Tour 2021: Mark Cavendish sprinter Deceuninck-Quick-Step, geen Sam Bennett

maandag 21 juni 2021 om 15:07
Tour 2021: Mark Cavendish sprinter Deceuninck-Quick-Step, geen Sam Bennett

foto: Cor Vos

Deceuninck-Quick-Step neemt Mark Cavendish dan toch mee naar de Tour de France. De Britse sprinter neemt de plaats in die eigenlijk ingenomen zou worden door Sam Bennett. De Ierse winnaar van de groene trui van vorig jaar ontbreekt in de selectie.

De sprinter moest eerder deze maand de Baloise Belgium Tour missen; na een klein incident op training kreeg hij last van zijn knie. In overleg met het medische team werd besloten om de vijfdaagse ronde over te slaan en rust te nemen met het oog op de Ronde van Frankrijk. Het leek erop dat Bennett op tijd fit zou zijn, maar dat is nu toch niet het geval.

Bennett is teleurgesteld dat hij zijn groene trui niet kan verdedigen. “De knieblessure is geen slepende blessure, maar het heeft veel impact gehad op mijn training. Er was simpelweg geen tijd genoeg meer om op tijd wedstrijdfit te raken, dat werd de laatste dagen duidelijk. Het zou niet eerlijk zijn naar het team en mezelf om er op mijn huidige niveau te racen. Ik wens The Wolfpack een succesvolle drie weken in Frankrijk toe.”

“Mogelijkheid aangrijpen”
Spekkoper is Mark Cavendish, die na twee jaar afwezigheid weer terugkeert in de grootste wielerwedstrijd ter wereld. “De omstandigheden hadden beter gekund, want voor Sam is het heel teleurstellend en ik voel met hem mee. Maar ik heb er tegelijkertijd ook heel veel zin in om de Tour te rijden. Het is een race waar ik veel affiniteit mee heb en waar ik veel mooie momenten beleefde. Ik ga er alles aan doen om deze mogelijkheid met beide handen aan te grijpen.”

Davide Ballerini en Michael Mørkøv verzorgen de lead-out in dienst van The Manx Missile, die in het verleden al dertig etappezeges boekte in de Tour de France. “Het plan is om het per dag te bekijken en te kijken hoe het gaat”, zegt ploegleider Tom Steels in het persbericht van de Belgische WorldTour-ploeg. “Het is geweldig om iemand met zijn ervaring in het team te hebben.”

De selectie van Dececuninck-Quick-Step wordt aangevoerd door Julian Alaphilippe. “Het openingweekend ligt hem goed, daarin gaat hij op jach naar een ritzege. Kasper Asgreen is ook iemand om op te letten. Er zijn een aantal etappes waar hij in een ontsnapping kan gaan en hij kan mooie dingen laten zien in de twee tijdritten. Tim Declercq is een van de beste knechten van het peloton, Mattia Cattaneo en Dries Devenyns zullen Julian bijstaan in de bergen en op de bergop aankomsten.”

Selectie flag-be Deceuninck-Quick-Step voor Tour de France 2021 (26 juni-18 juli)
flag-fr Julian Alaphilippe
flag-dk Kasper Asgreen
flag-it Davide Ballerini
flag-it Mattia Cattaneo
flag-gb Mark Cavendish
flag-be Tim Declercq
flag-be Dries Devenyns
flag-dk Michael Mørkøv

Dit artikel delen:

101 Reacties

Peetvader 21 juni 2021 om 15:13

Wow, toch een verrassing. Wie had dat een half jaar geleden kunnen denken van Cav…

Turtlehead 21 juni 2021 om 15:18

Bennet had dat een paar dagen geleden nog niet gedacht….

Ik wel. Heel mooi, coole foto!

S'mon 21 juni 2021 om 15:18

Wie had dit gisteren kunnen denken?

Erik33 21 juni 2021 om 17:40

Weet het niet, had toch een ander meegenomen.

hjjanssen1973 21 juni 2021 om 15:14

Cavendish voor de groene trui!!

nasibal 21 juni 2021 om 15:17

Nu al het beste nieuws van de week, hier kijk ik echt naar uit!

Alderpark 21 juni 2021 om 15:17

Wat een bom! Al die pooltjes kunnen meteen terug omgegooid worden!

Murcia 21 juni 2021 om 15:18

Lekkere communicatie weer, ongeveer drie dagen nadat Patrick had gezegd dat ze de mentaal zwakke Sam toch mee zouden nemen is het nu opeens Cav. Maar voor Ewan en Merlier goed nieuws. Bennett was het hele seizoen beter dan Cavendish dus is hun concurrentie op papier nu zwakker.

