Tour 2021: Tim Merlier wint chaotische sprintrit naar Pontivy, Van der Poel houdt geel

Tour 2021: Tim Merlier wint chaotische sprintrit naar Pontivy, Van der Poel houdt geel

foto: Cor Vos

maandag 28 juni 2021 om 17:25

Tim Merlier heeft een chaotische derde etappe van de Tour de France 2021 gewonnen. De sprinter van Alpecin-Fenix was na bijna 183 kilometer de snelste van een uitgedund peloton in de straten Pontivy, voor ploeggenoot Jasper Philipsen. De gele trui blijft in handen van Mathieu van der Poel, die de finale wonderwel overleefde. Topfavoriet Primož Roglič verloor door een late valpartij kostbare tijd, maar hij was niet de enige die onderuit ging.

Ide Schelling opnieuw in de aanval
De eerste aanval was direct de goede in deze derde etappe. Na een goedkeurend knikje van Jasper De Buyst wist Ide Schelling dat hij de vrijgeleide zou krijgen. De rasaanvaller van BORA-hansgrohe was de gelegenheidsdrager van de bollentrui en hij wist dat de definitieve leiding in het verschiet lag. Onderweg lagen namelijk twee klimmetjes van vierde categorie, waar Schelling kon uitlopen op de eigenlijke drager van de bergtrui: veelvraat en de bejubelde geletruidrager Mathieu van der Poel.

Ide Schelling heroverde de bergtrui – foto: Cor Vos

Schelling kreeg dus de ruimte en de Haagse debutant kreeg Michael Schär (AG2R Citroën), Jelle Wallays (Cofidis), Cyril Barthe en Maxime Chevalier (B&B Hotels) met zich mee. De vijf aanvallers kregen nooit meer dan vier minuten, omdat sprintersploegen Lotto Soudal en Groupama-FDJ in het peloton besloten om het gat klein te houden. Van nervositeit was geen sprake, maar toch werd na een uur gevallen door de grote ploegen.

Valpartij Thomas, opgave Gesink
Geraint Thomas was, voorin het peloton, de eerste renner die hard ten val kwam. De kopman van INEOS Grenadiers nam Robert Gesink, Tony Martin en Steven Kruijswijk mee in zijn val en dat had grote gevolgen voor Gesink. De ervaren helper van Jumbo-Visma moest opgeven. Zelf had Thomas ook de nodige schade. Zijn schouder was uit de kom, maar werd snel teruggezet waardoor de Welshman verder kon. Met hulp van wat knechten wist hij snel weer plaats te nemen in het peloton.

Mathieu van der Poel in de gele trui – foto: Cor Vos

Halverwege de etappe lag de eerste bergsprint van de dag. Schelling werd geen strobreed in de weg gelegd door zijn medevluchters en kon het enige bergpunt pakken, waardoor hij alleen aan kop kwam van dat nevenklassement. Vervolgens liet de Tourdebutant zich uitzakken tot in het pak, waardoor Schär, Wallays, Barthe en Chevalier overbleven aan kop met ruim twee minuten voorsprong. Daar werd ter hoogte van de tussensprint wat tijd van afgesnoept; in het peloton was Ewan (achter de kopgroep) nipt de rapste voor Cavendish.

Roglič komt hard ten val
In het peloton, dat in Bretagne meermaals geteisterd werd door regenval, waren er onder meer lekke banden voor groene trui Julian Alaphilippe en outsiders André Greipel en Christophe Laporte. Zij konden bijtijds terugkeren en zich mengen in de strijd der treintjes aan kop van het peloton. Dat was op een halve minuut achter drie overgebleven koplopers; Chevalier haakte op 15 kilometer van de finish namelijk af.

Op de smalle Bretoense wegen nam ook de nervositeit toe. Het zorgde voor een kleine valpartij van Valentin Madouas en op tien kilometer van de finish een zware crash van nog een topfavoriet, namelijk Primož Roglič. De Sloveen viel hard en moest gebutst en geschaafd zijn weg voortzetten. Het peloton was door de val wel in meerdere stukken gebroken. Een trein van Jumbo-Visma probeerde de kopman terug te brengen, maar de achterstand was op dat moment al meer dan een minuut.

Chaotische slotfase
Vijf kilometer voor de finish werden de laatste vroege vluchters door het op hol geslagen peloton ingerekend. Door een nieuwe, zware valpartij werd een nog groter deel van het peloton uitgeschakeld voor de ritzege. Onder meer Arnaud Démare was daarbij betrokken. Het overgebleven peloton bestond daardoor uit slechts een veertigtal renners. Gele trui Van der Poel overleefde de chaos en zette zich op twee kilometer van de finish op kop in dienst van de ploeg.

