de finish op kop in dienst van de ploeg.

Alpecin-Fenix trok vervolgens met Jonas Rickaert en Jasper Philipsen de massasprint aan voor Tim Merlier, die het vakkundig afmaakte. In de laatste chicane, op 200 meter van de finish, was er ook nog een valpartij van Caleb Ewan en Peter Sagan, die elkaar raakten en onderuit gingen.

Door die crash kon Philipsen ook nog de tweede plaats opeisen achter Merlier. De derde plaats was voor Nacer Bouhanni, die Davide Ballerini en Sonny Colbrelli voorbleef. Julian Alaphilippe en Mathieu van der Poel kwamen daarachter, ongeschonden, over de streep.

foto: Cor Vos

Klassement op zijn kop
In het algemeen klassement hebben door de diverse valpartijen, die allemaal buiten de 3-kilometerzone plaatsvonden, veel verschuivingen. Van der Poel blijft in de gele trui, voor Alaphilippe. Daarachter zijn Richard Carapaz en Wout van Aert de nummers drie en vier op 31 seconden. De groep-Roglič kwam op bijna anderhalve minuut van Merlier over de finish. De Sloveen zakt daardoor weg uit de top-10 van het klassement.

Samenvatting etappe 3:

Dit artikel delen:

178 Reacties

bartp25 28 juni 2021 om 18:37

Tenzij jij verwacht dat we daar met een voltallig peloton naar onder gaan, neem aan dat je slim genoeg bent dat dat niet het geval is, kan dat prima.

Minne 28 juni 2021 om 18:39

Nog nooit zo weinig gevoeld bij een Belgische ritzege in de Tour… Man man, wat een slagveld.

Het is natuurlijk een en-en-verhaal. De laatste km’s waren te smal en bochtig voor een tourpeloton in volle voorbereiding op de massasprint. Bredere en overzichtelijke wegen gaan het risico op valpartijen wel degelijk verminderen hoor. Anderzijds is het natuurlijk ook aan de renners om hun rijgedrag aan te passen aan het parcours dat voor de wielen geschoven wordt. Misschien moet er maar eens meer met plaatselijke rondes gewerkt worden in het laatste wedstrijduur.

Davide Lappartiente 28 juni 2021 om 18:50

De weg mag nog zo recht en breed zijn. Als iedereen vooraan wilt zitten of voor een bepaald wiel wil strijden, dan zal er door al dan niet roekeloze manoeuvres of brute pech altijd gevallen worden.

Edwin Jansen 28 juni 2021 om 18:43

“Drama hoort bij de Tour”. Vervang Tour door Giro of Vuelta en je hebt de nuance te pakken.

Baukema Tomoulin 28 juni 2021 om 18:47

Het maakte vandaag geen f*ck uit of ze over smalle wegen of een 5 baans snelweg zouden fietsen. Iets zei 'eerste massasprint' en alle renners kregen een rode waas voor ogen of angstzweet tussen de billen. De ene helft ging te druistig de andere helft te bibberig. Resultaat is 16 valpartijen ofzo

platteprijs 28 juni 2021 om 18:50

Waarom laat de ploegleiding Van Aert niet wachten op Roglic? Alle seconden die Roglic minder verliest zijn toch meegenomen

Chippen 28 juni 2021 om 19:14

leek me vandaag overbodig. tenzij roglic uiteindelijk de tour verliest met 4 of 5 seconden, want groter was de impact van van aert niet geweest.

waarschijnlijk maakte het geen enkel verschil, op bochtige wegen met afdalingen ga je weinig tot niets goed maken, enkel even hard rijden.

Panache 28 juni 2021 om 19:19

Hier zie je dat Wout de kans op geel is beloofd.

platteprijs 28 juni 2021 om 18:56

Volgens Tim Declercq hebben renners en ploegen gevraagd de tijd op te nemen bij 8m voor de finish. Dat is dus geweigerd. Fout van ASO en UCI, maar waarom houden renners en ploegen dan niet op 8 km voor de streep halt?

skylimit 28 juni 2021 om 18:58

Prachtige etappe op deze manier. Jullie willen af van saaie sprintetappes, en worden zo op jullie wenken bediend, is het weer niet goed.
Dit is de Tour de France. Wil je veiligheid ga je lekker op je zolderkamer of in de schuur op je Zwiftje fietsen.
Er zitten nog steeds remmen op de racefiets, dus je hoeft niet als kamikaze idioten achter of naast elkaar door een bocht of rotonde te knallen etc.etc.
Valpartijen vandaag zijn 100% veroorzaakt door rennersfouten en hebben niet met het parkoers vandoen (dan moet je elke etappe laten eindigen op landingsbanen van een vliegveld). Oh neeeeeeee dat is saai zeg.
Valpartijen maken de koers en het verdere koersverloop onvoorspelbaarder, het moet geen computergame worden.

YogiBear 28 juni 2021 om 19:02

Het gegeven dat jij je mening als feit poneert en zegt dat het 100% de fout van de renners is, geeft je nog geen gelijk. Dat lijk je niet alleen met deze post, maar ook elders wel eens te vergeten. Als de renners, oud renners, ploegleiders en oud juryleden er anders over denken hecht ik toch oneindig veel meer aan hun mening die wel ergens op gebaseerd is.

Davide Lappartiente 28 juni 2021 om 19:01

Wie moet wie vandaag allemaal aanklagen?

platteprijs 28 juni 2021 om 19:05

Nog even geduld, Lefevere heeft nog niet gereageerd.

NiM 28 juni 2021 om 19:07

Betere kop was “Merlier blijft het langste overeind”

VespavanBern 28 juni 2021 om 19:13

Vind alle reacties hier boven die de renners de schuld geven echt stuitend. We draaien in de eerste massasprint van de tour op 4 kilometer van de streep een super smalle afdaling in met scherpe bochten. Dan ben je als organisatie toch ook niet goed snik? Moeten de renners dan voortaan geneutraliseerd naar de streep rijden om daar dan te loten welke 3 renners perfect naast elkaar mogen afspurten?
Tevens is de valpartij van Ewan nu eenmaal iets wat overal ter wereld op de racefiets gebeurd. Bijzonder rottig, maar eigen inschattingsfout. Van Thomas valt hetzelfde te zeggen. Wat er bij Roglic is gebeurt valt lastig te zeggen maar feit is dat hij wel voor de zoveelste keer valt.

ProfrondeZevenbergen 28 juni 2021 om 21:37

Eens.

Ik vind massasprints geweldig, maar op deze manier hoeft het van mij niet. Verzin dan maar iets anders.

Tinus1984 28 juni 2021 om 19:29

Wat voor reactie was dat trouwens van die man van alpacin richting kruijswijk toen die over de finish kwam? Gaf die nu een duimpje ofzo???

Wat een hectische eerste 3dagen zeg. Zo onnodig dit als het parcour beter was bekeken. Maar de aso wil denk ik spektakel nou dat hebben ze, maar gok dat de rijders er zo snel klaar mee zijn. Gezien nu al de reacties zoals declerc

girardengo 28 juni 2021 om 21:01

Pff, …, leuk is anders. Maar die opening van de Tour is vooral bedoeld voor de spektakelzoekers denk ik. Maar geen reclame voor het bevorderen van de wielrennerij, geloof dat maar niet. Ouders zullen hun kinderen tegenhouden.

Headlines

Materiaalzone

Populair