S'mon 21 juni 2021 om 15:25

Als Bennett (zoals hijzelf zegt) niet beter is dan Cav momenteel hebben ze juist een concurrent meer zou ik denken.

Turtlehead 21 juni 2021 om 15:43

Heerlijk toch ?!

pirazzi 21 juni 2021 om 15:19

4 ritzeges erbij en hij evenaart het record van Eddy Merckx, toch?

Marik 21 juni 2021 om 15:19

Wat een vreemd bericht. Lefevre gaf vorige week toch duidelijk aan met Bennett te gaan. Nou ja, voor de andere A sprinters 1 concurrent minder. Ook wel weer zo overzichtelijk.

Beer 21 juni 2021 om 15:25

Geloof het wel. Eentje zie ik wel lukken; 4 is wat hoog gegrepen denk ik.

assen 21 juni 2021 om 15:30

Ai ai ai, die Bennett! Wat een klap… of heeft Bennett getekend bij een andere ploeg?

Barry Batsbak 21 juni 2021 om 15:35

Die ging naar verluidt toch weer naar Bora? Bij DQS mocht hij sowieso al vertrekken na dit seizoen.

Veloburto 21 juni 2021 om 21:32

Hij gaat naar Ineos

josi 21 juni 2021 om 15:36

Na de eerdere opmerkingen van Pat is Bennett waarschijnlijk mentaal helemaal ingestort. Ik vraag me ook nog steeds af wat dat nou dat “klein incident op training” is geweest waar elke keer weer aan wordt gerefereerd.

SoloSlim 21 juni 2021 om 16:58

Hij is met zijn knie tegen zijn stuur gebotst.

Dikke vrouw 21 juni 2021 om 15:36

top team

josemanuelfuente 21 juni 2021 om 15:38

Moeten we weer dagenlang zijn huilverhaaltjes aanhoren ….

Sander van der Sluis 21 juni 2021 om 16:28

Als je de moeite neemt om écht te luisteren naar Cavendish, ontdek je dat hij met zijn hart soreekt, vanuit emotie. Niet zo’n formele robot die de sociaal wenselijke bullshit uitkraamt wat niks toevoegd.

Glorious 21 juni 2021 om 15:40

oke, van Aert kan echt de groene trui pakken, iedere dag punten op elk profiel!

Reiger 21 juni 2021 om 16:04

Kan Wout niet beter zijn dagen uitkiezen, een paar etappes winnen, en niet uitgereden de Tour uitkomen om in het najaar in bloedvorm te blijven? Het lijkt mij dat voor een renner als Wout de groene trui niet bepaald de vetste prijs is die hij kan behalen.
Dus waarom dan ontzettend veel krachten weggooien?

Jasperdewaal11 21 juni 2021 om 16:17

hoe vaak moet Wout en Jumbo nog zeggen dat er dit jaar niet voor Groen gegaan word voordat mensen dit geloven ??

Wheely 21 juni 2021 om 16:22

Colbrelli pakt het groen hoor, wisten jullie dat nog niet?

TheBigShow 21 juni 2021 om 16:32

Ze zeiden ook dat hij de slechtste was op trainingskamp.. dat ze alles nog maar moesten zien. Totaal niet op niveau. En dan wordt hij gelijk BK…. Ik neem hun woorden met een paar korreltjes zout.

harryjohan71 21 juni 2021 om 18:56

@Bigshow De uitspraak mbt de slechtste op trainingskamp was voor de Dauphine oftewel al weken geleden. Wel even met de tijd meegaan.

Rufusvb 21 juni 2021 om 15:41

Dat record heeft ie allang: die van dhr. Merckx hadden ze allang uit de boeken moeten schrappen.

hjjanssen1973 21 juni 2021 om 15:42

Ik denk dat Cavendisch toch op de zenuwen van Bennett heeft gewerkt met zijn “mijn koffer is al gepakt”… ;-)

Wheely 21 juni 2021 om 15:42

Best gek, echt niemand had twee jaar terug durven roepen dat Cav en Greipel wel de Tour zouden rijden in 2021 en Groenewegen en Jakobsen niet.

Turtlehead 21 juni 2021 om 15:45

… en Akkerman en Bennett en Pinot en Bardet en Bernal en Dumoulin (die toe mss juist wel).
ZO is er altijd wel wat.