Alpecin-Fenix trok vervolgens met Jonas Rickaert en Jasper Philipsen de massasprint aan voor Tim Merlier, die het vakkundig afmaakte. In de laatste chicane, op 200 meter van de finish, was er ook nog een valpartij van Caleb Ewan en Peter Sagan, die elkaar raakten en onderuit gingen.

Door die crash kon Philipsen ook nog de tweede plaats opeisen achter Merlier. De derde plaats was voor Nacer Bouhanni, die Davide Ballerini en Sonny Colbrelli voorbleef. Julian Alaphilippe en Mathieu van der Poel kwamen daarachter, ongeschonden, over de streep.

foto: Cor Vos

Klassement op zijn kop
In het algemeen klassement hebben door de diverse valpartijen, die allemaal buiten de 3-kilometerzone plaatsvonden, veel verschuivingen. Van der Poel blijft in de gele trui, voor Alaphilippe. Daarachter zijn Richard Carapaz en Wout van Aert de nummers drie en vier op 31 seconden. De groep-Roglič kwam op bijna anderhalve minuut van Merlier over de finish. De Sloveen zakt daardoor weg uit de top-10 van het klassement.

Samenvatting etappe 3:

Dit artikel delen:

178 Reacties

Barry Batsbak 28 juni 2021 om 17:40

Verschrikkelijk, wat een stel idioten bij elkaar zo. Tony Martin kan het publiek wel oproepen weg te blijven, maar dan presteren de heren het zelf wel om elkaar en zichzelf de vernieling in te rijden. Wat een gekkenhuis. Ik vind wat spektakel wel leuk, maar dit is buitensporig.

jonkie28 28 juni 2021 om 17:40

De laatste 15 km waren veel ste small met enorm veel bochten. Hoe kun je daar als peleton met 45 km per uur langs gaan. Waardeloos wat de tour de france heeft bedacht. Ongeloofelijk

vevie 28 juni 2021 om 17:40

Het lag ook aan het koersgedrag van de renners. Door zelf woest de bochten in te duiken, elkaar geen ruimte te gunnen etc gaan zoveel renners op hun plaat. Het is voornamelijk heel jammer voor de wedstrijd dat Roglic weg valt.

Chippen 28 juni 2021 om 17:46

het is de logica van het moderne peloton. er zou wel eens kunnen gevallen worden in de slotfase, dus laten we allemaal gaan wringen en als gekken supersnel naar die fase vliegen! 15 kopmannen en 15 sprinters die allemaal met hun treintje bij de eerste 20 willen zitten.

en dan moet het parcours worden aangepakt omdat we niet mogen verwachten dat renners zich verantwoordelijk gedragen

Javier 28 juni 2021 om 17:44

Roglic in het nieuwe klassement op een minuut van Pogacar. Mocht hij goed herstellen, is alles nog mogelijk!!

bartp25 28 juni 2021 om 17:49

Bont en blauw, ze ontliepen elkaar niks, herstellen kost kracht, waar moet hij dat gaan goedmaken? Dan moet je al hopen dat Pogacar ergens tegen de grond zou gaan, wat ik uiteraard niemand gun.

Javier 28 juni 2021 om 17:50

Parijs is nog ver ;) Alles kan Pogacar gebeuren. Een inzinking, een slechte dag, een tactische fout.

F4L 28 juni 2021 om 17:46

Oef, en ik dacht dat die valpartijen van zaterdag al heftig waren. Verschrikkelijk om te zien zeg. Ik ben benieuwd of ze bij Jumbo-Visma de kaart Van Aert durven te spelen in het klassement.

Murcia 28 juni 2021 om 17:46

Weer een slagveld met als grootste winnaar Pogacar die een klein beetje tijd verliest maar nergens is gevallen en vrij slim zelf zijn weg vond ipv de hele ploeg om hem heen.
Carapaz de tweede winnaar want ook schadevrij. Roglic zijn zwakte komt steeds vaker om de hoek kijken nu het kookpunt al in de eerste week zit.

Veel verwijten naar het parcours en dus de organisatie maar de renners/ploegen doen veel zichzelf aan door als gekken op dit soort smalle weggetjes te koersen, sprintploegen van voren + de complete klassementstreinen en ondertussen dol geschreeuwd worden vanuit de ploegleiderswagen.

Merlier wint maar ook dat wordt ondergesneeuwd door de gebruikelijke idiotie bij spurters met bewustzijnsvernauwing. Reza had volkomen gelijk over wat je jezelf aandoet als sprinter/leadout. Het verstand uitschakelen en maar hopen dat het de ander is die valt. Je ziet Magere Hein meerijden, het is wachten op het onvermijdelijke zo.

Op deze manier gaat de Tour haar eigen unieke positie ondergraven vind ik tenzij ASO, UCI en de vakbond met maatregelen komen maar ik vrees dat het erger en erger gaat worden.

Romāns Vainšteins 28 juni 2021 om 17:50

Als WvA met zijn 'boehoe ik was de slechtste op trainingskamp' en 'nee nee, Roglic, nee nee, Spelen' – rookgordijnen hier gewoon in een verbeterde rondevorm rondrijdt…. Is dat de winnaar van de dag. Hetzelfde geldt voor Flippie die vandaag aan het staarthangen was maar in volle finale gewoon weer bij de eersten zat.

En wat dat met die spurtgekte betreft???? Ik begon met lui als Moncassin en Abdoesjaparov, werkelijk niets veranders in nagenoeg 30 jaar hoor.

martini151 28 juni 2021 om 17:50

Wat is precies de zwakte van Primoz en hoe kon hij hier iets aan doen?!

Murcia 28 juni 2021 om 17:56

@martin151
De zwakte in deze finale om toch het belangrijkste wiel kwijt te raken namelijk die van Wout. Hij zat eerst perfect in diens wiel en was een kilometer later ver van hem weg geraakt en daarnaast zijn moeite om in een peloton te rijden. Als je zelfs in dit jaar met weinig koersen al voor de vierde keer een smakker maakt is er naast een element van toeval ook wel iets structureels aan te wijzen vind ik zelf.

Theo H 28 juni 2021 om 17:46

Tijdsverlies van Roglic t.o.v. grootste concurrent is 55 secondes. Tour is nog lang niet beslist. Veel belangrijker is ernst van fysieke schade.

Franco Ballerini 28 juni 2021 om 17:48

Nog erger dan vorig jaar. Het peloton rijdt alsof het de laatste kans op een overwinning is. Degene die niet valt wint de Tour. Hup Ide!

bartp25 28 juni 2021 om 17:51

Kijk en daar gaat het mis, je moet wel kritisch kunnen kijken. De 2e grote val in etappe 2 is schuld van de renners, Roglic zijn val hier ook. Maar een parcoursbouwer moet weten dat zo een tourpeloton volle bak gaat in de laatste 10 km, dan zo een afdaling met smalle wegen is onverantwoord, hoe je het ook wend of keert. Die val in de afdaling valt gewoon te voorkomen en dat moet je blijven aanstippen.

Laatste man 28 juni 2021 om 17:54

En precies hierom is de Tour minder als de Giro en Vuelta. De eerste week is altijd maar hopen en bidden dat de schade meevalt.

De druk is te hoog, de Tour te belangrijk gemaakt en dan die gare etappes door Bretagne helpen niet mee. Ploegleiders gaven vooraf al aan dit ellende ging worden.

Begin maar met tijdritten, ploegentijdritten of een bergetappe. Morgen maar collectieve wandeletappe van maken. Renners en organisatie maar eens in de spiegel kijken.

Succes nog 2.5 week..

LeDouche 28 juni 2021 om 17:58

Wat stel je voor? Peloton op de péage tot afslag 33?

notriple 28 juni 2021 om 18:04

Kunnen ze ook geen prijzen uitreiken wie het meest overeind blijft.

Thoin 28 juni 2021 om 18:06

Kans is groot dat die toch ergens dicht bij een overwinning komt :D

Kannibaal van Schepdaal 28 juni 2021 om 19:44

Daar komt de gele trui deze Tour wellicht dicht bij in de buurt.

El maravilloso 28 juni 2021 om 18:05

Veiliger parcours maken, minder ploegen, eerdere tijdneutralisatie in vakke ritten etc. Vallen zal er altijd bij horen, maar dit kan je geen sport meer noemen. Voor botbreuken en bloedvloeiing kijk je beter naar de Gladiator oid.

bartp25 28 juni 2021 om 18:05

In een simpele etappe niet dit soort afdalingen in de laatste 20 km. Na een moeilijke etappe met een uitgedund peloton kan dat wel. Sprinten buiten de de dorpen en steden.

notriple 28 juni 2021 om 18:06

Kan de jury ook geen prijs uitreiken wie langst overeind blijft

klimmer999 28 juni 2021 om 18:07

Zoveel valpartijen en Wilco blijft overeind.

klimmer999 28 juni 2021 om 18:08

Zoveel valpartijen en Wilco blijft overeind.

Erik33 28 juni 2021 om 18:35

Wordt dit wordt dit de tour van Wilco.

LeDouche 28 juni 2021 om 18:08

De afdaling straks naar Malaucene. Kan dat dan?

John Bidon 28 juni 2021 om 18:14

Arme arme Ewan, hoe ver schoof hij wel niet door op zijn rug over het asfalt. Zelfs als hij niets gebroken heeft, kan hij toch niet meer rijden met zoveel schaafwonden (en dan zeg ik het nog netjes). Hoeveelheid pijn moet toch immens zijn.

Panache 28 juni 2021 om 18:16

Probleem lijkt mij dat de kwaliteit van de renners té ver uit elkaar ligt. Men gaat lichtjes bergaf richting een bocht en de een neemt deze met 70 per uur terwijl een ander afremt om deze met 50 te nemen, gevolg is dat er in een peloton (net als terugvallende lead-outs) elementen komen die ontweken moeten worden – dat zorgt voor onverwachte bewegingen en uiteindelijk valpartijen.
Morgen hebben we een afdaling vlak voor de finish en gaan we a la Polen 2020 met 70 km/u de laatste kilometer in. Iedereen die huid en botten heel wilt houden kan maar beter een halve minuut verlies incalculeren en daar vrede mee hebben. Morgen krijgen we een pijnlijke finish waar de helft van de topsprinters bij ligt.
Deels is de ASO ‘schuldig’ want zij moeten inmiddels beter weten.

Merlinappa 28 juni 2021 om 18:50

De kwaliteit ligt juist eerder te dicht bij elkaar: 90% van het peloton neemt die bocht met 70 per uur, dat zorgt juist voor gevaarlijke situaties omdat ze dan plots 4 breed erdoor gaan en iedereen van voren wil zitten. In een peloton met een groter niveauverschil gaat dat veel natuurlijker, en belanden de slechtere renners automatisch achterin.

thorsen 28 juni 2021 om 18:21

Volgens mij klaagt hij omdat een of andere schansspringer tegen zijn achter wiel rijdt.

nickdt 28 juni 2021 om 18:24

Nou Thorsen, deze beelden suggereren dat Colbrelli naast Roglic zat en hem een bodycheck gaf (Komt ineens in beeld ook) en is dat het geval dan kunnen ze niet anders dan Roglic in dezelfde tijd plaatsen als Colbrelli

Peet Gute 28 juni 2021 om 18:27

Colbrellie reageert gewoon omdat iemand in zijn achterwiel reed, is toch niet zijn fout. Vind de rol die Sint-Sagan speelt bij de val van Ewan een stuk bedenkelijker.

YogiBear 28 juni 2021 om 18:45

Je ziet Colbrelli een beweging naar rechts (voor hem links maken), waarna Roglic valt. Of Colbrelli er op dat moment voor of naast zit is niet duidelijk. Verder is niet duidelijk of Colbrelli wellicht ook niet anders kon.

mattje123 28 juni 2021 om 18:46

Peet Gute dan zou ik de beelden nog maar eens bekijken, dan kan je een enorme zwieper van Colbrelli zien waarmee hij roglic omver rijdt.

Chippen 28 juni 2021 om 19:10

knap dat sommigen in staat zijn om door 5 renners heen te kijken

Panache 28 juni 2021 om 19:17

“ is dat het geval dan kunnen ze niet anders dan Roglic in dezelfde tijd plaatsen als Colbrelli”

Wat verzin jij nu voor een zelfbedachte regel?

FDJ 28 juni 2021 om 18:20

Overigens wel grappig om te zien hoe reacties veranderen. Toen Cancellara in 2010 op spekgladde Ardense wegen de boel neutraliseerde was er veel kritiek destijds. Nu, terecht, roep om meer veiligheid.

Peet Gute 28 juni 2021 om 18:32

och helemaal niet vergelijkbaar, de wegen lagen er toen spekglad bij regen na een maandenlange droogte en schoven de renners onderuit als op pasgeboend ijs

F4L 28 juni 2021 om 18:20

Trouwens nog een bijzonder straffe stoot van Wout om vanuit het tweede groepje in dezelfde tijd als het eerste groepje te komen. Die wil wel heel graag geel hebben.

Chippen 28 juni 2021 om 18:23

23 seconden op een gemotiveerde alaphilippe wordt moeilijk

SprintMaster 28 juni 2021 om 18:34

Aan iedereen die de renners de schuld geeft van de valpartijen in de finale: verwachten jullie dat iedereen rustig, netjes achter elkaar rijdend, een afdaling en bochten in gaat? Terwijl ploegleiders in de oortjes tetteren dat je naar voren moet???

stalle 28 juni 2021 om 18:35

ASO moet eens les komen volgen in Vlaanderen.Hoe organiseer ik een wielerwedstrijd.

Lalsacien 28 juni 2021 om 19:13

De wegen in Bretagne zijn beter en breder. In de Tour willen er gewoon meer mensen vooraan zitten.

Headlines

Materiaalzone

Populair