Marco 21 juni 2021 om 15:46

en Bennett niet

Marco 21 juni 2021 om 15:47

En Froome als richtingaanwijzer

Turtlehead 21 juni 2021 om 15:43

@Rufus: dat gaat niet, toen hadden ze nog echte boeken en die staan al bij iedereen in de kast#vooraltijddebeste.

Steven_E 21 juni 2021 om 15:46

Cattaneo goed in vorm bergop en die heeft ook een goeie tijdrit. Maar gaat blijkbaar niet mee als klassementsman

Steven_E 21 juni 2021 om 15:46

Wel

Steven_E 21 juni 2021 om 15:47

(die “Stuur”-knop op de iPhone staat veel te kort bij de spatie). Goed, Cattaneo gaat mee om Julian bij te staan in de bergen staat er, dan toch een klassement van Alaphilippe als nevendoel?

Marco 21 juni 2021 om 15:51

Steven, er staat een pennetje bovenaan je eigen berichten… daarmee kun je ze aanpassen..

Steven_E 21 juni 2021 om 16:04

Enkel de eerste reactie… en dat is niet met een pennetje via de mobiele versie, maar met “…” …

ivo001 21 juni 2021 om 15:53

Fijne 1 April!

Beer 21 juni 2021 om 15:53

Jammer Rufus, die 34 tellen!

Romāns Vainšteins 21 juni 2021 om 15:55

Maf team wel. Kans zat op dagsucces maar als Flip goede ak-benen heeft zit hij moederziel alleen.

RidderSchwobin 21 juni 2021 om 15:56

Asgreen en Devenyns kunnen Alaphilippe wel redelijk afzetten.

Alfons Haavers 21 juni 2021 om 16:00

Zou Alaphilippe dat kunstje echt nog eens kunnen herhalen? Zijn wonderbenen van ‘19 lijkt hij nog niet te hebben gevonden dit jaar…

Steven_E 21 juni 2021 om 16:05

Cattaneo niet onderschatten

Wheely 21 juni 2021 om 16:25

Hebben de klassementsploeg naar de Giro gestuurd, wat slim is want die moet nog leren, ze nemen hier hun beste mannen mee en dat zijn toch meer eendagsrenners.

VerstandOpNul 21 juni 2021 om 16:00

Bij die sprints in Turkije had ik steeds het gevoel dat ik naar herhalingen in slow-motion zat te kijken.. Kortom, ik verwacht er niet veel van, maar wie weet verrast hij ons (mij althans) deze Tour..

DJ63 21 juni 2021 om 16:08

Hopelijk heeft Merlier goede benen want anders wordt het wel saai in de massasprints. Tenminste, ik zie niet direct wie Ewan, zou moeten kloppen. Groenewegen doet niet mee toch?

F4L 21 juni 2021 om 16:19

Demare???? (vier vraagtekens omdat het anders te kort was)

Boasson en Hagen 21 juni 2021 om 16:21

Démare, Van Aert, Sagan, Merlier, Cavendish hebben het afgelopen jaar al gedaan bijvoorbeeld.

Jungle Man 21 juni 2021 om 16:22

Saai in de massasprints…???
Massasprints zijn per definitie saai!!!

nickdt 21 juni 2021 om 17:03

Laporte zou ik ook niet onderschatten, zeker niet op de oplopende aankomsten.

Steven_E 21 juni 2021 om 16:19

Lefevere is boos, maar clickbait-gewijs komt er daarover wel een afzonderlijk artikel.

A.M.M. Jonkers 21 juni 2021 om 16:21

Via Sporza heeft Zijne Grijze Eminentie P. Lefevre al gereageerd.
Volgens Lefevre is het niet de blessure maar faalangst van Bennett.
Op de vraag “heeft het er ook mee te maken dat Sam Bennett na dit seizoen The Wolfpack verlaat?” kwam als antwoord: “Wellicht wel en dat geeft aan hoe Bennett in elkaar zit. Na alles wat ik (P.L.) voor hem heb gedaan”. Patrick L. sluit vervolgstappen niet uit…….

Marik 21 juni 2021 om 16:44

Lefevre heeft er een handje van om persoonlijke zaken van anderen in het openbaar te gooien als hij beledigd is. Is daar juridisch niet iets aan te doen? Los van het feit dat het buitengewoon onsmakelijk is wat hij doet, zou het ook best kunnen dat dit strafbaar is. Iemand daar een idee over?

evelineroos 21 juni 2021 om 16:47

Je kunt denken aan smaad.

kleomantre 21 juni 2021 om 16:58

**
Edit wf: niet doen

Iemand die kotsend en wel tot het gaatje gaat en er dan nog over zo te kijk zetten

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair